Ga naar inhoud

Ander eetpatroon?


anke1985

Aanbevolen berichten

Dolllie heeft me aan het denken gezet in een andere discussie..

Mijn konijnen eten vrijwel geen hooi.. en zij geeft als al konijnen minder hooi eten, ze minder biks...

Nu wil ik dit ook gaan proberen want ik vind hun groente best belangrijk en zij vinden dit heerlijk dus hier wil ik liever niet in minderen..

Schema wat ik nu wil gaan proberen;

S'morgens;

- 40 gram = ijslepel hope farms (heb hier nog veel van staan hierna volledig SS)

- 8 gram= eetlepel SS

- ongeveer 200 gram groente

s'avonds;

- 20 gram= ijslepel SS

- ongeveer 200 gram groente

Kwa brokjes wat ik nu wil gaan geven is dit voor 3,6 kilo konijn (uitgaande hope farms 25 gram per kilo konijn en SS 15 gram per kilo konijn) Eerst gaf ik voor 4 kilo konijn brokjes.. (ze wegen overgens 1,9 kilo en 2,2 kilo)

Hopelijk helpt dit... en anders moet ik me er maar bij neer leggen dat ik geen hooieters hebben maar hooiplukkers die af en toe een sprietje pakken..

(Ze trouwens krijgen al kruidenhooi)

Denken jullie dat ik ze nu te weinig aan het geven ben of is dit goed om te proberen zo.. of moet ik het anders doen? Tips zijn welkom! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh, kleine aanpassing.. Het werkt wel hoor, minder biks geven, maar ik doe dat zelf niet. Ik ben ze zelfs meer biks gaan geven omdat Feline niet op gewicht bleef (ben van 30 naar 40 gram SS gegaan voor 4 kg konijn, ze zijn toen helaas wel minder hooi gaan eten, maar dat begint bij te trekken gelukkig). Ik heb gisteren wel ergens gezegt dat ze minder hooi eten als ze geen groente (en dus veel meer biks) krijgen.

Maar dit lijkt me wel genoeg hoor :yes: ik zou dit zeker eens zo proberen! Hier ben ik meer biks gaan geven na Feline's castratie omdat de dierenarts haar toen toch echt té dun vond (een dun konijntje zal ze altijd wel zijn, of ik moet haar [alleen] in een kleiner hok stoppen met een grote bak SS) en ze zijn toen minder hooi gaan eten, waar ik enorm van baal, maar minder biks geven was geen optie, minder groente geven hielp niet. De keuteltjes werden ook kleiner enzo. De laatste weken geef ik ze eerst een verse pluk hooi 's ochtends vroeg, ipv gelijk hun biks, wat ik normaal altijd deed. Ze verwachten hun biks wel op dat moment, als je ze soms ziet zitten zou je haast denken dat het uitgehongerde leeuwen zijn ipv konijnen. Maar dan gaan ze dus hooi eten, ipv biks. De biks krijgen ze nu halverwege de ochtend. Misschien dat dit ook minder goed gaat werken als ze er meer aan gewend raken, maar dan verander ik wel wat anders, 's ochtends de groente ofzo. Ik gaf alles eerst echt op heel vaste tijden en goed verspreid over de dag, dat vind ik zelf fijner, maar ja, als ze zo weinig hooi eten...

edit; Ah, nee, je doelde natuurlijk op mijn "als je 500 gram groente geeft, moet je niet ook nog 25 gram biks per kg geven" uitspraak, niet dat ik dat zelf deed.. :P Dollie is nog niet helemaal wakker ;-)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus 2 dwergkonijnen van bijna 3 maanden. Ze krijgen elke ochtend ongeveer 30 gram biks, nu nog een mix van russel rabbit en SS, als de russel op is ook helemaal over op SS. En elke avond krijgen ze een schaal groenten.

Tussendoor eten ze dus hooi. Dit gaat helemaal prima zo!

Ik denk dat je ook niet echt moet kijken naar 200 gram maar meer naar hoe groot je stapel is. Andijvie weeg bekant niks, maar vult wel. Je moet heel wat andijvie geven voor je aan 200 gram zit! Ik zou dus gewoon een schaal of bord nemen (ik gebruik een metalen diep babybord) en die vul ik gewoon met wat ik heb. Ik weet het dus niet af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weeg het af en toe eens af (heb voor mijn Indy een tijdje alles nagewogen en uitgerekend ivm zijn blaasproblemen, moest weten wat hij aan calcium binnen kreeg, en vond het eigenlijk wel leuk om te weten, dus doe het nu nog wel eens :P) en ookal geef ik 's winters veel meer witlof en 's zomers veel meer andijvie, paardenbloem e.d. komt het hier toch op hetzelfde gewicht uit. Ongeveer dan natuurlijk, het is nooit op de gram precies hetzelfde.. :P en ik geef het altijd in dezelfde (honden)bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier standaard aan groen eten; halve winterwortel, halve witlof.. en dan meestal 2 of 3 blaadjes andijvie of beetje brocolli of een aardbei erbij.. en het komt dan dan echt uit op 200 gram..

Vanmorgen was ik dus begonnen met die biks etc..

Nou ben ik net thuis hebben ze nog wat van de hope farms laten liggen (ik weet dat ze hem niet meer zo lekker vinden.. maar heb nog echt wat kilo's liggen.. )

Ik bekijk me morgen wat er weg is aan hooi..

Maar doet een konijn het goed alleen op SS en groente.. dus geen hooi eet?

(ik zowel in het nachthok hooi als in de ren.. dus ze komen het gewoon overal tegen haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar leg er een stronk broccoli of een stuk winterwortel tusen en het is echt een stukje zwaarder toch?

Ja, dat wel, maar bij mij komt het wel altijd op hetzelfde uit. Ik geef in grote lijnen ook altijd hetzelfde, dat zal er ook mee te maken hebben. Ze krijgen altijd witlof ('s winters meer) wortel, tomaat, komkommer, bijna altijd broccoli..

Indy heeft het bijna 6 jaar "goed" gedaan op alleen gemengd en een beetje groente. Na die zes jaar wel haakjes en blaaszand.. Maar ik denk dat als hij zijn hele leven 25 gram SS, een hand gedroogde kruiden en 300 gram groente had gehad, was het vast heel anders gelopen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedroogde kruiden zijn dus ook een redelijke 'vervanging' voor hooi?

ik heb hier gedroogde peterselie stengels, die kan ik in duitsland bij een dierenwinkel kei goedkoop krijgen:)

en meen dat je bij caviakruiden.nl nog dingen kan bestellen he??

Dus het zou misschien mochten ze alsnog geen hooi eten ook een oplossing zijn ze een bakje gedroogde kruiden per dag te geven??

Oww en geregeld zo'n hooistengel van de C1000.. die eten ze redelijk..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een oplossing of een vervanging.. Nee.. Het bevat veel vezels maar ook veel meer voedingsstoffen dan gewoon hooi. Wil je bijv. dagelijks een bakje kruiden bij gaan geven, dan zou ik minderen met de biks omdat je al gauw aan te veel calcium e.d. zit. Je kunt het daarom ook echt niet zoals hooi (onbeperkt) geven. Maar alle beetjes helpen..

Ze krijgen hier sowieso een bakje per dag, maar daar staat "maar" ong. 10 gram biks tegenover (plus nog 400 gram groente per konijn) nouja en wel veel hooi natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha.. ze pikken eruit wat ze eruit kunnen pikken en laten het dan voor gezien.. ik heb slimme konijnen haha

Zojuist op verzoek van mijn moeder met een tante van me gebeld.. die hebben ook een konijn en ik weet dat ze krap bij kas zitten dus heb besloten de kilo's hope farms die ik heb staan aan haar te geven en de konijnen dan toch volledig op SS te gaan zetten.. Dit eten ze van harte.. en hopen dat het hooi eten ook goed gaat.

Dan geef ik de brokjes nog aan een goed doel :) ..haha.. hun konijn heeft trouwens de hele tuin tot zijn beschikking, heeft eerder in een hok gezeten maar at zich er binnen een nacht uit en wordt ook echt boos als ie 'opgesloten' wordt.. mijn tante heeft nog 2 katten en een hond en de hond die geven het konijn geregeld een wasbeurt haha! (katten zijn bang voor hem haha) Ruimte zat heeft ie!

Ik denk dat ik kwa brokjes dan het volgende ga geven;

S'morgens

28 gram SS (= 1 ijslepel en 1 eetlepel SS)

S'avonds

20 gram SS (= 1 ijslepel SS)

Komt neer op 48 gram SS per dag.

- Gerekend op 15 gram SS per kilo konijn is het voor 3,2 kilo konijn

- Gerekend op 10 gram SS per kilo konijn is het voor 4,8 kilo konijn

Ze wegen dus 1,9 kilo en 2,2 kilo.. en ben altijd van 15 gram SS per kilo konijn uitgegaan...

Ik ga dit even tot het weekend proberen en daarna bekijken hoe ze hooi eten.. en anders ga ik ze een klein bakje met gedroogde kruiden erbij geven (zal in het begin peterselie zijn want dat heb ik staan.. van het weekend kan ik nog altijd nieuwe kruiden bestellen via caviakruiden.nl ofzo..)

Zal ik genoeg SS geven op deze manier?? (booh wat een stress om 2 konijnen haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het gewoon zo even proberen. Je kunt altijd nog meer of minder geven. Iedere week wegen en dan heb je het zo door of je genoeg voer geeft.

(zijn ze trouwens volwassen?)

Hier blijven ze precies op gewicht met 10 gr SS per kg, maar dat is voor ieder konijn anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vind je hun gewicht zo goed of moeten ze afvallen/aankomen?

Als ze opeens minder hooi eten geef je te veel, maar ja dat is bij jou al lastig want ze eten geen hooi haha. Maar wie weet komt dat nog ;)

Mijn 2 koppels zijn na een tijdje precies gelijk gaan wegen. Het ene koppel weegt allebei 1,6 kg en de andere 2 2,2kg.

Die van 2,2 kg krijgen SS en ze krijgen 40 gr en ze blijven mooi op gewicht. Ze krijgen dus eigenlijk SS voor 4 kg, maar ze wegen 4,4 samen.

De andere 2 krijgen Bunny basics/T en ze krijgen samen 20 gr (ivm speciaal dieet voor Pico ivm slecht gebit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dupke weegt altijd al 1,9 kilo

En Prupke heb ik nu een maand of 9 en die heb ik 2x gewogen en hij zat beide keren op 2,2 a 2,3 kilo dus..

ik zal van het weekend eens wegen (hmm ruzie maken met ze heet dat haha) en eens kijken.. maar denk dat wat gedroogde kruiden erbij te doen niet zo'n heel slecht plan is...maar ik wacht eens tot het weekend

Link naar reactie
Delen op andere sites

En heb je alle soorten hooi al uitgeprobeerd? Ik had hier bijvoorbeeld een zak hooi van intratuin, nou die ga ik nu maar gebruiken als bodembedekking, want ze meoten het niet! Het bergweidehooi van Hansapet gaat er echter wel in. Dat hooi ziet er ook totaal anders uit en ruikt ook heeeeeeel anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf niet echt geminderd van biks, maar in het begin gaf ik 's morgens en 's avonds. Nu geef ik hen enkel 's avonds als beloning dat ze in hun hok gaan ;). Ik moet zeggen dat ik duidelijk merk dat er hier pakken meer hooi worden gegeten! Het moet normaal wel helpen tenzij je konijn absoluut geen hooi mag, maar het zou mij verwonderen dat ze allebei geen hooi lusten :)

Daarnaast krijgen ze van mij +/- 300 à 400 gram groente. +/- 200 gram 's morgens en idem 's avonds.

aangepast door MiEkEtJe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf niet echt geminderd van biks, maar in het begin gaf ik 's morgens en 's avonds. Nu geef ik hen enkel 's avonds als beloning dat ze in hun hok gaan ;). Ik moet zeggen dat ik duidelijk merk dat er hier pakken meer hooi worden gegeten! Het moet normaal wel helpen tenzij je konijn absoluut geen hooi mag, maar het zou mij verwonderen dat ze allebei geen hooi lusten :)

Daarnaast krijgen ze van mij +/- 300 à 400 gram groente. +/- 200 gram 's morgens en idem 's avonds.

Konijnen versterken elkaar vaak in hun gedrag, stel dat ze toevallig beide inderdaad niet gek op hooi zijn.. Zien eten doet eten, maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor niet eten.

Ik heb twee jaar lang oorlog gevoerd met mijn konijn Indy, die in februari is overleden. Indy weigerde ook absoluut hooi te eten. Er is hier altijd wel hooi geweest, maar er stond een bak gemengd voer naast en hooi bij vullen zolang het niet op is? Waarom? Bovendien lag het gewoon op de grond.. Indy is het als bodembedekking gaan zien oid, zelfs toen hij naar veeel minder SS ging. Toen ik hier lid werd, kwam ik er achter dat het toch niet zo gezond is, gemengd voer en geen hooi. Maar denk maar niet dat ik hem over kreeg op (gewone) biks. Een aantal merken hooi geprobeerd, nou, dát eten we ook niet hoor. Heb hem toen vervolgens maar een paar dagen geen eten gegeven. Hij vertikte het. Kwam er later achter dat het héél onverstandig is om een konijn zo lang niet te laten eten, maar d'r is niks mis gegaan.... Gelukkig.. Dus ik heb het maar weer opgegeven, tot meneer problemen kreeg met zijn kiezen, een jaartje later.. Over gestapt op SS, pogingen gedaan met: Kruidenhooi, timothy, Compact gras, alle hooi van Zooplus, hooi van THE, hooi van verschilllende boeren, hooi van de manege, hooi met lekkers er door/over.. Hooi in een hooibal, hooi in een ruif, hooi op de grond, hooi in een bakje. Hooi in een wcrolletje. Nat hooi. Hooi in stukjes geknipt door de kruiden heen (Fred at eerst ook héél slecht hooi, dit werkte bij hem wel) maar die kruiden lustte Indy al niet graag, laat staan als ik er hooi door deed.

Mis hem verschrikkelijk, het was een heerlijk mannetje, maar dít mis ik totaal niet... :whistle2: Ik voel dus met je mee Anke!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het wegen betreft. Ik heb die van mij allemaal gistermorgen gewogen. Ze komen hier namelijk 's morgens automatisch naar boven het hok in voor de biks dus dan kan ik ze zo pakken. Misschien ook een idee? En daarna krijgen ze natuurlijk de biks als beloning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al echt alles geprobeert.. gewoon hooi van de supermarkt, van de boer, alle soort kruidenhooi, hooi van het merk bunny (zooplus) mucki bergweide hooi (zooplus) ..

Nu meng ik supermarkt hooi 250 gram met 500 gram kruiden hooi..

Maar goed, ik ga eens kijken wat ze doen.. en anders vind ik het ook zonde geld om iedere dag 2 ruiven met hooi vers op te hangen (niet verkeerd bedoeld maar goed.. het kost best veel geld dan.. voor niks..)

Ik denk dat ik dan beter ieder dag een hooistengel erin kan leggen en daar doen ze al 2 dagen mee.. met 1 stengel haha

En wat kruiden erbij doe..

En dan 1x per week nieuw hooi in de ruiven te doen.. ipv iedere dag...

Maar ik kijk me het effkes aan tot het weekend

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel iedere dag nieuwe hooi in de ruif doen, maar dan maar een klein plukje als er toch niet meer gegeten wordt.

Mijn konijnen ging wel beter hooi eten nadat ik was overgestapt op ss wegens gebitsproblemen van Muts. Maar op dit moment is er weer een dipje, het huidige pak gewone hooi valt wat minder in de smaak. En vreemd genoeg eten ze nu niet extra van het speciale hooi in de andere ruif.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op caviakruiden.nl aan het kijken en welke kruiden raden jullie me aan te bestellen/ wat mogen ze hebben?

Ik kan hier in een dierenwinkel al kei goedkoop aan gedroogde peterselie stengels komen dus die hoef ik niet...

Ik zie bij caviakruiden het volgende;

- kruidenmix (kan niet zien wat voor kruiden erin zitten?)

- pepermuntsteeltjes

- tijm

- selderiesteeltjes

Die laatste 3 zal ik zeker wel kunnen bestellen want die krijgen ze ook vers hier... alleen die kruidenmix zal dat verstandig zijn??

En zou ik alle kruiden in 1 bak straks kunnen doen en dit mengen?? (ik heb namelijk nog een grote bak staan en dit is wel makkelijk voor mij met het te geven iedere dag want dan krijgen ze van alles wat.. en hoef ik niet telkes ieder bakje of zakje te openen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijm niet! Tijm is flut! Tijm eten ze niet! Ze haten tijm! (Ik heb een halve kg weg kunnen gooien........)

De kruidenmix heb ik als het goed is ook.. Maar ik heb dit gisteren ook al ergens getypt en ik kan me toch nooit onthouden wat ik nu allemaal heb dus ik ga het even kopieren hoor, even geduld.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

oww ik heb het al gevonden.. in de kruidenmix zit; Peterseliesteeltjes, selleriesteeltjes,

kervelsteeltjes, oregano en tijm.

Mogen ze oregano hebben? het staat niet op de lijst van giftie en veilige planten...

Anders bestel ik gewoon

- pepermuntsteeltjes

- tijm

- selderiesteeltjes

- kervelsteeltjes..

en meng het zelf als dit kan natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .