Ga naar inhoud

Coccidiose!!


Bianca

Aanbevolen berichten

Ja maar ik twijfel heel erg want de DA raadt het echt af. Maar schrok er wel van dat ze gisteren nog veel en goede keutels had en vandaag ineens zo goed als niks meer at.

En die DA zie ook wel weer rare dingen.. dat er wsl niet voor jouw medicijn gekozen is omdat ze nog zo jong is. Maar ze is 12 weken en coc komt toch meestal voor bij jonge konijntjes? Aan welke konijnen geven ze dat medicijn dan wel??

Vanaf hoe oud geef jij het Cindy?

Heb haar wel drie keer gedwangvoerd en dat gaat steeds makkelijker. 2 keer 3 ml en 1 keer 4 ml, maar dat is nog steeds maar een heel klein beetje uit zo'n zakje en zo'n zakje zou eigenlijk voor 2 dagen moeten zijn... (want het is voor 1 dag voor een konijn van 1,5 a 2 kg en ze weegt dus maar iets van 830 g)

Morgen maar weer eens wegen..

Bedankt dat je hier regelmatig post Cindy, anders zou er helemaal niemand zijn met wie ik hier over kon praten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kom ik net dit tegen op internet:

Bactrimel sprookje

Wanneer er sprake is van een zeer ernstige coccidiën besmetting kan de darmwand beschadigd raken. Hierdoor krijgen pathogene bacteriën vrij spel en ontstaat darmslijm-vliesontsteking. Hier kun je dan ook vloeibare diarree zien. Dit is een zeer ernstige toestand die fataal kan verlopen. In dit geval kan het nodig zijn om, naast het anticoccidiosemiddel, een sulfa-antibioticum (trimethoprim-sulfonamide) in te zetten. Dit doodt de bacteriën. Voor dit doel wordt vaak Bactrimel gekozen. Daarmee is bij veel dierenartsen het sprookje ontstaan dat coccidiose te genezen zou zijn met Bactrimel. Dat is dus niet zo. Het is ondersteunende medicatie bij coccidiose, in die gevallen dat dat noodzakelijk is.

bron: http://www.dierz.nl/konijn/article215143.ece/preventief-coccidiostaticum-in-het-voer

Maar Sulfatrim is dus ook een sulfa-antibioticum, en dan krijgt ze dat dus WEL terwijl ze het NIET nodig heeft en er alleen maar ziek van wordt en een anti-protozoïcum zoals Toltrazuril krijgt ze dus NIET terwijl ze dat MISSCHIEN wel nodig heeft. Want haar plakpoep was diezelfde middag al weer weg. Dus misschien zijn de coccidiën helemaal niet zo actief dat ze medicatie nodig heeft.

Maar hoe kom ik er nou achter wat waarheid is? Ik denk dat ik Wilhelminapark maar even mail, al heb ik geen idee of die dat zo snel lezen of dat ik dan over twee weken een keer antwoord krijg... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan enkel uit mijn ervaring praten...mijn kakke nestje Benji zie weblog is heel ziek geweest na een darm verstoping kreeg hij cocidiose.

Groen voer heeft in eerste instantie zijn leven gered....vervolgens kreeg hij coc.

Was op een zaterdag ochtend ik had de medicatie niet in huis...

Naar inval arts die zei je kan beter maandag komen! Ja echt niet snel handelen klein konijn is het heel snel fataal.

Dit geintje koste mij 150 euro benji was 8 weken en 420 gram.

Medicatie zelf was 13 euro.....toltrazuril. zijn keutels zijn onderzocht onder de microscoop niet omdat ik dat wilde ik wist al dat het coc was namelijk.....

Da wilde anders de medicatie niet geven :duivel:Tevens kreeg ik een veeg uit de pan dat ik fokker ben....Met de medicatie was ie binnen 3 dagen weer boven jan.

Sinds dien heb ik het gewoon in huis van mijn eigen da die dit ook belachelijk vondt natuurlijk!

Als ze zo slecht eet kan ik je enkel zeggen groen voeren wees niet bang.....dit is het enige wat haar weer aan het eten kan krijgen.

De medicatie die je gebruikt zie ik geen heil in eerlijk gezegt daar het coc niet snel genoeg aan pakt.

Ze kan onder tussen wel al haakjes hebben....dus pijnstilling is nu ook aan te raden om haar aan het eten te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb van Wilhelminapark niks gehoord, ook niet na even gebeld te hebben. Dus toen ik jouw laatste bericht las heb ik Driebergen (Frank Verstappen) maar gebeld. Daar zeiden ze dat Sulfatrim ook wel okay was, maar veel langzamer werkte en dat als ze zo aan het afvallen was ik beter Toltrazuril drops bij kon geven en dat ik mocht zeggen dat zij dat gezegd hadden.

Dus weer DK Dukenburg gebeld en toen mocht ik het komen halen. Maar nu zeggen ze weer dat ik het VIJF dagen moet geven terwijl overal DRIE staat... aaarch. Probeer Driebergen weer te bellen maar die zijn in gesprek.

EDIT: net namen ze op en zij zeggen ook DRIE dagen, dus dat ga ik mooi aanhouden... eikels :P

Heb wel meteen de fokker gebeld over welk voer zij gaf (Garvo) en dat meteen bij de enige zaak hier die het heeft gehaald. Dus hopelijk eet ze nu ook zelf al meer.

Ze woog vanmorgen voor het dwangvoeren wel al weer bijna 850 terwijl ze gisteren nog 824 was. Dus het dwangvoeren helpt toch ook al wel. Ga ook vast wat groente in huis halen en heel langzaam opbouwen.

Pijnstilling heb ik in huis dus dat kan ik ook gaan geven als dat nodig is.

Bedankt Cindy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ze er snel weer boven op is!

Sorry je hebt niks aan mijn reactie aangezien ik er geen ervaring mee heb. Ik kan je wel een hart onder de riem steken dus dat doe ik dan maar: Het komt vast allemaal wel goed, vooral omdat jij zo adequaat gehandeld hebt! Een dikke pluim voor alles wat je tot nu toe al hebt gedaan voor Lizzy!

Gelukkig kon je nu wel de andere medicijnen meekrijgen! Hoe moeilijk kunnen sommige DA´en toch ook zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, kei lief Margot. Ik weet dat wienig mensen hier ervaring mee hebben (dus ben heel blij met Cindy) maar vind het ook heel fijn te zien dat mensen wel meeleven en -lezen.

:love:

het dwangvoeren gaat goed. Ik kan een 1 ml spuitje vullen, zo in een keer in haar bekje leegspuiten en dan eet ze het op zodra ik de spuit er weer uithaal, dus zo net 5 spuitjes achter elkaar kunnen doen. Is toch weer 5 ml, ook al is het veel meer verdund dan op het zakje staat (maar anders wil het echt niet in het spuitje ook al is het tuitje al afgeknipt).

Ga zo wat groentes halen die jij hebt opgenoemd, Cindy en geeft de Toltraz. pas als ik weer thuis ben (lukt toch niet meer twee keer vandaag) zodat ik haar goed in de gaten kan houden met al die medicijnen door elkaar. Haar fokker-brokjes eet ze in ieder geval wel weer een beetje, dus ze is nog niet helemaal opgehouden met eten hoor, ze eet alleen minder (maar at dus juist wel hooi) dus ik hoop dat het met de haakjes meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan hoor! ;) Ik las net namelijk ook een verhaal over jonge konijntjes en dat er eentje diaree had en niet meer at enz... En dit was al 1,5 week! (niet het eten natuurlijk want anders was ie allang dood) En dan vergelijk ik het met jou.... Jij was al bij de DA toen ze niet zoveel had gegeten als normaal. Weinig baasjes zijn zo. En ik vind dat dit ook weleens mag worden gezecht! Lizzy zal echt blij zijn met zo´n baasje zoals jij en aan de verzorging zal ze niks te kort komen! By the way Lizzy is echt een onwijs mooi konijntje!:love:Als ik later nog een konijntje erbij mag dan zou ik ook zo´n kleur willen!:love:

Gelukkig eet ze nog wel een beetje zelf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zag ik net toen ik het wilde gaan geven. 1 x per dag. Dan geef ik het zo even.

Alleen de dosis.. de assistente was aan het klooien met uitrekenen. En ik was ook niet zo helder, maar nu twijfel ik.

De dosis moet zijn 10 mg per kg. En de oplossing is 25 mg per ml.

Dus dat is dan 10/25 = 0,4 ml per kg. Klopt dat tot zover nog?

Ze weegt nu iets van 850 g, dus dat 0,85 kg, dus dat is dan 0,4 x 0,85 = 0,34 ml per dag.. toch?

Klopt dat? Want de assistente kwam uit op 0,3125... dus nou twijfel ik aan mijn berekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, dankjullie wel. 0,34 is wel te doen hoor, want ik heb een 1 ml spuitje, dus dat is beter af te lezen.

Ik heb het haar gegeven en ze doet het nog ;)

(vind het maar eng al die medicijnen in zo'n klein teer konijnen-kleuter-lijfje)

Ik heb ook wat peterselie (de platte, niet de krul) en wat witlof gehaald en heb haar van allebei hele kleine beetjes gegeven. Nou, daar dook ze echt bovenop! En sindsdien nog geen zachte keutels.

Maar ook nog geen normale, ze heeft nu vrij kleine donkere keutels, maar in ieder geval komt ze wel weer aan van de dwangvoer. 870 net al... is dat niet te snel? Toch voer ik haar niet zoveel en voor haar darmen heeft ze die hoeveelheid wel nodig want haar keutels zijn dus nog heel klein...

Voor ik ga slapen geef ik haar nog een keer een heel klein beetje van allebei en als het morgen nog goed is, dan ga ik dat wat vaker over de dag verdeeld doen. Kijken of haar darmpjes dat aankunnen, want ze vond het blijkbaar wel heel lekker om groente te eten! :)

By the way Lizzy is echt een onwijs mooi konijntje!:love:Als ik later nog een konijntje erbij mag dan zou ik ook zo´n kleur willen!:love:

Aaw, dankjewel Margot! Maar het is eigenlijk de bedoeling dat ze iets meer beige/bruin wordt in plaats van grijs. Maar volgens Cindy is dit nog de babyvacht, dus ik hoop dat ze wel nog een beetje meer die gloed gaat krijgen. Niet dat ik dit niet mooi vind hoor, maar het is precies de kleur van mijn vorige konijntje (die nog in mijn avatar staat) en ik wilde nou juist wat anders. Al ben ik er al wel aan gewend.

Ze is ook heel lief en knuffelig, alleen plast ze nog op plaatsen waar dat niet mag zoals op de bank en ehm.. op mij! Dat is me nog nooit eerder overkomen, maar ik heb dan ook nog nooit eerder een konijn gehad wat op schoot wilde (laat staan er zelf op klom!)

En bedankt voor het compliment over snel naar de DA gaan, al was dit een beetje een toevalstreffer, want ik had de afspraak eigenlijk ook gemaakt omdat ik 4 dagen weg zou zijn en even van te voren wilde weten of ze wel helemaal in orde was. Maar anders was ik vrijdag naar de DA gegaan i.p.v. donderdag.

(Besef ineens dat het vorige week donderdag al was en niet vrijdag zoals ik overal geroepen heb! Dat betekent ook dat ik een dag eerder al met de AB op mag houden, yay!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik had het stukje gelezen over je (mooie) vorige nijn en dat deze er toch wel erg veel op lijkt... Gelukkig ben je er nu al aangewent en waarschijnlijk is dit nog haar baby vachtje. Ik vind haar in ieder geval geweldig! (En je vorige nijn ook)

Maar dan nog over het snel naar de DA gaan, jij laat haar van te voren nog even helemaal checken... Ik ken niet veel mensen die dat doen hoor! ;)

Heb je haar gewogen vlak na dat je had gedwangvoerd? Dan kan ze ook zijn aangekomen. Of als je haar net woog voordat ze ging plassen dan zit er ook al gauw 50 gram bij.

Het is altijd leuk hea als je erachter komt dat je al eerder mag stoppen met ab. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt 3 dagen dat de keutels gaan veranderen....let op ze gaan nu elke dag donkerder worden door het groen....

Ik had eigenlijk niet anders verwacht dat ze groen lekker zou vinden.....

Een konijn stopt altijd als eerste met de bix namelijk als ze ziek zijn eten ze groen het langste.

Als ze groen blijft eten doordat jij het geeft heeft ze ook tevens minder kans op verstopingen, dit helpt het bix beter af te voeren en haar vocht ballans in het lichaam op pijl te houden.

suc6 op dag drie verwacht ik dat ze volledig goed eet.En zal ze weer een stuk brutaler zijn.

Ik geef overigens nooit na 14 dagen een her behandeling van toltrazuril?

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Bianca, hoe is het afgelopen met je nijntje!? ik haal even dit topic omhoog, ik heb opeens ook vragen over coccidiose, maar.. ik mis jou einde

Mijn verhaal, of het verhaal van het konijntje met de honderd namen (er is nog geen definitieve naam gekozen). Vorige week zaterdag, nu zo'n tien dagen geleden, huppelde er bij ons op de kinderboerderij plots een vreemd konijntje door de wei. Die is gevangen en zoals meestal bij dumpkonijnen, was die enorm verwaarloosd: een doffe vacht, nagels alsof 'ie op naaldhakken liep, vlooien.. Het viel me mee dat hij zo rustig en nieuwsgierig was. Toen ik voor het hokje zat, kwam hij bij me kijken, hij liet zich aaien en hij probeerde eruit te komen. Na een week, was hij opeens doodziek.. Hij zat maar stil in een hoekje te rillen en nadat ik hem op schoot had gehad, zat er bloed en diarree op mijn jas. Dat was afgelopen zondag, nu twee dagen geleden. We hadden geen medicijnen op de boerderij hiertegen, ik moest nog opzoeken wat het was en aangezien het al een dusdanig ver stadium leek te zijn, verwachtte ik niet dat hij het redden zou. Wat denk je?

Ik kwam zojuist even kijken. En hij leeft! Dat ten eerste, hij is niet uitgedroogd en hij leeft nog steeds. Maar ook, hij rilt niet meer, hij huppelt rond en ik zag hem brokken eten! Oftewel.. is het nou spontaan over gegaan? Kan dit? Kan ik hem mee naar huis nemen, bij mijn andere dieren of is dit nog steeds heel besmettelijk? Zijn hokje is vandaag verschoond!

(Twee van mijn drie cavia's hebben een slechte weerstand en mijn konijntje is net gecastreerd, dus ook een zwakke weerstand, verwacht ik..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervolg van dit topic staat hier: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/41102-help-lizzie-eet-niet-meer-welke-meds-geven.html

korte versie: Lizzie wilde niet meer eten van de Sulfatrim, dus ook nog Toltrazuril erbij gehaald maar moest de Sufatrim toch afmaken en na een week dwangvoeren trok ik het niet meer en is de DA twee nachtjes voor haar gaan zorgen tot ze weer at. Ze is toen weer opgeknapt en heeft er niks aan overgehouden.

Maar misschien moet je even een nieuwe draad beginnen. Lijkt me belangrijk of je konijn volwassen is of niet. (maar als ze minder dan 4 maanden zou zijn was ze met cocc. waarschijnlijk al dood geweest, maar dat kan ook op oudere leeftijd nog gebeuren als ze er waterige diarree van krijgen). Ik zou ermee naar een DA gaan, of in ieder geval mestonderzoek laten doen (kost doorgaans zo'n 18 a 20 euro) om op cocc. te testen. Als het positief is dan drie dagen Toltrazuril druppels geven (die kosten nog geen tientje).

En cocc. is besmettelijk via de keutels. Dus de nijnen uit elkaar houden, ook heel goed handen wassen en niet met dezelfde bezems/schepjes de hokken schoonmaken of met dezelfde schoenen aan in de hokken/loopruimte van de nijnen komen. En het konijn kan tijdens behandeling zelfs zichzelf herbesmetten via de keutels, dus als je gaat behandelen, een week lang de kooi heel goed schoonhouden.

Alleen stoom van meer dan 120 C kan de coccidiën in de keutels doden en ze kunnen tot 2 jaar lang buiten het lichaam van je nijn overleven, dus hokken echt goed schoonhouden, als je het hebt met een stoomreiniger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit zo, dit konijn is over het hek gezet op de kinderboerderij. Er zijn wel extra hokjes waar deze konijnen verblijven totdat ze opgehaald worden, de konijntjes worden ontvlooid, ontwormd en krijgen voldoende eten. Velen zijn verwaarloosd en erg schuw. Dit konijntje bleek best tam te zijn! Hoe dan ook.. ik kan me voorstellen dat een konijn erg kwetsbaar is door de stress van opeens in de kou over een hek gezet te worden en te belanden in een nieuwe omgeving en dergelijke. Daardoor is hij kwetsbaar voor cocciodiose. Maar.. hij is er niet aan overleden! Ondanks de zware diarree, het bloed, het slijm in de ontlasting, heeft hij het rustig overleefd. Hij eet weer. Hij poept weer normaal en zijn nachtkeutels eet hij op.

Betekent dit dat hij niet meer ziek is? Of dat hij niet meer vatbaar is voor de bacterie? We hebben niet de middelen of in ieder geval niet de stoomspuit om het hok goed schoon te maken. Er zitten geen andere konijnen bij hem in dat hok, maar het is wel een wisselhok. Als hij er uit is, kan er later weer een ander konijntje in komen. Hij is trouwens volwassen, maar de leeftijd is niet precies bekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het cocc. is of is geweest dan kan je konijn het nog steeds in zijn systeem hebben. Volwassen konijnen hoeven er niet aan dood te gaan (jonge dieren die niet snel behandeld worden gaan er z.g.a. altijd wel aan dood). Er zijn zelfs volwassen konijnen die een actieve infestatie hebben (d.w.z. dat er cocc. en eitjes in de ontlasting te vinden zijn) zonder symptomen te hebben.

Er zijn dan ook heel erg veel konijnen die cocc. bij zich dragen zonder dat het problemen geeft. Zolang de cocc. zich in kleine hoeveelheden in het lichaam bevindt is er meestal niks aan de hand. Maar als er een verminderde weerstand is (inderdaad door stress bijv.) krijgt de cocc. de kans zich ineens heel sterk te vermeerderen en dan kan ook je volwassen konijn ziek worden.

Grote kans dat een kinderboerderij dan ook allang 'geïnfecteerd' is. Dat hoeft dus geen kwaad te kunnen, tenzij je jonge dieren hebt die ziek worden (onmiddellijk behandelen!) of oudere dieren hebt die steeds terugkerende diarree krijgen of hele ernstige diarree hebben (met slijm en bloed erbij). Die kunnen er alsnog aan dood gaan (door uitdroging of door een gasaanval of stille darm als gevolg van de diarree/pijn).

Dus ik raadt je aan dit konijn nog heel even apart te houden en gewoon de kooi vaak schoon te maken met iets wat je niet ook voor de andere kooien gebruikt. Als je geen stoomreiniger hebt (had ik ook niet) dan gewoon goed uitspoelen met de tuinslang en eventueel met iets ontsmettends naspoelen. Maar als je niet op dit soort gescheiden hygiëne gelet hebt toen het beestje ziek was, heeft het nu het bijna beter is niet zoveel zin meer denk ik. Maar dan weet je wat je evt. in de toekomst kan doen als er weer een konijn zo ziek wordt met diarree.

Als de diarree niet terugkomt is een eventuele cocc. infectie weer zodanig verminderd dat er geen cocc. of eitjes meer in de ontlasting zitten. Dan kan je konijn wel bij andere dieren. Maar zodra het beestje weer diarree krijgt, zou ik het meteen weer apart zetten en toch even mestonderzoek laten doen.

Als het niet terugkomt is ofwel de weerstand van het konijn hoog genoeg om er geen last meer van te hebben, ofwel is het geen cocc. geweest maar een reactie op de stress of op iets giftigs wat het beestje gegeten heeft toen het los in de wei liep. Tamme konijnen missen vaak het instinct van wilde konijnen van wat ze wel en niet kunnen eten aan planten.

Dat is wat ik weet. Hopelijk heb je er wat aan. Wel fijn om te horen dat het konijntje het weer zo goed doet! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel!

ja, ik volg je helemaal en ik kon deze informatie wel even gebruiken. Ik heb mestonderzoek laten doen en de dierenarts heeft niks gevonden. Nou zei hij dat ik het goed in de gaten moet houden en ook de andere konijntjes, want, zei hij, het kan zijn dat het konijn wel coccidiose heeft maar dat je dat vandaag niet ziet in de mest.. dat zie je namelijk niet altijd!:neutral:

(ik kan even geen smiley vinden met een groot vraagteken.. vond het wel wat een raar verhaal)

maar goed, het is nu over inderdaad. Het diertje heeft aan veel stress blootgesteld gestaan om op de kinderboerderij te komen en daar kreeg hij ook nog een hoeveelheid brokken waar ik het niet mee eens was. Het kan dus een kortdurende reactie op de stress en voeding geweest zijn. Een behoorlijk heftige reactie, maar nu lijkt alles weer oké..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiën en de eitjes (eimeria) zie je alleen in de keutels op het moment dat er zich heel erg veel in de darmen bevinden. Als de infestatie maar klein is (of klein wordt gehouden door de weerstand) heeft het konijn er doorgaans geen last van en zal er ook niks in de keutels zitten. Dus als je niks in de keutels vindt, weet je nog niet zeker of het konijn niet besmet is, want het kan zich dus nog steeds in de darmen bevinden.

Bij verlaagde weerstand kan de hoeveelheid coccidiën dus ineens heel erg groeien en dan zie je ze wel in de keutels bij mestonderzoek en worden sommige volwassen konijnen er ook ziek van.

Maar cocc. is dus vooral gevaarlijk voor konijnen jonger dan 3 maanden, want die gaan aan zo'n enorme groei van de coccidiën bijna zeker dood zonder behandeling.

Hoop dat je het nu helemaal snapt. Hartstikke goed dat je in ieder geval mestonderzoek hebt laten doen. Ik heb echt respect voor hoeveel moeite je doet voor de kinderboerderijkonijnen! :goed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .