Ga naar inhoud

Tegenstrijdige informatie castratie


Gast Whitetiger

Aanbevolen berichten

Gast Whitetiger

Hallo ,

Op bunnybunch staat: 'Een ram kan gecastreerd worden als zijn ballen zijn ingedaald, dat kan rond 4 maanden zijn. Het best is toch de ram op een leeftijd van 6 maanden te laten castreren. '

Ik had vandaag de dierenarts gebeld of mijn 4 maand oud rammetje Remi al gecastreerd kan worden, maar volgens de assistente moet er gewacht worden tot 6 maanden, ik heb ergens gelezen dat het beter is voor de botten, maar er zijn ook dierenartsen die al wel met 4 maanden castreren. Ik zou Remi het liefst zo snel mogelijk laten castreren zodat hij weer bij zijn zusje Bailey kan maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van zijn gezondheid. Wat denken jullie hierover? Zijn balletjes zijn al wel ingedaald.

De informatie op de site van de dierenarts is nogal anders dan die van bunybunch: 'Een ram komt op een leeftijd van 5½ maanden in zijn vruchtbare periode, de voedster op 4½ maand leeftijd.'

Volgens bunnybunch is een mannetje geslachtsrijp vanaf drie maanden

'Het castreren van een ram is mogelijk vanaf vijf à zes maanden leeftijd. Dit vindt onder algehele narcose plaats.

Na de castratie dienen de ram en voedster nog zes weken gescheiden gehouden te worden. Dit is omdat er in deze periode nog steeds een bevruchting kan plaatsvinden.'

Volgens bunnybunch kunnen de konijnen weer bij elkaar na 3 weken.

'Twee rammetjes bij elkaar in één hok kan problemen geven. Het beste zou u twee vrouwtjes of twee zusjes kunnen nemen. Konijnen vinden het niet echt leuk om alleen in een hok te zitten.'

Ik dacht dat een gecastreerd mannetje en een vrouwtje het best waren?

Dus welke informatie moet ik geloven? Volgens de da moet ik dus nog 3 en een halve maand wachten voor de twee konijntjes weer bij elkaar kunnen.

aangepast door Aledra
typfoutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Narcose is zwaarder voor een jonger konijn, maar volgens mij niet persé te zwaar. Er zijn in elk geval genoeg dierenartsen die zelfs al met drie maanden castreren.

Tsja, in principe ga ik gewoon met de info van BunnyBunch mee, maar ik moet ook zeggen dat ik het (via) hier geleerd heb, het gros dan. Inmiddels heb ik dit ook wel bevestigd gezien bij diverse konijnenopvangen en ook op andere (buitenlandse) fora. Ik zou er in elk geval vanuit gaan dat hij nu al vruchtbaar is. En een gecastreerde ram met voedster is echt de beste combinatie, maar dat wil niet zeggen dat twee voedsters niet samen kunnen.

Het probleem is gewoon dat veel mensen en zelfs helaas ook veel dierenartsen nogal ouderwets zijn. Twintig jaar geleden was het castreren van een ram niet aan de orde, en voor veel dierenartsen is dat helaas niks veranderd. Hetzelfde geldt voor mensen in mijn omgeving, die blijven verbaasd dat mijn konijnen niet vechten, niet van hetzelfde geslacht zijn én geen kindjes krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger

'Narcose is zwaarder voor een jonger konijn, maar volgens mij niet persé te zwaar. Er zijn in elk geval genoeg dierenartsen die zelfs al met drie maanden castreren.'

Ik heb gelezen dat de hormonen van invloed zijn op de bot op http://www.konijnen.nl/ziekten/steril_castr.htm

Het is beter een castratie niet op te jonge leeftijd te laten uitvoeren maar te wachten tot het dier 5-6 maanden oud is. Geslachtshormonen hebben namelijk grote invloed op de botopbouw, het is daarom beter een konijn eerst te laten uitgroeien.

Maar ja die zelfde geslachtshormonen kunnen toch ook voor gedragsproblemen zorgen?

'Tsja, in principe ga ik gewoon met de info van BunnyBunch mee, maar ik moet ook zeggen dat ik het (via) hier geleerd heb, het gros dan. Inmiddels heb ik dit ook wel bevestigd gezien bij diverse konijnenopvangen en ook op andere (buitenlandse) fora. Ik zou er in elk geval vanuit gaan dat hij nu al vruchtbaar is. '

Ja ze zijn vanaf 2 maanden en 3 weken al uit elkaar

'En een gecastreerde ram met voedster is echt de beste combinatie, maar dat wil niet zeggen dat twee voedsters niet samen kunnen.'

Ja maar toch een beetje raar dat er gezegd word dat twee vrouwtjes het best is.

'Overigens zou ik wel enige vraagtekens bij de konijnkundigheid van je dierenarts zetten. Heb je verder nog ervaringen met hem?
'

Hij heeft mijn konijntjes ingeënt en toen gelijk de geslachten gecheckt omdat we toen een vermoeden hadden dat Remi toch een mannetje was, wat zo bleek te zijn. Ik zei toen dat ik bang was dat we te laat waren met scheiden omdat ze bijna 3 maanden waren,
(we waren dus nog wel op tijd maar dat werd niet gezegd)
er werd een beetje lacherig over gedaan door de assistente en de da zei dat ze dus nu maar apart moesten, ik kwam zelf met de suggestie om Remi te laten castreren. (de dierenarts suggereerde dus eigenlijk om de konijnen voor de rest van hun leven apart te houden)

Ik twijfel nu dus ook aan de konijnkundigheid van deze dierenarts.

Bedankt voor de lijst, deze had ik ook al bekeken maar het probleem is dat de dichtstbijzijnde in Groningen is en dat is 25 km rijden voor ons, lijkt me ook niet zo fijn voor het konijn. Ik weet nu dus niet zo goed wat ik moet doen. Naar een dierenarts gaan die misschien voor konijnen niet zo goed is of een lange rit maken naar een konijnkundige dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt inderdaad niet als een DA die iets van konijnen afweet.

Als een konijn kundige DA van de lijst te ver weg is, zou je natuurlijk ook kunnen kijken of er een Da in de buurt zit die danwel niet op de lijst staat, maar er wel verstand van heeft.. mischien komt er iemand van BB bij jou uit de buurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger
Nou wat de dierenarts omschrijft kwa vruchtbare leeftijd slaat iede plank compleet mis.....

rammen 3 maanden en voedsters 4 maanden vruchtbaar

En dat zijn de experts waar je op denkt te kunnen vertrouwen.:eek: Ik ben blij dat ik die informatie niet heb gebruikt. Deze informatie stond trouwens op de site van 'van stat tot wad dierenartspraktijken' waarvan degene in Groningen in de konijnkundige dierenartslijst staat. Lijkt me dus niet dat ze heel konijnkundig zijn als ze al niet eens juiste informatie op hun site zetten. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die DA heb i kgeen ervaring, ik ga zelf naar Sappemeer (zie lijst), maar het komt inderdaad niet erg goed over, dat die informatie niet klopt.

Dat er geen dierenarts uit jouw buurt op de lijst staat, wil niet zeggen dat alle dierenartsen in jouw omgeving niet konijnkundig zijn. Ik zou gewoon eens rond gaan bellen met een aantal vragen, al weet ik niet of dat echt ideaal is, want vaak beantwoorden de assistentes die zelf en tsja..... Assistentes.. Soms.. Nou ja, in elk geval, mijn DA stond ook niet op de lijst, ik ben inmiddels drie praktijken en zes dierenartsen bij langs geweest (met zieke konijnen), de vierde praktijk was bingo. Inmiddels ga ik daar al een tijdje heen en heeft een ander forumlid ook besloten naar deze dierenarts te gaan, is ook zeer tevreden.

Weet alleen niet vanaf welke leeftijd zij castreren, mijn ram was al zes. Voedsters doen ze wel "zoals het hoort" vanaf zes maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger
Dat klinkt inderdaad niet als een DA die iets van konijnen afweet.

Als een konijn kundige DA van de lijst te ver weg is, zou je natuurlijk ook kunnen kijken of er een Da in de buurt zit die danwel niet op de lijst staat, maar er wel verstand van heeft.. mischien komt er iemand van BB bij jou uit de buurt?

Ik woon in de provincie groningen, in de gemeente eemsmond. Ik zit er nu over te denken om naar de dierenartspraktijk in winsum te gaan (zo'n 25 min hiervandaan), misschien heeft iemand daar ervaring mee? Ander moet ik toch maar naar een van de konijnkundige praktijken in de stad groningen (zo'n 40 min), maar is zo'n lange rit niet te stressvol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever niet zo ver natuurlijk, maar dat liever dan een onkundige DA. Ik zou DA-en in de buurt niet gelijk afschrijven trouwens, want de enige reden waarom ze niet op de lijst staan, is (blijkbaar) omdat er geen lid is dat goede ervaringen met ze had. Ik acht de kans groot dat er überhaupt geen lid is dat daar in de buurt woont, aangezien de BB-ers in het hoge Noorden toch in de minderheid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger
Met die DA heb i kgeen ervaring, ik ga zelf naar Sappemeer (zie lijst), maar het komt inderdaad niet erg goed over, dat die informatie niet klopt.

Dat er geen dierenarts uit jouw buurt op de lijst staat, wil niet zeggen dat alle dierenartsen in jouw omgeving niet konijnkundig zijn. Ik zou gewoon eens rond gaan bellen met een aantal vragen, al weet ik niet of dat echt ideaal is, want vaak beantwoorden de assistentes die zelf en tsja..... Assistentes.. Soms.. Nou ja, in elk geval, mijn DA stond ook niet op de lijst, ik ben inmiddels drie praktijken en zes dierenartsen bij langs geweest (met zieke konijnen), de vierde praktijk was bingo. Inmiddels ga ik daar al een tijdje heen en heeft een ander forumlid ook besloten naar deze dierenarts te gaan, is ook zeer tevreden.

Weet alleen niet vanaf welke leeftijd zij castreren, mijn ram was al zes. Voedsters doen ze wel "zoals het hoort" vanaf zes maanden.

Jammergenoeg is Sappermeer voor mij nog verder weg dan Groningen. Ik ga morgen de dierenartspraktijk in Winsum maar eens bellen om informatie te vragen.

Maar het lijkt er in ieder geval op dat het nog een lange tijd kan duren voor mijn konijntjes weer bij elkaar kunnen.Want op hun site staat castreren vanaf 5-6 maanden:erf:

Maar dat konijnen pas na 6 weken na de castratie weer bij elkaar mogen klopt toch niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt niet nee.. Voor zover ik weet, is het zelfs na een paar dagen wel veilig. Er kunnen altijd wat spermacellen achterblijven, maar die zouden hooguit 48 uur overleden. Om echt zeker te zijn en om de ram goed te laten herstellen, koppel je pas (weer) na twee weken. Bovendien zijn de hormonen dan ook wat afgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger

Het leek me ook al zo sterk. Dat betekent in ieder geval dat mijn nijntjes toch al ietsjes eerder weer bij elkaar kunnen zijn ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

jep....en castratie kan gewoon als de ballen zijn ingedaald dus wie weet kan een andere da het eerder doen.

Ik pas dit reeds al 3 jaar toe, zonder nadelige gevolgen voor de jonge rammen.

Maar het voordeel dat ze gelijk bij hun vriendin kunnen blijven ook na de operatie die met 14 weken word uitgevoerd ( 3,5 maand)

Mijn oude da eff iets anders zei toen ik mijn kater liet helpen met 5 maanden ( dit belemmert hem in zijn groei.....)

Nou zei ik ik wil geen jongen en gesproei in mijn huis....en wat denk je mijn kater werd zo groot ruim 8 kilo:$ :mdr: De da durft het nooit meer te zeggen !

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger

jep....en castratie kan gewoon als de ballen zijn ingedaald dus wie weet kan een andere da het eerder doen.

Ik pas dit reeds al 3 jaar toe, zonder nadelige gevolgen voor de jonge rammen.

Maar het voordeel dat ze gelijk bij hun vriendin kunnen blijven ook na de operatie die met 14 weken word uitgevoerd ( 3,5 maand)

Ja dat is wel zo fijn, al die tijd alleen vind ik ook zo sneu. Desnoods wil ik hem nog wel laten castreren met 5 maanden, maar 6 vind ik toch echt zielig als hij zo lang alleen moet zijn.

Mijn oude da eff iets anders zei toen ik mijn kater liet helpen met 5 maanden ( dit belemmert hem in zijn groei.....)

Nou zei ik ik wil geen jongen en gesproei in mijn huis....en wat denk je mijn kater werd zo groot ruim 8 kilo:$ :mdr: De da durft het nooit meer te zeggen !

Haha,

ik ben trouwens ook wel een beetje huiverig dat Remi gaat sproeien als ik hem pas met 6 maanden laat castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word idd ook bij honden en katten gezegt dat je pas later moet casteren met name voor de botgroei. Echter blijkt onderzoek na onderzoek dat dit niet waar is. Helaas worden er in nederland weinig ondrzoeken naargedaan en al helemaal niet naar konijnen.

Maar ik heb er zelf nog nooit hinder van ondervonden bij konijnen .Zodra de balletjes ingedaald zijn gaan ze hier onder het mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij die ze met 3 maanden laten castreren zouden pas over 10 jaar kunnen zeggen of er nadelige gevolgen zouden kunnen zijn.....

De rammen hier vandaar verhuist zijn nu gezond en wel 4 jaar oud.

Wat wel zo is dat de eerste 8 weken voor een konijn heel belangerijk zijn voor de bot opbouw.

Dit merk je ook aan flesse kinderen als ze niet de juiste melk krijgen.

Maar dit geld volgens mij voor elk dier.

Wat heeft het verwijderen van de ballen te maken met de bot opbouw? Enkel de hormonen worden minder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren voor het eerst hier naar de DA geweest, naar eigen zeggen helemaal fan van konijnen en hij kwam zeker over als konijnkundige (vertelde in ieder geval de juiste dingen, stelde de goede vragen, etc etc, en beantwoordde mijn vragen goed)

Hij had het er ook over dat rammetjes na castratie zeker 2 weken, maximaal 6 weken als je helemaal zeker wilt zijn, nog vruchtbaar kunnen zijn..

Voor mij maakt het niet zoveel uit, better safe than sorry denk ik dan maar, en dan gaan we daarna wellicht een vriendinnetje voor onze Ben zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Whitetiger

Ik heb een beetje rondgekeken voor meer informatie. En heb nu ook even een e-mail gestuurd naar 2 dierenklinieken die mij wel goed lijken.

Dat ze na 48 uur of zo niet meer vruchtbaar zijn blijkt toch niet helemaal te kloppen omdat er zaadcellen in de zaadleider kunnen blijven zitten die dus nog wel langer kunnen overleven omdat ze omgeven zijn door secreet, maar hoe lang precies is niet duidelijk.

Ik heb gelezen dat de meeste opvangcentra zonder problemen na 14 dagen koppelen dus dat lijkt me wel goed. Maar met drie weken zullen de hormonen ook iets meer uitgewerkt zijn.

Verder zie ik toch veel mensen die zeggen dat rammetjes gecastreerd kunnen worden zodra de balletjes ingedaald zijn. Ik zie nu op veel dierenartsensite's bij mij in de buurt 5-6 maanden staan. Volgens mij gebruiken ze allemaal dezelfde informatiebron want veel informatie lijkt op elkaar of is letterlijk hetzelfde. Ik vraag me dus af wat nou eigenlijk de oorspronkelijke bron hier van is.

Het argument van de botgroei vind ik als ik er verder over nadenk eigenlijk een beetje raar. Rem je door castratie de groeihormonen of hebben geslachtshormonen ook een invloed hierop? Hoe krijgen voedsters dan sterke botten?

Dit las ik in dit topic:http://www.bunnybunch.nl/community/gedrag-koppelen/34300-sex.html

'je haalt wat dingen door elkaar. niet alle hormomen houden de botten gezond hoor en ze hebben de geslachtshormonen niet nodig. het is met name het oestrogeen, dus vrouwelijk geslachtshormoon, dat voor stevige botten vormt. bij mannetjes wordt dat aangemaakt door vetcellen, niet door de teelballen.'

Dat zou dan ook overeenkomen met mensen, vrouwen moeten dan ja meer kalk na de overgang omdat ze minder oestrogeen aanmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Moos is bleek ook een mannetje te zijn, en omdat ik al een ram had, hebben we besloten hem onmiddelijk te laten castreren. Hij was toen 11 weken. En dat is écht héél erg jong. Maar het was toen een gezond, sterk kereltje, en na overleg met de dierenarts besloten dat hij het aan moest kunnen. Erg spannend allemaal. Hij is goed uit de narcose gekomen, binnen een dag hersteld, en na 2 dagen weer bij de groep.

Het heeft zijn groei zeker niet belemmerd. Hij is keurig op gewicht, groter dan zijn zusje. Ik heb zeker niet het idee dat hij 'te klein' is gebleven, of dat hij groter had kunnen zijn.

http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/29797-mannetje-2.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi, ik ben onlangs naar dierenziekenhuis Groningen geweest (konijnkundige dierenarts Mevr. Drs. M.G. van de Beek). Ze heeft Knijsters leven gered en ze willen alles voor je doen. Ze vertelde ook de juiste dingen en stelde kritische vragen aan mij over de voeding e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 48 uur dat het zaad nog werkt is wel onderbouwd.....

En bewezen overigens ook.

De 2 weken hou je enkel aan om de wond te laten genezen en de hormonen wat te laten zakken.

Dat dierenartsen zeggen 6 weken ik blijf het lach wekkend vinden, immers wij zijn die genen die dieren koppelen en dus ook de ervaring mee hebben......en ook nooit jongen hebben gehad na die 2 weken koppelen.( dit zou enkel kunnen als er maar een bal is verwijderd en de DA hier niks over zegt) Ja ook dat kan je gebeuren reeds al 2 oeps nesten hier op het forum.

Zelfs mensen die per ongeluk de ram gelijk bij een vruchtbare voedster terug doen.....is gebleken enkel jongen binnen een actie van 48 uur.

Die ervaring van de praktijk zegt meer dan de woorden van de da op de website.

Waarom is het bij de meeste da het zelfde geschreven.....ze krijgen enkel 5 minuten les over een konijn op school.

Ook hun kunnen enkel door het te doen leren in de praktijk stages, dit ervaren.

Als het bijwijze van spreken zo in hun boeken staat wordt het ook zo overgenomen.....

Ik had per toeval mijn DA aan de lijn vandaag voor een castratie....

Die doet ook liever casteren met 6 maanden.....ze zei Cin eh er was een klant van jouw die wilde haar ram laten helpen met 3,5 maand?

Ik zei dat klopt en jij wilde dat niet doen? Ja eh ik vind het wat vroeg.....Ik zei ik vind het erg jammer, reden ze moet nu haar mannetje apart zetten, omdat de voedster over 2 weken vruchtbaar wordt.

Dit is de reden dat ze hem nu willen laten helpen, zijn ballen zijn ingedaald ik heb gekeken.

( is dit niet het geval dan begrijp ik dat er niet geholpen wordt) In zwitserland kunnen ze het al zelfs met 8 weken....

Dat gaat mij wat te ver.....maar het is mogelijk ballen hoeven ook niet ingedaald te zijn.

Ja dan weegt ook bij haar het samen zijn meer dan wachten tot over 3 maanden.

Ik zie haar donderdag voor een andere castratie en ik kom hier vast og op terug waarom dierenartsen 6 weken adviseren na de operatie.....en waarom pas met 6 maanden castreren.

BRC

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kunnen we ook pas met 6 maanden terecht voor een castratie, met als reden dat de dieren dan sterker zijn en er minder mis kan gaan. Wij hebben er daarom voor gekozen om naar DK Wilhelminapark te gaan, daar castreren ze met 4 maanden. De castratie is wel een rib uit m'n lijf (>€100), terwijl het bij onze eigen dierenarts iets van €70,- is, maar dan moet hij 2 maanden langer van zijn vriendin gescheiden worden.

Bij de dierenarts hier op het dorp kreeg ik te horen dat de konijnen rustig tot 6 maanden bij elkaar kunnen blijven. Voor mij een van de redenen om te veranderen van DA...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .