Ga naar inhoud

2x per dag eten?


flutterby

Aanbevolen berichten

Is het goed als mijn konijnen 's morgens biks krijgen en 's avonds groente? Hooi en vers water is er natuurlijk de hele dag.

En als ik witlof geef, moet ik dan een hele witlof geven of de bladeren los trekken of het in stukken snijden?

En moet ik de konijnen in aparte bakjes biks geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed om je konijnen 2x per dag eten te geven.. want ze vaak het eten in 1x op.

Hoe het zelf in wilt delen moet je zelf weten.

Maar inprincipe is het goed wat je voorsteld.

Ik geef altijd alles van de witlof (ik haal wel de vieze bladeren eraf en snij een stukje van het kontje af) en ik snij de witlof dan in stukjes maar dat is meer omdat ze het anders bij mij niet eten de verwende nesten haha:)

Verder zou ik de biks wel in een droog bakje geven want anders wordt de biks nat. Dus als je het bakje eerst even doorveegt (wordt wat nat van de groente he) en dan de biks erin doet kan je 1 bakje gebruiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 's ochtends als ik uit bed kom eerst een verse pluk hooi, ze hebben dan "honger" en verwachten hun biks maar beginnen toch maar aan de verse hooi als ze die niet krijgen. Stimuleerd dus om hooi te eten. Een uur of twee later krijgen ze hun biks, een paar uur daarna krijgen ze een bakje gedroogde kruiden en eigenlijk wil ik tegen het eind van de middag groente geven, maar dat schiet er nogal eens bij in.. Dus dat doe ik vaak 's avonds wat later. Ik wissel ook regelmatig, zorg dat ik niet écht vaste tijden heb, ik mer kdat ze daardoor meer hooi eten.

Ik snijd alle groente, niet heel klein maar wel in meerdere stukken. Meer omdat ik weet dat ze allebei favorieten hebben en de één vist dan de wortel eruit en de ander de tomaat en andijvie en dat terwijl ik ze juist zo veel verschillende groente geef omdat ik wil dat ze gevarieerd eten. Als ik het snij en goed doorelkaar gooi, kunnen ze beide overal wat van eten, al zal de één nog wel op zoek zijn naar de stukjes wortel en de ander meer tomaat eten, maar het is toch minder.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n betonnen bakje dat in tweeën gedeeld is. Die sukkels eten eerst samen de ene helft leeg en dan de andere.. :P als je het idee hebt dat ze het niet prettig vinden om samen te eten (dat eentje de ander afsnauwd ofzo) kun je ze apart geven maar ik denk dat verre weg de meeste konijnen dan eerst samen de ene bak leeg eten en dan de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 's'morgens biks en groente

En s'avonds biks en groente en gedroogde kruiden

Verder hebben ze altijd hooi en compact gras tot hun beschikking

Het is wat je zelf prettig vind (ik maak de groente s'morgens wel meteen ook voor 's'avonds klaar en doe dat in een afsluitbaar zakje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf 1x per dag eten. groenvoer en biks/korrel tegelijkertijd. De konijnen hier eten het meestal niet alles in een keer op en Sefke is te lui om door de week voor het werk nog alles te verzorgen met een extra ronde .Heb het een tijdje gedaan maar nu ligt er smorgen vaak nog wat op hun voerplaats

De groentes leg ik op de grond van hun ren. Als het droog weer is de biks ook als het nat is dan gaat dat wel in een kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's morgens ook eerst de biks en de hooiruiven worden bijgevuld en water ververst. Hier beginnen ze meteen aan het hooi te knabbelen na de biks.

Als ik thuis kom van mn werk, krijgen ze een schaal groenten en weer hooi en vers water. En een paar keer per week rond 22 u nog een voerbakje gedroogde kruiden.

Hier eten ze per koppel samen uit 1 voerbakje en 1 schaal voor de groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hebben ze dan liever Sef, de biks of de groente? :P (Of nou ja, waar eten ze eerst van.. :P)

Lastig.

petran de biks en de appelstukjes

sjan wat het dichtstbij ligt. meestal gaat ze zo liggen dat is in een rondje kan eten.

Lies heeft het liefst groente

de reuzen wisselen echt af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer 's ochtends en 's avonds SS biks, groente en hooi. En dan later op de avond nog wat zonnebloempitjes en gedroogde groente of fruitstukjes.

Het grote voordeel van 2x daags voeren vind ik dat je het sneller merkt als er wat mis is. Mijn nijnen vliegen namelijk altijd op de SS af en als ze dat niet doen weet je dat er iets niet goed zit. Zou je alleen 's ochtends of 's avonds voeren dan zit er toch 24 uur tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter krijgen ze bij mij veel meer verspreid over de dag eten. Dat is omdat ze dan niet 24/7 gras tot hun beschikking hebben, hun woonruimte wat minder is, en ze zo dus toch wat te doen hebben:P Plus dat ik op die manier lekker vaak bij ze ben in in de winter.

In de zomer krijgen ze 's morgens en 's avonds biks, en tussendoor gewoon groente als het me uitkomt. In de winter krijgen ze 's morgens hooi+1e portie biks, dan krijgen ze tegen 4 uur kruiden en hooi, tegen 7'en het 2e portie biks, en 's avonds tegen 10'en groenten en hooi.

Zoals je ziet besteed ik in de winter veel meer aan wat ze eten dan in de zomer;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer 's ochtends en 's avonds SS biks, groente en hooi. En dan later op de avond nog wat zonnebloempitjes en gedroogde groente of fruitstukjes.

Het grote voordeel van 2x daags voeren vind ik dat je het sneller merkt als er wat mis is. Mijn nijnen vliegen namelijk altijd op de SS af en als ze dat niet doen weet je dat er iets niet goed zit. Zou je alleen 's ochtends of 's avonds voeren dan zit er toch 24 uur tussen.

Precies dat vind ik ook, hier vallen ze ook meteen aan op de groenten en op de SS/BBT. Als ze niet meteen komen weet ik dat het mis is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn nijnen 's morgens en 's avonds een bakje Hope Farm ST.

Ze hebben altijd hooi tot hun beschikking, en als ik uit mijn werk kom, staan ze al klaar voor een lekker stukje groente of fruit :yes:

Aangezien ze allebei gelijk aanvallen, is dat weer een goed teken.

Mochten ze 's middags los lopen in de tuin eten ze vaak wat meer gras/paardenstekken.

Soms laten ze hun groenten dan liggen voor later.

Maar het blijven kleine lekkerbekken :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De konijnen zijn er nog niet, volgende week kunnen we ze ophalen.

Dus dan ga ik het proberen met 2x en dan zien we wel hoe ze reageren.

Ze moeten sowieso even rustig wennen want ze krijgen nu in de opvang gemengd voer en maar een beetje groente.

Moet ik dan zelf ook eerst een zak gemengd voer halen om te mengen of gelijk over op de biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze 's ochtends de biks, 's avonds de groente en voor het slapen gaan krijgen ze droge kruiden....verder tussendoor vers water en hooi. En hier eten ze alles op, wel in eigen tempo maar alles is foetsie! Hooi slinkt maar is nooit helemaal op maar dat komt omdat ik dat regelmatig bijvul!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast onbeperkt hooi en water krijgen ze 's morgens en 's avonds biks. Tijdens het loslopen eten ze een beetje gras en na het loslopen krijgen ze dan groenten. 's Morgens krijgen ze de rest van de struik witlof van de avond ervoor, 's avonds haal ik er een aantal bladeren van af.

Biks en groenten gaan hier altijd helemaal op, van het hooi is altijd wat over. 's Avonds haal ik alles weg en dan krijgen ze nieuw hooi, evt vul ik het hooi 's morgens nog een keer aan. Ik zet 's avonds ook alvast de biks voor de volgende ochtend klaar in een afsluitbare beker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze smorgens tussen 08:00 / 09:00 Biks gemengd met een beetje care +.

Smiddags krijgen ze meestal wat witlof en hier worden ook de vieze bladen eraf gehaald etc...

En avonds rond 22:00 / 23:00 krijgen ze Biks met Selective...

( de bij voeding Care + , Selective wordt nu steeds verminderd beetje bij beetje )

De hele dag door hebben ze voldoende vers hooi + vers water......

aangepast door Mvrcarlaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .