Ga naar inhoud

de tanden van een konijn


Nijntje-Sam

Aanbevolen berichten

Ik kom zojuist bij familie vandaan waarvan de buren een nestje schattige konijntjes hadden. Ze hebben gewoon ff de ram en voedster bij elkaar gedumpt en zitten nu met 7 jongen. En ja ze zijn schattig, een paar met rechte oren en een paar met hangoren, allemaal wildkleur en eentje bruin/wit gevlekt. Zover ik heb kunnen zien zijn het 3 voedsters en 4 rammen.

Nu zaten die konijntjes vanmiddag met z'n allen lekker groente te eten en het viel mij op dat er om de haverklap een konijntje was die iets dwars voor zijn bekje had zitten en het dan geen kant meer op kreeg, ze zaten te schudden met die koppies, langs hun broers en zussen te wrijven tot het los was.

Ik ben dus maar eens even gaan kijken naar die tanden en ik ben enorm geschrokken, want zowel vader als moeder als alle 7 kleintjes hebben hun ondertanden voor hun boventanden langs staan.

Mijn konijnen, alle vier ook rasloos, hebben hun boventanden net als bij een mens over hun ondertanden staan. Mijn konijnen hebben geen problemem met eten, onze DA heeft nog nooit iets gezegd over hun tandjes. Ik neem dus aan dat het zo hoort als bij mijn konijntjes en dat deze 7 kinderen een gebitsafwijking hebben geerfd van hun ouders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is inderdaad wel het perfecte voorbeeld waarom je geen nestjes zomaar moet nemen als je niks van de ouders weet.

Nu zitten die mensen dus met 9 konijnen die allemaal gebitsproblemen hebben, ook wel olifanttanden genoemd.

Dit betekend dat ze niet op elkaar staan en door blijven groeien. Wanneer ze te lang worden kunnen ze niet meer eten.

Of ze moeten de voortanden eens in de zoveel tijd laten slepen bij de dierenarts of de voortanden verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Amatjuh: Ik zou dit dan zeker even bespreken met je DA en heel goed naar zijn dieet kijken. BBT staat bekend om zijn lage calcium gehalte namelijk. En je kunt ook té laag zitten met een gezond dieet. Ik heb eventueel nog wel info over calcium in voeding (en hoe je kunt berekenen hoeveel hij ong. krijgt en nodig heeft) voor je, ik kan je wel een PB'tje sturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is niet best met deze konijntjes. Ik ben vandaag weer even naar mijn zwager en schoonzus geweest en onze kinderen gingen uiteraard weer bij de konijntjes kijken.

Mijn nichtje die wil graag 2 konijntjes hebben en dat mocht van mijn zwager en schoonzus.

Ik moest even komen helpen om ervoor te zorgen dat er een ram en voedster werd uitgezocht. Die mensen zelf kunnen de geslachten niet zien. Ik kan het redelijk goed zien maar zou ook een foutje kunnen maken. Maar goed ik heb dus nogmaals heel duidelijk uitgelegd aan mijn zwager en schoonzus dat deze konijntjes gebitsproblemen hebben en dat er misschien ook nog wel andere verborgen afwijkingen kunnen zijn.

We hebben gebeld met een konijnkundige dierenarts (staat niet op deze lijst maar ze wisten er heel veel van!) De dierenarts gaf aan dat het bij oliefantentanden ook vaak voorkomt dat de kiezen niet goed op elkaar staan. Het advies van de dierenarts was dan ook eigenlijk om niet deze konijntjes te nemen maar naar een opvang te gaan of een fokker. Mochten zwager en schoonzus toch besluiten om zo'n konijntje te nemen dan is hun advies knippen of vijlen tot de konijntjes oud genoeg zijn om te castreren en dan tegelijk met de castratie de tanden te trekken.

Ze heeft ook even een prijsopgave gegeven, het knippen/vijlen van de tanden van 2 konijnen kost 1 consult a 30 euro en daar komt dan nog 10 - 15 euro bij voor het knippen/vijlen zelf. Dit zal bij de ram 2 tot 3 keer moeten gebeuren voor de castratie en bij de voedster een keer of 5. Dan de castratie van de ram inclusief tanden trekken, pijnmedicatie en dwangvoeding mee naar huis 120 euro en bij de castratie van de voedster met tanden trekken en pijnmedicatie en dwangvoeding kom je rond de 160 euro uit.

Al met al heel erg kostbaar dus. De eigenaars van de konijntjes zijn niet van plan om naar de dierenarts te gaan want dat is te duur! Ze kunnen dat niet betalen. Ik vraag me af waarom je dan uberhaubt aan huisdieren begint.

Maar goed ik vraag me af wat ik ermee moet, deze mensen proberen via mond op mond "reclame" nog steeds die konijntjes kwijt te raken en zo dus andere mensen op te zadelen met een niet gezond konijn waar ze een hoop kosten aan gaan krijgen.

Ik denk ook niet dat een opvang op 7 van deze konijntjes zit te wachten en ik vind dat hoe graag mijn nichtje ook konijntjes wil dat zij beter naar een opvang of fokker kan gaan. En mijn zwager en schoonzus zijn het daar ook mee eens. Zij weten ook dat als ze een konijn uit een opvang of bij een fokker vandaan halen dat dat geen garantie is dat een konijn nooit ziek wordt en je niet naar de dieranarts hoeft, maar dit zijn gewoon te hoge kosten.

Denken jullie dat ik iets kan doen en zoja wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg lastig.. ik zou zelf geen konijntje nemen waarvan ik nu al weet dat hij/zij niet gezond is en zeker problemen gaat krijgen. Maar ja wat moeten die mensen met 7 konijnen.. ik zou het echt niet weten. Een opvang zal ze waarschijnlijk wel aannemen, maar of ze ooit een baasje krijgen..?

Hoe zeker ben je trouwens van de konijnkundigheid van je DA, want tanden knippen.. is niet zo'n goed idee.

Dierenkliniek Wilhelminapark Utrecht:

Helaas worden nog veel afwijkende snijtanden van konijnen geknipt. Om een aantal redenen wordt dit gezien als een niet-humane behandeling:

Risico van het splijten van de tanden in de lengterichting.

Het knippen is pijnlijk voor het konijn.

De afgeknipte tanden houden scherpe randen over die de tong en de lip kunnen beschadigen.

Knippen is een tijdelijke oplossing waarbij er niets gedaan wordt aan de onderliggende oorzaak.

De kracht die uitgeoefend wordt tijdens het knippen is zo groot dat het diepe tandweefsel waaruit de tand groeit beschadigd kan raken wat gevolgen heeft voor de tandgroei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vrij zeker dat deze dierenarts konijnkundig is. Ze heeft zelf ook aangegeven dat het vijlen of knippen van de tanden geen ideale behandeling is. En gaf inderdaad zelf ook aan dat bij knippen het risico op splijten aanwezig is. Maar ze zei ook dat de konijntjes nu te jong zijn om de tanden te laten trekken, ze wil het risico niet lopen om konijntjes van 9 weken oud onder narcose te doen. Daarom kwam ze met de tijdelijke oplossing van vijlen of knippen tot er gecastreerd gaat worden en dan de tanden te trekken.

Verder heb ik ook heel veel vragen gesteld over de narcose die ze gebruiken, wat ze doen als de operatie klaar is, hoe de nazorg is enz. enz.

Ze gebruiken daar gasnarcose omdat dat het veiligst is bij konijnen, zodra de operatie klaar is krijgen ze een injectie om wakker te worden, er wordt gelijk gevoerd, bix en hooi. Het konijn mag pas naar huis als ie iets gegeten heeft als dit een paar uur na de operatie nog niet het geval is gaan ze dwangvoeren en krijg je uitleg over hoe je zelf moet dwangvoeren. Het konijn krijgt pijnstilling toegediend en ook mee naar huis.

Klinkt allemaal goed toch? Oh en in de kliniek werken 5 dierenartsen maar er is er maar eentje die konijnen opereert. De anderen doen alleen maar honden en katten.

En wat betreft die konijntjes, ik zou het liefst alle 7 jongen meenemen naar huis en laten behandelen aan het gebit en dan een nieuw huisje zoeken.

Maar ook dit is voor mij te kostbaar helaas. Maar ik heb dus het idee dat als ik niets doe dat die beestjes straks dood gaan omdat ze niet kunnen eten. Echt zo ontzettend zielig is dit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof dat als je niet kunt verwijderen, je de tanden moet SLIJPEN, onder verdoving.

en dat is inderdaad een tijdelijke oplossing, maar tot de castratie wel te doen denk ik.

alleen knippen of vijlen....nee ik zou het niet doen. of ze moeten met vijlen eigenlijk slijpen bedoelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na veel overleg bij ons thuis en bij mijn zwager en schoonzus thuis hebben wij besloten om met zijn vieren 4 van deze konijntjes te redden! Aankomend weekend gaan we voor mijn zwager en schoonzus een koppel ram/voedster uitzoeken en als ik het goed heb gezien de geslachten dan blijven er dan nog 2 voedsters en 3 rammen over. De voedsters ga ik dan meenemen naar huis en als ze 4 maanden zijn aan mijn Binkie en Sjonnie koppelen. Of misschien dat ik eentje koppel aan Sam en Suus en eentje aan Binkie en Sjonnie, of misschien ga ik de gok wagen om 3 duo's te koppelen tot 1 grote groep...

En wat betreft de dierenartskosten daar hebben we het volgende op bedacht, bij de dierenarts zetten we alle 4 konijnen op mijn naam en ik zal dus elke keer met de beestjes naar de dierenarts gaan om de tanden te laten slijpen en de castratie's, dat scheelt enorm in de kosten want als ik nu met 4 konijnen kom betaal ik maar 1 consult.

Mijn zwager en schoonzus gaan de konijntjes rond de 12 weken uit elkaar halen en als het hele spul 6 maanden is laten we ze ook allemaal in 1x castreren, ik ga er vanuit dat dit ook goedkoper is dan 2x2 konijnen bij onze dierenarts. Tenminste toen ik 2 katers en een poes liet helpen kreeg ik ook flinke korting omdat het 3 dieren tegelijk waren. Hetzelfde gold ook voor de castratie/sterilisatie van de honden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat je dit doet, je hebt je goed geinformeerd dus je weet wat voor kosten er aan zitten te komen.

Laat je de voedsters ook meteen castreren? Dat is denk ik de grootste kostenpost en niet per se nu nodig.

Ik heb mijn voedsters wel allemaal laten castreren, om baarmoederkanker te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik je nog heel erg voor wil waarschuwen, bespaar jezelf een hoop ellende en laat de kiezen direct nakijken en als die niet goed zijn, bespaar dan de konijntjes de ellende en neem de juiste beslissing.. mochten ze nu nog goed staan laat dan ook dit elke keer weer controleren, want als de tanden zo slecht zijn van moeder en vader af aan al, dan heb je zo'n grote kans dat de kiezen ook niet goed staan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad wat de dierenarts ook al zei. Ze wil de konijntjes een roesje geven en dan kijken naar de kiesjes, als de kiesjes niet goed zijn is haar advies helaas euthanasie :-( Hierover heb ik ook uitgebreid gesproken met mijn zwager en schoonzus en we vinden allemaal dat we het echt moeten doen en proberen. En mocht toch blijken dat de kiezen ook heel slecht zijn en we ze laten inslapen dan hebben we toch 4 van de 7 konijntjes een enorme lijdensweg bespaard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister ook geconstateerd dat de voortanden van Simba niet goed staan, zijn bovenvoortanden staan achter zijn ondertanden en zijn te lang ( afspraak bij de da staat al) nou was mijn vraag, zijn dit ook olifantentanden, en kan dit geslepen of moeten die dan ook verwijdert worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier had Snuifje ook een gebits probleem, we kwamen der achteraf pas achter nadat we der gekocht hadden.

Hiervoor zou ik der nooit weg doen, zou het ook niet eens kunnen.

Ze had een gebits probleem en dat was eenmaal zo, we hadden meteen contact opgenomen met de DA.

De 1e x Werdt der gecontroleerd of ze haakjes op der kiezen had maar dat was niet zo, en ze werden geknipt.

De volgende keer hadden we een anderen DA, die ze sleep en vertelde dat knippen absoluut niet goed is !

Na 3 a 4 keer slijpen heb ik besloten om ze te laten verwijderen.

Dat is gebeurd en ze is goed hersteld, achteraf groeide der nog één stiftandje, en die is achteraf ook verwijderd.

Het was een stressende periode voor der maar nu is ze der wel vanaf inplaats elke keer te laten slijpen.

Mijn advies : Als het blijvend is, dan is het meschien beter om ze te laten verwijderen zodat het konijntje der ook vanaf is inplaats elke keer te moeten laten slijpen dat is ook enorm stressen voor Simba.

Anders bespreek dit even met je DA ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier had Snuifje ook een gebits probleem, we kwamen der achteraf pas achter nadat we der gekocht hadden.

Hiervoor zou ik der nooit weg doen, zou het ook niet eens kunnen.

Ze had een gebits probleem en dat was eenmaal zo, we hadden meteen contact opgenomen met de DA.

De 1e x Werdt der gecontroleerd of ze haakjes op der kiezen had maar dat was niet zo, en ze werden geknipt.

De volgende keer hadden we een anderen DA, die ze sleep en vertelde dat knippen absoluut niet goed is !

Na 3 a 4 keer slijpen heb ik besloten om ze te laten verwijderen.

Dat is gebeurd en ze is goed hersteld, achteraf groeide der nog één stiftandje, en die is achteraf ook verwijderd.

Het was een stressende periode voor der maar nu is ze der wel vanaf inplaats elke keer te laten slijpen.

Mijn advies : Als het blijvend is, dan is het meschien beter om ze te laten verwijderen zodat het konijntje der ook vanaf is inplaats elke keer te moeten laten slijpen dat is ook enorm stressen voor Simba.

Anders bespreek dit even met je DA ?

heb het met de da besproken en zijn "overbeet" is zo gering dat het best kan zijn dat het nog verbetert of dat ik een keer in het half jaar moet knippen.

het gaat nu supergoed met simba, hij eet heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .