Ga naar inhoud

groenvoer


cottontail

Aanbevolen berichten

alleen rauwe groentes,

als je wat moeite hebt met de lijst, hier wat hulp (wat de mijne zoal krijgen):

witlof: zijn ze dol op en kost bijna niets, stimuleerd melkproductie bij konijnen die geworpen hebben

sla: eten ze ook enorm graag, maar niet teveel omdat ze er gas van kunnen krijgen

alle kolen: ook niet te veel, krijgen ze ook snel gas van. Ik reken hier op 1 blaadje per 2 dwergjes.

appels: maar een half partje per week is zeker genoeg! Er zitten enorm veel suikers in en je konijnen worden er dik van

wortelen: best boswortelen maar die zijn nogal duur. ik reken op 1 kleine boswortel per dwergkonijntje elke 2 dagen

selderij: ik geef ze een klein handje per konijn, zit boordevol vezels

tomaat: krijgen ze hier niet omdat ze het niet lusten maar is ook een partje per 2 dagen (middelmaat konijn)

zonnebloem: hier favoriet! De bladeren geef ik 1 grote voor 2 konijnen en 1 "stronk" (stuk stam) per 2 konijnen. (ze mogen de wortels en bloemen zelf niet! Het sap is daar dikker en kleveriger en het voedsel kan samen gaan kleven in de maag en darmen!!)

druiven: af en toe als een snackje, maar niet teveel ivm suikers

wilgentakken: een leuke bezigheid om op te knagen, zorgt ervoor dat je konijn wat te doen heeft en het hok niet opvreet

Verder kan je nog aan de kant van de weg zoeken naar oa paardebloem, gras, klaver... maar dit moet je wel ALTIJD goed afspoelen! Anders is er een kans dat je konijn misschien (dodelijk) ziek word!

verder nog dingen die niet bij groenten/fruit horen

brood: alleen droog, grof brood. een kwartje per konijn

Noten: af en toe eentje kan geen kwaad, maar ze zijn dikmakertjes ivm vetten en olien.

rozijnen: net als noten heel af en toe, het suikergehalte van een rozijn ligt 50% hoger dan dat van een verse druif

er zijn nog een hoop fruitsoorten, maar geef nooit teveel fruit en geef het altijd als een "snack"

beter niet:

Lik/knaagstenen: NOOIT GEVEN!! erg ongezond, de juiste reden weet ik niet maar ze zijn niet zo gezond als de verpakking zegt

producten die lactose(melkbestanddelen) bevatten: na een aantal weken kan een konijn niet meer tegen lactose en kan het er erg (tot dodelijk) ziek van worden

knaagsticks: ik geef ze toch maar, maar het zijn echt dikmakertjes! 1tje per week voor 2 is het maximum, ookal zijn ze direkt op

Groenten/fruit/planten die niet op de lijst staan: in het algemeen gewoon niet geven, je kan het altijd eerst vragen hier, en anders aan je dierenarts

gemengd voer met/of heel graan: granen zijn niet goed voor konijnen, de "pelletjes" kunnen voor verstroppingen zorgen en ze eten altijd de lekkere stukjes eerst op. Als je gemengd voer gaat geven mag je niet bijgeven tot het voer volledig op is. Zo zijn mijn konijnen een boel gewicht kwijt geraakt. Geef biksjes (korrels). Het beste merk is Science Selective (SS) maar ze kunnen ook makkelijk gezond teren op nr. 99 van Aveve bijvoorbeeld, goede biks is niet altijd duur!

Vers water en hooi moeten altijd beschikbaar zijn voor je konijn, om het gezond en bezig te houden. Ook kan je nog een extra speeltje geven waar hij zich mee bezig kan houden. Hou een konijn nooit alleen! Altijd in koppels!

Nog iets dat je moet weten...? nee denk het niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhmm een paar foutjes hierboven in het berichtje..

witlof is niet heel goedkoop..

en kwa wortelen kun je het beste winterwortelen geven omdat hier de minste suiker in zitten.. winterwortelen zijn dus beter van bospenen..!

witlof is wel goedkoop hoor :)

anderhalve euro/kilo ongeveer bij delhaize hier.

en met een kilo kom je 3 weken toe minstens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op de website van Aveve kijk, dan zie ik toch écht staan dat de 99 voor slachtkonijnen is.. Voor "Troeteldwergkonijnen" heb je o.a. Select Dwergkonijn, dat ziet er nog wel goed uit, al vermelden ze alleen dat er 21% vezels in zitten, verder niks qua samenstelling, dus kan er verder ook niet over oordelen. Ga er vanuit dat dit wel een stuk prijziger is gezien het alleen in 2kg verpakkingen te krijgen is.

En de 98 is voor Vleeskonijnen die op een draadbodem zitten/moet vlak voor de slacht gegeven worden.. Zit overigens geen anticocc (daarom zul je ook wel daarnaar moeten over schakelen vlak voor de slacht) in dus die zou ik haast nog eerder nemen dan de 99..

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zoude ze in hemelsnaam 99 verkopen in zakken van 5 kg als dat voor slachtkonijnen is. Slachtkonijnen mogen niet meer thuis worden gehouden alleen op bedrijven en op een bedrijf heb je al gouw 60 voedsters en 12 rammen en dan ben je niets met 5 kg he.

Er staat trouwens nergens op de verpakking vermeld dat het voor slacht/fok is, en voor de rest is er enkel gemengd (wat ik dus echt niet meer ga kopen!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zoude ze in hemelsnaam 99 verkopen in zakken van 5 kg als dat voor slachtkonijnen is. Slachtkonijnen mogen niet meer thuis worden gehouden alleen op bedrijven en op een bedrijf heb je al gouw 60 voedsters en 12 rammen en dan ben je niets met 5 kg he.

Er staat trouwens nergens op de verpakking vermeld dat het voor slacht/fok is, en voor de rest is er enkel gemengd (wat ik dus echt niet meer ga kopen!!)

Tsja, maar op de website staat het toch echt.. ;)

Geschikt voor: kweek- en slachtkonijnen op stro.

Voordelen en eigenschappen

Deze korrel staat garant voor een snelle groei en hoge vruchtbaarheid en is zo samengesteld dat één voeder volstaat voor zowel volwassen dieren als jonge dieren. De korrel bevat een middel tegen coccidiose.

Voedingsadvies

  • Naar lust te geven naast hooi en/of stro.
  • Altijd vers drinkwater ter beschikking stellen.
  • Tenminste 5 dagen voor het slachten overschakelen naar konijnenkorrel FINAL (98). Deze korrel heeft een gelijkaardige samenstelling als de nr 99 maar bevat geen coccidiostaticum.

In de winkel

Konijnenkorrel is verkrijgbaar in verpakkingen van 5 kg, 10 kg en 25 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .