Ga naar inhoud

Castratie Raf & Rob


Jorieke

Aanbevolen berichten

Hè hè, ik heb de dierenarts eindelijk zo ver!

Een heel zielig verhaal opgehangen over onze 4 konijnen, die nu verspreid zitten over 3 hokken en dat ik ze nu ein-de-lijk een keer wil gaan koppelen.

Raf en Rob mogen aanstaande woensdag geholpen worden!

Het wordt nog een hele volksverhuizing, hoor, want Eefje zit nu in het binnenhok (in de schuur). Het binnenhok heb ik nodig voor Raf & Rob (die samen wakker mogen worden en samen mogen herstellen in één hok). Eefje moet dus verhuizen (en ze heeft nét een nest gemaakt, zie ander topic )

Ik ga nu in ieder geval op zoek naar een tweede binnenhok, omdat er natuurlijk een kleine kans is dat de heren elkaar alsnog in de haren vliegen als ze aan het herstellen zijn. Daar wil ik op voorbereid zijn.

Ik hoop dat alles goed gaat, ik vind het zó spannend!

PS: Onze dierenarts waarschuwde me voor een uitbraak van Myxomatose!

Is het zinvol om Raf en Rob voor de operatie nog te laten enten? We wilden eigenlijk wachten tot het najaar, aangezien er dan weer van die "konijnendagen" zijn (dat zijn van die speciale inentingsdagen bij de DA en hoef je de volle mep niet te betalen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet eens meer over de enting gehad met de DA.

Ze heeft de heren vanmorgen goed bekeken en ze gaf aan dat ze de balletjes duidelijk kon zien en dat het geen problemen hoeft op te leveren dat ze iets jonger zijn dan de leeftijd waarop ze normaal castreren.

Ze krijgen morfine en ze zei ook dat veel konijnen hier juist honger van krijgen. Ze gaan dus bij de DA vast proberen te voeren (ik heb biks meegegeven en hier thuis ligt verse groente voor ze klaar).

Als ze onder narcose zijn, zullen ze ook gelijk het gebit nakijken.

We kregen overigens wel complimenten van de DA. Ze vond Raf en Rob er heel goed uit zien (en dat zei ze vorige week ook over Eefje).

Altijd leuk om te horen.

Om 14.30 uur kan ik de ex-heren ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees in een ander topic over een castratie, dat het zinvol was geweest om de heren al een paar dagen eerder naar binnen te halen, zodat ze niet in een vreemde omgeving komen.

Ik heb dat niet gedaan... :$

Ik heb daar niet bij nagedacht, eerlijk gezegd.

Ik heb wel boven de logeerkamer ingericht en daar kunnen ze de komende dagen herstellen.

Maar nu zit ik met een vraagje...

Ik heb 2 benchen (voor de honden, wel ontsmet), maar ik vraag me af wat zinvoller is?

1) Allebei hun eigen bench (naast elkaar)

Dan kan ik goed in de gaten houden of ze allebei keutelen en eten.

2) Samen in één bench

Ze zijn altijd samen geweest en samen herstellen is natuurlijk fijner dan apart van elkaar. Alleen dan weet ik natuurlijk niet van wie de keutels zijn en wie het eten heeft opgegeten...

Wat raden jullie aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart, maar als ze samen hebben gezeten kan je de benches naast elkaar zetten, en bijv een uurtje (en langer) samen laten zitten. Hoewel ze daar denk ik niet direct behoefte aan hebben ;) Zeker snachts apart (eerste dag(en)), dan kan je zien wat ze eten en of ze keutelen. En plassen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart, maar als ze samen hebben gezeten kan je de benches naast elkaar zetten, en bijv een uurtje (en langer) samen laten zitten. Hoewel ze daar denk ik niet direct behoefte aan hebben ;) Zeker snachts apart (eerste dag(en)), dan kan je zien wat ze eten en of ze keutelen. En plassen natuurlijk.

Ik zet ze inderdaad maar apart. De benchen staan wel naast elkaar en ze hebben allebei hun eigen handdoek (badstof mag toch wel?) en eigen bakje eten + flesje drinken.

Ze kunnen elkaar wel zien, maar aangezien ze de laatste tijd behoorlijk aan het puberen waren, durf ik het niet aan om ze samen te zetten.

Ze renden ontzettend agressief achter elkaar aan, als er een voedster los liep (de ren waar de voedsters komen, ligt naast de ren van de heren). Als de voedsters vast zitten, zijn de heren erg lief voor elkaar.

Ik hou ze de komende dagen dus maar apart, maar ze kunnen elkaar gelukkig wel zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze op de dag van/na de castratie zeker apart houden, maar zodra je er wat zeker van bent dat ze eten en keutelen bij elkaar doen. Vaak herstellen ze dan alleen maar sneller. Sowieso zijn rammen vaak de dag erna al wel weer zo wat de oude (min een paar onderdelen dan) dus dan moet het ook geen probleem zijn ze samen te hebben.

Ik heb mijn voedster wél al enkele dagen voor de castratie naar binnen gehaalt, maar mijn ram niet. Hij is in januari gecastreerd en zit normaal buiten, dus dat was ook niet verstandig geweest, ik heb hem zo kort mogelijk binnen gehouden. Was verder ook geen probleem hoor, zelfs met zijn zes jaar is hij heel snel en makkelijk hersteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mannen zijn thuis en zitten nu boven op de logeerkamer in de bench te herstellen.

Bij de dierenarts hebben ze al aan wat biks geknaagd. Ik heb nu in de bench nog wat groenvoer toegevoegd.

Normaal vallen ze daar op aan, nu nog niet. Maar ik weet precies wat ze hebben gekregen en straks ga ik even kijken of er al gesnoept is van het lekkere groenvoer.

Ik hield ook even een biks voor hun neus, maar die vielen ze aan en legden ze naast zich neer. Ze keken me ook gelijk aan alsof ze wilden zeggen: "Vreet jij dat effe lekker zelf op!"

Ze zien er goed uit, volgens de DA is alles ook goed gegaan en zijn het twee bikkeltjes.

Heb wel wat antibiotica en pijnstilling meegekregen. Vandaag hebben ze dat al gehad, morgen moet ik het zelf geven.

Maar dat gaat wel lukken, heb al volop bij Eef mogen oefenen met spuitjes in een konijnenbek doen.

K011.jpg

Ik hou de mannen nog even apart. Ga ze overmorgen samen in een bench doen of ik zet de twee benchen aan elkaar vast, zodat ze een grotere ruimte hebben samen. Deurtjes tegen elkaar open zetten en ze kunnen zich een beetje voortbewegen.

De DA zegt dat ze nog 3 weken apart van de vrouwen moeten, maar hier op BB lees ik steeds 2 weken.

En ze raadt ook aan om de heren nog één week binnen te houden...

Wat raden jullie aan?

Ik moet sowieso wachten tot na 6 augustus, omdat dat de uiterste datum is dat Eef kan bevallen. Na 6 augustus weet ik of Eef schijnzwanger was of niet...

K013.jpgK012.jpg

Ze zitten nu lekker bij te komen en waren alweer 'aanspreekbaar' (ze lieten zich zonder mopperen aaien en sloegen de biks letterlijk uit mijn hand, ze hebben dus alweer 'praatjes').

Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat.

*EDIT*

Oja, nog een vraagje.

Mag ik wel hooi in de benchen leggen?

Want er wordt natuurlijk afgeraden om de heren op zaagsel en stro te zetten, maar ik neem aan dat ze wel hooi moeten eten?

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat ze weer thuis zijn! Hooi zou ik er wel inleggen hoor, misschien in hun biksbakje ofzo..

Ik heb vandaag extra voerbakjes aangeschaft (en extra flessen). Als de konijnen straks allemaal samen zitten, dan heb ik hier een overschot aan voerbakjes en drinkflessen :he: Maar voor nu is het wel handig.

Ik hoop dat ik genoeg bakjes heb om ook wat hooi in te doen. En anders pak ik wel een soepkom van onszelf :P

Komt wel goed :mdr:

Ben ook erg blij dat alles goed is gegaan. Misschien dat ze nu wat meer 'aanspreekbaar' zijn, omdat ze pijnstilling hebben gehad, dus even afwachten hoe het de komende dagen gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jorieke,

mij werd geadviseerd om hem 10 dagen binnen te laten ivm vliegen..ik mag dan ook langs komen zodat de da even kan controleren of het goed genoeg genezen is om hem weer buiten te zetten. Met 2 weken kan je hem wel terug zetten..5 dagen na de castratie van mijn ex-ram is de voedster bij hem terecht gekomen (hoe is me nog steeds een raadsel) maar zij was niet zwanger..Terwijl de ex-ram echt op haar had gereden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hooi gewoon in een soepkom gedaan en één van de twee (ik weet nog steeds niet wie Raf en wie Rob is...) viel gelijk aan.

Dat is ook het konijn dat zijn bakje groente zo goed als op heeft!!! En er liggen bij hem ook al een paar keutels (mooi rond en niet plakkerig of slijmerig).

Bij het andere konijn lag nog geen keutel. Hij heeft ook nog geen groente gegeten.

Zojuist heeft hij uit mijn hand wel een piepklein stukje appel gegeten (met een gezicht van 'omdat het moet...') en een stukje witlof.

Beide nog niet eens zo groot als een postzegel, maar de eerste happen zijn genomen, daar gaat het om.

Straks probeer ik nog even te helpen, maar nu laat ik ze maar weer even bijkomen.

Ik mag trouwens ook terugkomen bij de DA als ik vragen heb. Ze denkt dat het wel goed gaat en ik moet het wondje even blijven controleren. Als ik twijfel, dan mag ik gelijk langs komen. Dat was geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer het konijntje dat niet goed eet echt te stimuleren dat wel te doen, pest hem maar gewoon tot hij helemaal zat van je is. Blaadje witlof ofzo telkens tegen z'n snoetje duwen, er langs strijken etc.. Vinden ze niet leuk! Dus ze pakken 'm van je af (jaha, met hun mondje..) en oeps, soms eten ze 'm zo maar helemaal op.. ;)

Fijn dat de ander al wel heel goed eet, nummer twee volgt vanzelf hoor! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben allebei gegeten. Zojuist heb ik ook Annie en Eefje eten gegeven en ik heb de groentebakjes van Robbie en Raffie ook nog een klein beetje aangevuld. Groenvoer kan niet zoveel kwaad, neem ik aan. Ik prop ze niet vol, maar een beetje extra groente kan toch geen kwaad?

In het ene hok liggen al een paar keutels, ik schat een stuk of 10 á 15. Nog geen plasjes.

In het andere hok liggen nog geen keutels, maar het konijn eet wel goed. Ik heb steeds een blaadje rucola, stukje komkommer, stukje witlof en een blaadje munt voor z'n bekje gehouden en dat propt ie gelijk naar binnen. En zojuist ook 2 brokjes biks naar binnen gekregen.

Hij was mijn gepush hoogstwaarschijnlijk zat :P Eten doet ie dus wel, alleen keutelen (nog) niet.

Hoelang duurt het voordat een konijn gaat keutelen na het eten?

Moet ik me al zorgen maken? Eten gaat dus wel goed, maar poepen doet ie nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij eet zou ik me niet al te veel zorgen maken, hou het goed in de gaten, maar dat doe je natuurlijk al. Morgen moeten er wel keutels zijn, maar ik zou nu nog niet in paniek raken. Niet zo lang hij eet. Heb je wel iets van Ciseral of Primperan in huis toevallig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meegekregen:

Bactrimel (antibiotica - 5 dagen lang 1x daags 0,5 ml per konijn)

Carprofen drops (pijnstilling - 2x daags 0,5 ml per konijn)

Ik weet niet wat Ciseral of Primperan is?

Is het zinvol om dat morgen ook te halen bij de DA voor de zekerheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .