Ga naar inhoud

groenvoer opbouwen


jolanda80

Aanbevolen berichten

Ik zou met iets heel "veiligs" (weinig kans op gas etc) beginnen als witlof en/of andijvie. Paardenbloemblad is nu ook wel overla te vinden, maar kijk uit dat je het niet vlak bij de weg plukt of op plekken waar dieren hun behoeften doen. Je kunt dan eerst het beste met een klein stukje beginnen, postzegelformaat wordt vaak aangeraden. De dag daarna kan het wat groter.

De hoeveelheid die je uiteindelijk kan gaan geven is afhankelijk van hoe ze er op reageren en hoeveel jij wil geven. Dierenkliniek Wilhelminapark raadt aan zo'n 50 à 100 gram per kilo per dag te geven. Ik geef zelf nog het dubbele vaak, wil ook prima. (Geef dan wel minderb iks.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook met witloof begonnen. Eerst elk één zo'n blaadje, volgende dag dubbel en dan ben ik het eigenlijk snel gaan vermeerderen.

Aangevuld met klein stukje paprika, tomaat, komkommer,...

Volg je gevoel. Je merkt wel snel of je konijnen het verdragen of niet. Ik heb het sneller opgevoerd dan het postzegelformaat en dat ging hier perfect, maar ze waren van mij wel al gras en wat wortel gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier eten ze nu ook volop groen ruim 2 kilo per dag samen.... begonnen met witlof en andijvie en nu krijgen ze elke dag

witlof

andijvie

wortelloof

wat sla

komkommer

paprika

tomaatjes

selderij

peterselie

brocolli

radijsjes

en om de 2 dagen krijgen ze allebei een klein fruitsaladetje met stukje banaan appel meloen aardbei en peer en om de dag een bospeentje

is dit teveel eigenlijk?? ze eten ook gewoon hun bix op en harde keutels en drinken ook ruim voldoende water

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb eigenlijk nooit opgebouwd....... met gijs wist ik niet dat het moest en is altijd goed gegaan. toen kwam mini erbij en heb ik een wat kleinere schotel gegeven maar postzegel formaat heb ik nooit gedaan. met groenten die mogelijk een risico op gas geven ben ik wel voorzichtig. bloemkool blas en brocoli krijgen ze heir bijna nooit en dan ook maar 1 roosje ofzo. en diaree nou ja, als het van de groenten komt. het is even vervelend maar dat gaat ook wel weer over. heb het hier trouwens nog nooit gehad. zelfs niet met gijs die toch echt moeilijke darmen had (maar dan meer de andere kant op, die hielden er regelmatig mee op:p) die ging alleen van gemengd voer of dwergkonijnenvoer aan de diaree/liet heeeeeel veel bdk's liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind (zo rustig) opbouwen eigenlijk ook een beetje onzin maar ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat het konijn nou het wél heel gevoelig voor groen blijkt te zijn dus ik raad het toch maar gewoon aan :whistle2:

Hier alleen diarree (nou ja, plakpoep) door sla en bij Indy gek genoeg door (gewone) tomaat terwijl cherrytomaatjes geen probleem waren. Maar dat was ook vlak na een AB kuur.. En daar kreeg hij ook behoorlijk last van zijn darmpjes vna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee à drie dagen opgebouwd met witloof en ik heb dan een stukje komkommer toegevoegd en dan voegde ik de volgende dag iets meer komkommer toe + een klein stukje nieuwe groenten (vb. tomaat) en zo ging ik verder tot ze bijna alles hebben gegeten ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke ik kijk het iig even aan tot na het weekeind met de witlof. en dan kijk ik even voor de andijvie. deze 2 groentes wil ik dan als ze er goed op reageren als hoofd groen houden en dan verder varieeren geven jullie steeds verschillende soorten of een paar dagen achterelkaar hetzelfde erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef eigenlijk bijna altijd hetzelfde, tomaat, komkommer, witlof, andijvie, wortel, paardenbloem, zevenblad, peterselie, rucola en daarbij dan nog ons groenteafval.. Broccoli, spruitjes, bloemkoolblad, spinazie. En broccoli kopen we ook wel regelmatig speciaal voor de konijnen, maar niet altijd.

Maar andijvie en witlof als basis en dan varieren is een goed idee hoor :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijntje bv op witloof en wortel staat, en dan geef je sla en hij krijgt diarree, grote kans dat het de sla is, dus zo kom je vlug te weten wat je konijntje wel en niet mag. En inderdaad niet te vlug achter elkaar nieuwe dingen gaan geven, eerst een dag of vier enkel witloof. Gaat dat goed, dan wortel erbij, zodat je dan witloof én wortel een dag of vier geeft. Dan broccoli erbij en weer een paar dagen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .