Ga naar inhoud

Natte plek aan 1 zijde van het hoofd


Flibberke

Aanbevolen berichten

Alweer een topic over de gezondheid van mijn BamBam. In een eerder topic ging het erover dat hij nogal vermagerd was en slecht verhaarde. Nu weer wat anders ...

In het weekend viel het me al op dat hij een echt doorweekt natte plek heeft aan de linkerkant van zijn hoofdje terhoogte van de onderkaak naar de keel toe. Ik dacht toen dat hij net gedronken had en wat teveel met z'n kopje in het bakje had gehangen (ze hebben gewoon een kom met water, geen fles), er was verder ook niets aan te zien. Nu daarnet zag ik het weer. Ik heb het dan nogmaals eens goed bekeken maar ik kan niets van wondjes of 'schade' vinden.

Waar kan dit nu toch weer op duiden??

Ik denk dat ik voor alle veiligheid maar eens bij een DA ga langsgaan met hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net naar de DA geweest en het is geen tandprobleem. Wat het wel is weet de DA ook niet. De plek reikt ondertuseen al tot achter zijn kaak. Zijn huid is echter mooi rozig zonder wondjes of korstjes. De DA heeft de vacht op de plek weg geknipt en ik moet dit nu tweemaal daags ontsmetten met isobetadine.

Iemand enig idee waar ik mee te maken heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vocht kwam niet uit de mond, neus, ogen of oren. Daarmee dat hij er ook niets van begreep. Het ruikt ook niet, dus een abces is het niet en het heeft geen vreemde kleur ... echt raar hoor. Het lijkt wel of het uit de huid zelf komt.

De tanden zijn nagekeken en deze zijn ook helemaal netjes in orde.

Je moet inbeelden de zijkant van zo'n konijnenkopje tot achter de kaak (in de nek dus) dat is één grote plek. De plek grenst echter niet aan de mond/oog/neus/oor.

Ik zal morgen eens een foto plaatsen! Als jullie er dan even een kijkje op willen gooien?

aangepast door Flibberke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een nogal analytisch persoon en ik dacht:

De huid is nat, maar het komt niet van oog, mond of oor.

En door de huid heen kan het ook niet komen want

1) konijnen zweten niet en

2) de huid is niet ontstoken of iets dergelijks.

Dan moet het vocht dus van buiten komen... dus ofwel

1) ligt/zit het konijn regelmatig tegen iets nats aan of

2) zit er iets nats (tong van andere konijn bijvoorbeeld) regelmatig tegen het konijn aan...

Dus tenzij een van de bovenstaande punten uiteindelijk toch niet juist blijkt te zijn (en het komt bijvoorbeeld toch uit het oor of zo) dan is een likkend maatje de meest voor de hand liggende oorzaak denk ik... toch?

:neutral:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een hele stomme vraag maar.....is er een foto gemaakt?

Een abces kan namelijk wel degelijk aanwezig zijn zonder dat het duidelijk voelbaar is.

De kiezen kunnen er in dat geval ook gewoon goed uitzien.

Bij Ollie was dat toen ook.....begon met een natte plek aan de zijkant van zijn mondje waardoor wij eerst dachten dat hij gewoon slordig uit zijn waterbak dronk maar bleek achteraf (na het nemen van een foto...) een enorm abces aan het uiteinde van zijn kaak te hebben.

Vandaar dat ik denk dat die foto echt noodzakelijk is.In deze tijd at het ventje wel gewoon en was gewoon zichzelf....vrolijk en speels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, alvast bedankt voor het meedenken!!

BamBam zit inderdaad samen met zijn vrouwtje Flibberke. Ze likken elkaar regelmatig schoon, maar of ze nu zo intensief altijd op dezelfde plek zit te likken? De vacht was echt wel doorweekt op de plek, daarom dat ik dacht dat hij in de waterbak had gehangen, maar ja, de natte plek bleef dus dan moet hij altijd zo in de waterbak hangen.

Dat van die abces ... moet je dan geen verdikking zien of een wondje waaruit vocht komt? Volgens de DA kon het geen abces zijn omdat dat bij konijnen altijd hele dikke etter is, dat zouden we dan moeten kunnen zien en ruiken.

Heb de plek vandaag iig 2x ontsmet en het ziet er allemaal proper uit. Zonder de vacht (want die is weggeknipt) is het ook niet vochtig. Maar volgens mij moet zijn haar toch uitgevallen zijn op 'de plek' want de DA heeft wel vacht weggeknipt om beter te kunnen kijken maar niet geschoren en toch is de plek zo kaal als maar kan zijn ...

De DA dacht verder dat BamBam misschien wel iets had binnen gekregen dat niet goed voor hem is. Onze tuin wordt momenteel ook een deel gebruikt om verbouwingsafval in te dumpen (puin, hout, ...) en ja daar konnen de nijnen dus tussen en onder kruipen. Ik heb nu het achterste gedeelte van de tuin afgezet zodat ze niet meer tot bij het afval geraken.

Ik hoop dat de foto er morgen aankomt want mijn toestelletje weigerde dienst dus heb er nog geen kunnen maken. Morgen gaat broerlief het toestelletje eens 'onder handen nemen'!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen rare geur of vettigheid nee, gewoon echt doorweekt nat.

Okay :-) mijn Joy had op zijn voorhoofd op den duur zo'n kale plek, de vacht werd eerst vochtig, toen vettig en het begon ook te stinken.. En de vacht viel uit. Hij had EC en dit begon toen hij steeds (nou ja, nóg) meer achteruit ging. Helaas een beetje pech met dierenartsen gehad toen. Ik las later dat zo'n vette vacht een teken van ondervoeding kan zijn.

Maar dat was dus wat anders, als hij hetzelfde had had je dat echt wel geroken.. :beurk:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .