Ga naar inhoud

Geef ik wel genoeg?


Milamber

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb mijn eerste nijn nu een paar weken (oke, 2e al erbij gehaald, maar pas paar weken ervaring dus!) en ik vraag me toch echt af of ik genoeg voer?? Op aanraden van hier geef ik van die samengestelde brokken van hopefarms. Hier had ik ook gelezen dat een nijn 25 gram voer per dag mag, per kilo lichaamsgewicht (volwassen). Is dat echt waar??? Ik geef mijn ram nu al iets meer dan aangegeven, maar hij heeft ALTIJD honger, en ook ALTIJD een lege bak!! Hij is absoluut niet dik, eerder dun. Zeker nu ik een klein dametje erbij gehaald heb van 8 weken, dat duidelijk molliger is dan hij!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 gram per kg is een richtlijn. Het kan zeker zijn dat jouw konijn meer nodig heeft, zeker als je er geen groente bij geeft. Maar baseer dat niet op zijn gedrag, geloof me, ik ken genoeg konijnen (die van mij inclusief) die een Oscar verdienen voor hun acteertalenten. Och och och wat een honger hebben ze toch. Dat ze net nog vijf minuten hooi hebben zitten kauwen, de hele middag op het gras hebben gezeten of enkele uurtjes eerder hun ontbijt/lunch hebben gehad weerhoudt ze er nooit van om aan te vallen op hun eten. Hun bakken zijn ook nooit langer dan een half uur gevuld. (En dat is nog ruim genomen....)

Dus als je denkt dat hij te mager is, mag je hem zeker meer geven. Maar zijn gedrag zou ik maar een beetje negeren verder. Mijn moeder vraagt mij regelmatig of ik de konijnen al wel eten heb gegeven (duh, alsof ik dat zou vergeten) omdat ze zo zaten te schooien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zoals Dollie zegt, hier kunnen ze ook heel erg bedelen hoor!

Maar ikzelf geef 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Ik denk dat dit wel genoeg moet zijn als je nog groenten geeft ook!

Hier krijgen ze in de ochtend hun korrels.

Overdag een keer een stukje fruit ofzo, eigenlijk niet zo veel. Ze moeten wel ALTIJD hooi en water ter beschikking hebben!

'S avonds krijgen ze dan ongeveer 200 gram groenten.

Als je dat te veel vind om allemaal zelf te kopen, kan je gerust (net als ik) op de wekelijkse markt om het groenafval gaan vragen, meestal geven ze het gratis mee! Je kan ook naar de groentenwinkel gaan ;)

Veel succes met je konijntjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen vreten zich dood als ze de kans krijgen, zoals mijn nijnen :P In het wild eten de meeste konijnen alleen ''gras'', en af en toe trekken ze eens wat anders uit de grond.

Ik geef mijn konijnen dan ook onbeperkt hooi, dit is belangrijker voedsel dan de korrels. Naast het onbeperkt hooi krijgen ze ook nog de korrels volgens de richtlijnen. Verder weeg ik ze elke week en noteer ik dit, zodat ik kan zien als ze weer wat meer korrels nodig hebben of niet. Ik heb 2 hangoren van 1.8 en 2.5 kilo.

Groenvoer moet ik zelf ook nog meer over te weten komen xD Op het moment geef ik ze het alleen als tussendoortjes om ze te laten wennen aan nieuwe groentjes. Bij appel en bospeen laten ze al snel BDKs liggen bij mij, bij teveel korrels ook....

aangepast door MaartenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ok, dat bedelen moet ik niet te serieus nemen dus :D Maar misschien is het lichaamsgewicht dat ik heb gehanteerd ook niet helemaal goed, zal ook de fokker eens vragen. Op haar site stond de vader, en die woog volgens haar 1635 gram! Hij staat er nu niet meer op, dus kan niet meer kijken. Maar misschien moet dat dus wel meer zijn... Ik hou het gewoon even in de gaten, en geef voor nu wel iets meer, omdat ie dus best dun (of eerder athletisch als ik het als niet-kenner moet zeggen) uit ziet!

Hij mag ook bijna elke dag in huis/tuin rennen en dan rent ie ook als een malloot rond, dus hij verbrand ook wel veel! Was zowiso van plan het in de gaten te houden, en eventueel in de winter wat minder te geven, als ie ook minder beweegt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn kan beter iets minder wegen dan overgewicht. Vet is ook extra last in deze zomerwarmte. Ze hebben geen zweetklieren als wij en hebben koeling nodig via de omgeving. Vraag maar eens aan de DA als ze er goed uit zien :) Je mag geen ribben zien en de ruggengraat moet je zachtjes kunnen voelen heb ik me laten vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn nijn ook 20 gram voer per gewicht. In totaal 50 gram omdat hij 2,5 kilo mag wegen. Hier valt hij ook altijd aan (SS en biks) alsof hij dagen niet heeft gegeten. Daarentegen heeft hij ruim voldoende hooi ter beschikking, gelukkig eet hij daar ook ontzettend goed van.

Groenvoer krijgt hij niet omdat hij gevoelige darmen heeft. Elke dag aan de flinke diarree is ook geen pretje.

Dus het klopt inderdaad dat je ongeveer 20 gram voer per gewicht moet geven, voldoende hooi en af en toe wat te 'snoepen' (groenvoer, fruit etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees ook eens de tophic over warmte:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/13193-hitte-moet-doen.html

En haal een thermometer in huis om te checken wanneer ze extra hulp nodig hebben :D Binnenkort wordt het een keer 35 graden buiten, zou jammer zijn als je ze perfect voert en er ligt er opeens 1jte dood vanwege oververhitting :( kan in een half uur gebeurd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een rexsatijn-hangoor. Hoewel ik ook niet weet of rexsatijn iets uitmaakt voor het gewicht :) Ik zal voor nu dan even aanhouden wat ik geef (iets meer dan 25 gr per kilo, op basis van ongeveer 1650 gram!) en even afwachten wat de dierenarts zegt! Binnekort ga ik een afspraak maken om hem te castreren namelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das nog lastiger =) misschien heeft hij dan wel dwangvoer nodig via een injectiespuitje in de mond. En een hok vol met (oude) kranten/theedoeken. Zaagsel kan prikken in de wond, en is stoffiger/slechter voor de luchtwegen met name in dit warme weer :( Voor je het weet zit er 1 te niezen ! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom lastiger? je kiest er toch voor om je konijn te castreren.. en dwangvoeren kan erin zitten na een castratie maar daar gaat het nu niet om.. het gaat om of hij nu genoeg te eten krijgen.

Ik raad zelf wel aan je konijn te castreren op een dag waarna je nog 1 of 2 dagen vrij hebt om hem de gaten te houden. Dus bijvoorbeeld op vrijdag laten castreren omdat je op zaterdag en zondag vrij hebt.

Eventueel wel al bij voorbaad wat dwangvoer mee nemen vanuit de dierenarts.. en een spuitje om het te geven zodat je altijd wat in huis hebt :)

Als hij ongeveer 1650 gram gaat wegen mag hij ongeveer 67 gram hope farms hebben. Ik heb zelf hope farms gehad en dat komt neer op een 4 volle eetlepels hope farms per dag. (1 eetlepel hope farms is ongeveer 17 gram)

Ik zou de helft s'morgens en de andere helft s'avonds geven. En ik denk dat als je nog geen groenvoer geeft je zelfs 1 of 2 eetlepels meer mag geven zeker nu hij in de groei zit

Geef je hem ook onbeperkt hooi? Zo jah, hoe eet hij hiervan.

Je zou verder groenvoer kunnen gaan opbouwen mits je dit wilt gaan geven. Veilige groentes zijn andijvie en witlof.

Beginnen met een stukje ten grote van een postzegel. Zijn de dag erna de keutels nog mooi hard dan kun je wat meer gaan geven. Na een week kan je met een tweede soort groente gaan beginnen (zelfde opbouwen!)

Is het vrouwtje het zelfde ras?

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, het castreren staat inderdaad los van het eten! Dat was meer om aan te geven dat ik de dierenarts er dan ook even naar zal vragen. Hij heeft onbeperkt hooi, en eet daar wisselend van. Ik kijk elke ochtend en avond als ik hem voer geef ook naar het hooi (en water) en de ene keer is er veel op, de andere keer weinig... Dus dat durf ik zo niet te zeggen? Ik geef ook groenvoer, momenteel alleen witlof. Nu 2 blaadjes per dag (heb ik opgebouwd en poepjes zijn oke!) maar meer nog niet!

Het meisje is niet hetzelfde ras, het is wel een hangoor, maar verder durf ik het niet te zeggen. Ze komt van een kinderboerderij. We hebben wel ook de ouders gezien, en die waren niet heel groot. Ik denk ongeveer even groot als het konijn van een vriendin van me, dat ongeveer 2 kilo weegt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan mag je meisje als je uit gaat van 2 kilo.. waarvan ik denk dat het wel goed is 5 eetlepels hope farms hebben (bij geen groenvoer 1 of 2 eetlepels meer)

Je mag trouwens gerust de witlof dan uitbreiden he! En ik zou verder gaan met andijvie te gaan proberen.. of winterwortel.. en wel gewoon de witlof blijven geven,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn kan beter iets minder wegen dan overgewicht. Vet is ook extra last in deze zomerwarmte. Ze hebben geen zweetklieren als wij en hebben koeling nodig via de omgeving. Vraag maar eens aan de DA als ze er goed uit zien :) Je mag geen ribben zien en de ruggengraat moet je zachtjes kunnen voelen heb ik me laten vertellen

Het klopt dat een klein beetje ondergewicht beter is dan overgewicht. En bovendien zijn veel konijnen (80% van de konijnen in Nederland, heb ik me laten vertellen) te zwaar, dus je idee van wat een normaal gewicht is zou wat vertekend kunnen zijn. Goed dus om de DA even te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het meenemen! Ik denk dat mijn ram klaar is voor castratie, en toen ik de da belde, zeiden ze dat ik altijd erg snel terecht kon, dus dan weet ik binnekort meer! Maar als de meeste nijnen in NL iets te dik zijn, is de kans dan niet groot dat de da hem snel te dun zal vinden doordat hij steeds andere "dikkere" nijnen ziet? DIt zou natuurlijk niet moeten, maar ja, kan me ook voorstellen dat je beeld beinvleod word door hetgeen je dagelijks ziet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijn=honger (of doen alsof)

Een konijn kan in principe ook leven van alleen hooi/gras en verse groenten (leven ze in het wild ook van) heeft een DA mij ooit op het hart gedrukt. Dus alleen oudere konijnen moeten soms echt bijgevoerd worden met brokjes. Niet dat je geen brokjes moet geven, maar je geeft eerder te veel dan te weinig zeg maar. Zolang ze maar hooi blijven eten. Eigenlijk moet dat eerst op en dan pas belonen met brokjes, maar leg dat je konijn maar eens uit! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .