Ga naar inhoud

Kaj haakjes op de kiezen


Kimmuurt

Aanbevolen berichten

Zoals sommige wel weten heeft Kaj haakjes op de kiezen. Hij heeft hier eigenlijk helemaal niet erg last van geloof ik, maar hij kwijlt wel. Morgen ga ik even de dierenarts bellen voor een afspraak om de haakjes weg te laten halen... Denk dat dit het beste is natuurlijk, en zometteen krijgt hij er ontstekingen van en ik neem geen risico's. Gelukkig wil mijnvader ook het beste voor Kaj en ben ik nu al aan het overstappen van biks naar SS voer. Ook ben ik groente aan het opbouwen en hooi tja, daar kan ik niks aan veranderen want daar krijgt hij al onbeperkt van.

Nu heb ik alleen één probleem, als Kaj geopereerd word, moet hij dan naar binnen toe? We hebben sinds kort een hond en ze gaan niet echt samen. Niet dat ik het echt geprobeert heb maar Sep (de hond) liep daar Kaj's ren toe en Kaj begon me toch eens te stampen en vloog door de ren heen, heel bang dus. De ren staat achter een hek en we hebben er een poort voorgemaakt zodat de hond er niet heen kan. Maar oke, als Kaj nu naar binnen moet naar de operatie, ik zou niet weten waar die moet staan.. In huis kan eigenlijk al niet want ja... Door die hond krijgt die echt stress en de operatie was dan al zo spannend. Ik zou hem dan in de garage kunnen zetten met een binnenkooi die we nog hebben, maar veel minder koud dan buiten is het daar denk ik ook niet.. Blergh ik zit er echt mee, iemand ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel aan te raden om je konijn even binnen te houden. Haakjes verwijderen gebeurt onder een roesje/lichte narcose. Hierna kan je konijn onderkoeld raken, hij kan zelf niet zo goed zijn temperatuur op peil houden. Dus snuggle safe of fles warm water erbij. Als het goed is moet hij weer vrij snel daarna gaan eten. Merk je dat hij weer levendig wordt, hij eet goed en er zijn keutels dan kan hij naar buiten.

Zou je hem ook niet een nachtje op de badkamer kunnen houden? (dan wel niet op de koude tegelvloer ;)) OF op je slaapkamer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er hier 2 met regelmatig haakjes die onder narcose weg gehaald moeten worden en heb ze nog nóóit naar binnen gehaald.

(dit is al zo'n 6 jaar bij de één en 2 jaar bij de ander)

Wel in de winter doe ik het hok de eerste 2 dagen afschermen met plexiglas, maar verder niets.

In de regel zijn ze zo snel weer de oude en gedragen ze zich alsof er niets gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke.. Maar het is nog geen winter, al word het al wel wat kouder... Ik weet niet, op mijn slaankamer zou wel kunnen, en op de badkamer is denk ik niks, die is klein. Ik denk dat hij zich in zijn eigen ren fijner voelt dan dat hij naar binnen word gehaalt eerlijk gezegd maar oke. Toen Kaj gecastreerd was at die ook metteen weer, al was die toen wel binnen. En, als ik hem buiten zou houden, dan kan ik hem daar toch ook wel warm houden? Want ik denk dat als ik hem binnen heb en ik hem daarna weer naar buiten doe het wél echt koud word voor hem. Sorry als ik verkeert denk of heel eigenwijs overkomen hoor. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Narcose zorgt er wel voor dat ze hun temperatuur niet helemaal kunnen regelen, zoals Amanda al uitlegt. Persoonlijk zou ik 'm toch even binnenhouden. Maar dat moet je zelf ook een beetje inschatten.

Vaak zijn ze gauw weer de oude als de haakjes weggehaalt zijn, zeker als hij nu nog gewoon eet moet het geen groot probleem zijn. Mijn ene rammetje at gelijk weer, de andere was wel al vrij snel goed wakker maar heeft er wel nog een tijdje over gedaan voor hij weer goed was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je hem best wel in de garage kan doen hoor......

Het belangrijkste is dat zijn temperatuur goed blijft....als je hem een paar keer extra kontroleerd en eventueel een fleece kleedje in zijn hokje legt waar hij op kan liggen dat het wel goed komt.

Ollie ging altijd tijdens de ingreep op een warmte matje en tijdens het bijkomen lag hij altijd lekker onder de warmte lamp.

Naar huis lekker in een badlaken naast me op de stoel in de auto en dan mocht hij binnenblijven als het buiten echt koud was.

Afgelopen nacht is het niet onder de 14 gaden geweest dus denk ook dat het niet echt koud gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt misschien dom, maar ik ben bang dat de haakjes weg zijn. Hij word maandag geopereerd. De dierenarts had ze zelf gezien maar Kaj krijgt nu groentes, eet heel veel hooi (in de hele ren ligt zowat hooi, hihi) en aan zijn keutels te zien had hij heeft hij echt heel veel hooi op. Kunnen ze echt zomaar wegzijn? Nee toch? Ik ben er heel onzeker of, want ik ben steeds bang dat hij dan in narcose is en ze dan geen haakjes meer zien. :$ Met biks kwijlt die sowieso niet, maar meer met grotere dingen, zoals blaadjes witlof enzo, maar dat heb ik hem eigenlijk ook niet meer zien doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haakjes kunnen wel afslijten / worden voorkomen door veel hooi en groenten eten. Maar ik durf niet te zeggen of de haakjes echt weg zijn na een week. Als de DA zo het probleem al zag aan de haakjes kun je vragen of ze morgen eerst kijkt voor dat ze gaat beginnen met het weghalen. Maar vaak zijn er ook haakjes achter in de mond welke de DA niet zo kan zien, daarvoor moet het konijn onder narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar ik vind het dan zo raar om te bellen van kun je toch even kijken of die nog haakjes heeft... En mijn ouders vinden dat ook raar. Maar ik denk heletijd van, zometteen is Kaj onder narcose en dan heeft die niks meer. En ik weet ook niet hoe duur zo'n operatie is. Moet ik het dan niet eerder vragen of die toch geen haakjes heeft? Lijkt mij wel maar oke. Ik weet het ook niet. Denk morgen de DA toch maar even bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, mn ouders vinden het onzin om nog een keer te gaan. Ze zeggen dat de dierenarts het gewoon gezien heeft en het dan ook wel zo is. En dat ze anders heus nog wel voor de operatie nog even gaan kijken.. Nja moet het maar accepteren dan denk ik. Ben al blij dat die geopereerd mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft toch ook niet nu nog een keer extra te gaan? Je kunt het toch ook vragen aan de DA als je maandag er bent of hij even wil kijken of hij al verandering ziet?

Het is inderdaad fijn dat je konijn eraan geholpen mag worden, maar aan de andere kant is het ook niet meer dan normaal dat je je konijn medisch zorg kunt bieden als deze het nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is waar. :) Sorry maar ik zit me overal druk om te maken, ben echt heel bezorgd en bang dat het fout gaat.. :$ Kan die na die tijd denk je wel eten?

Ja het is eigenlijk ook wel normaal dat ik gewoon altijd naar de dierenarts mag als er iets is, maar er zijn er ook zat hier die dat dan weer niet mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, bel anders wel even heen en vraag of het mogelijk is dat een dierenarts even kijkt op het moment dat je hem brengt. Als er niks is, neem je hem gewoon weer mee naar huis. Bij mijn vorige DA ging er sowieso nog een consultje aan elke ingreep onder narcose vooraf, zelfs bij de castratie van katers etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .