Ga naar inhoud

Spikkel ziek?


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Ik ga om 5 uur met Spikkel naar de dierenarts.

Ik zie dat ze veel ligt in het hok. Zodra ene ander konijn haar komt storen rent ze maar een stukje weg en gaat dan weer liggen. Ze ligt languit met de achterpoten een beetje naar de zijkant. De andere konijnen doen dit als ze ontspannen zijn maar Spikkel ligt niet vaak zo. Ze is ook traag vind. De stukjes eten die ik haar aanbied wil ze niet en als ik het in haar mond stop spuugt ze het uit. Vanochtend was er nog niks aan de hand en heeft ze nog gegeten.

Ze is niet overduidelijk heel ziek ofzo maar het voelt toch niet goed. Ik heb haar geprobeerd te temperaturen maar ik denk niet dat ik dat goed gedaan heb. De thermometer ging er maar ene klein stukje in. Maar een halve centimeter ofzo. had het idee dat het bij de dierenarts altijd ietsje verder ging. Ik durfde niet verder te doen want straks doe ik haar pijn. De temperatuur was heel laag, 35 graden, maar dat komt denk ik omdat de thermometer er niet zo goed in zat. Ze voelt niet koud aan.

Ik weet niet waarom maar ik vermoed gas bij haar. De buik voelt gewoon goed aan zachter zelfs dan bij een andere voedster en die eet en speelt gewoon nog.

Wat denken jullie? En hoe temperaturen jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan idd gas en/of een verstopping zijn.

Heel goed dat je naar de dierenarts bent gegaan :)

Bij temperaturen van de konijnen gebruik ik een digitale thermometer.

Deze stop ik met het zilveren puntje helemaal in de anus (prettig zal anders zijn ;)).

Na een minuutje piept je meter en haal ik 'm eruit & kan ik de temperatuur zo aflezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft geen gas, maar een overvolle maag. Het is onduidelijk waardoor zoiets veroorzaakt wordt. Het schijnt vaker voor te komen dat een maag zich maar blijft vullen en uitrekt en dat er niks uit gaat. Ze heeft nu iets gekregen om die maag leeg te maken en morgenochtend moet ze weer terug. Ze hoeft geen dwangvoer als ze nog niet wil eten want ze heeft vanochtend nog gegeten en met zo'n volle maag is dwangvoeding niet slim.

Ze mag wel buiten blijven, maar ze moet vannacht alleen in een hok. Heel zielig. Maar anders kunnen we niet zien of ze poept vannacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis ook zo zielig. We hebben haar gevonden toen ze 7,5 week was. Opgevangen en nu zit ze net sinds zondag bij de groep. Dat ging goed. Heeft ze eindelijk een leuk plekje gevonden en dan wordt ze zo ziek. En dan moet ze ook nog eens alleen ziek zijn. Zo zielig dat nu geen konijntje even lief voor haar kan zijn, alleen wij kunnen dat nu doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze trilt heeft ze HEEL VEEL pijn. Snel naar je DA (of de dienstdoende) fietsen/rijden om pijnmedicatie op te halen!!!

Hoe je haar beschreef in je eerste post is precies het gedrag/houding van een konijn met buikpijn. Maar als je nu zelf ook al vindt dat ze er heel erg ziek uitziet dan gaat het haar even ontzettend slecht.

De darmen moeten nu aan het werk gezet worden. Hopelijk werkt de medicatie, want met voedsel kun je nu dus zelf niets doen omdat de maag al zo vol zit. Dus niet gaan dwangvoeren zolang die bult er nog zit. Pas als er weer poepjes komen mag er ook weer eten in.

Maar ga alsjeblieft ZSM pijnstilling halen! (bijvoorbeeld Metacam of Carprofen!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb om 8 uur de dierenarts gebeld en ik moest haar brengen. Ze blijft vannacht daar. Haar maag is al iets kleiner geworden dus dat is een goed teken. Ze krijgt nu nog meer medicatie. Ze krijgt ook een oplossing te drinken waar veel voedingsstoffen in zitten maar wat erg waterig is. Zo dan de maaginhoud een beetje oplossen en krijgt ze geen energie tekort, want dat heeft ze nu erg nodig. Morgenochtend om 11 uur ga ik bij haar kijken en verder bespreken maar als er iets bijzonders is wordt ik al eerder gebeld.

Gelukkig wordt ze nu goed in de gaten gehouden. Ik de auto speelde ze nog even met haar speeltje wat meer is gegaan. Nu maar hopen dat de nacht ook goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is een pak van mijn hart.. goed dat ze opgenomen is.

Ik hoop dat ze er doorheen komt, maar zo als je het nu beschrijft klinkt het als 'aanvallen' van pijn en niet constante pijn, dus hopelijk is het niet zo acuut is als ik net even vreesde.

Ik ga duimen dat je konijntje de nacht (goed) doorkomt. Je hebt in ieder geval heel goed gehandeld door toch even de DA terug te bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gata goed met Spikkel. Ze is weer thuis. Haar maag was weer de normale grootte en ze heeft zelf al gegeten. Ze heeft vanmiddag de hele tijd lekker door de tuin gerend en gras gegeten. Ze moet wel nog een paar dagen medicijnen blijven nemen, maar ze ziet er zo goed uit. Echt een sterke meid. Je zou niet zeggen dat ze gisteren zo ziek was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .