Ga naar inhoud

Nieuw konijn wil geen groenvoer?


Volucria

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren het konijntje van een vriendin van mij geadopteerd en sinds gistermiddag ligt er een worteltje bij, maar buiten één of twee sprietjes loof heeft hij daar niks van gegeten, terwijl die vriendin zei dat hij verzot is op loof. Nu heb ik er een boontje bijgelegd om te zien of hij daar wel zin in heeft, straks eens proberen met wat andere groente... maar hij lijkt alleen oog te hebben voor zijn korrelvoer. Hooi raakt hij ook niet aan, maar volgens de vriendin is het altijd al een slecht hooi-etertje geweest.

Nu is mijn vraag: hoe komt het dat hij plots geen groen meer wil? Is het nog altijd de stress van het verhuizen, moet ik het worteltje kleinsnijden voor hij het kan/wil opeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eerder heel ongezond dat hij geen hooi eet. Weinig korrels en veel groen (en héél veel hooi) is in principe het ideale dieet voor een konijn, maar in de korrels zit alles wat hij nodig is, behalve misschien de broodnodige vezels. Het is voor zijn darmen en kiezen heel belangrijk dat hij goed hooi eet. Dus persoonlijk zou ik me over de groente (voorlopig) geen zorgen maken, maar wel aan de slag gaan met het hooi. Daarom ook de vraag, hoeveel (en wat voor, welk merk) korrels krijgt hij? Te veel biks wil er namelijk nog wel eens voor zorgen dat ze al vol zitten en dus geen hooi meer hoeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval het groenvoer een dag laten staan, niet na een uur ofzo weghalen. Een schaaltje aanbieden met verschillende soorten groenten, dan kan hij kiezen wat hij wil.

Hoeveel biks krijgt het konijn? Misschien krijgt hij te veel en eet hij daarom geen groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schat dat ik gisteren twee handjes vol korrels in z'n schaaltje gedaan heb, zo had de vriendin het gezegd. Misschien heeft zij hem altijd te veel korrels gegeven, zodat hij geen trek meer had in wat anders?

Nu zit er nog een derde ofzo in van wat er eerst lag (je kan de bodem van de schaal net niet zien). Zal ik hem dat gewoon laten leegeten en vandaag niet aanvullen, zodat hij daarna naar het hooi en groenvoer zal gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je hoeveel het konijntje (ongeveer) weegt? Je moet uitgaan van ongeveer 25 gram korrels per kg. Dus als hij 2 kg weegt mag hij 50 gram.

Verder kan het ook zijn dat hij het hooi dat hij krijgt gewoon niet lust, misschien kun je eens kruidenhooi of hooi va neen ander merk mee nemen bij de dierenwinkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen zwaar beestje (ik ga hem nu niet wegen, hij moet nog aan me wennen dus ga ik hem niet te veel oppakken), ik schat dat hij een kilo weegt. Ik zal straks wel afwegen hoeveel korrel 25 gram is, dan kan ik dat beter inschatten wanneer ik hem voeder :)

Het hooi dat hij krijgt is van het merk Riga. Ik ga sowieso eens zoeken achter materiaal om een voorlopige buitenren mee te maken, dan kan ik meteen eens kijken achter kruidenhooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ik heb al een wortel, een stukje komkommer en een stukje rode paprika geprobeerd, maar hij komt er niet aan. Alleen een paar sprietjes loof van het worteltje dat ik er vandaag bij heb gelegd zijn afgeknaagd, de wortel zelf bekijkt hij niet :/ Da's nu dus al zeker de derde dag dat hij geen groente wil...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij veel te veel brokjes krijgt als ik het zo lees. Eet hij wel goed hooi? Vergeet niet dat hij net verhuisd is he, en ook even tijd nodig heeft om te wennen. Groenvoer eten is nog niet direct het meest belangrijke, hooi eten wel!

Bouw de brokjes af, als het een klein konijntje is, is een klein handje brokjes voldoende. Of pak het bakje brokjes na een half uur gewoon uit het hok weg, in die tijd hoort het konijn genoeg gegeten te hebben.

Begin met groenvoer wat wat makkelijker eet, paprika en komkommer zijn ook niet alle konijnen hier dol op. Begin met andijvie en witlof bijvoorbeeld. Kleine stukjes om te wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben altijd verbaasd hoeveel mensen denken dat tamme konijnen alle soorten groenten en planten mogen eten!

Ik check altijd eerst allerlei lijsten op internet en als de een zegt van wel en de ander van niet of het staat op geen enkele lijst, dan doe ik het toch maar niet.

Hier is de BB lijst: (1ste lijst wat ze niet mogen, 2de wat ze wel mogen) http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben altijd verbaasd hoeveel mensen denken dat tamme konijnen alle soorten groenten en planten mogen eten!

Ik check altijd eerst allerlei lijsten op internet en als de een zegt van wel en de ander van niet of het staat op geen enkele lijst, dan doe ik het toch maar niet.

Hier is de BB lijst: (1ste lijst wat ze niet mogen, 2de wat ze wel mogen) http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Die heb ik al aan m'n prikbord hangen ;) Ik heb ondertussen ontdekt dat hij verzot is op blaadjes van paardebloemen, dus ga ik daar elke dag wat van plukken voor hem. Worteltjes lust hij blijkbaar niet meer, heb er een paar dagen elke dag eentje gelegd maar buiten een paar sprietjes loof eet hij daar niks van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook de brokjes afbouwen. Dan gaat hij misschien automatisch meer groente en hooi eten.

Ik heb een nieuwe tactiek gevonden: pas na de middag krijgt hij biks, daarvoor krijgt hij wat groenvoer en eet hij van het hooi in z'n ruif :) Hij krijgt nu ook wat minder biks zodat hij meer plek overhoudt om hooi te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .