Ga naar inhoud

Op naar de dierenarts, maar welke medicijnen bij niezen/snot?


Huiself

Aanbevolen berichten

Ondanks dat Knijster na zijn verkoudheid weer helemaal de oude leek te worden (minder niezen en geen snot), merk ik nu dat ik thuis ben dat hij toch met vlagen erg veel niest voor een uur lang iedere minuut en dan uren weer niet. 1 neusgaatje is bovendien nattig.

Aangezien ik het niet vertrouw, ga ik straks naar de dierenarts. Helaas kan ik pas dinsdag terecht bij een konijnkundige dierenarts. Ik heb de afspraak wel gemaakt, maar ik wil toch vandaag al even naar onze gewone dierenarts. Weet iemand welke medicijnen geschikt zijn voor snot? Helpt antibiotica nu wel of niet? Of is dit echt afhankelijk van de bacterie? Ik wil namelijk mijn gewone dierenarts controleren of hij wel het juiste toedient...

Met Loena is alles trouwens nog helemaal prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feline heeft ook snot, begon dit weekend met niezen, had eergisteren een smoezelig neusje, gisteren zijn we langs geweest en toen had ze al echt een vies neusje. In elk geval heeft zij Duplo (injectie) gekregen, dit moet na vijf dagen herhaalt worden, in elk geval één keer, misschien vaker. Mijn DA is zeker konijnkundig, maar of dit de juiste behandeling is voor Feline kan ik na één dag natuurlijk nog niet zeggen.. Haar neusje was nog vies.

Wat heeft hij eerder gehad dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, wat heeft hij hiervoor gehad?

Vaak wordt er eerst een breedwerkend antibioticum voorgeschreven, waardoor het soms over gaat, maar vaak ook niet. Nijn heeft 3 verschillende antibiotica's gehad voor het over was. (doxoral, duplocilline, enrofloxoral om combinatie met rhinigenta neusdruppels)

Je schrijft dat hij er al langer last van heeft. Hoe lang ongeveer? Is het mogelijk dat het inmiddels chronisch geworden is?

Ik zou een beetje opletten met wat een DA die niet konijnkundig is je adviseerd. Ik heb hier zelf helemaal geen goede ervaringen mee... Toen Nijn net snot had, en we er zelf nog vrij weinig verstand van hebben, heeft een niet KK-DA hem nl AB gegeven die bij konijnen nierproblemen zou kunnen veroorzaken.

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week is hij na het 'ventilatoravontuur' 2 dagen lang verkouden geweest met een snotje bij 1 neusgat. Daarna heb ik het niet teruggezien en heb ik daarom ook geen bezoek gebracht aan de dierenarts. Nu is het na een week weer terug (of nooit weggeweest).

Hij heeft het denk ik erg goed verborgen weten te houden voor een paar dagen, maar dit is ook de eerste dag dat ik de hele dag thuis ben. Het is dan denk ik zo'n week aan de gang als ik terugkijk. Hij is trouwens wel levendig, maar ik vind hem er af en toe ook wel een beetje 'mat' uit zien, of het zit in mijn hoofd (hoewel ik tot nu toe het altijd goed heb ingeschat).

Duplo is toch ook een vorm van antibiotica? Ik twijfel nu een beetje of ik wel naar de gewone dierenarts zal gaan straks... Ik heb zelf namelijk ook niet zulke goede ervaringen met deze dierenarts na de dood van Dobby vorig jaar. Voor katten prima, maar konijnen... Wat zouden jullie doen? Dinsdag afwachten zodat ik dan de konijnkundige dierenarts kan bezoeken? Of duurt dat te lang? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik te lang.. Duplo is idd ook antibiotica.

Ik deel dat gevoel... Ik ga gewoon om 14.00 u. heen en controleer goed welke antibiotica hij krijgt. Hij begint namelijk nu af en toe een knorrend geluid te maken met zijn ademhaling als hij op de kop hangt om darmkeutels te eten.

Ik ben benieuwd of Duplo bij jou helpt. Wel vervelend voor onze bunnny's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week is hij na het 'ventilatoravontuur' 2 dagen lang verkouden geweest met een snotje bij 1 neusgat. Daarna heb ik het niet teruggezien en heb ik daarom ook geen bezoek gebracht aan de dierenarts. Nu is het na een week weer terug (of nooit weggeweest).

Hij heeft het denk ik erg goed verborgen weten te houden voor een paar dagen, maar dit is ook de eerste dag dat ik de hele dag thuis ben. Het is dan denk ik zo'n week aan de gang als ik terugkijk. Hij is trouwens wel levendig, maar ik vind hem er af en toe ook wel een beetje 'mat' uit zien, of het zit in mijn hoofd (hoewel ik tot nu toe het altijd goed heb ingeschat).

Duplo is toch ook een vorm van antibiotica? Ik twijfel nu een beetje of ik wel naar de gewone dierenarts zal gaan straks... Ik heb zelf namelijk ook niet zulke goede ervaringen met deze dierenarts na de dood van Dobby vorig jaar. Voor katten prima, maar konijnen... Wat zouden jullie doen? Dinsdag afwachten zodat ik dan de konijnkundige dierenarts kan bezoeken? Of duurt dat te lang? :s

Tot dinsdag duurt wel erg lang.

Is er geen andere DA in je omgeving die KK is?

Mss staat er 1tje op de lijst hier op BB.

Snot kan heel hardnekking zijn, waardoor het genezingsproces lang kan duren.

Uiteindelijk ben ik zeker 6 weken hiermee bezig geweest bij mijn konijn.

Bij hem uitte zich dit door pusophopingen in de oorholte door Pasteurella.

De pusophoping hebben ze operatief verwijderd, waarna ik hem 6 weken moest injecteren met Procpen, een AB/penicilline-kuur.

Met Pasteurella/Snot zou ik zeker naar een KK-DA gaan, dit is heel belangrijk :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten nog 2 dierartsen in Groningen, maar van beide heb ik niet erg goede verhalen gehoord (volgens mij ook van Dollie en afgelopen week ook nog iets negatiefs over Stad tot Wad). Dan nog die in Sappemeer, maar deze is bijna 50 km rijden... In Drenthe is blijkbaar geen enkele dierenarts konijnkundig...

Als ik straks de vrouwelijke dierarts heb bij onze dierenkliniek in Assen (deze kliniek zou overigens wel de beste zijn van Assen voor dieren het algemeen), dan heb ik meer vertrouwen, maar het is altijd afwachten wie er dienst heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik straks de vrouwelijke dierarts heb bij onze dierenkliniek in Assen (deze kliniek zou overigens wel de beste zijn van Assen voor dieren het algemeen), dan heb ik meer vertrouwen, maar het is altijd afwachten wie er dienst heeft...

Kun je anders niet vragen of je bij haar terrecht kan?

Ik gaf altijd mijn voorkeur aan bij mijn vorige DA-praktijk.

Bij mijn huidige DA runt zij alleen de praktijk, dus dat is handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, voor ik alle dierenartsen van "mijn" praktijk had gehad, gaf i kook altijd mijn voorkeur aan. Inmiddels weet ik dat ze allemaal verstand van zaken hebben, doordat ik na Indy's echo zowel die ene dierenarts als een andere gesproken heb en ik een tijdje terug met spoed heen moest en dus niet veel te kiezen had, dus nu maakt het me niet meer uit. Sowieso verwijzen ze wel naar elkaar, er is bijv. maar één van de drie die voedsters castreert, en een ander heeft weer meer ervaring met gebitsproblemen en ook veel interesse in konijnen in het algemeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Nee, voorkeur aangeven kan helaas niet, omdat de vrouwelijke dierenarts niet veel werkt. De man is de hoofddierenarts zeg maar en de vrouw is er 1 keer in de week. :grrrrrr:

Ben inmiddels ook terug met Knijster van de dierenarts, maar of ik er nu een goed gevoel bij heb: "Nee." In ieder geval zijn de longetjes van Knijster nog goed en daar geloof ik hem in. Knijster heeft penicilline gekregen middels een injectie. De naam wilde ik onthouden, totdat mijn gedachten in de auto gingen dwalen van frustratie en bezorgdheid. Nu ben ik de naam kwijt, maar volgens mij begon het met Co of Ca. Nu had ik al gelezen dat Duplo ook een penicilline is, dus dacht eerst dat het wel goed zat, maar nu lees ik allemaal spookverhalen over penicilline en konijnen dat dit dodelijk kan zijn. Als ik het goed begrijp alleen als het via de mond wordt toegediend, maar ik vind het maar niets. :no:

Hij reageerde alsof het een simpele verkoudheid was. En toen zei de dierarts vervolgens: "Na het weekend moet het over zijn." Zucht... als ik iets heb gelezen dan is het wel het feit dat het niet zomaar over is. Ik laat de afspraak met de konijnkundige dierenarts staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu in het algemeen twijfel over deze dierenarts, maar ik hoop dat het Knijster voor dit weekend helpt.

Pfff, wat een vreselijke dierenkliniek eigenlijk. Ik gaf ze een 2e kans vandaag, maar dit was de laatste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik heb net mijn twee stresskipjes (ik had Loena meegenomen) voorzien van iets wat ze noooooit krijgen, maar ze hebben het verdiend: een klein wortelsnoepje. :$ Ik heb eerst maar even gekeken naar de houdbaarheidsdatum, want ik had ze ooit gekregen van een vriendin, haha. Nu zijn we weer vriendjes.

Wat is Loena trouwens een monster bij de dierenarts zeg! Een pubertje dat alleen maar slaat en schopt. Ach, zal wel de kleuterpuberteit zijn, maar goed dat ze Knijster als voorbeeld heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feline heeft ook snot, begon dit weekend met niezen, had eergisteren een smoezelig neusje, gisteren zijn we langs geweest en toen had ze al echt een vies neusje. In elk geval heeft zij Duplo (injectie) gekregen, dit moet na vijf dagen herhaalt worden, in elk geval één keer, misschien vaker. Mijn DA is zeker konijnkundig, maar of dit de juiste behandeling is voor Feline kan ik na één dag natuurlijk nog niet zeggen.. Haar neusje was nog vies.

Wat heeft hij eerder gehad dan?

I ben bang dat 1 of 2x duplo voor snot niks uit zal maken zeker niet als er 5 dagen tussen zit.

Mijn ervaring met duplo en snot is om de dag spuiten en niet meteen stoppen als het snot weg is.

Weet wel niet of je van duplo nog verschillende soorten hebt? (lang en kortwerkend bijv)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is Convenia :oh:... dat mag niet worden toegediend bij kleine dieren, omdat het de darmflora kan verstoren. Ik scheld nooit, maar nu ben ik zo boos op mezelf omdat ik de verkeerde beslissing heb genomen! Wat nu? Ik maak het mezelf erg moeilijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I ben bang dat 1 of 2x duplo voor snot niks uit zal maken zeker niet als er 5 dagen tussen zit.

Mijn ervaring met duplo en snot is om de dag spuiten en niet meteen stoppen als het snot weg is.

Weet wel niet of je van duplo nog verschillende soorten hebt? (lang en kortwerkend bijv)

Is dat enkel jouw ervaring of baseer je dat verder nog ergens op? (Niet vervelend bedoeld, maar als jij toevallig één konijn hebt gehad bij wie dat zo werkte, kun je daar misschien niet echt conclusies aan verbinden?) En de DA had het over in elk geval één keer herhalen, maar meer kan dus ook. Daarbij is het in dit geval ook pas net ontstaan, het is "gewoon" snot en niet hardnekkig of chronisch of wat dan ook. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat dat het wordt, maar ik heb op dit moment eigenlijk geen reden om aan mijn dierenarts te twijfelen.

Als ik het zo lees in andere topics over snot, wordt duplo vaak pas na verscheidene andere AB kuren gegeven. Inderdaad vaak wel om de dag, maar dit is altijd bij konijnen die er veel erger en veel langer last van hebben.. Ik zie ook dat dit bij jouw konijnen het geval was. Dit zal misschien ook een rol spelen? Maar ik zal het maandag aankaarten bij mijn DA.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

I ben bang dat 1 of 2x duplo voor snot niks uit zal maken zeker niet als er 5 dagen tussen zit.

Mijn ervaring met duplo en snot is om de dag spuiten en niet meteen stoppen als het snot weg is.

Weet wel niet of je van duplo nog verschillende soorten hebt? (lang en kortwerkend bijv)

Je hebt een kortwerkende & een langwerkende idd.

Mijn DA vertelde mij dat Duplo een langwerkende is & Procpen bijv. een kortwerkende.

Met die laatste heb ik Zazou behandeld voor zijn Pasteurella.

De eerste 2 weken moest ik dagelijks injecteren, de 2 weken daarna om de dag en de 2 weken daarna om de 3 dagen.

Mijn ervaring is ook dat je Duplo/Procpen voor langere tijd moet spuiten en dat je het langzaam af moet bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat enkel jouw ervaring of baseer je dat verder nog ergens op? (Niet vervelend bedoeld, maar als jij toevallig één konijn hebt gehad bij wie dat zo werkte, kun je daar misschien niet echt conclusies aan verbinden?) En de DA had het over in elk geval één keer herhalen, maar meer kan dus ook. Daarbij is het in dit geval ook pas net ontstaan, het is "gewoon" snot en niet hardnekkig of chronisch of wat dan ook. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat dat het wordt, maar ik heb op dit moment eigenlijk geen reden om aan mijn dierenarts te twijfelen.

Als ik het zo lees in andere topics over snot, wordt duplo vaak pas na verscheidene andere AB kuren gegeven. Inderdaad vaak wel om de dag, maar dit is altijd bij konijnen die er veel erger en veel langer last van hebben.. Ik zie ook dat dit bij jouw konijnen het geval was. Dit zal misschien ook een rol spelen? Maar ik zal het maandag aankaarten bij mijn DA.

Vaak wordt injecteren als laatste uiterste middel gebruikt idd.

Tenzij ze het gelijk ontzettend hardnekkig hebben, dan wordt dit gelijk ingezet.

Zazou heeft ook niet van de voren orale AB-kuurtjes gehad, maar is na zijn operatie gelijk op de Procpen gezet.

Maar ieder konijn is anders, dus je kunt ze idd niet vergelijken.

Pasteurella kan zich ook op verschillende manieren uiten.

Ik zou het idd ook even aan je eigen DA navragen.

Dan weet je gelijk waarom hij het op deze manier doet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duplo word idd vaak wat later gegeven maar ik heb ook wel gehoord van mensen die het eerder gebruikt hebben. Voor andere dingen (bijv wonden of iets) zit er wel eens wat langer tussen. Met mijn ervaring bedoel ik idd wat ik heb geleerd van zowel mijn eigen da als Wilhelminapark in utrecht.

Het is ook maar een waarschuwing hoor, als je nu te weinig duplo geeft loop je natuurlijk wel een risico dat het straks niet meer werkt.

Echt snot kun je het best gewoon meteen goed aanpakken (ken ondertussen genoeg mensen die dezelfde behandeling hebben gegeven) anders heb je veel kans op chronisch snot, zoals bij onze konijnen helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een kortwerkende & een langwerkende idd.

Mijn DA vertelde mij dat Duplo een langwerkende is & Procpen bijv. een kortwerkende.

Met die laatste heb ik Zazou behandeld voor zijn Pasteurella.

De eerste 2 weken moest ik dagelijks injecteren, de 2 weken daarna om de dag en de 2 weken daarna om de 3 dagen.

Mijn ervaring is ook dat je Duplo/Procpen voor langere tijd moet spuiten en dat je het langzaam af moet bouwen.

Ah, bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is Convenia :oh:... dat mag niet worden toegediend bij kleine dieren, omdat het de darmflora kan verstoren. Ik scheld nooit, maar nu ben ik zo boos op mezelf omdat ik de verkeerde beslissing heb genomen! Wat nu? Ik maak het mezelf erg moeilijk.

Ik denk dat je er het verstandigste aandoet om over te stappen naar een andere DA (praktijk).

Is mss de DA van Iris (Dollie) niets voor jou?

Verschillende leden van BB gaan daarheen en zijn er best wel over te spreken, volgens mij.

Voorheen ging ik ook niet naar een KKDA met mijn konijnen.

Ik dacht altijd dat het nooit zoveel verschil zou uitmaken.

Maar nu ik er 1tje gevonden heb, heb ik gemerkt dat dit wel degelijk verschil uitmaakt.

Het is wel een stukje verder rijden, maar heb het er graag voor over :)

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Duplo word idd vaak wat later gegeven maar ik heb ook wel gehoord van mensen die het eerder gebruikt hebben. Voor andere dingen (bijv wonden of iets) zit er wel eens wat langer tussen. Met mijn ervaring bedoel ik idd wat ik heb geleerd van zowel mijn eigen da als Wilhelminapark in utrecht.

Het is ook maar een waarschuwing hoor, als je nu te weinig duplo geeft loop je natuurlijk wel een risico dat het straks niet meer werkt.

Echt snot kun je het best gewoon meteen goed aanpakken (ken ondertussen genoeg mensen die dezelfde behandeling hebben gegeven) anders heb je veel kans op chronisch snot, zoals bij onze konijnen helaas.

Ja, dat is ook zo hoor, bedankt ook daarvoor! Ik kom toch niet graag bij mijn DA aan met "mensen zeggen dat..", zeker niet als blijkt dat het bijv. alleen in zeer hardnekkige gevallen zo wordt gedaan ofzo, vandaar dat ik dat toch even vraag.

Ze heeft er sinds zaterdag last van (althans, ik breng veel tijd met ze door en heb haar toen een paar keer horen/zien niezen, net iets te veel om "gewoon even te niesen", maar ook weer niet genoeg om gelijk naar de DA te gaan) en sinds gisteren pas een echte snotneus. Ik ga het dus gewoon even na vragen maandag.

Mijn eigen idee was eigenlijk dat het niet gelijk zo veel/vaak moet omdat het niet heel erg is en pas net ontstaan is, maar dat hij liever ook wat directer behandeld ipv aan te modderen met Enrofloxoral of Baytril ofzo.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het hoor, je moet ook een beetje kunnen onderbouwen waarom je iets vraagt ;)

Ik vind het idd niet verkeerd hoor om meteen met duplo te beginnen, meestal werken de doxoral en dergelijke toch niet voldoende bij snot.

Beter meteen goed aanpakken, had ik achteraf gezien ook beter kunnen doen/vragen.

Maandag vragen zou ik zelf ook doen hoor, dan weet je idd gewoon de gedachte achter de behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .