Ga naar inhoud

Knijster nu ook plotseling verstopping


Huiself

Aanbevolen berichten

Gisteravond nog een berichtje geplaatst bij Madammie die erg hard heeft gevochten bij haar nieuweling met een verstopping en nu kan ik zelf een nieuw topic starten...

Vanmorgen kwam ik naar beneden om mijn 2 lieverds andijvie en witlof te geven, maar Knijster keek me aan met een blik van: "ik ga dit niet eten." Hartstikke mis dus, want ik zag hem al ongemakkelijk liggen. Gisteravond om 11.00 u. nog gegeten en daarvoor was hij strondvervelend door huis aan het wandelen en nu dit...

Voor het eerst naar een konijnkundige dierenarts geweest en heel erg goed geholpen. Knijster is volgestopt met dwangvoeding, vocht, pijnstiller, laxeergoedjes en darmstimulerende middelen:

- metocloral

- duphalac

- novacam

Ben nu papjes aan het maken van de voeding en ben bezig met hooithee. Dit heb ik vaker meegemaakt en 1 keer met een erg slecht einde. Ik probeer rustig te blijven, maar van binnen gil ik. Knijster is enorm aan het verharen, had ik maar...

Als het morgen nog niet goed is, dan mag Knijster worden opgenomen en wordt hij nog meer onder dwang gevoerd, water etc etc.

Ik ga zeker de volgende keer weer naar deze dierenarts. Ze heeft me alles goed uitgelegd en gaf me tenminste het gevoel dat ik niet overdrijf. Ik heb een hele EHBO-kit van bijna 100 euro meegenomen. Zelf had ik al prozyme.

Nu maar afwachten en stoeien met dwangvoer. Om de 2 uur is dat toch nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik mijn eigen biks (opgelost met water) en wat recovery biks in poedervorm. Daar staat niet op hoe vaak, maar om de 2 uur lijkt me hopelijk voldoende. Het zorgt ook weer voor stress, dus vaker lijkt me ook weer niet goed.

Zijn lichaamstemperatuur was trouwens 37,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knijster heeft net op een kaal plekje middenin z'n kooi plotseling een plasje gedaan. Is niets voor hem, want hij is altijd al gericht op hoekjes en zindelijk. Kon waarschijnlijk de benedenverdieping niet meer redden, na zo'n enorme hoeveelheid vocht bij de dierenarts.

Hij ligt nu als een bolletje met halfgesloten oogjes tegen de warme colafles. Ademt misschien wat onregelmatig, maar ik zie nu misschien dingen waar ik normaal niet op gelet had.

Net weer gedwangvoerd en hij heeft toch als redelijk wat binnen naar mijn idee. Toch lastig, want zijn hele kin zit ook onder het spul. Wat een sneu hoopje is het toch en wat een haar laat hij nog steeds los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je ook bezig met massage? Dat is heel belangrijk bij verstopping.

En verder proberen zo veel mogelijk groente aan te bieden.

Ik zou zelf erg uitkijken met dwangvoeding. Je moet je konijn natuurlijk niet vol gaan proppen met eten, omdat hij dat niet zelf gaat eten.

Probeer zo veel mogelijk te pesten met groente (soms eten ze dan van neidigheid wel wat op) en masseren.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel dwangvoeding geef je per keer?

Belangrijk is dat je goed kijkt of er keutels komen. Als die er niet komen moet je niet blijven dwangvoeren, dan stop je het konijn vol terwijl er niks uitkomt..

Heb je ook medicijnen mee gekregen voor thuis? Ik zou in ieder geval 2 keer dag pijnstilling en 4 keer per dag darmstimulerende medicijnen geven.

En als het kan ook wat extra water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb al 2 keer gemasseerd: ik leg hem tussen mijn benen en aan beide zijkanten glij ik langs de onderkant met mijn vingers richting zijn kontje. Dat is hopelijk de goede manier? Er komt een half konijn aan haar af (alles kriebelt aan me, maar dat is niet erg) en ik voel wel een bol toch wel soepel buikje, ben niet zo'n ster in het voelen van een verstopping, maar het is minder erg dan bij mijn overleden konijn (dat buikje was toen knetterhard).

Hij is nu wel lichtelijk geirriteerd als ik zijn hok open om hem te pakken en aangezien hij onder de smurrie zit rondom z'n bekkie, is hij zich nu zelfs aan het wassen! Neidig is hij dus al en dat lijkt inderdaad te werken. En hij nam zojuist Loena even mee in zijn wasbeurt. Ik denk dan: doe nu maar niet, nu krijg je nog meer haar binnen.

Bedankt Emelyrose, je hebt mijn gevoel van de dwangvoeding bevestigd. Ik zal zo even weer andijvie aanbieden en over een paar uur de dwangvoeding heel erg mengen met water (zodat het alleen een kleurtje krijgt, is dan makkelijker te zien of het binnenkomt) en medicijnen toedienen.

Ik zie hem nu net met zijn snoetje tussen zijn benen en wat vies smakken. Lijkt op een blindedarmkeutel die hij opeet, want dan kijkt hij altijd een beetje vreemd. Ik hoop het!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg niet dat dwangvoeding slecht is, want ik ben natuurlijk geen DA. Ik ben zelf alleen voorstander van zo min mogelijk, om ze weer aan het eten te krijgen.

Goed dat je masseert, dat helpt vaak al een heleboel. En goed van de maag naar de anus masseren, niet te hard, maar ook zeker niet te zacht. Je konijn geeft zelf wel aan of hij het prettig vindt, of dat het pijn doet.

Verder zo veel mogelijk laten bewegen. Beweging is goed voor de darmwerking.

Irritatie is trouwens in mijn ogen een goed teken, dan zit er in ieder geval nog voldoende leven in. Dat hij Loena ook nog gewoon wast is misschien niet echt handig met de haren, maar wel een teken dat hij nog alert is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar de meningen blijkbaar ook er over verschillen, ananassap bij verstopping.

Bij Cookie werkte het perfect, zij is ernstig ziek geweest(3 dagen), bleek later dus in dr maag een blokkade te zitten en gas dus kan je wel indenken hoe ze er aan toe is geweest.

2 keer da, smiddags en savonds medicijnen gekregen en nog is extra maar het deed niks, pas toen ik contact had gehad met 2 anders artsen elders ben ik ananassap gaan geven, mn eigen arts vond dat niet nodig maar ik twijfelde dus vandaar, en durfde niet zonder meer nog meer te geven ivm met de verstopping.

Ik heb sap ingevroren van een bijna rijpe ananas, en pas toen ik haar dat ben gaan geven met massages natuurlijk kwamen er massa's bubbels los en al heeft het nog 2 dagen geduurd eer ze weer zowat haarzelf was, maar zonder de ananas had ze het niet gered, dat weet ik zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal!

Bedankt voor de reacties. De konijnendierenarts waar ik was geweest zei dat ananassap geen kwaad kan, maar dat het ook niet is bewezen dat het wel werkt. Ze gaf aan dat als je in ananassap een klont met haren doet, er niets mee gebeurd. Bij de medicijnen worden de haren wel losgeweekt. Maar goed, ik was anders toch een verse ananas gaan halen (waarom niet, want wie weet helpt het toch) als Knijster nu niet opeens weer bijna in topvorm zou zijn!

Er kwam zonet een eerst langgerekte grote keutel en daarna een stuk of 7 van normale grote. Die langgerekte zat helemaal bomvol met haar, zo erg dat ik 'm niet kon openbreken met mijn nagels. We gaan nog even door met de medicijnen, zodat ik vanacht met een gerust hart kan gaan slapen, maar hij heeft net andijvie gegeten en hooi.

Gelukkig een goed begin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een goed begin. Hopelijk is alles nu weer lekker op gang gekomen en komt het weer helemaal goed. Maar dit klinkt in ieder geval niet verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan plaats ik nu ook een berichtje bij jou:)

In ieder geval al ontzettend fijn dat er al weer wat op gang is gekomen, je bent er ook echt op tijd bij geweest. Ik zou even op houden met het geven van dwangvoer, en heb vooral groenvoer geven, Witlof, rucola etc. Dat soort groentes vormen een laagje om de keutels heen waardoor ze er makkelijker uitkomen. Vergeet niet om te zorgen dat hij voldoende water binnenkrijgt, en zorg dat hij goed warm blijft. Zijn temperatuur moet tussen de 38.5 en de 39,5 zijn.

Wat je de komende tijd kunt doen, is tijden zijn verhaarperiode wat druppeltjes lijnzaadolie door zijn voer doen. Dit helpt de haren die hij binnenkrijgt wat makkelijker weg te krijgen, zonder dat ze een bal gaan vormen met de ontlasting. Bovendien komt hij dan ook sneller door zijn verharing heen, en gaat zijn vacht mooi glanzen:)

Wat ik na mijn geval iedereen wil aanraden, is om Colosan in huis te hebben. Is verkrijgbaar bij agrarische winkels zoals Boerenbond en welkoop, maar ook via internet te bestellen. In gevallen waarbij er echt niets op gang wil komen, helpt dit echt goed. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Maar dat er nu alweer normale keutels komen is echt een heel goed teken, ik weet zeker dat het goed komt:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is Cookie het bewijs dat ananassap wel degelijk helpt, vorige jaar kampte ze ook met een verstopping, alleen minder ernstig als nu en heb het toen ook opgelost met ananassap, geen medicijnen van de da gehad toen.

voor hun is het mischien niet bewezen dat het wel werkt, maar ook niet dat het niet werkt.

Er zijn meerdere mensen die eenzelfde resultaat hebben behaald hiermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .