Ga naar inhoud

Help! Annie eet (opeens) heel slecht!


Jorieke

Aanbevolen berichten

Al onze konijnen krijgen 2 keer per dag biks (SS) en een groenteschotel.

En normaal gesproken vallen ze ook allemaal direct aan op het eten (met name bij de groente), alsof ze nooit te eten krijgen. Dat schijnt een goed teken te zijn, heb ik begrepen.

Ook Annie ging altijd gelijk in de aanval, als ik met de groentebakjes kwam aanzetten.

Maar Annie is ook altijd een konijn geweest, dat niet meer eet dan ze op kan. Ze laat geregeld wat biks staan en ook is ze altijd wel kieskeurig geweest als het om groente gaat. De ene dag neemt ze alleen komkommer en wortel, de andere dag laat ze dat liggen en neemt ze de witlof en rucola. Maar eten doet ze altijd wel.

Drinken doet ze altijd al heel slecht, maar ze eet wel hooi en krijgt genoeg vocht binnen via de groente en gras, dus daar maak ik me nooit druk om.

Nu heeft ze al 2 maaltijden (gisterochtend en gisteravond) amper gegeten. Qua biks heeft ze hooguit 5 brokjes op, het bakje lijkt wel onaangebroken.

En qua groente heeft ze alleen de wortel er tussen uit gesnoept.

Nu ben ik al blij dat ze voor de wortel gekozen heeft, omdat dat best wel 'hard' is en dat kán ze dus eten. Ik denk daarom dat het dus niet haar tanden/kiezen zijn. En ze heeft ook wel biks op, maar absoluut niet veel.

Annie loopt eigenlijk de hele dag los in de ren op het gras. Ze eet ook wel veel gras. Kan het daar aan liggen? Heeft ze al voldoende binnen gekregen qua gras?

Aan de andere kant: het is niet zo dat ze nu voor het eerst op het gras komt, dat komt ze al weken.

Terwijl alle andere konijnen het groentebakje binnen een half uur leeg hebben, doet Annie er altijd gewoon (op haar gemak) de hele dag over. Ik heb nu ook expres iets minder gegeven en ook weet ik nu precies hoeveel stukjes komkommer, wortel en andere groente er in haar bakje liggen, zodat ik vanavond precies kan zien hoeveel ze op heeft.

Ik heb haar net een blaadje munt voorgehouden en dat nam ze gelijk van me aan. Dat was binnen 1 hap op. En ook een stukje wortel ging er direct in.

Wat kan het zijn?

Waar kan ik op letten?

En zijn er nog andere dingen die ik haar kan geven, om te kijken of ze iets mankeert.

Of heb ik gewoon een konijn dat haar dag niet heeft?

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik begrijp dat ze veel gras kan eten.. Maar doet ze dat nu ook? Dat ze gewoon eten van je aan neemt is goed, maar als ze zo veel laat staan en verder niks binnenkrijgt.. Keutelt ze nog? Hoevoelt haar buikje aan?

Kan het helaas niet met je eens zijn wat betreft de tanden/kiezen trouwens.. Indy heeft haken gehad en is enorm veel afgevallen. Hij had ook nog eens EC, was er echt slecht aan toe. En dan was er hier thuis bovendien nog strijd over wel of niet weghalen.. Uiteindelijk heeft er zo'n twee weken gezeten tussen het constateren en weglaten halen van de haken en al die tijd heeft hij geleefd op appel en.. jawel.. Wortel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijn heeft 3 weken geleden hetzelfde gehad. Brokjes laten staan en wel groente eten. Maar opeens was dat ook helemaal over. De lekkerste hapjes liet hij staan. Bij de DA bleek dat hij haken had en scheve kiezen. Dat is operatief verholpen en hij is weer helemaal de oude. Nu hou ik hem extra goed in de gaten. Controleer eten, kijk of er geen holle plekken zijn van afvallen.

Ik zou echt snel met je nijn naar de DA gaan. Liever een keer voor niets rijden dan een uitgemergeld konijntje zien wegkwijnen. En dat kan erg snel gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, ik riep bij mijn vorige nijn ook altijd dat het niet de tanden konden zijn omdat ze zachte dingen liet staan en ahrde dingen juist op had, maar mooi dat die een superpijnlijk kaakabces had. Dus daar kan je het helaas niet aan zien (al redenenen veel DA's toch ook nog zo).

Let inderdaad even goe op haar keutels en wat ze PRECIES binnenkrijgt (dus evt even apart zetten) en als dat te weinig is, dan toch naar de DA, want die kan met medicijnen een gasaanval, een stilgevallen darm of een blokkade misschien nog op tijd oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak eten konijnen met tand of kies problemen geen bix meer maar nog wel groen....

In dit geval kijk wat ze keuteld en maak die open.

Keuteld ze niet meer heb je echt een probleem, zijn de keutels kleiner komt het door minder eten dan moet je toch ook de oorzaak zien te achterhalen.

In beide gevallen toch een bezoekje da plegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje ik heb het zelfde met Juniper-Lee, en zij krijgt net als de andere 3 evenveel en hetzelfde en zij eten het wel allemaal helemaal op..

Ze knaagt 's nachts nu echt ongelooflijk veel aan de binnenkant van het hok..

Ik heb al gekeken naar d'r gebit maar kan niks zien:s

misschien even een periode??

liefs Triesje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak eten konijnen met tand of kies problemen geen bix meer maar nog wel groen....

Vaak wel ja, maar ik weet op BB genoeg konijnen die juist wel de biks blijven eten.

Mijn Meneer eet ook rustig zijn biks met haken. Zelfs toen hij een haak in zijn tong had, at hij gewoon. Het enige waaraan ik merkte dat hij zich niet lekker voelde was dat hij minder dronk.

@Jorieke: Hou het goed in de gaten, bij twijfel toch maar even naar de DA gaan.

Jeetje ik heb het zelfde met Juniper-Lee, en zij krijgt net als de andere 3 evenveel en hetzelfde en zij eten het wel allemaal helemaal op..

Ze knaagt 's nachts nu echt ongelooflijk veel aan de binnenkant van het hok..

Ik heb al gekeken naar d'r gebit maar kan niks zien:s

misschien even een periode??

liefs Triesje

Gebitsproblemen kan je ook niet zelf zien. De DA kan met een kijkertje iets zien, maar ook dan kunnen ze de achterste kiezen nog niet goed zien.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje ik heb het zelfde met Juniper-Lee, en zij krijgt net als de andere 3 evenveel en hetzelfde en zij eten het wel allemaal helemaal op..

Ze knaagt 's nachts nu echt ongelooflijk veel aan de binnenkant van het hok..

Ik heb al gekeken naar d'r gebit maar kan niks zien:s

misschien even een periode??

liefs Triesje

Je moet dit ook door een dierenarts laten nakijken. Het is onmogelijk om de kiezen zo te zien, zelfs een dierenarts kan dat eigenlijk niet helemaal als het dier niet onder narcose is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net thuis en ben direct gaan kijken of ze het eten van vanmorgen wel heeft opgegeten.

De groente heeft ze laten staan, de biks heeft ze wel gegeten, maar niet alles is op.

Ze keutelt nog wel, maar de keutels zijn inderdaad ietsje kleiner dan normaal. Heb ze net even vergeleken met de keutels van Raf & Rob en volgens mij waren Annie's keutels altijd al ietsje kleiner en nu dus nog kleiner.

Ik heb haar vandaag expres niet in de ren gezet, dus ze heeft geen gras gegeten. Ik wilde even kijken of ze dan wel haar groente en biks op eet. Maar het heeft dus niets uitgemaakt.

Ze krijgen hier altijd een stukje appel voordat ik naar bed ga en ook die heeft ze gisteravond laten liggen.

Wel nam ze vanmiddag een stukje (gedroogd) brood aan. Dat vrat ze gelijk op, geen discussie mogelijk.

Ik kijk het morgen nog even aan, ze krijgt wél eten binnen, maar niet genoeg. En als ze maandag nog steeds niet normaal eet (of in ieder geval niet genoeg) dan ga ik naar de dierenarts.

Cindy, je hebt het over keutels van de binnenkant bekijken. Waar moet ik op letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net nog even de keutels bekeken. De meeste keutels zien er goed uit, gewoon mooi rond en misschien ietsje kleiner dan normaal, maar wel normaal. Maar ik heb inderdaad wel twee keutels gevonden die door een soort haartje aan elkaar vast zaten.

Ik heb het ook al opgezocht op internet en men noemt het "kettingkeutels"

keutels04.jpg

Komt vooral voor als konijnen in de rui zijn. En dat is Annie ook wel. Ik heb haar ook even vast gepakt, buikje gevoelt en even geaaid. En mijn handen zaten inderdaad onder de haren, dus dat kunnen die keutels dan wel verklaren.

Op de site waar ik die foto vond, staat dat een mespuntje olijfolie door het eten kan helpen.

Maar wat raden jullie aan? Ik bedoel, ik kan wel dingen door het eten doen, maar als mevrouw niet (genoeg) eet... heeft het ook weinig zin...

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit er inderdaad nu over te lezen.

Ik ga het morgen nog even goed in de gaten houden. Ze heeft net ook haar appeltje niet aangepakt, terwijl ze die normaal gesproken direct uit mijn hand grist. Ik ga zo nog even kijken.

Qua karakter zie ik geen verschil. Het is altijd wel een 'lui' konijn geweest, ligt altijd in een hoekje te liggen. En als ze los is in de ren, ligt ze ook eigenlijk alleen maar languit te genieten. Tussendoor daagt ze haar zoons uit en maakt ze binkies. Maar Annie ligt het liefste gewoon lekker lui te zijn.

Ze is nu de hele avond in de (gras) ren geweest en ik heb haar toch wel zien rond huppelen en ze maakte ook wat binkies.

Ze liet zich ook niet oppakken, daagde me een beetje uit, door zich steeds te verstoppen onder het hok. Normaal kan ik haar wel aaien en dat liet ze nu ook wel toe. Maar als ik te lang door ga, gaat ze grommen.

Dat is dus eigenlijk niet veranderd, ze is qua gedrag gewoon lui en grommerig, altijd al geweest.

Maar ze is nu niet slapjes ofzo.

Ik heb haar dus even opgepakt en op schoot neergezet. Beetje het buikje zachtjes gevoeld, maar ik heb geen bijzonderheden gevoeld. Geen bulten of bobbels of iets dergelijks.

Waar moet ik nog meer op letten?

Kan ik haar iets (dwang?) voeren waardoor eventuele beginnende verstopping gestopt kan worden/ verholpen kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij haren zit de verstopping in de maag niet in de darmen.

Dus de maag zit vol en konijn eet dan minder of niks meer keutels worden kleiner door minder eten.

Maak je ze open zitten er haren in en of vind je ketting keutels moeten er allarmbellen gaan rinkelen.

Jij hebt nu die combi zou niet te lang wachten met naar de da gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga gelijk actie ondernemen, dank je wel Cindy.

Ik bel vandaag even de dienstdoende DA.

Ze heeft overigens nu wel wat groente gegeten en ze is nu los in de ren (loopt de mannen flink uit te dagen) en eet gras.

Maar ik neem natuurlijk geen enkel risico met m'n konijntje.

Even vragen wat de DA zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet nu de hele tijd de blaadjes van de bomen die in de tuin/ren waaien.

En ze heeft net haar verse groente gekregen en de munt er direct uitgepikt.

Ook eet ze wortel en (droog) brood.

De dierenarts gebeld en hij zei dat ik even moet kijken of ze na haar eten goed keutelt. Ik heb daarom de wc even geleegd en schoongemaakt, ook even de ren aangeveegd. Er waren geen keutels meer te zien en ze heeft net weer normale keutels neergelegd. Nog wel ietsje kleiner dan de keutels van bijvoorbeeld de mannen.

Dus ze keutelt nog wel en daarom nog een keer de dierenarts gebeld om dat door te geven. Hij heeft me aangeraden om 't nog eventjes aan te kijken. Hij zei zelf: "Ik kan je nu wel laten komen met je konijn, maar dat kost je dan ook gelijk het weekend tarief. En aangezien ze nog wel iets binnen krijgt, kan ik wel geld uit je portemonnee kloppen, maar ik denk dat het beter is om het nog heel even aan te kijken. Hou het goed in de gaten, blijf de keutels controleren en hou haar af en toe wat voor haar neus."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook wachten tot maandag. Ze eet nog en ze keutelt nog en ze vertoont geen ernstige ziekteverschijnselen. Maar als dat verandert dan wel onmiddellijk naar de DA gaan hoor!

Maar het klinkt inderdaad als iets met de tandjes. Toen Lizz Cocc had heb ik heel veel onderozek gedaan op internet (ook in de verterinaire artikelen online) en daar vond ik een stuk wat zei dat (haren)verstopping vaak niet de oorzaak maar het gevolg is van darmproblemen. En darmproblemen kunnen weer een gevolg zijn van slecht eten. Slecht eten is weer een gevolg van pijn of van problemen met het eten zelf (bijv. door de tandjes).

Dus een normaal gezond konijn kan de haren die hij binnen krijgt meestal wel gewoon verwerken. Je krijgt dan wel wat ketting keutels maar dat is niet zo erg. Maar als jouw nijn slechter eet door bijv. haken op de kiezen, dan kan het wel al snel voor een darmprobleem zorgen. Als ze altijd al een slechte eten was heeft ze misschien al heel lang last van haar kiezen maar is het alleen maar erger geworden.

Maandag even naar de DA en als hij zo niets kan zien en geen andere oorzaak kan vinden, misschien toch vragen of hij een keer onder gasnarcose kan kijken. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het bakje biks staat er wel, maar daar eet ze niet van. Gras eet ze wel.

En die afgewaaide blaadjes.

Verder munt en wortel. En ik zag haar net op een stukje witlof zitten. Weet alleen niet of ze daar een hap van heeft genomen. Steeds als ik aan kom lopen, schiet ze d'r nachthok in :P Ze is me zat, denk ik.

Pfff... ben wel ontzettend opgelucht dat ze weer iets eet. Het is nog niet perfect, maar alle kleine beetjes helpen.

Dat zei de DA ook: al eet ze maar één hapje, dan is het nog niet perfect, maar nog niet ernstig. Een konijn stopt pas met eten als ze echt pijn heeft of iets dergelijks. En zodra het konijn eet, al is het maar één hapje, dan kan je er van uitgaan dat ze wel ergens last van heeft, maar dat ze (nog) geen pijn heeft.

Ben wel blij dat deze dierenarts eerlijk zei dat hij geen geld uit m'n portemonnee wil kloppen. Je hebt genoeg dierenartsen die je gewoon laten komen. Niet dat ik het daarom niet zo doen, maar toch... zo lang je zelf nog controle kan hebben over je beestje, is het ook onnodig om (veel) geld uit te geven, nietwaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ''eén hapje is wel weinig hoor.. maar zolang er nog keutels uitkomen eet ze nog. En als ze slechter eet heeft ze al wel pijn hoor (of in ieder geval ee vervelend gevoel), maar nog niet zo erg dat ze stopt met eten. Heb je toevallig pijnstilling in huis? Dan zou je haar een beetje kunnen geven om te kijken of ze daar beter van gaat eten.

Wat voor blaadjes zijn het die ze eet? Is dat een boom waar ze blaadjes van mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ''eén hapje is wel weinig hoor.. maar zolang er nog keutels uitkomen eet ze nog. En als ze slechter eet heeft ze al wel pijn hoor (of in ieder geval ee vervelend gevoel), maar nog niet zo erg dat ze stopt met eten. Heb je toevallig pijnstilling in huis? Dan zou je haar een beetje kunnen geven om te kijken of ze daar beter van gaat eten.

Wat voor blaadjes zijn het die ze eet? Is dat een boom waar ze blaadjes van mag?

Ik heb alleen nog antibiotica in huis, die heb ik destijds aan Eefje moeten geven toen ze niesbuien had. Lijkt me geen goed idee om "zomaar" ab te gaan geven.

Wat voor blaadjes het zijn, weten we niet. Het is van een boom aan de voorkant van het huis en die blaadjes waaien over het huis heen de tuinen in. De konijnen eten die blaadjes ieder jaar. Alle konijnen eten het... Ik kan het niet tegenhouden. Het zijn zoveel blaadjes die de tuin in waaien, als je ze opveegt, ligt er alweer een nieuwe :P

Dit is een foto van een boom die bij ons in de straat stond. Deze is omgewaaid, maar voor ons huis staat zo'n zelfde boom. Ik heb echt geen flauw idee wat voor boom het is, hoor.

1082003126_5_zIIt.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wacht, ik heb ook nog pijnstilling in huis. Ik moet even kijken wat dat is.

Ik heb natuurlijk 2 gecastreerde rammen. En toen kreeg ik AB en pijnstilling. Maar de pijnstilling heb ik maar één keer hoeven geven, omdat ze al direct na de ingreep begonnen te eten. Dus dat was een goed teken. De pijnstilling heb ik nog over.

Ik ga even kijken wat het precies is. Jullie weten dan wel of ik het eventueel aan Annie mag geven, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in huis:

- Bactrimel (antibiotica)

- Carprofen Drops (dierengeneesmiddel)

Zou ik die Carprofen mogen geven?

Er staat in de bijsluiter dat het toegediend wordt aan lacterende dieren en bij acute of chronische aandoeningen aan de maag en darm.

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij haren zit de verstopping in de maag niet in de darmen.

Dus de maag zit vol en konijn eet dan minder of niks meer keutels worden kleiner door minder eten.

Maak je ze open zitten er haren in en of vind je ketting keutels moeten er allarmbellen gaan rinkelen.

Jij hebt nu die combi zou niet te lang wachten met naar de da gaan.

hier ben ik het absoluut niet mee eens! max heeft ook met regelmaat kettingkeutels, en dan niet zo'n dun draadje als op de foto, maar gewoon echt een pluk wat bijna zo dik is als de keutels zelf. nou max heeft nog nooit wat met zn darmen gehad. en als je even logisch nadenkt: een konijn wast zich-->krijgt logischerwijs haren binnen-->haren moeten er weer uit--> haren zitten in de keutels. dat er haren in de keutels zitten wil alleen zeggen dat ze de haren hebben binnengekregen. als ze door die haren verstopt zouden zitten zouden ze er niet uitkomen toch?

Daarentegen heeft gijs heel veel problemen met de darmen gehad, en altijd rond de rui periode. kan dus wel aannemen dat dit door de haren kwam. al die keren heeft hij geen last gehad van kettingkeutels. en de keren dat hij kettingkeutels heeft gehad heeft hij neit verstopt gezeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .