Ga naar inhoud

Castratie Raf & Rob


Jorieke

Aanbevolen berichten

Dat zijn darmstimulerende middelen. Als hij straks gewoon gaat keutelen is dat niet nodig hoor, als hij dat morgen nog niet gedaan heeft moet je sowieso echt even contact opnemen met je DA en dan zullen zij hem ongetwijfeld iets dergelijks geven. Dat je pijnstilling hebt is in elk geval al goed. Waarschijnlijk ben je ook geen Ciseral oid nodig. Hij eet ook dus dat is goed :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dank je wel.

Ik hou het absoluut in de gaten. Vooralsnog eten ze goed. Ze hebben veel groente gegeten, misschien wel iets meer dan normaal.

Dus ik ga er inderdaad vanuit dat het goed gaat. Als ik sommige verhalen hoor en lees over konijnen die er maar zielig bij liggen en absoluut niet willen eten, dan mag ik toch opgelucht zijn dat ze bij mij de kooien verkennen én eten.

Het konijn dat nog niet gekeuteld heeft, heeft zijn handdoek al verfrommeld alsof het een nestje is.

Het andere konijn heeft het bakje hooi al zodanig omgegooid, dat hij van het hooi een nestje heeft gemaakt (ik heb alles weer terug gedaan in het bakje, hoor, maar hij blijft dat bakje omtrekken!)

Dus volgens mij zijn ze wel levendig genoeg om te zeggen dat het goed met ze gaat :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klinkt goed hoor! Meestal is de castratie bij ee nram ook niet zó'n probleem, het is geen zware ingreep. De narcose is nog het ergste. Maar ja, er zijn altijd gevallen waarbij het toch minder goed gaat en je zal net dat ene geval zijn!

Meer groente dan normaal kan ook geen kwaad, momenteel heb ik hier ook een (twee..) ziek konijn en Feline eet wel prima, maar Fred voornamelijk groente (en dan nog niet genoeg). Dus er staat constant een bak groen die ik bij blijf vullen en mevrouw smikkelt maar vrolijk door.. Ik denk dat ze minstens twee keer zo veel eet als normaal, maar geen enkel probleem. Alleen eet ze minder hooi maar dat is niet anders. Als ze groente gewend zijn kan het rustig een beetje meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

YES! Ze keutelen nu allebei.

Ook bij Raf (of Rob? Ik moet maar eens gekleurde stippen in de oren zetten...) heeft een berg keutels achtergelaten in een hoekje van het hok.

Nu ben ik helemaal opgelucht.

Ze zijn heerlijk hun kooi aan het verkennen. De handdoek wordt met gemak verplaatst, het hooi wordt door de heren verspreid door de kooi, ze hebben hun tweede bak groente ook helemaal leeg gegeten (zélfs de groentesoorten die ze normaal gesproken laten liggen!) en er zit nu ook minder biks in de bakjes. Het gaat goed.

Ik denk dat ik ze morgen nog even een dagje met rust laat (dus beide in een eigen kooi) en dan overmorgen samen ga zetten. Ik maak de benchen gewoon aan elkaar (deurtjes allebei open en dan tegen elkaar aanschuiven), zodat ze wel nog een 'eigen' plekje hebben, maar elkaar ook kunnen opzoeken. En 's nachts dan maar weer apart (ze zitten nu echt tegen elkaar aan en hebben veel snuitcontact).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger

Dus jouw konijntjes zijn vandaag ook gecastreerd? (Remi vandaag ook). Fijn dat alles goed gaat. Mooie konijntjes heb je trouwens:mdr:, maar inderdaad lastig uit elkaar te houden:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat het helemaal goed met je mannen!

Misschien hoeven ze morgen niet eens pijnstilling te hebben.....maar dat kan je morgen het beste bekijken ....

Maar hoe ga ik dat bepalen? Hoe kan ik zien dat de konijnen wel of geen pijn hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nacht is goed gegaan. De heren hebben me niet wakker gehouden.

Ik heb vanmorgen wel de AB en de pijnstilling gegeven. AB moet ik sowieso afmaken (5 dagen) en qua pijn weet ik niet hoe ik moet bepalen of ze pijn hebben.

De dierenarts zei dat je dat kunt zien aan het eetgedrag. Als ze stoppen met eten, hebben ze pijn.

De heren hebben beide goed gegeten.

De konijnen krijgen hier 2x per dag eten (ochtend / avond) en dan krijgen ze zowel biks als groenvoer.

Beide konijnen hebben het groenvoer helemaal op. Rob (of Raf....) heeft de biks ook bijna op (en dit is degene die gister niet wilde poepen), de ander heeft nog wat biks laten liggen.

Ze keutelen enorm goed. De bench ligt helemaal vol. Ik ga straks even de kooien leeghalen met de stofzuiger (dan moet mijn lieftallige partner maar even met de konijnen op het bed gaan zitten ofzo :P)

Plassen doen ze ook al.

De DA zei dat de heren na een week weer naar buiten mochten.

Maar als ze zo doorgaan, mogen ze wat mij betreft eerder naar buiten, hoor.

Ik heb nog even naar de wondjes gekeken. Voor zover de heren het toelieten (mijn God, wat kunnen konijnen bewegen, zeg!)

Volgens mij ziet alles er goed uit. Ik zie geen opzwellingen, bloed en dergelijke.

Kortom: het is me enorm meegevallen. En ik zag er zó tegen op...

Kosten vielen me op zich ook nog wel mee, eerlijk gezegd.

In eerste instantie had de DA gezegd dat het 80 euro per konijn zou zijn.

Maar toen ze de heren zag, zei ze al dat het waarschijnlijk minder zou worden, omdat ze kleiner waren dan ze had verwacht.

Ik was uiteindelijk 147 euro kwijt voor 2 konijnen (inclusief medicatie en eventuele nazorg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten heel goed. Op het moment dat ik boven kom (ze zitten nu tijdelijk in de logeerkamer), staan ze al tegen de kooi aan te springen.

Ze willen eten! En ik ga ze niet meer geven dan ze normaal krijgen (op aanraden van de dierenarts), dus ze moeten eventjes geduld hebben.

Ik heb vandaag geen pijnstilling meer gegeven, alleen AB.

En dat is goed gegaan. Ze hebben weer gewoon hun bakjes groenvoer en biks opgegeten, dus de pijn zal nu wel meevallen.

Het buitenhok heb ik vandaag extra goed staan schrobben. Daar had ik -nu de heren er niet in zitten- eens uitgebreid de tijd voor.

Als ze zo door gaan, dan ga ik ze zondag terug plaatsen buiten.

Of is dat te vroeg? (Donderdag zijn ze gecastreerd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me prima hoor, ik geloof dat ik zelfs mijn voedster niet veel langer binnen heb gehouden. Mijn ram heeft maar twee dagen binnen gezeten omdat het midden in de winter was en ik hem zo kort mogelijk binnen wilde houden.

Fijn dat het zo goed gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ze mogen dan ook weer gewoon op bodembedekking/stro?

Wil ze wel weer buiten hebben... het begint ook een beetje te stinken boven :P

De zon staat op de achterkant van het huis (logeerkamer ook) en de heren plassen die hele bench vol.

De hele logeerkamer ligt zo'n beetje vol met keutels (die schoppen ze gewoon die bench uit!) en je ruikt de urine gewoon.

En ik maak het 2x per dag schoon. De keutels zuig ik met de stofzuiger uit de bench, de plasjes maak ik met een nat doekje schoon.

Ik durf nu even geen schoonmaakmiddelen te gebruiken.

Nu begrijp ik waarom ik zo blij was dat de konijnen buiten leven haha.

Zondag gaan ze terug naar buiten. Ga morgen het hok vast opnieuw inrichten.

Het mooiste zou zijn geweest als ik de hele boel kon gaan koppelen, maar ik weet natuurlijk nog niet wat Eefje doet...

Ik ben zó bang dat ze zwanger is. Maar dat weet ik pas na 6 augustus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog één nachtje slapen en dan gaan de heren weer naar buiten. Als het weer tenminste een beetje mee zit, want anders heb ik geen zin om het hok opnieuw in te richten (dat staat nu te luchten, heb 'm gister helemaal grondig schoongemaakt).

Heb ze nu op de logeerkamer wel weer samen gezet.

Ik heb de 2 benchen met de deurtjes open tegen elkaar aangezet, zodat het één grote bench is geworden.

En ze zochten elkaar gelijk op, gingen elkaar likken enzo. Ik hou het natuurlijk wel in de gaten, ga af en toe kijken.

Maar voor de rest laat ik ze nog even lekker met rust.

1039131864_5_DLTY.jpeg

1039131959_5_83hN.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaan vanmiddag lekker weer naar buiten.

Moet zo eerst naar een verjaardag en vanmiddag ga ik lekker in de tuin aan de gang.

Dus dan kan ik boven de logeerkamer ook gaan luchten.

Ben eigenlijk wel heel erg blij dat ik buiten konijnen heb, hoor.

Vraag me echt af hoe mensen dat doen die hun konijn(en) binnen hebben.

Hebben jullie geen last van die stank dan? Of komt deze stank echt alleen vanwege de handdoeken?

Ik heb trouwens ook witte plekken gezien op de handdoeken (handdoeken zijn zwart/donker grijs).

Zijn ze nog steeds aan het sproeien? Of wordt urine ook wit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal maanden een konijn binnen gehad, op kranten en handdoeken en moet zeggen dat ik het niet vond stinken. Moet ook zeggen dat de kranten tweemaal daags vervangen werden en de handdoeken ook elke dag in de was gingen.. Maar dat was vanwege Indy's blaasproblemen. Heb Fred en Feline ook net een week in huis gehad en ook dat vond ik niet stinken. Die verschoonde ik elke dag of om de dag.. Al zou ik ze ook niet op die manier binnen willen hebben, dan moeten ze echt zindelijk zijn en los in huis lopen of een stevige ren hebben ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verschoonde de handdoek ook elke dag. En iedere dag ging ik ook met de stofzuiger door de kooien, keutels opzuigen.

En een sopje over de grond van de kooi. Maar toch... aan het einde van zo'n dag rook ik ze echt, hoor.

Maar de heren zijn nu weer lekker naar buiten.

Hun hok heeft vanaf woensdag staan luchten. Heb hem woensdag lekker staan soppen, met azijn en citroen Ajax. Heerlijk schoon allemaal weer.

Net her en der wat wc rollen met hooi opgehangen. En in het nachthok weer vers stro.

En ze zijn nu de boel aan het verkennen, alsof ze het hok nog nooit eerder hebben gezien.

Ze maken ook weer binkies. Heerlijk om te zien, dat mijn heren weer zo levendig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... ik heb het dus wel gedaan. Maar niet zoveel als normaal (het is gelukkig ook niet koud, dus dat scheelt).

De heren hebben vannacht voor het eerst weer buiten gezeten en ze maken een gezellige indruk. Ik kan vanaf de eettafel in de woonkamer zo naar buiten kijken, over mijn laptopje heen, en zie ze lekker binkies maken. Dus volgens mij gaat alles goed.

Ik ga zo de wondjes nog controleren, maar tot nu toe zag alles er prima uit.

En als ik ze zo vrolijk tekeer zie gaan, dan denk ik dat alles naar wens verloopt. Ze eten goed, ze springen en rennen en maken gewoon een goede indruk. Gewoon, zoals ik mijn heren ken :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn!

Ik wilde net zeggen dat het misschien ook uit maakt of je al dieren in huis hebt (wij hebben een hond en twee katten) maar jij hebt natuurlijk al vier honden in huis, dus wat dat aan gaat.. Qua geur bedoel ik.

Moet ook zeggen dat mijn vader er sneller last van heeft dan ik, als de kooi eigenlijk schoon moet maar ik had geen zin zit hij al te klagen terwijl ik het eigenlijk niet echt ruik.. Moet ik er wel weer bij zeggen dat de kooi dan echt niet heel vies is maar dat ik 'm gewoon dagelijks schoonmaak omdat.. Ja, waarom eigenlijk? Dat doe ik gewoon.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die geur van urine voornamelijk kwam door de handdoeken.

Ze plasten alleen op een handdoek en niet in de rest van de kooi.

Keutels stinken niet (over het algemeen, ik ruik ze tenminste nooit), maar urine van konijnen kan redelijk stinken :P

En dan is het binnen ook best wel warm, dus ik denk dat dát de boosdoener was.

Honden ruik je eigenlijk ook wel. Wij ruiken het zelf niet meer, maar gister zei mijn zwager dat hij duidelijk de honden ruikt in de auto.

Tja, we gaan ook 3 keer per dag naar de duinen, het park of het strand. Dus de honden worden daar nat van en dat kan ook best stinken.

Misschien dat het inderdaad een 'samenloop' was van geurtjes...

Maar de mannen zitten weer heerlijk buiten.

Ik vond de castratie heel erg meevallen. Gelukkig! Want ik zag er erg tegenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ruik het hier thuis ook niet (hond), maar bij anderen vaak wel. (Wel afhankelijk van het soort hond..) En bij ons ruiken mensen het waarschijnlijk ook wel.

Fijn dat het je zo mee is gevallen! Het is ook maar een kleine ingreep, maar ja.. Het zijn wel jouw kleintjes die onder narcose gaan etc!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ruik het hier thuis ook niet (hond), maar bij anderen vaak wel. (Wel afhankelijk van het soort hond..) En bij ons ruiken mensen het waarschijnlijk ook wel.

Fijn dat het je zo mee is gevallen! Het is ook maar een kleine ingreep, maar ja.. Het zijn wel jouw kleintjes die onder narcose gaan etc!

Ja inderdaad... en eigenlijk mag ik het niet hardop zeggen, maar ik vind Raf en Rob toch eigenlijk wel de leukste van het hele stel.

De voedsters zijn wat schuwer, gaan wat meer hun eigen gangetje. Maar Raf en Rob staan al te springen in hun hok als ik de tuin in loop. Waarschijnlijk hebben ze gewoon honger, maar ze komen wel altijd gelijk naar me toelopen, even snuffelen, even knuffelen en eten uit mijn hand.

De meiden zijn gewoon wat minder aaibaar. Nu kan ik me dat bij Eefje momenteel ook wel voorstellen, misschien is het bij haar ook wel anders zodra haar jongen groot genoeg zijn, maar Annie is eigenlijk nooit echt aaibaar geweest. Ze vermaakt zich prima, hoor. Maar kom niet in de buurt, want dan vlucht ze haar hok in en verstopt zich in haar hutje, waar ik niet bijkan.

En als ik haar eten geef en iets vanuit mijn hand wil geven, dan rukt ze het heel chagrijnig en grommend uit mijn handen. Niet eens een 'dank je wel'. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .