Ga naar inhoud

Tips nodig voor de groenteschotel :)


Quin

Aanbevolen berichten

Ik geef Gos (4,5 kilo) en Ebbe (6,5 kilo) naast hun kruidenhooi en biks ook dagelijks groente joh!.. ;)

Nu is het zo dat ze al een hele tijd lang dezelfde maaltijd krijgen voorgeschoteld.. Misschien hebben jullie wat ideetjes voor variatie in de brouwerij..

Ze krijgen iedere dag:

  • Een goed handje vol spinaziebladeren
  • Een stronk witlof
  • Een halve komkommer
  • Een lange stengel bleekselderij
  • Twee tomaten
  • Een halve paprika (rood, geel of groen)
  • Een halve winterpeen

Tja, dat krijgen ze dus iedere dag, 7 dagen in de week.. En al een tijd lang.. Echt innovatief is het dus niet.. Af en toe voor de afwisseling doe ik een blaadje sla door of wat radijsjes maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Wie weet iets om toe te voegen aan deze groente schotel? Randvoorwaarden: het moet in de supermarkt te verkrijgen zijn en niet snel blurp worden..

Ik koop hun groentes altijd bij de Liddl of de Aldi.. Dit omdat het betaalbaar is en omdat ik niet zo'n restjes-zijn-voor-de-konijnen-persoon ben.. Ze hebben dus wel hun eigen groentes en tot op zekere hoogte ook verse groentes.. Maar in de winkel ligt m'n inspiratie toch wel een beetje braak.. Ik weet dat ze koolsoorten niet te veel en te vaak mogen hebben.. Maar wat mag wel dagelijks?

Ik heb basilicumplantjes en peterselieplantjes.. Die houden hier als enige stand.. Maar die blaadjes/takjes ervan geef ik als tussendoortjes.

Alvast bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook groente op de markt halen. Veel goedkoper dan in de supermarkt, en vaak hebben ze ook afval van de loof van de bospeen ook die krijg je gratis mee. Ik heb eerst ook altijd groente gehaald in de supermarkt, en ben toen een keer naar de markt gegaan, en dat scheelt echt hoor. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie en brocolli! Oké! Ik zal het de volgende keer ook in de winkelwagen gooien :D

Op de markt is het zeker goedkoper, vooral net eventjes voordat ze gaan inpakken.. Maar het probleem is dat het bij ons op dinsdag markt is en dan ben ik haast nooit beschikbaar.. Dus dat gaat helaas niet..

Rucola heb ik eens een keertje gekocht alleen halen ze daar eerlijk waar hun neus voor op! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik aan moest denken, is waarom geef je zo veel soorten elke dag?

Begrijp wel dat ze dat natuurlijk onwijs lekker vinden, maar kan je niet gewoon 3 soorten ofzo per dag geven. En dan elke dag een andere combinatie, dan is het steeds een verrassing wat ze krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze elke dag andijvie en vaak ook witloof erbij. En dan wissel ik af met tomaat, paprika, wortel, radijs, broccoli, komkommer en soms wat sla of bloemkoolblad. Zo krijgen ze dus iedere dag wat anders.

Vaak koop ik ook wat er net in de aanbieding is, soms krijgen ze ook bleekselderij, rucola of spinazie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik aan moest denken, is waarom geef je zo veel soorten elke dag?

Begrijp wel dat ze dat natuurlijk onwijs lekker vinden, maar kan je niet gewoon 3 soorten ofzo per dag geven. En dan elke dag een andere combinatie, dan is het steeds een verrassing wat ze krijgen.

Op je eerste vraag kan ik je geen sluitend antwoordt geven eigenlijk, ik denk dat het te maken heeft met het feit dat verschillende groentes niet allemaal exact dezelfde voedingsstoffen bevatten en bovendien is het zaak dat je veilige groente combineert met groente die in mindere mate gegeven moet worden omdat ze in grote mate meer risico's opleveren. Daarnaast is het ook gewoon lekker, die afwisseling.

Je zou best een paar soorten per dag kunnen geven, maar je moet wel in de gaten houden dat je dan goed afwisselt, omdat je konijn anders opnieuw aan een groentesoort zal moeten wennen. Dat loopt, denk ik, niet zo'n vaart dat je na 2 dagen bijvoorbeeld geen witlof opnieuw moet laten wennen, maar wel als je het er een aantal weken uitlaat.

Het is dan wel handig om sowieso een veilige groente als witlof, andijvie of wortel te combineren met 2 of 3 andere groentesoorten, die laatste kun je dan afwisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een optie om maar drie soorten te geven en dat af te wisselen.. Maar zoals Flitzer al zegt heeft iedere groente een andere samenstelling, zo weet ik zeker dat ze van alles wat binnen krijgen. Als ik bijvoorbeeld vier groentes schrap, moet ik van de overige drie de hoeveelheid verdubbelen voor die dag.. Hmmm.. ja hoe moet ik dat nu het beste uitleggen..

Haha ik kan het echt niet onder woorden brengen maar ze hebben nu iedere dag een gebalanceerde groenteschotel en op deze manier weet ik dat ze van alles wat binnen krijgen... Van de relatief-veel-suikerhoudende-wortel tot de calorie-arme-witlof..

Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven hoor, haha! Ik snap inderdaad dat er veel mensen zijn die iedere dag afwisselen maar ik doe het liever op deze manier, laten we het daar maar op houden ;).. Van alles wat in kleinere hoeveelheden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een optie om maar drie soorten te geven en dat af te wisselen.. Maar zoals Flitzer al zegt heeft iedere groente een andere samenstelling, zo weet ik zeker dat ze van alles wat binnen krijgen. Als ik bijvoorbeeld vier groentes schrap, moet ik van de overige drie de hoeveelheid verdubbelen voor die dag.. Hmmm.. ja hoe moet ik dat nu het beste uitleggen..

Haha ik kan het echt niet onder woorden brengen maar ze hebben nu iedere dag een gebalanceerde groenteschotel en op deze manier weet ik dat ze van alles wat binnen krijgen... Van de relatief-veel-suikerhoudende-wortel tot de calorie-arme-witlof..

Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven hoor, haha! Ik snap inderdaad dat er veel mensen zijn die iedere dag afwisselen maar ik doe het liever op deze manier, laten we het daar maar op houden ;).. Van alles wat in kleinere hoeveelheden :)

:yes: precies, van alles een beetje en van de veilige groente, zoals andijvie en witlof, wat meer, dan ben ik er zeker van dat ze alles binnenhebben en niet elke dag een andere voedingsstof in een veel te ruime hoeveelheid. Ik snap wat je bedoelt, het is inderdaad moeilijk uit te leggen waarom je het juist zo doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ik wissel wel redelijk regelmatig met het groenvoer, maar ik weet ook wat mijn konijnen goed kunnen hebben. Het enige wat tot nu toe verkeerd is gevallen is citroenmellise, dat had diarree als gevolg bij Nijn.

Quin, ze zijn hier helemaal gek van venkel! Is in verhouding misschien niet de meest goedkope groente, maar je kunt met een knol venkel toch al gauw een groenschotel of 4 doen en de smaak&geur word hier erg gewaardeerd. Paksoi is ook een groente die je veilig kunt geven. Bij het klaarmaken voor menselijk gebruik gebruik je maar een klein deel (geloof alleen de bladeren?) maar konijnen eten het helemaal op. Paksoi word vaak per "verpakking" verkocht en de een is groter dan de ander. Met gunstig zoeken kun je zo dus redelijk grote bossen paksoi vinden voor een mooie prijs.

Hier krijgen ze (afgewisseld): Groenten: witlof, andijvie, komkommer, rucola, radijsjes (met blad), venkel, paksoi, wortel, paprika, bleekselderij/groenselderij, pastinaak, tomaat, broccoli.

Kruiden: Peterselie, selderij, munt, basilicum, dille.

Fruit: aardbei, appel, druif, banaan, meloen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .