Ga naar inhoud

gebroken poot


snoepi

Aanbevolen berichten

mijn konijn heeft zijn teentje gebroken maar mijn moeder wil hem niet naar de dierenarts brengen, maar zijn teentje staat echt helemaal scheef, maar je kan hem wel weer rechtzetten , maar dan voel je wel de botjes over elkaar heen schuiven

het is de teen aan de binnenkant van zijn rechter achterpoot , maar hij hinkt niet hij loopt gewoon normaal en lijkt geen pijn te hebben maar , hij likt die teen wel erg veel vaker dan normaal en dus ook vaker dan aan de andere kant , maar de teen is wel echt gebroken je kan de breuk ook voelen

heeft iemand raad ajeblieft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :poot::bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs al is het 'maar' een teentje, het diertje heeft er duidelijk last van, vandaar het veelvuldig likken.

Probeer toch je moeder te overtuigen naar de dierenarts te gaan,

vraag haar anders of zij graag met een gebroken teen zou blijven rondlopen

zonder naar het ziekenhuis te gaan. Verder kan je niet veel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn die pijn heeft zal dit niet snel laten merken omdat het prooidieren zijn. Als je je konijn goed kent merk je het meestal toch wel, maar als je het echt goed ziet dat een konijn pijn heeft is het meestal wel heel erg... Probeer je moeder echt te overtuigen want je konijn heeft echt een dierenarts nodig als je konijn een gebroken teen heeft. Is je konijn trouwens wel ingeënt? Wil je moeder daarvoor wel naar de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat teentje is niet de hoofdzaak, ofwel geneest het, ofwel blijft het krom staan, of zo,

maar de pijn is belangrijker, een konijn dat pijn heeft, kan stoppen met eten,

en een konijn dat wegens pijn stopt met eten, kan maar op een manier geholpen worden: dierenarts.

Houd in elk geval goed in de gaten of hij nog eet, drinkt, keutelt, plast, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn moeder gaat wel altijd naar de dierenarts voor entingen en ook als er iets mis is

maar ze vind datd de dierenarts niet veel kan doen aan een teentje maar ik ga de dierenarts wel bellen bedankt voor de hulp allemaal verdere informatie komt morgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn moeder zegt dat het maar een teentje is en dat de dierenarts er niet veel aan kan doen maar ik zal haar toch proberen te overtuigen

Dat teentje is niet de hoofdzaak, ofwel geneest het, ofwel blijft het krom staan, of zo,

maar de pijn is belangrijker, een konijn dat pijn heeft, kan stoppen met eten,

en een konijn dat wegens pijn stopt met eten, kan maar op een manier geholpen worden: dierenarts.

Houd in elk geval goed in de gaten of hij nog eet, drinkt, keutelt, plast, ...

Snoepi ik vind het erg goed van je dat dit topic hebt geplaatst. heel veel succes met het overtuigen van je moeder.

Het likken kan een teken zijn van pijn, zeg ik heel voorzichtig, weet het niet zeker, maar mijn oude kater deed dit ook steeds toen de teennagel van zijn achterpoot ontstoken was. Hij had er duidelijk last van en het was pijnlijk.

Mystique, heel erg bedankt, dit is nieuw voor mij. Dus pijn kan gevaarlijk worden voor een konijn. Eigenlijk heel logisch omdat het prooidieren zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus pijn kan gevaarlijk worden voor een konijn.

Pijn is zelfs waar een heleboel konijntjes aan dood gaan. Want hoe erger de pijn hoe slechter ze zullen gaan eten. En dat resulteert vaak in een verstopping, gasaanval of 'stille darm' (de darmen vallen dan letterlijk stil) en die problemen kunnen alleen met acuut ingrijpen verholpen worden (en dan vaak nog niet altijd) en zijn helaas vaak dodelijk voor het konijn.

Dus de letterlijke doodsoorzaak is dan gas en/of stille darm, maar de veroorzaker is meestal een ander probleem waar het beestje veel pijn van heeft.

Daarom is het ook zo belangrijk om 1) pijn waarvan je weet dat het beestje het heeft goed te behandelen met pijnstillers en 2) als je konijn slechter eet of rare/zachte keutels heeft meteen naar je DA te gaan om uit te zoeken waaróm hij slechter eet, want als je wacht tot het beestje een gasaanval heeft ben je vaak al te laat.

Ik denk wel dat de moeder gelijk zou kunnen hebben dat ze aan een gebroken teentje niet veel doen. Maar dan nog is het belangrijk het beestje pijnstilling te geven als het er veel last van heeft. Daarnaast is het maar de vraag of het teentje gebroken is of dat er iets anders mee aan de hand is (kunnen tenen ook 'uit de kom' raken bijvoorbeeld?)

Ik zou inderdaad de DA even bellen en vragen of het nodig is om pijnstilling te gaan geven. Dan kost het alleen een flesje pijnstilling van 10 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je niet een gebroken nagel? Dat die helemaal de andere kant op staat? Want echt het teentje zelf komt erg weinig voor (dat is een mini stukje).. een gebroken nagel kan gaan ontsteken en achter dingen blijven haken, die zou er eventueel afgehaald kunnen worden mits het echt om de nagel gaat uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je eens goed kijken of het stukje nagel er nog aan hangt. Dat doet namelijk pijn, elke keer als de nagel beweegt, wanneer het konijntje springt of eraan likt, doet het pijn doordat het aan de wonde trekt. Als het stukje nagel er nog aanhangt, kan je dit ofwel afknippen, ofwel lostrekken. Dit zal het diertje even pijn doen, maar het moet er wel af, want nadien zal het veel minder pijn doen. Ontsmetten mag, maar is niet nodig, dit geneest vanzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn heeft ook wel eens een nagel afgebroken. Het is het beste als hij er helemaal af is want dan groeit er gewoon weer een nieuwe terug. Als hij er los aanhangt heeft je nijn er meer last en pijn van. Vraag dan eens aan je moeder of ze wil helpen de nagel er voorzichtig af te halen, dan is het al een stuk beter.

Ik zou zelf voor een afgebroken nagel ook niet naar de DA gaan, tenzij er iets raars mee was (pus/ontstoken). En ja, die DA zegt natuurlijk altijd meteen 'kom maar langs', maar dan leg je uit dat dat niet mag van je moeder voor een afgebroken nagel en dat je alleen advies wilt over hoe je de nagel er af moet halen en de teen moet verzorgen. Vaak krijg je dat dan wel hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .