Ga naar inhoud

Groen plukken??


Tatjana

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

even een vraagje, ik loop elke ochtend tussen 5 en 6 samen met mijn pa in het bos met onze honden. Nou heb je daar natuurlijk veel groen en me pa zegt altijd pluk wat dat vinden je konijnen lekker.

Maar ik vind het eng, wat als ik iets pluk wat ze niet mogen en ik ken het verschil echt niet hoor oke ik weet hoe een paardenbloem eruit ziet en die mogen ze toch??

Als jullie me nou kunnen helpen met wat ik evt kan plukken dan kan ik dat opzoeken hoe het er uit ziet en uitprinten en morgenochtend mee naar het bos nemen :$:mdr:

Groetjes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je inderdaad doen voor je konijntjes. Hier op BB staat een hele lijst van dingen, die ze wel en niet mogen en daar staat aardig wat wild groen tussen. http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Let er alleen wel op, dat je je konijnen niet teveel in één keer geeft, dat je rustig opbouwt en dat je alleen dingen plukt, waarvan je 100% zeker bent wat het is. Maar dat doe je vast wel, want anders zou je deze vraag hier niet gesteld hebben.

Veel succes morgen in het bos met plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er elke ochtend langs loopt met je honden zou ik het niet daar plukken. Of héél goed schoonmaken? Weet niet, ik pluk nooit wat als ik het tegenkom als ik met mijn hond wandel, niet alleen mijn hond tilt zijn poot daar wel op maar anderen misschien ook.. Mijn konijnen krijgen paardenbloembladeren en zevenblad, maar dit groeit in onze (voor)tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ik trek me laarzen aan en ga midden in het bos hahaha,

en inderdaad wil er gewoon zo voorzichtig mogelijk mee zijn...

Het liefst geef ik ze gewoon groentes waarvan ik zeker weet dat er niet op geplast is enzo

en waarvan ik zeker weet wat het is.. maar als ze het zo lekker vinden kan ik ze het natuurlijk niet onthouden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paardenbloembladeren vinden ze hier heerlijk, ik heb nu ook al een aantal keer gehad dat een zieke Indy alleen maar paardenbloemen wilde eten en Feline werkte ze ook in rap tempo weg na haar castratie, andere groenten die ze normaal veel liever eet liet ze eerst en later ook nog veel links liggen.

Zevenblad zijn ze minder fan van, als ze het in de tuin tegenkomen laten ze het staan vaak, maar ze eten het wel op als het in hun bak zit of als ik het uit de hand geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn sta-pel-gek op melkdistel. Ik heb het eerst uitgebreid opgezocht en dat mogen ze hebben.

Ze krijgen het wel maar beperkt hoor, want mocht ik twee kilo leggen, het zou ook op zijn.

Herderstasje zijn ze ook gek op, net als brede weegbree.

Al vind je die planten denk ik niet in het bos. Zijn meer weide-planten. Mss als je eens langs een weide wandelt?

Ik heb geluk dat ze bij mij in de tuin groeien. Ah, en dovenetel. Vinden ze ook lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weegbree is heel makkelijk te herkennen, als je een blad afbreekt van de steel komen er draadjes tevoorschijn, die moeilijk afbreken, soms word het blad helemaal samengefrommeld.

Ik heb het gedroogd nog nooit gegeven, ik dacht dat er dan te veel calcium in zat. Dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef dagelijks gedroogde kruiden, waarvan de meeste inderdaad met een redelijk hoog calciumgehalte, maar daarbij krijgen ze weinig biks en veel groente.. Ze zijn het zelfs nodig, die kruiden, anders komen ze calcium te kort. (Ik heb het na gerekend.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in de stad en ga nu weegbree in potten kweken met zaadjes uit Engeland. Nijnen zijn dol op gedroogde weegbree. Ben héél benieuwd hoe ze de verse vinden. Je moet wat.... in een met katten en honden overbevolkte wijk....

Beetje excentriek is het wel natuurlijk....

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogd geef ik ook dagelijks, maar houdt dan wel rekening met het calcium gehalte, je kunt er niet zo veel van geven als van groente. Ik zou dan ook zeker wat minderen met de biks, dat kan heel best met de hoeveelheid groente die jij geeft, denk ik. Hoeveel gram biks geef je nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zou je best kunnen minderen op zich. Als ze het er zo goed op doen prima natuurlijk, maar als je er kruiden bij gaat geven zou ik daar toch nog even goed naar kijken, omdat het calciumgehalte in gedroogde kruiden dus vrij hoog is. En een te veel aan calcium wordt normaal gesproken uitgeplast, maar kan dan ook neerslaan in de blaas, blaaszand dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat je ook kunt doen, brandnetels komen bijna overal voor en katten en honden vermijden die plekken meestal om te plassen/poepen (vanwege het geprikkel), deze kun je zeker met dit weer plukken (alsjeblieft trek handschoenen aan) en meenemen naar huis en laten drogen in de zon! Stuk goedkoper dan gedroogd spul bestellen. En idd weegbree laat de mijne liggen, daar moet hij niets van hebben maar paardensla (paardenbloemblad) is hij dol op. Staat in de tuin bij mij en mocht ik teveel hebben geplukt dan bewaar ik het in een open boterhamzakje in de koelkast en de volgende dag zit hij dan nog een keer te smullen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .