Ga naar inhoud

Coccidiose!!


Bianca

Aanbevolen berichten

Het enige wat ik dus aan de keutels zie wat nog niet goed is, is dat er ook nog kleinere tussen zitten.

Wat ik aan Lizzie zie is dat ze veel stiller is dan normaal. Soms speelt ze wel wat als ze op de bank mag, maar dan zit ze een beetje in een handdoek te graven of aan een labeltje te sabbelen. Ze rent helemaal niet meer, zelfs niet in haar kattentunnel die ze zo geweldig vond. Ze is nu ongeveer net zoals mijn vroige konijn was toen je een jaar of 10 was... loopt soms wel een rondje, maar gaat dan ergens liggen slapen. Dus dat is veel te rustig.... :-\

Als ik morgen geen verbetering in gedrag zie, bel ik toch maar weer de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

sjoet, heb haar net een tijd op schoot gehad om te aaien (ze klimt zelf op schoot vanaf de bank) en ze begint nu toch wel erg dun te voelen. Ik voel overal botten. Zal haar zo nog eens op de weegschaal zetten, maar ga morgen denk ik toch maar weer de DA bellen. Dan maar extra geld uitgeven aan dat andere medicijn als dit te langzaam werkt.

Maak me echt zorgen. Maar wel raar dat ze slecht eet en heel stil is terwijl haar keutels er wel behoorlijk goed uitzien. Misschien hebben ze toch wat anders gemist. Alhoewel dat slechte eten en stil zijn pas iets is van na de medicatie.. Bijwerking van de meds misschien?

Wat hoort een NHD van (precies) 12 weken te wegen? Weet dat er ergens een tabel is maar kan hem niet vinden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt antibiotica? Dat pakt hier ook wel eens zo uit ja.. Alleen had Indy ook altijd zijn darmen van slag, die had écht nie van die mooie keuteltjes..

Zal even kijken of ik het terug kan vinden. (NHD groeiding..)

Oh, heel snel gevonden.. :he::Phttp://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/39658-mijn-ene-nhd-groeit-veel-sneller-de-andere.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sulfatrim bevat twee op sulfa (sulfonamiden) gebaseerde antibiotica, waarvan er minimaal eentje al de volgende bijwerkingen op mensen heeft:

Side effects reported for sulfadiazine include: nausea, upset stomach, loss of appetite, and dizziness.

(bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfadiazine)

Kan dus best bijwerking van de meds zijn ipv de coc...Die andere AB en vooral de combi van beiden zijn voor gebruik op mensen al resp. 15 en 30 jaar verboden... zijn mensen en dieren echt zo anders dat dit op dieren wel goed werkt dan? Ga denk ik morgen vragen of het kwaad kan als ik ermee stop om te kijken of het al voldoende gewerkt heeft. Begrijp namelijk uit meerdere sites dat de medicijnen de coc niet genezen, maar het immuunsysteem de tijd geeft om zelf anti-stoffen aan te maken:

"De belangrijke rol van deze medicijnen is de organismen in bedwang te houden tot de konijnen weerstand opgebouwd hebben, de konijnen zullen daarna hun leven lang immuun zijn."

bron: http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Ziekte_info/Konijn/Coccidiose/body_coccidiose.html

en:

"De genoemde medicijnen kunnen de deling van de organismen tegenhouden maar niet de coccidiën doden. Doordat de deling afgeremd wordt, kan het konijn weerstand tegen de coccidiën ontwikkelen, en op deze manier zichzelf genezen."

bron: http://www.konijnen.nl/ziekten/coccidiose.htm

Wat ik alleen niet begrijp is waarom het dan zo belangrijk is om herbesmetting te voorkomen. Dat kan toch niet als het konijn immuun is geworden?

Maar als haar keutels al zo goed zijn, heeft ze misschien al genoeg anti-stoffen, maar wordt ze nu ziek van de medicijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is normaal dat ze met coc flink afvallen dat moet ze er nu bij eten.

Dus zou gewoon meer groen aanbieden en ze mag nu niet meer afvallen natuurlijk.

Een konijn valt sneller af dan dat het er aan komt.

Je kunt haar keutels morgen na laten kijken op sporen van coc zit het er nog.....dan zou ik even voor het andere middel kiezen.

Eet ze wel 50 gram ss dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mocht van de DA maar 20 g SS per dag ivm de plakpoep, maar dat eet ze bij lange na niet. Ze eet alleen hooi. Misschien hooguit 5 g SS... dus ik kan haar wel meer geven, maar dat moet ik elke dag toch weer weggooien als ik haar bakje en kooi verschoon.

En weer op coc laten testen kost me weer 19,50 dus daar wacht ik liever mee tot ze of wel niet beter is na de kuur, of wel later weer dezelfde verschijnselen krijgt.

Ze is helemaal niet afgevallen van de coc, maar volgens mij van de medicijnen. Want pas nadat de plakpoep weer over was en ze de medicijnen kreeg is ze minder gaan eten. Meestal wordt coc geconstateerd als een konijn al heel ziek is, maar hier is het dus al vastgesteld een paar uur na de het eerst beetje plakpoep. De dag ervoor waren haar keuteltjes wat ongelijk van grootte, maar spong ze nog rond.

Ze worden toch niet ineens zieker van de coc terwijl ze al medicatie krijgen en de keutels juist weer veel beter zijn?

Ik snap er echt helemaal niks meer van.

En ik heb nu twee keer de raad gekregen haar yoghurt te geven om de darmflora weer op te bouwen en nou lees ik net in een andere draad dat een konijnen niet tegen (koe?)lactose kunnen.

Ik wordt helemaal gek van al die tegenstrijdige informatie. Hoe weet ik nou wat waar is?

ps:

groente kan ik haar niet geven, want daar had ik haar nog niet aan kunnen laten wennen omdat ze er bij de fokker al plakpoep van kreeg (maar dat zal ook wel de coc zijn geweest) en ik dus eerst heel rustig haar aan andere brokjes aan het wennen was. Met groente wilde ik na dit weekendje weg beginnen, maar het lijkt me geen goed idee nu haar dieet te gaan veranderen, toch?

aangepast door Bianca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt geen lactose geven! Hier kunnen konijnen echt niet tegen.

Ik weet niet wat verstandig is, nu al groente geven of wachten... Ik zou toch met een veilige groente beginnen (eentje die de meeste konijnen verdragen) en dan een heel klein stukje geven. Groenten zijn namelijk wel heel goed voor konijnen en misschien reageerd ze er wel goed op?

Ik hoop dat ze snel weer wat is opgeknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom op het gaat bij yoghurt om de bacterien zucht...mijn konijnen krijgen dat een aantal keren per jaar.

Omdat ik het op hun pootjes smeer zodat die schooon worden likken ze het zelf op.

Jonge dieren die medicatie krijgen gelijk een beetje na hun medicatie zoals ab omdat dat dus de goede baterien dood.

Op kitten melk worden konijnen overigens ook gewoon groot alleen schijnd daar minder calsium in te zitten wat konijnen op nemen......

Vandaar dat je en multimulk gebruikt en kmr van konijnen belangen.....is kitten en wilde dieren melk......

Dus zo lactose gevoelig is een konijn ook niet weer.....

Als ze de ss bix niet goed genoeg eet en dus niet aan komt, bel de fokker wat voor bix ze daar kreeg en kijk of ze dat wel wil nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog bix van de fokker, maar die zijn al gemengd met mijn eigen bix in een aparte bak. Ik kan ze er wel uitvissen, maar is er geen kans dat daar ook al coc in zit? Weet niet hoe hygienisch ze daar met de biks omgingen. Of overleeft coc niet zo lang in voer en dergelijke?

En met melkproducten zal het wel net zo zijn als met graanproducten, je kan het gewoon beter niet geven, maar ze gaan er ook niet meteen van dood. Maar ben net even gaan googlen en ik kom toch wel ERG vaak tegen dat je geen melkproducten met lactose moet geven.

Er staan echter ook goede alternatieven op het internet, namelijk Nutrilon Soya (voor lactose intolerante mensenbabies) en Protexin Bio-Lapis probiotica, speciaal voor dieren.

http://www.bunnybin-winkeltje.nl/?page=catalog&view=product&product_id=506

Cindy, wist je ook dat je jouw medicijn 3 dagen moet geven en dan 14 dagen later WEER 3 dagen? (waarschijnlijk wel, maar ik dacht ik zet her er toch even bij voor mensen die meelezen :-))

Ik ga zo eerst de DA maar eens bellen om te kijken wat die zegt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hallo zeg.. ik mocht niet eens mijn vragen stellen. 'Ja dan moeten we haar toch weer zien' werd er meteen gezegd. Dus ik zeg 'ik ga nu niet meer met haar slepen, haar ontlasting is bijna normaal, ze eet alleen slecht maar dat is volgens mij een bijwerking van de medicijnen. Mag ik haar niet bijvoeren?' Nou dat mocht altijd met slechte eters maar waarmee dat moest ze dan navragen en daar zou ze me in de loop van de middag wel een keer over terug bellen want nu had de arts geen tijd.

gesprek over.

Dus ik kon niet eens vragen of en wanneer het eventueel veilig was om met de medicijnen te stoppen of te switchen, of ik groente of fruit mag gaan introduceren, of dat ik anders mag bijvoeren en of dat dan het beste is met Critical Care, Juvenile of babyhapje wortel.

Zelf zou ik het liefste Juvenile geven, want daar hoeven ze maar heel weinig van te hebben om toch een bom calorieën en voedingsstoffen van binnen te krijgen en het voert heel makkelijk. Het is alleen laag in vezels, maar hooi eet ze dus wel veel, dus vezels krijgt ze al wel binnen..

Wat moet ik nou doen?

Ik dacht, ik stuur wel een mail met al die vragen, maar kan geen mailadres vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BRC

Ik hoor van meedere mensen dat je geen lactose moet geven dus daarom zette ik dat hier neer. Ook heb ik er zelf ervaring mee gehad, mijn konijn had ook gevoelige darmpjes en ab gekegen. Toen zei de DA dat ik wel wat joghurt kon geven (ging toen nog naar een onkundige DA) nou dat heb ik geweten! Ze was helemaal van slag! Ik geef het nooit meer, maar als mensen andere ervaringen hebben, waarom niet.. Je kan het altijd proberen. Ook verdwijnt het dat ze tegen lactose kunnen. Daarom kunnen baby nijnen er misschien nog wel tegen.

aangepast door Margot
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lactose-tolerantie verdwijnt als baby-konijntjes groter worden. Dat is bij alle zoogdieren het geval, behalve bij een deel van de menselijke populatie (waaronder wij westerlingen ;) ) Zodra jonge dieren de leeftijd bereiken waarop ze van melk overgaan op vast voedsel, kunnen ze de lactose niet meer verdragen. Daarom is Protexin Bio-lapis een veel betere keuze om de darmflora een oppepper te geven.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb toch maar teruggebeld en gezegd dat ik me overbluft voelde aan de telefoon en toen kreeg ik wel de kans om uit te leggen Lizzie heel stressgevoelig is voor autoritjes en ik daarom liever niet meteen kom en dat ik nog veel meer vragen had die ik niet eens kon stellen, maar ze had het nu te druk met mensen aan de balie, dus nou gaat 'een van de DA's' mij vanmiddag 'een keertje' terugbellen...

Heb tot nu toe geen hele hoge pet op van deze DK... :\

Als ik niks hoor of geen afdoende antwoord krijg, ga ik denk ik toch voorzichtig witlof introduceren en misschien een zak Juvenile of wat zakjes CC bij de DA het dichts in de buurt halen... Is er ook fruit of een andere wat calorierijkere groente waar ik mee kan beginnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en ik zei nog: 'ik kan mijn vragen ook wel op de mail zetten als het nu druk is, maar ik kan jullie mailadres niet vinden.' Zegt ze: 'Ja, nee, precies.' en daarna een fnuikend lachje...

Ik weet dat er weinig mensen met ervaring met coc zijn, maar er zijn er misschien BB-ers die me advies kunnen geven over hoe je met zo'n DA-assistente om gaat?

Of over welke groente en fruit ik zou kunnen proberen?

Ik heb het idee dat ze nu ook al minder hooi eet. Ze ruikt er wel veel aan en duwt er met haar neus tegenaan, maar uiteindelijk eet ze dan of maar een sprietje of niks..

Moet ik nou toch terugbellen voor een afspraak? Ik wordt erg zenuwachtig van het wachten op telefoon en als ze me eind van de dag pas terugbellen kan ik nergens meer dwangvoer halen... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoer kun je sowieso wel in huis halen, altijd fijn om achter de hand te hebben. Is alleen even de vraag welke hè..

Vervelend, zo'n assistente, maar het is op zich wel fijn dat de dierenarts je straks zelf terug belt. Je kunt je vragen wel aan haar stellen maar mijn ervaring met DA-assistentes is dat ze het antwoord niet eens weten.. En dan kun je geluk hebben dat ze je dat oo kvertellen of je zit met een assistente die het zelf maar invult..

Lastige situatie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou gelukkig ging net gelijk de telefoon. Uitgebreid met een DA kunnen praten en die was wel aardig en geduldig. Volgens haar was Sulfatrim voorgeschreven omdat je met Totrazu.. hoeheetutookweer heel erg op moet passen bij hele jonge konijntjes (en 12 weken is blijkbaar heel erg jong?)

Het is toch het beste om de kuur af te maken, tenzij ze er echt zieker van zou worden en ik er met dwangvoeren te weinig in zou krijgen.

CC en Juvenile vond ze geen goed idee, en groenten introduceren ook niet, dus het moet echt Recovery zijn. Heb gezegd dat ik dat rotspul vind, maar zij vond het echt het beste. En dan 5 of 6 keer per dag wat dwangvoeren... pff...

:s

Deze DA zit zelf te ver weg, dus ik ga zo bij 'de slechtste DA van Nederland' dan maar kijken of zij dat ook verkopen, want die zitten hier het dichtste bij.. en anders ga ik naar mijn oude DA die heeft het in ieder geval in huis... (is alleen een stuk door de regen fietsen met mijn verkouden harsus..)

Sorry voor al het geklaag, maar ik heb wel eens beter in mijn vel gezeten en ik ga dan gewoon heel erg klagen als ik niet lekker ben.. :arf:

Maar bedankt voor de reacties ondanks dat er zo weinig mensen zijn met ervaring met coc. :love:

Tis overigens niet zo dat een konijn door zijn anti-stoffen helemaal imuun kan worden zoals op die ene website stond, dus vandaar het risico op herbesmetting. Dettol helpt echt niet genoeg want die eitejs zijn heel erg 'hard' dus ik ga zo kijken of ik van een vriendin een stoomreiniger kan lenen, want van vuur en stoom gaan ze wel kapot (en ik heb niet zo'n zin mijn keuken in de fik te steken :whistle2:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou, ipv Science Recovery, ook wat brokjes fijn kunnen maken (tussen twee lepeltjes bijv.) en daar water bij doen. Dat werkt ook prima. Ik geloof ook niet dat de samenstelling daarvan zo veel anders is als die van de SR. Dan hoef je er niet meer uit?

Op zich bevalt SR me ook prima, maar CC vind ik nog fijner.. Ik betwijfel ook of het heel veel verschil maakt voor Lizzie, dus waarom de DA jou niet gewoon laat kiezen? Mijn DA zweeert bij CC trouwens.

En klagen is toch fijn soms :he: klaag maar lekker verder :P straks is Lizzie weer beter en jij ook en dan moet je maar weer vrolijk zijn :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga wel even kijken of Pijn-in-my-butt-appel open is en welke soort zij in huis hebben.

Lief dat ik even mag klagen Dollie, lucht soms zo op, maar ik weet hoe irritant het kan zijn als iemand de hele tijd klaagt, dus vandaar mijn excuus. :$

Mag ik nog een klacht doen? Hier komt ie:

'Heb IK weer dat ik een DA op loopafstand heb en dat het dan de Slechtste DA Van Nederland blijkt te zijn.. ' :grrrrrr:

zo.. en nou ga ik even kijken of ik ze wel nog een keer kan misbruiken als konijnen-apotheek :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijn-in-je-Appel had CC ipv SR

Dus heb de CC verdund, maar wel meer dan op het zakje staat en daar 3 x 1 ml spuitje mee gevuld en van gegeven. Ze vond het niks, maar het ging er wel in. Toen zat ik bij haar op de grond een broodje te eten, springt ze ineens op schoot en trekt ze zo een klein stukje brood van mij broodje af! Dus dat at ze wel.

Had een potje wortelhapje meegenomen voor de zekerheid, en daar een beetje van aan mijn vinger gedaan en die at zo ook bijna met vinger en al op. Dus beetje wortelhapje door de CC gedaan, trapte ze niet in. Toen beetje bovenop en aan de randjes van het bakje met cc gesmeerd, maar dan likt ze alleen een beetje wortelhapje weg. Maar ik durf haar dus ook niet teveel wortelhapje te geven.

En als suikers niet goed zijn, kan ik haar dus ook beter helemaal geen wortelhapje geven begrijp ik?

Maar ze komt dus steeds wel heel enthousiast aangerend als ik wat te eten heb, maar haar brokjes (of CC) moet ze niet. En van de Timothy eet ze ook niet al te enthousiast. Vanavond even kruidenhooi meenemen met paardenbloem, kijken of ze dat lekkerder vindt want gedroogde paardenbloem eet ze wel heel graag.

Zal toch ook eens wat van de andere brokjes proberen (die van de fokker en de supertrio die ik eerst allemaal door elkaar had zitten).

DA zei dat ik echt beter nog geen groente kon gaan geven, maar ze vindt het blijkbaar wel heel lekker, dus misschien ga ik anders morgen toch hele ieniemini beetjes proberen van die groentes die jij noemt proberen, Cindy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brokjes van de fokker eet ze ietsje beter dan de SS, dus heb de hele bak met de drie verschillende brokken gezeefd om alleen de kleine brokjes van de fokker eruit te halen.

Ook rozenbottel-kruidenhooi gehaald (de paardenbloem-kruidenhooi was op...) en gedroogde weegbree, in de hoop dat ze dat wat meer gaat eten, maar voorlopig is ze nog niet erg enthousiast...

Heb SS-jes fijngemaakt en met water papje van gemaakt met beetje wortelhapje erdoorheen, in de hoop dat ze dat misschien wel zo zou gaan eten, maar daar rook ze alleen een tijdje aan.. *zucht*

Ze had net wel weer een paar normale keutels want de rest van de dag had ze ineens bijna geen keutels of alleen hele kleintjes omdat ze dus bijna niks meer at...

Probeerde stoomreiniger van vriendin te lenen, om de keuken en hok goed mee schoon te kunnen maken, maar die sms-te niet terug en toen ik haar net zag in de stad zei ze alleen maar dat ze nog geen tijd had gehad om te antwoorden.. en toen wilde ze weggaan en moest ik haar vragen of ik dan NU wel een antwoord kon krijgen en toen zei ze dat ze voorlopig niet thuis was en ik hem dus niet kon komen ophalen.

Volgens mij is dit niet helemaal mijn dag.. ga dat klaagtopic maar eens opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .