Ga naar inhoud

Enten tegen myx/VHS


Flie

Aanbevolen berichten

Mijn vader heeft een logeerkonijn gehad afgelopen maand, een heel leuk, jong beestje.

Hij heeft alleen kleine bultjes bij zijn ogen en krabt erg aan zijn oren.. waardoor ik mij al zorgen maakte. Hij is verder super actief en fit, dus echt erg is het waarschijnlijk niet,

maar de eigenaars zijn nu terug en ze gaan er toch mee naar de dierenarts (gelukkig).

Nu zei ik dat ze meteen een enting moeten halen voor hem, het is een buitenkonijn

en is tot op heden nog niet geënt.. Bij het afspreken hadden ze daar om gevraagd

en toen zij de DA-assistente dat een enting nu niet meer nodig is/geen zin heeft.

Ik ben alles behalve een expert, maar dit klonk mij een beetje raar in de ogen,

als ik het goed begrijp kan het virus toch elk moment van het jaar overgebracht

worden (maar zijn er zomers door meer vliegen meer uitbraken), of heb ik ongelijk?

Ik weet niet welke arts het is en in hoeverre konijnkundig, hij zit in Oegstgeest aan

de Kennedylaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal worden ze in april en oktober ingeent.. dus iedere 6 maanden, dit omdat sommige dierenartsen dan speciale konijnenspreekuren hebben waardoor het enten goedkoper wordt.

Maar....Het is zeker aan te raden hem nu te laten enten! het kan op elk moment in het jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegt betwijfel ik zelf ook hoeveel zin die laatste enting heeft. Althans, als je er vanuitgaat dat de vliegen midden in de zomer het actiefst zijn, ben je eigenlijk dom bezig. De enting voor myxomatose is maar een maand écht werkzaam. Dus je laat zo'n beestje in maart/april al enten, dan is ie tot ergens in mei beschermd misschien, en dan pas een half jaar later weer, wanneer de vliegen al veel minder actief worden?

Ik ben er nog niet helemaal uit, mijn konijnen zaten telkens met hun gezondheid te mieren als ik het tijd vond voor een enting, maar ik denk dat ik dit jaar over sla. Feline is begin dit jaar geënt in de opvang en Fred eh.. In mei denk ik? Toen kon Feline niet geënt worden want die had iets met d'r huid. Intussen is ze net genezen van snot en zijn bij Fred haakjes weggehaalt.

Nee, ik denk dat ik volgend jaar zo eind april/begin mei weer heen ga en dan eind juni/begin juli weer? Tenminste, ligt eraan wat mijn DA daar van denkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VHS-enting is een jaar geldig, dus deze hoeft maar eens per jaar gegeven te worden. Myx-enting daarentegen geeft slechts kort (een tot enkele maanden) bescherming. Het gevaar van een myxomatose-besmetting is eigenlijk alleen reeel in de warme maanden. Ik laat mijn dieren dus omstreeks april enten tegen myx en VHS, en omstreeks juli nog een keer tegen alleen myx. Dit vind ik zelf de verstandigste keuze. Het heeft, mijns inziens, in deze tijd van het jaar zeker nog zin om te enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen zijn ergens eind april/begin mei geent voor vhs en myx.. en 20 augustus ga ik weer met ze heen voor myx. Ze doen bij ons niet 2x vhs.. Maar er zitten maar 4 maandjes tussen ofzo.. geen half jaar. Dan zijn ze nog wel redelijk beschermd in september en oktober..daarna zullen de muggen toch ook wel meevallen? In november lijkt me niet dat er nog veel muggen zijn. VHS vind ik wel weer wat eng..want op zich woon ik gewoon en een stad in een appartement..maarja.. ik werk op een BSO waar we veel uitstapjes maken met kinderen in het bos enz.. ik probeer wel op te letten dat ik niet met mijn schoenen die ren in ga ofzo..maar goed.. blijft lastig soms vergeet ik het ook wel eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat ie nu al bultjes heeft.....dan zou ik dus niet enten....de myx symtomen zijn tegen woordig slecht te zien.

Wederom dit jaar veel konijnen met enkel natte ogen die myx vertoonden.

Myx kun je ook het hele jaar krijgen overigens....muggen verspreiden het, de ergste maand komt nu augustus sept vallen veel wilde konijnen ten prooi aan myx ( mede door de overbevolking en verspreiding daar van.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het wel beginnend myx is, mag je ze never nooit laten inenten! Dan is de kans dat ze het krijgen nog groter. Want ze spuiten volgensmij myx dat zwak is ofzoiets waardoor het konijn antistoffen kan maken. Als ze die niet kunnen maken, krijgt je konijn dus myx.. Konijnen mogen enkel geënt worden als ze in gezonde conditie verkeren, wat dit konijn dus zeker niet is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .