Ga naar inhoud

Groente verspreiden of 1 keer per dag?


fluffy89

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wat is beter? om 1 keer per dag verschillende groenten te geven zodat het een soort maaltijd is,

of is het beter om verspreid over de dag steeds een klein beetje te geven? dat je bijvoorbeeld s'ochtends een blaadje andijvie geeft en dan smiddags een blaadje witlof enz.

Hoe doen jullie dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

's Ochtends krijgen mijn konijnen eerst een verse pluk hooi, dan een uur of twee later biks en daarna laat ik ze loslopen. Dan kunnen ze dus zo veel gras, blaadjes en plantjes eten als ze willen. Rond een uur of 5 zitten ze vaak uitzichzelf weer in hun hok, ik geef ze dan een bakje gedroogde kruiden en laat het hok open staan, dan lopen ze vaak nog los tot een uur of 9/10 en dan krijgen ze hun bak groente. De groente geef ik dus in één keer, omdat ik bang ben dat het anders tenkoste gaat van het gras/hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet hoor, dat ze dan minder goed hooi eten. Ik merk dat dat hier wel het geval is als ik ze echt op vaste tijden eten geef ofzo. Maar als het jou goed bevalt om ze verspreid over de dag eten te geven, zou ik dat gewoon blijven doen.

Bij mijn rammetje die geen hooi at deed ik dat juist expres, zodat hij wel constant aan het eten was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan of ik thuis ben of niet :P

Als ik niet thuis ben dan geef ik op het moment dat ik wegga de helft van de groenten. Ze zitten dan in hun hok en hebben dan even een tijdje wat te doen. Als ik dan thuiskom laat ik ze los in de woonkamer totdat ik naar bed ga. Dan gaan ze weer in hun hok en krijgen ze de tweede helft van hun groenten.

Als ik wel thuis ben let ik niet echt op wanneer ik het precies geef, soms 's ochtends, soms 's middags.. soms verdeeld over 2 keer, soms verdeeld over 4 keer.

Hooi hebben ze de hele dag tot hun beschikking en biks krijgen ze 's ochtends als ik zelf mn ontbijt aan t maken ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe krijgen mijn konijnen 2 keer per dag eten.

Ze krijgen 's morgens en 's avonds zowel biks als groente.

Ik geef ook altijd de groente gemengd, zodat het echt een groenteschotel wordt.

Overdag geef ik wel eens een extra stukje witlof of komkommer. Vooral op heel warme dagen is iets verfrissends wel lekker.

En 's avonds voordat ik naar bed ga, ga ik alle konijnen nog een stukje appel brengen.

Hooi krijgen ze hier onbeperkt. Ik controleer altijd of er nog hooi in de hokken ligt, als ik ze eten ga geven. Minimaal twee keer per dag dus. Zolang er hooi op voorraad is, zullen ze nooit verhongeren denk ik altijd maar.

Verder gaan de konijnen ook vaak in de "buitenren" (ze hebben een permanente ren, maar om die ren heen zit een strook gras. Een soort 'gracht' met een hek er om heen, ter bescherming tegen de honden). Dus als ze daar lopen, eten ze ook nog gras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe sinds kort al de korrels in 1 keer. Maar ik geef daarnaast ook 2 keer per dag groenten. Ik wil graag in ieder geval 2 keer per dag kunnen checken of er graag gegeten wordt door alle dieren, om zo snel in te kunnen grijpen als er 1 niet in orde is.

Mijn schema:

- rond half 6 in de ochtend een groentenschotel

- rond half vijf smiddags hun hele portie korrels

- rond acht uur savonds nog een keer een groentenschotel

Verder hebben ze de hele dag hooi tot hun beschikking.

Als ik in het weekend thuis ben, spreid ik vaak de groenten nog wat uit en krijgen ze nu en dan een "snoepje" (plukje gras, takken, beetje verse kruiden) net wat ik tegenkom in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt er sowieso altijd hooi. Kort na de middag geef ik een portie voer, zodat hij eerst genoeg hooi gegeten heeft. Rond het avondeten ga ik dan in de tuin op zoek naar paardebloemen of geef ik, als ze op de veilige lijst staan, wat van de groenten die op tafel komen/stonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook ik merk dat als ik ze eerst groente of biks geef dat ze dan het hooi laten liggen.

nu laat ik ze eerst wat hooi opetern voor ze hun groenten en biks krijgen,maar dat is soms wel heel moeilijk want als ze maar iets horen kraken dan staan ze gelijk bij me te bedelen hihi. ze lopen hier ook de hele dag los tot een uur of tien maar ik heb alleen geen gras voor ze. verder geef ik ze elka dag verse groente die ik voor ze koop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .