Ga naar inhoud

Ander eetpatroon?


anke1985

Aanbevolen berichten

Ze krijgen dus een mix van paardenbloem(blad), luzerne, aardbeiblad, peterselie, brandnetelblad, wortelloof, tijm, weegbree, selderij, kervel, oregano en haver. De selderij, kervel, oregano en tijm zitten in de kruidenmix, de tijm heb ik ook los, maar dat is zó fijn dat ze het niet willen eten.

IMG_5871.JPG

Heb het gisteren gewogen trouwens, er zit 20 gram in zo'n bakje. Dat spul weegt amper wat. Heb vandaag net een mailtje gestuurd naar Caviakruiden.nl wat zij adviseren met hoeveelheden etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meng jij ook gewoon alles in een bak en geeft het ze dan iedere dag??

Geld gedroogd aarbeiblad en paardenbloem blad ook een beetje als vervanging voor hooi?? want dan bestel ik daar ook wat van mee... kan ik beter hier wat meer geld aan uit geven dan aan hooi en ze eten het niet haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het toevallig gisteren op de foto gezet..

IMG_5874.JPG

Ik vul alle bakjes bij met de kruiden die er in horen, berg de grote verpakkingen ergens anders op en mix het dan in de bak helemaal rechts, daar doe ik dan net geen twee weken mee.

Gedroogd aardbeiblad en paardenbloem zijn ook geschikt hoor :yes: misschien nog wel geschikter dan dat kleine spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

owkey, dan ga ik misshcien dit weekend wat bestellen, ik kijk het effkes aan tot zaterdag en heb dan nog snel vanalles besteld:)

Ik kan ook de grote verpakking in de grote bak opslaan in de zakken en in een kleinere bak (heb ik ook nog staan haha) het mixen.. en ik heb een bakje van een cm of 8 doorsnee en die zla ik dan voor de helft vullen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maandag ook een bestelling gedaan, omdat ik mijn konijnen juist wat extra calcium moeten hebben omdat ze van de biks weinig binnen krijgen. Te veel calcium is niet goed, maar te weinig ook niet. Omdat ik het niet red met de groenten ga ik ook kruiden er bij geven.

Ik heb het volgende besteld:

Aarbeienblad

Brandnetelblad gesneden

Weegbree

Wortelloof

Selderij

Frambozenblad

En ik heb hier nog peterselie en paardenbloemblad staan.

Ik ben benieuwd of ze het allemaal lusten. Ik denk het haast wel, het zijn echte vreetzakken hier, doen altijd of ze een week niet gegeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen versterken elkaar vaak in hun gedrag, stel dat ze toevallig beide inderdaad niet gek op hooi zijn.. Zien eten doet eten, maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor niet eten.

Ik heb twee jaar lang oorlog gevoerd met mijn konijn Indy, die in februari is overleden. Indy weigerde ook absoluut hooi te eten. Er is hier altijd wel hooi geweest, maar er stond een bak gemengd voer naast en hooi bij vullen zolang het niet op is? Waarom? Bovendien lag het gewoon op de grond.. Indy is het als bodembedekking gaan zien oid, zelfs toen hij naar veeel minder SS ging. Toen ik hier lid werd, kwam ik er achter dat het toch niet zo gezond is, gemengd voer en geen hooi. Maar denk maar niet dat ik hem over kreeg op (gewone) biks. Een aantal merken hooi geprobeerd, nou, dát eten we ook niet hoor. Heb hem toen vervolgens maar een paar dagen geen eten gegeven. Hij vertikte het. Kwam er later achter dat het héél onverstandig is om een konijn zo lang niet te laten eten, maar d'r is niks mis gegaan.... Gelukkig.. Dus ik heb het maar weer opgegeven, tot meneer problemen kreeg met zijn kiezen, een jaartje later.. Over gestapt op SS, pogingen gedaan met: Kruidenhooi, timothy, Compact gras, alle hooi van Zooplus, hooi van THE, hooi van verschilllende boeren, hooi van de manege, hooi met lekkers er door/over.. Hooi in een hooibal, hooi in een ruif, hooi op de grond, hooi in een bakje. Hooi in een wcrolletje. Nat hooi. Hooi in stukjes geknipt door de kruiden heen (Fred at eerst ook héél slecht hooi, dit werkte bij hem wel) maar die kruiden lustte Indy al niet graag, laat staan als ik er hooi door deed.

Mis hem verschrikkelijk, het was een heerlijk mannetje, maar dít mis ik totaal niet... :whistle2: Ik voel dus met je mee Anke!

Nou ja Dollie, jij kunt in elk geval zeggen dat je ALLES geprobeerd hebt om hem aan het hooi te krijgen. Maar van Anke weet ik het nog niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik lees net dat ook Anke alles al gedaan heeft. Typisch he, mijn konijnen eten ook niet bar veel hooi, zeker in het begin moesten ze het niet, maar inmiddels eten ze het wel goed, nog niet zoveel als sommige hier, maar in elk geval acceptabel. Dus wij houden het maar bij bergweidehooi van hansapet:-) Ruikt ook echt naar weiland als je in de zak snuffelt, heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is echt enorm frustrerend als je er gewoon niks in krijgt. Zeker als je weet hoe schadelijk het voor hem is. Hij heeft dus haken op zijn kiezen gehad, zijn darmen lagen geregeld (bijna) stil, hij heeft blaaszand gehad (dat was het gevolg van het gemengde voer) maar hem "gewoon even" op alleen hooi en groente zetten kon absoluut niet want dan kreeg hij veel te weinig (vezels) binnen dus konden we er wel zeker van zijn dat hij onder narcose mocht voor de haken.

Maar ach, ik kan er nu wel (een klein beetje...) om lachen, hij had in elk geval karakter :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is echt enorm frustrerend als je er gewoon niks in krijgt. Zeker als je weet hoe schadelijk het voor hem is. Hij heeft dus haken op zijn kiezen gehad, zijn darmen lagen geregeld (bijna) stil, hij heeft blaaszand gehad (dat was het gevolg van het gemengde voer) maar hem "gewoon even" op alleen hooi en groente zetten kon absoluut niet want dan kreeg hij veel te weinig (vezels) binnen dus konden we er wel zeker van zijn dat hij onder narcose mocht voor de haken.

Maar ach, ik kan er nu wel (een klein beetje...) om lachen, hij had in elk geval karakter :he:

Ja dat lijkt me idd enorm frustrerend.... Dat van die haken, hoe kom je daar nou achter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat lijkt me idd enorm frustrerend.... Dat van die haken, hoe kom je daar nou achter?

Dat verschilt per konijn, maar je ziet het bijna altijd aan het eten. De meeste konijnen eten niet of nauwelijks nog biks, dat is te hard en te pijnlijk om te kauwen. Bij problemen in de darmen (stasis, gas) zie je dit ook wel, met als verschil dat ze dan niks meer willen en zeker niet aanvallen. Bij haken zullen ze het wel proberen, ze hebben immers honger, of ze vallen extreem aan op groente en/of hooi. Maar het gaat ook wel eens anders, dan laten ze juist de groente liggen ofzo. Eigenlijk is anders (slechter) eten in zijn algemeen wel een indicatie om naar de kiezen te laten kijken. Je kunt dit zelf niet doen, zelfs de dierenarts kan zonder een narcose niet alle kiezen zien.

Het is, natuurlijk ook vanwege andere dingen, zeker aan te raden om afgemeten voer te geven ipv een volle bak biks, dan zie je het heel snel als er anders gegeten wordt. Bij Indy had ik het pas door toen hij af begon te vallen. Daardoor verzwakte hij en stak E. cuniculi ook zijn kop op, met als gevolg dat ik binnen hele korte tijd een zwak, mager konijn (hij was bijna een halve kg kwijt!) konijn met nierproblemen had. En de dierenarts vond hem te oud voor narcose en zat bovendien alleen maar te zeuren over hoe onzinnig het was die haken weg te laten halen... Maar ik heb zijn dieet helemaal omgegooit en verder dan kleine afwijking waar hij geen last van had is het niet gekomen in dat laatste jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iris, die tijm heb je niet meer, die staat hier:p strooi het nu wel eens over de komkommer ofzo. ze vinden het wel lekker, maar ze krijgen het neit te pakken omdat het zo fijn spul is.

De aarbeiblad is hier echt favoriet samen met de paardenbloemblad. ook goudsbloem vinden ze lekker. zelfs toen Max pijn had van zn haken wilde hij hier nog wel wat moeite voor doen.

Bij max zie ik het aan het gedrag als hij pijn in zijn mondje heeft. hij rent naar de bak als ze brokken krijgen. probeerd een brokje maar eet niet door. ipv daarvan gaat hij overal mee lopen gooien en slaan. hij ziet er gewoon echt heel erg boos uit. vervolgens check ik met een spuit dwangvoer of hij dat wil. Afgelopen week wilde hij dat wel hebben. hij heeft dus wel honger maar kan gewoon niet eten. Max is dan wel weer zo vreemd dat hij een dag later wel weer gaat eten..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Prupke hebben ze laatst bij de dierenarts de haakjes van de kiezen gehaald. Hij had lichte haakjes, dus nog niet zo erg. Maar hij is 4 jaar en ik heb hem pas 9 maanden dus weet niet wat er vooraf is gegaan.

Ze zijn 2 maanden geleden flink ziek geweest en beide gestopt met eten.. waardoor niet echt bekend konden de inentingen zijn maar ook omdat ik ze omgezet had van kooi.. dus.. maar goed.. ze zijn toen 2x een paar dagen opgenomen geweest en toen heeft mijn dierenarts (geheel gratis ..) de haakjes van zijn tanden verwijderd.. dus ik moet gewoon een oplossing hebben voor het hooi.. alle soorten al geprobeerd.. in wc rolletjes duwen.. verschillende ruifen geprobeerd etc.. maar goed ze willen gewoon niet.. een hooistengel van de C1000 doen ze 2 dagen over.. maar krijgen ze wel 1 tot 2x per week zodat ik weet dat ze iets van hooi binnen krijgen.. het is niet dat ik ze geen hooi zie eten.. maar ze eten echt maar een paar sprietjes..

Dus kruiden zijn dan een mooi alternatief voor erbij te doen..

En ze zijn dan nu van de Hope farms overgestapt naar de SS, dit omdat ze de SS lekkerder vinden en tisz net zo goed op de Hope farms dus.. (tjah hope farms was wel beter voor mijn beursje haha)

Maar goed.. nog eens gaan kijken op caviakruiden.nl haha

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist mijn bestelling maar al gedaan.. duurde me te lang tot het weekend haha!

Ik heb 500 grams verpakkingen besteld van;

- gedroogd aardbeiblad

- gedroogde kervelstengels

- gedroogde pepermunt steeltjes

- gedroogde peterselie/ paardenbloemmix

- gedroogde selderie steeltjes

Gezien de verzendkosten vond ik in verhouding tot de 100 grams verpakkingen te duur om te bestellen voor uit te proberen.. dus meteen maar 500 gram gepakt.. ik weet ook niet hoelang het houdbaar is.. als het een succes is kan ik altijd de volgende keer de 1000 grams verpakkingen bestellen :)

Dan rij ik morgen nog even naar de dierenwinkel in duitsland en koop daar meteen een zak peterselie stengels.. die zijn daar nog goedkoper en ik moet der nog hebben en dat meng ik dat er ook nog doorheen ..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel gram gedroogde kruiden zou ik ze moeten geven dadelijk?

Ik wou de kruiden s'avonds geven.

Ik had nog wat gedroogde peterseliestengels en een soort van gedroogde graanmix (van die dure zakjes van de dierenwinkel meen het merk jr farms.. is indergeval goed voor konijnen en is helemaal natuurlijk)

En ik heb dit gemengd en al in een bak gedaan.. ik had zelf gedacht 3 eetlepels te gaan geven iedere dag en zal neer komen op ongeveer 10 gram.

Is dit voldoende ter 'vervanging van hooi' of te weinig of te veel.... ik wil ze namelijk toch nog proberen te stimuleren hooi te eten.. (daarnaast krijgen ze dan iedere dag ongeveer 48 gram SS en ongeveer 400 gram groente en ze wegen dus 1,9 kilo en 2,2 kilo)

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha .. dus dan ga ik het ook maar op de gok doen haha

Het zal er altijd beter op worden.. want eerder kregen ze hope farms en nu SS.. en nu gaan ze dagelijks wat gedroogde kruiden krijgen en eerder 1x per week een 'pluk' gedroogde peterselie stengels.. dus beter wordt het altijd:) zullen we maar vanuit gaan he

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Indy ong. de helft van dat bakje at.. Dus in dat opzicht zoudenze per konijn dezelfde hoeveelheid krijgen als Indy. En bij Indy heeft het wel geholpen, een dieet van 25 gram SS, 200/300 gram groente en zoveel kruiden dus. Zijn haakjes zijn in elk geval niet terug gekomen, in een jaar tijd niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik het zo doen:)

En ze moeten toch in oktober voor entingen dus kan de dierenarts meteen kijken hoe het met de haakjes staat.. en dan heeft het ook even de tijd gehad om resultaat te kunnen zien.. ik zal ze wel regelmatig gaan wegen want ze krijgen ietsjes minder brokken dan eerder maar nu wel kruiden erbij..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .