Ga naar inhoud

Max en Muffin eten niet goed!


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kan het niet zijn dat doordat ze de hele week geen groenvoer hebben gehad en nu wel de keutels veranderen?

Ik vind het wel super onbehoorlijk wat er is gebeurd....je breng daar toch je dieren met het idee dat ze goed verzorgd zullen worden?

Het had toch iemand daar moeten opvallen dat er niet gegeten werd?

"Gelukkig" was het maar 1 week.....wat was er gebeurd als je 2 weken weg was gebleven?....moet er niet aan denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eigenlijk ook dat die keutels komen, doordat ze weer een beetje normaal gaan eten. Ik zou het even een dag/ 2 dagen in de gaten houden.

In inderdaad: maak foto's! Desnoods ook van het gewicht op de weegschaal als je je konijn weegt.

Voor iedereen gelijk een tip als ze hun konijn ooit naar een pension moeten brengen: weeg het konijn voordat je 'm weg brengt en maak er een foto van. Mocht er dan hetzelfde gebeuren, dan is er bewijs dat een konijn zo achterlijk veel is afgevallen.

Ik blijf er bij dat je er echt werk van moet maken, hoor.

Dit is écht niet normaal meer. Als een konijn door stress een paar gram afvalt, dat zou nog kunnen.

Maar een kilo! Wow, ik kan dat echt niet begrijpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet precies hoe dat bij een konijn zit, maar bij een mens die minder gaat eten (meestal door dieet) verliest in de eerste instantie veel vocht omdat daarin je reserves zijn opgeslagen, daarna gaat het vet er aan. wanneer deze persoon dan weer meer gaat eten vult het lichaam eerst deze vochtreserves weer aan. bij een mens kan dit leiden tot een aantal kilo's aankomen in een dag, als het lichaam van een konijn ook op deze manier werkt zou dit die paar honderd gram aankomen kunnen verklaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet precies hoe dat bij een konijn zit, maar bij een mens die minder gaat eten (meestal door dieet) verliest in de eerste instantie veel vocht omdat daarin je reserves zijn opgeslagen, daarna gaat het vet er aan. wanneer deze persoon dan weer meer gaat eten vult het lichaam eerst deze vochtreserves weer aan. bij een mens kan dit leiden tot een aantal kilo's aankomen in een dag, als het lichaam van een konijn ook op deze manier werkt zou dit die paar honderd gram aankomen kunnen verklaren.

je bedoelt nadat hun maag gevuld is zoveel aan komen en morgen is het een stuk minder veel dat het dan langzamer gaat?

ik ga ze morgen weer wegen, ik hoop eigenlijk dat ze zo snel mogelijk hun oude gewicht terug hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben blij te lezen dat het weer beter gaat met je konijntjes.

ik schrok toen ik je verhaal aan het lezen was.

ik vind dat dit geen opvang mag zijn als er niet goed voor de dieren wordt gezorgt of niet goed opgelet.

ik denk ook dat jou konijnen jou ontzettend hebben gemist en dat ze door de heimwee niet aten maar daar had de opvang iets aan moeten doen dat het niet zover was gekomen.

succes en beterschap met max en muffin en ik zou toch een klacht indienen als ik jou was maar niemand dwingt je natuurlijk.

groetjes tamara

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf nu ook eff pension....maar eh ik voel bij aankomst alle konijntjes, en tot mijn grote schrik kwam er een binnen met 500 gram over gewicht dit kon je ook duidelijk voelen.....Die is in 2 weken 300 gram bewust afgevallen.

Ging op een beter gewicht weg hier.

Weer een ander koppel kwam met onder gewicht van 400 gram hier binnen tot mijn grote schok....mensen gaven 50 gram bix en hooi en een beetje groen...konijntje woog maar een kilo en voelde graat mager aan.

Hij is zelf nog al hyper en heeft dus duidelijk meer voer nodig 100 gram ipv 50 gram, wederom is hij in 3 weken 300 gram aangekomen.

Dus in een dag ga je dat echt niet redden hoor.

Nu mag meneer nog 100 gram aankomen dan voelt ie goed en weegt dan 1400 gram.

Dit kost wat meer moeite daar het konijn maar met moeite meer eet dan hij gewent was.

In dit geval....van pension wordt er dus niet op de konijnen gelet, als konijnen die groen krijgen ineens geen groen krijgen heb je eerder kans op verstoppingen. Daar ze door het groen ook minder drinken.

Elk konijn die hier in pension zit heeft zijn eigen voer, speelbal van huis en soorten groen die hij/zij gewent is.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

je bedoelt nadat hun maag gevuld is zoveel aan komen en morgen is het een stuk minder veel dat het dan langzamer gaat?

Ik bedoel dat het lichaam eerst de reserves weer op peil brengt en dit opslaat in vocht, verdeeld over het lichaam. Maar een gevulde maag en darmen zal zeker ook bijdragen aan het gewicht. Als mijn theorie klopt zal het verdere aankomen iets langzamer gaan dan de eerste dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow wat doe ik nou fout?

Ik heb ze weer gewogen,

Max weegt 1,8 kg het zelfde als gister, dus niks is er veranderd.

Maar Muffin woog gister 2,4 kg en nu 2,3 kg, hoe kan dat?

Ze eten nu heel goed, dus ze eten weer hooi.

ik weeg altijd eerst mezelf en dan mezelf met konijn en dan uitrekenen, dat moet kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me niet zo op die gewichten focussen. Het is toch het belangrijkste dat ze heel goed eten? Dat Muffin wat lichter is (is dat afgerond trouwens? misschien woog hij gisteren wel 2,36 (=2,4) en nu 2,34 (=2,3)) is helemaal niet raar, misschien had ie gisteren net gegeten en heeft ie vandaag net geplast voor je hem woog.. Let maar gewoon op wat er in gaat en wat er uit komt en kijk over een week nog eens hoe hun gewichten zijn.

Fred is vorige week donderdag aan zijn kiezen geholpen, hij was toen al bijna een week ziek, gas, slecht eten etc.. Vrijdag (de dag dat ie ziek werd) woog hij 1,7 en de donderdag daarop, toen de haken zij nweggehaalt, woog hij 1,4. De maandag daar op woog hij 1,5 hij is dus in 4 dagen 100 gram aangekomen (moet er wel bij zeggen dat hij pas zondag weer helemaal goed at). Nu was hij niet uitgehongerd ofzo, dus het is niet geheel vergelijkbaar, maar het is denk ik wel een duidelij kvoorbeeld van normaal aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee dus het kan nog wel ongeveer 2 weken duren voordat ze weer op hun oude gewicht zitten?

Ik ben blij dat ze niet meer zo licht wegen toen ik ze ophaalde, maar ik vind het gewoon eng als ze onder het gewicht zitten wat ze minimaal moeten wegen.

onze weegschaal rond af dus misschien is het niet zo dat muffin weer afgevallen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als konijnen niet of slecht eten gaat het gewicht er sneller af als dat het erbij komt.....Aanvullen van het gewicht zal dan ook langer duren.

Voorbeeld Ollie was in 3 dagen 500gram afgevallen en heeft toen zeker 2 weken nodig gehad om dit weer bij te halen....elke dag werd hij gewogen en elke dag dezelfde tijd .In de eerste paar dagen leek hij enorm aan te komen....tot ik hem een keer s'middags op de schaal zette en er een totaal ander gewicht te voorschijn kwam.We hebben toen besloten meneer 1 keer in de weekrk te wegen voor een beter overzicht.

Om aan te komen kreeg meneer wat extra appel en aardbei maar niet te veel......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie al iets ondernomen richting het pension ?

Denk dat dat wel belangrijk is, ook omdat je dierenarts een mening heeft hierin...desnoods doe je dat per mail ?

Voor de opvang zelf (zodat ze weten dat er op hun gelet wordt) én voor de mensen die misschien dit pension op het oog hebben, is het eveneens belangrijk dat dit pension hoort én weet hoe jij als gebruiker van hun diensten over de verzorging denkt die je konijnen (niet) gehad lijken te hebben.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook wel benieuwd of je nog 'actie' hebt ondernomen richting het pension.

Hoe gaat het nu met de nijnen?

Ja hebben we gedaan, want die vrouw zei eerst dat ze geld wou terug storten en toen zei ik ja is goed, dat kan de dierenarts kosten nog een beetje vergoeden.

en toen zei ze dat ze me niet geloofden en blablabla.. dus heb ik een bewijs gevraagd aan de DA en ermee naar de dierenbescherming, daar heb ik nog geen bericht van gehad.

En me DA was er ook mee eens toen ik het verhaal vertelde over dat die vrouw moeilijk ging doen.

verder gaat het goed met hun, ze eten goed.

alleen wat kan ik extra geven om meer aan te komen?

want Max en Muffin wegen al 5 dagen 1,8 kg en 2,6 kg, er komt geen verandering in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vreemde vrouw van de opvang zeg. Echt raar dat ze je niet geloofd, dan heeft ze dus echt geen kijk op konijnen en verstand van verzorging. Wat zei ze er trouwens op dat je konijnen zoveel zijn afgevallen?

Je kunt het beste zo doorgaan, als je namelijk meer biks gaat geven eten ze minder hooi en dat is weer slechter voor de darmen. Nou ja ietsjes meer biks kan denk ik wel, maar niet het dubbele of zo.

Ik weet even niet meer of je groenten geeft? Anders zou je wat meer wortel kunnen geven. Misschien af en toe een snoepje extra of brood, maar het is allemaal geen gezonde manier om aan te komen. Ik zou zeggen heb nog even geduld ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik weet niet zeker of ik wel een nieuwe topic mag openen dus vraag ik het hier in.

Max is nog steeds niet aan gekomen en weegt al een tijd 1,9 kg terwijl ze 2,5 kg heeft gewogen.

Ik weet niet was ik moet doen, de winter komt er al aan.. weet niet of het slecht is voor haar als het koud is?

Ik ben ze toen ook meer brokjes gaan geven maar het helpt niet.

Ik ga morgen ook bellen naar de dierenbescherming, in de brief stond dat ik na een maand of 2 kon bellen hoe het allemaal verloopt enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze ook te dun dan? Op zich is het niet rampzalig als ze niet op haar oude gewicht zit lijkt me, als ze maar goed op gewicht is. Misschien was ze eerst ook wat stevig.. En anders zou ik toch eens naar de DA gaan want het lijkt me inderdaad niet zo gezond, helemaal niet met de winter voor de deur, als ze 0,6 kg ondergewiht heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze wel een raszuivere tan dan? Dacht dat je haar gevonden had of verwar ik je nu met iemand anders? :$ in elk geval zou ik me hoe dan ook niet te veel aantrekken van wat de rasstandaard zegt, maar als ze inderdaad te dun aanvoelt is dat waar je op af moet gaan. Hoeveel extra ben je haar gaan voeren dan? Heb je haar recent nog ontwormt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk wel dat ze een raszuivere Tan is, ja ik heb haar gevonden maar als je zo naar haar kijkt dan vind ik haar wel een Tan konijn.

25 gram geef ik haar in de avond apart of is dat niet goed?

ik heb mijn konijnen nog nooit ontwormt dacht altijd dat alleen moest als je wormen zag in de keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.Cuniculi kan er bijv. ook voor zorgen dat je konijn vermagert en mager blijft.

Overleg anders eens met je DA of je haar mss een kuur Panacur mag gaan geven.

ALS ze wormpjes heeft worden deze dan ook zeer waarschijnlijk mee bestrijdt.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf welke wormpjes dat ze heeft.

Niet ieder soort kan bestrijdt worden met Panacur.

Krijgt Muffin hetzelfde voedingspatroon?

Zoja, voelt hij ook zo mager aan?

Zo nee, dan is er toch zeer waarschijnlijk iets met Max aan de hand.

Een bezoekje aan de dierenarts zou dan geen kwaad kunnen.

Je hebt Max & Muffin in een zeer slechte staat teruggekregen van hun vakantieadres hè?

Mss is daardoor de weerstand van Max verslechterd, waardoor ze iets onder de leden heeft gekregen.

E.Cuniculi kan ook komen opzetten bij een zwakkere weerstand.

Ik zou Max in deze conditie niet buiten laten zitten van de winter, als ze zo magertjes blijft.

Naar binnen halen zou dan een hele goede optie zijn voor haar.

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

E.Cuniculi kan er bijv. ook voor zorgen dat je konijn vermagert en mager blijft.

Overleg anders eens met je DA of je haar mss een kuur Panacur mag gaan geven.

ALS ze wormpjes heeft worden deze dan ook zeer waarschijnlijk mee bestrijdt.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf welke wormpjes dat ze heeft.

Niet ieder soort kan bestrijdt worden met Panacur.

Is het niet zo dat juist Panacur wél elke soort mee neemt?

En weet het niet zeker meer maar EC is eerder in dit topic toch ook gesuggereert, Claudia? Of droom ik dat nu? :$ ik zou denken dat ze intussentijd dan nog wel veel meer achteruit zou zijn gegaan, maar je weet maar nooit. Een kuurtje Panacur zal in elk geval geen kwaad kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het gevraagd aan mijn DA maar ze zei dat het gewoon een aantal maanden duurt dat aankomen.

En bij de inenting heeft ze haar ook onderzocht en ze waren alle twee prima behalve dat Max iets te mager was.

Dus EC kan het niet zijn, anders had ik dat nu toch wel gezien?

En wormen zie je toch in de keutels? dat zie ik niet in het hok liggen.

Misschien heeft me DA wel gelijk dat het een paar maanden duurt maar maak me zorgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .