Ga naar inhoud

Help! Annie eet (opeens) heel slecht!


Jorieke

Aanbevolen berichten

BRC bedoelt ook een combinatie van verschillende dingen, denk ik.

1) Annie eet weinig

2) Annie heeft kettingkeutels

3) Annie heeft kleinere keutels dan normaal

Een combi van die dingen geeft aan dat er iets aan de hand is, lijkt mij.

En dat zegt BRC ook. En bij mij zijn dan ook de alarmbellen gaan rinkelen.

Ik heb de DA gebeld, zie eerder bericht.

En nu controleer ik ieder uur even hoe ze eet. Ik hou dan een stukje groenvoer voor haar neus.

De munt is helaas op en ik ben net bij de supermarkt geweest, maar ook daar was het op.

Heb nu peterselie meegenomen, ook iets wat ze altijd wel eet. Dat ga ik zo meteen even voor haar neus houden.

Kijken of ze hapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen nog antibiotica in huis, die heb ik destijds aan Eefje moeten geven toen ze niesbuien had. Lijkt me geen goed idee om "zomaar" ab te gaan geven.

Naast dat het inderdaad geen goed idee is om zo maar AB te geven, is het in dit geval ook bijzonder zinloos.. Waarschijnlijk zal ze zich alleen maar slechter gaan voelen aangezien AB nou niet echt fijn is voor de darmen.

Carprofen mag je op zich wel geven. Ik denk dat ik het in dit geval wel zou doen, eventueel nog even overleggen met de weekend-DA. Mocht je morgen toch nog naar je eigen DA gaan, meldt het dan wel even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BRC bedoelt ook een combinatie van verschillende dingen, denk ik.

1) Annie eet weinig

2) Annie heeft kettingkeutels

3) Annie heeft kleinere keutels dan normaal

Een combi van die dingen geeft aan dat er iets aan de hand is, lijkt mij.

En dat zegt BRC ook. En bij mij zijn dan ook de alarmbellen gaan rinkelen.

Ik heb de DA gebeld, zie eerder bericht.

En nu controleer ik ieder uur even hoe ze eet. Ik hou dan een stukje groenvoer voor haar neus.

De munt is helaas op en ik ben net bij de supermarkt geweest, maar ook daar was het op.

Heb nu peterselie meegenomen, ook iets wat ze altijd wel eet. Dat ga ik zo meteen even voor haar neus houden.

Kijken of ze hapt.

klopt in jou situatie is er inderdaad wat mis, en mijn vermoeden gaat ook uit naar haar kiezen. Maar BRC zegt dat kettingkeutels per definitie allarmbellen geeft en daar ben ik het dus niet mee eens.en dit heb ik haar vaker zien roepen. kettingkeutels met verminderde eetlust kan er wel op wijzen dat er wat met de darmen is. daar ben ik het zeker mee eens. maar kettingkeutels op zich wil alleen zeggen dat er haren uit komen wat logisch is gezien ze er ook in gaan. wees blij dat ze er uit komen :P ander zou er een mega verstoppping onstaan:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

BRC zei ook letterlijk dat ik een combi heb en dat daarom de alarmbellen zouden moeten gaan rinkelen ;)

Maar het maakt niet uit, er is inderdaad duidelijk iets met Annie aan de hand.

Ik ga haar zo nog even uit mijn hand laten eten, kijken of dat lukt. En daarna een piepklein beetje Carprofen geven. Op de dosering staat voor de mannen dat zij per konijn 0,5 ml mochten hebben. Ik ga Annie in eerste instantie de helft geven.

DA vond het ook goed, die heb ik net nog een x gebeld. Hij zei dat het een geneesmiddel is dat geen schade kan aanrichten. Ze kan er hooguit een beetje diarree van krijgen, maar dat is in het geval van Annie niet erg. Mocht het zo zijn dat ze een (beginnende) verstopping heeft, dan is diarree zelfs eventjes goed om de boel 'los' te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgenochtend toch maar de dierenarts bellen, want ze heeft nog steeds niet goed gegeten.

Ik heb haar aan het eind van de middag ongeveer 0,25 ml Carprofen gegeven. Maar het heeft (nog) niet geholpen.

Ze heeft van haar groente alleen de peterselie helemaal opgegeten. Verder zijn er 2 kleine stukjes wortel gegeten en een paar blaadjes rucola. Wel heeft ze echt zitten zoeken naar groenvoer, want de helft lag naast het bakje. En normaal is Annie wel de netste van allemaal. Die eet netjes uit haar bakje en laat er nooit iets naast liggen. Ze heeft nu dus duidelijk gezocht naar eten wat ze kan eten of wat ze lekker vindt.

Ik heb net nog wat extra peterselie gegeten. En ik heb met het spuitje (waar ik dus eerder de Carprofen mee gegeven heb, maar wel goed afgespoeld natuurlijk) wat water naar binnen gespoten, zodat ze in ieder geval ook vocht binnen krijgt. Dat dronk ze op, tenminste, ze spuugde het niet uit ofzo.

Heb nu wat extra hooi in het hok gedaan en een stukje appel gegeven.

Morgenochtend bel ik mijn eigen DA even voor advies en waarschijnlijk kan ik dan wel gelijk langs komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt in jou situatie is er inderdaad wat mis, en mijn vermoeden gaat ook uit naar haar kiezen. Maar BRC zegt dat kettingkeutels per definitie allarmbellen geeft en daar ben ik het dus niet mee eens.en dit heb ik haar vaker zien roepen. kettingkeutels met verminderde eetlust kan er wel op wijzen dat er wat met de darmen is. daar ben ik het zeker mee eens. maar kettingkeutels op zich wil alleen zeggen dat er haren uit komen wat logisch is gezien ze er ook in gaan. wees blij dat ze er uit komen :P ander zou er een mega verstoppping onstaan:p

Nee Wupsie de combinatie van deze 3 zijn de allarmbellen....

Eerst zie je haren in de keutels prima die moeten afgevoerd worden geen probleem.

Maar als dan je konijn stopt met eten en de keutels ook nog kleiner worden.......heb je allarmbellen!

In dit geval als ze stopt met eten of loopt te kwakkelen naar da gaan voor laxatract en ciseral.

Pijnstilling altijd geven als konijn volledig gestopt is met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... Annie heeft vannacht gegeten!

Nee, nog niet alles, maar er is behoorlijk wat uit haar bakje groenvoer verdwenen: witlof, rucola, appel, wortel en alle peterselie is op! Dat laatste had ik gisteravond nog wat extra gegeven.

En er komen ook keuteltjes uit. Nog steeds niet zoals het hoort, maar er lag van alles.

Gewone (nog steeds iets te kleine) keutels, kettingkeutels en een beetje zand-achtige keutels in een soort sliertje. Ik gok dat dat een soort diarree is geweest, door de Carprofen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, fijn! Ga je nog wel langs de DA?

Ik ga zo eerst nog even eten geven en kijken of ze direct begint met eten.

Ook geef ik voor de zekerheid nog even 0,2 ml Carprofen.

Ik bel wel de DA om de situatie uit te leggen en om te zeggen wat de weekend DA heeft gezegd door de telefoon. En ik denk dat mijn DA dan een voorlopige afspraak voor vanmiddag gaat maken, dat doen ze vaker. Dan kan ik na mijn werk (ik ben rond 13.00 uur weer thuis) kijken of ze goed gegeten heeft en de afspraak eventueel annuleren. Maar voor de zekerheid staat de afspraak dan wel.

Als het haar kiezen zijn (haken) dan zal ze toch naar de DA moeten.

Maar ik wil haar op dit moment ook niet te veel stress bezorgen. Ik ga het uiteraard wel even overleggen met mijn DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies. Misschien gaat ze door de Carprofen weer eten, maar dan moet je er nog steeds mee naar de DA. Ik zou dat sowieso doen omdat ze al zo lang niet zo heel best eet. Vaak is er dan toch een probleem met tanden of kaak of iets anders waar ze zich vervelend van voelt, maar niet zo ziek dat ze helemaal stopt met eten. Maar haar een keer heel goed laten nakijken kan geen kwaad in deze situatie.

Dus ik hoop dat je vanmiddag naar de DA geweest bent. Hoe is het nu met haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Wupsie de combinatie van deze 3 zijn de allarmbellen....

Eerst zie je haren in de keutels prima die moeten afgevoerd worden geen probleem.

Maar als dan je konijn stopt met eten en de keutels ook nog kleiner worden.......heb je allarmbellen!

In dit geval als ze stopt met eten of loopt te kwakkelen naar da gaan voor laxatract en ciseral.

Pijnstilling altijd geven als konijn volledig gestopt is met eten.

dat zul je dan vast bedoeld hebben, maar dat heb je er neit neergezet. je houd eerst een algemeen praatje en dan ga je pas over op de situatie van Annie.

icon1.gif

quote_icon.png

Oorspronkelijk geplaatst door
bunny ranch chanty
viewpost-right.png

Bij haren zit de verstopping in de maag niet in de darmen.

Dus de maag zit vol en konijn eet dan minder of niks meer keutels worden kleiner door minder eten.

Maak je ze open zitten er haren in en of vind je ketting keutels moeten er allarmbellen gaan rinkelen.

Jij hebt nu die combi zou niet te lang wachten met naar de da gaan.

door op deze manier reacties te plaatsen kun je bij de jongere/nieuwere leden onnodig paniek zaaien. elk konijn heeft wel haren in de keutels. als iemand die dat neit weet dit leest en haren ziet in de keutels van zijn konijn kan die gelijk denken dat haar konijn ook ziek is en een beginnende verstopping heeft.

Maar goed. ik ben vooral benieuwd wat de DA over annie zei

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister de DA gebeld en de situatie uitgelegd. Er was gister helaas geen plek om langs te komen. Ze hoorde het verhaal aan en vond het (nog) geen spoed, aangezien Annie weer is gaan eten. Ook zonder Carprofen overigens.

Ik moet het nu in de gaten houden. Het is op zich niet ernstig als ze tijdelijk alleen een aantal groentesoorten eet, maar ze moet binnen een paar dagen dan wel weer normaal gaan eten (dus ook de biks), anders moet ik alsnog langs komen.

Ik moet het dus even per maaltijd bekijken.

De wc iedere dag even legen, zodat ik goed in de gaten kan houden of ze genoeg keutelt en of de keutels er weer normaal uit gaan zien.

Ze eet op dit moment alweer iets meer groente dan eergister. Vannacht heeft ze haar groente bijna opgegeten. Er lag nog een klein beetje rucola en een één stukje witlof. En ze heeft haar stukje appel laten liggen.

Maar ze heeft wel munt en peterselie op (daarvan had ik wat meer gegeven dan normaal) en verder witlof (bijna op), wortel, rucola (bijna op), komkommer en tomaat. En ze zit in principe de hele dag in de ren, ze eet ook veel gras.

De DA zei ook dat groenvoer nu goed is en dat het ook niet erg is als ze daar te veel van eet, omdat het de darmen stimuleert.

Ik ga haar zo weer eten geven, dus dan moet ik vanmiddag even kijken hoeveel ze op heeft.

Nu is Annie altijd al een konijn geweest dat eet wanneer het haar uitkomt. Overdag eet ze niet zo heel erg veel, 's nachts eet ze over het algemeen alles op.

Maar we houden het in de gaten. Carprofen hoef ik niet meer te geven, de DA vond het niet erg dat ik het van het weekend gegeven had, om zelf te kijken of ze daarvan begon te eten. Ze snapte ook dat je in het weekend eerst zelf alles geprobeerd wil hebben, voordat je een beest mee neemt naar een andere stad. In IJmuiden zitten twee dierenartsen, waarvan ik er één niet meer vertrouw (2x verkeerde geslacht gegeven aan konijn en we hebben er meerdere problemen mee gehad met dieren). En vaak heeft een DA in Aerdenhout of Haarlem dienst in het weekend. Dan moet je dus ruim een half uur in de auto gaan zitten met een konijn dat niet lekker is. Dat levert extra stress op en dat wil je toch voorkomen. Daarnaast zijn de kosten ook veel hoger in het weekend. Er zijn dierenartsen die in het weekend al 70 euro vragen, al zit je alleen maar in de wachtkamer...

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het met alle liefde betalen voor mijn huisdieren, maar je wil dan natuurlijk wel alles eerst zelf geprobeerd hebben. Gelukkig bestaat er dit forum, waardoor ik ook zelf wat kán doen na advies van jullie. Dat had een jaar geleden niet gekund.

Maar goed, Annie kwakkelt nog een beetje met eten, maar ze is niet futloos ofzo. Ze daagt nog steeds haar zoons uit in de ren, ze maakt nog steeds binkies en ze begint weer iets meer te eten.

Ik blijf het dus in de gaten houden.

Maar ik ga deze week hoe dan ook nog langs de DA, want ik wil wel even laten controleren of ze weer gezond is en of haar tanden en kiezen nog goed zijn, zeg maar. Dat is wel nodig en dat begrijp ik. En dat gaan we dus ook zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je toch nog even langs gaat :yes: je DA heeft helemaal gelijk dat ze echt wel een tijdje op alleen groente kan teren, maar je moet natuurlijk wel weten wáárom ze alleen groente eet.

Je schrijft dat Annie altijd wel eet wanneer het haar uitkomt.. Dit is wel iets waar je straks goed op moet letten als ze samen zitten hè, dat ze niet te kort komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws!

Annie eet weer 'normaal'. In aanhalingstekens, want ze is eigenlijk nooit een normale eter geweest.

Vanmiddag hebben we haar bakje van vanmorgen gecontroleerd en die was zo goed als leeg (groenvoer). Op een paar piepkleine stukjes wortel en witlof na, had ze alles opgegeten.

We hebben toen nog wat extra munt en peterselie gegeven als "lunch" en ook dat at ze gelijk op.

Toen ik vanmiddag het hok open zette, stoof ze gelijk op het gras af en begon ook gelijk gras te eten.

Zojuist heb ik het avondeten gegeven en ze viel gelijk aan, alsof ze dagen niet gegeten had. Dat is natuurlijk ook zo, maar het ontroerde me gewoon! Ik was zó blij!

Ze heeft zelfs alweer wat biks gegeten. Nee, nog niet het bakje leeg, maar dat doet ze nooit.

Ze krijgt per maaltijd (= 2x per dag) een klein handje biks. 's Morgens eet ze meestal alleen groenvoer en hooguit een paar brokjes. 's Nachts eet ze haar eten wel altijd helemaal op, inclusief de biks.

Vanmorgen heeft ze verse biks gegeven. Ik had het in eerste instantie 1 x overgeslagen, de 'oude' biks laten staan. Dan wordt de biks ietsje zachter, misschien was dat voor haar makkelijker eten. Maar vanmorgen het bakje gewoon leeggekieperd en verse biks in het bakje gedaan. En daar heeft ze nu dus iets van gegeten.

Het gaat de goede kant op.

Ze heeft dus alleen zondag pijnstilling gehad (Carprofen) en nu dus 2 dagen niets.

Dollie, je hebt wel gelijk als het om het koppelen & eten gaat. Daar moeten we goed op gaan letten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk het deze week nog even aan. Als ze goed blijft eten, ga ik er ook van uit dat het een "dipje" was. Mocht er weer iets veranderen, dan staat de DA alsnog voor haar klaar.

Maar het gaat nu gelukkig de goede kant op. Echt joh, op het moment dat ik haar zag "aanvallen" op haar avondeten, ontroerde het me gewoon. Zó blij dat het de goede kant op gaat. Opluchting!

Link naar reactie
Delen op andere sites

top dat ze weer zo goed eet! :yipi:

wel eventjes een ervaring van mij: Als max haken heeft gaat hij ook minder eten. net als ik een afspraak heb gemaakt om de haken weg te laten halen gaat meneer weer eten. om vervolgens na een paar dagen weer te stoppen met eten........ Dat ze nu toch weer eet hoeft dus niet te betekeken dat ze geen haken heeft. ik weet niet of dit bij anderen ook zo bekend is, maar wilde je het toch even laten weten. Houd haar maar goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat schreef ik ook: ik ga het deze week nog aankijken. Mocht ik ook maar een pietsie verandering zien (minder eten), dan ga ik alsnog naar de dierenarts.

Ik heb een soortgelijke ervaring met al mijn dieren in combinatie met een dierenarts.

Een paar maanden geleden kon mijn hond na een stoeipartij met zijn broertje niet meer lopen. Hij wilde ook echt niet meer lopen, tijdens het wandelen moest ik hem zelfs optillen, terwijl hij normaal degene is die het meest rent en overal op af stormt.

Dagje aangekeken, maar de volgende dag was het nog steeds super ernstig. Janken, piepen, niet op z'n poot kunnen staan.

Dus ik naar de dierenarts. Wat denk je? Hij sprint daar naar binnen en mankeert opeens helemaal niets meer! Begon daar tegen iedereen aan te springen enzo... voelde me ook echt voor paal staan, haha.

Dus ik neem geen onnodige risico's. Als ik denk dat het eten weer minder wordt, dan neem ik alsnog actie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht ze dit soiort 'episodes' vaker hebben dat wordt dat toch veroorzaakt door het feit dat ze een slechte eter is. En dat 'feit' kan dan toch weer veroorzaakt worden door iets aan de tanden of een andere reden waarom ze zich niet lekker voelt. Dus dat is dan toch een reden om haar goed na te laten kijken.

Want vaak worden dat soort dingen pas ontdekt door een gasaanval of verstopping of iets dergelijks en dan is het maar de vraag of het konijn daar doorheen komt.

Dus ik ben ook niet voor onnodig geld uitgeven aan de DA, maar dat 'slechte eter zijn', dat blijft toch wel zorgwekkend hoor.. een echt gezond konijn hoort zich nou eenmaal aan te stellen alsof het continu uitgehongerd is hè? :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .