Ga naar inhoud

gas in maag


sennepenneke

Aanbevolen berichten

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hahaha, zo zie je ze liever, he, liever ondeugend dan als een hoopje ellende.

Super hoe jij Cookie hebt verpleegd. Ik heb je topic gevolgd, maar had niet meer tips dan er gegeven werden.

Beterschap voor Cookie en ik hoop dat je nu lekker kan uitrusten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te horen dat ze het beter lijkt te doen.

Ik wil hier graag nog wel even op reageren (voor in de toekomst, of voor andere leden die hierop uitkomen).

Bel net da omdat ik pijnstilling wil voor Cookie, krijg ik antwoordapparaat verdomme

Waarmee kan ik haar darmen stimuleren? Ze krijg nu wortelhapje als dwangvoer, eten doet ze helemaal niet meer omdat ze pijn heeft

Wortelhapje wordt in deze situaties eigenlijk echt afgeraden om te geven.

Zeker in een situatie waar de darmen trager werken, kan het wortelhapje (door de natuurlijke suikers in wortel) gaan gisten en dus gas veroorzaken.

In dit geval is er zelfs al sprake van gas, dan is het helemaal een contra indicatie om te dwangvoeren met wortelhapje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet eerlijk bekennen dat ik ook niet echt gecharmeerd ben van wortelhapje als dwangvoer. ook mij werd het bij flappie aangeraden door een da, niet met het gewenste resultaat. helaas was dit bij een dienstdoende da die niet zo geweldig was met konijnen. naderhand bij mijn eigen da kreeg ik te horen dat hier dus geen vezels inzitten en dat dit dus niet de darmen in beweging houd wat zo belangrijk is. nu heb ik zelf een ehbo-doos aangelegd en heb daar een zakje critical care inzitten. aangezien ik ss voer kan ik ook daar dwangvoer van maken maar dat wil madam (diesel is mijn huidige konijn) dan weer niet en prefereert dan critical care. de critical care eet ze gewoon van een lepeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft er niet veel van gehad omdat ik er nou ook niet echt weg van ben juist omdat er verder niks in zit wat ze zo hard nodig heeft, maar ik lees in alle topics dat dit gebruikt word om een dier weer aan het eten te krijgen.

Heb nu dus wel goed dwangvoer in huis wat ik blijf toedienen tot ze weer normaal eet, ze eet mondjesmaat hooi en vers groen en dat is niet voldoende.

De eerdere keutels waren van smokey maar vanavond heb ik ze zelf zien keutelen en al is het nog niet veel het is al meer als vanmiddag en ze vecht bij het leven als ik wat moet toedienen en is levendig genoeg.

Dus we zijn er nog niet maar het gaat de goeie kant op, ze mogen pas weer naar buiten als ze weer helemaal is zoals ik ze wil zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval had ik niks anders en nooit gedacht dat het zo kritiek zou worden, ze heeft het wel eens slecht gehad maar dit is ongekend. Heb vrijdagavond echt een enorme jankbui gehad toen ik haar zag liggen, zo ziek en hulpeloos

Ben blij dat het zo'n vechter is, menig konijn sterft hieraan..

aangepast door sennepenneke
Link naar reactie
Delen op andere sites

tja iets is altijd beter dan niks. hopelijk haalt ze het. zo ......... om je diertje ziek te zien. weet niet of je normaal biks voert. eigenlijk schijn je alle biks te kunnen weken / oplossen in water en zo dwangvoer te kunnen maken als je niks hebt. alleen met de ene soort biks gaat het makkelijker dan de ander.

je moet jezelf niks verwijten. je hebt in ieder geval alles uit de kast gehaald wat je had. ik heb flappie ook al wortelhap gegeven omdat ik dacht dat het goed was, en als ik heel eerlijk ben had ik zelfs eerst die met aardappel te pakken. gelukkig had ik die nog niet gegeven en ben daarna de gewone wortel gaan halen.

nu heb ik een zakje critical care via internet besteld en in huis. bij flappie had ik ook geen ehbo-doos voor konijnen, nu heb ik die wel.

iedereen leert steeds bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut, ik ben hier ook al zoveel wijzer geworden als ik was. Dat is het nut van grote fora zoals deze, er staat een schat van informatie en er zitten veel mensen met ervaring en kundigheid.

Ik voer hope farms supertrio en daar valt praktisch geen papje van te maken, heb het wel geprobeerd en het enigszins in een spuitje gekregen maar het is niet echt te doen.

Ik heb een ander merk dwangvoer maar de da garandeerde me dat ze daar altijd hele goeie resultaten mee behalen. Ik heb ook altijd zooi in huis verder om snel in te grijpen als er iets mis gaat en ter preventie van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je waarschijnlijk Supreme Science Recovery nu? Dat is prima dwangvoer.

Wortelhapje mag je in geval van nood geven als dwangvoer, maar, vanwege het gevaar van gisting en dus gasvorming, beter niet bij gas.

Bekijk het dus per geval. Heb je Critical Care of Science Recovery in huis (of kan je dat direct bij de dierenarts halen): gebruik dat als dwangvoer. Heb je dat niet of weigert je konijn en heeft je konijn géén gasprobleem: probeer dan met wortelhapje.

Hoe gaat het nu met Cookie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik heb gekregen heet Harrison juvenile.

Het gaat beter met Cookie, ze heeft al meer keuteltjes die heel langzaamaan wat groter gaan worden. Ze eet nog niet veel, dus dwangvoer blijft nog even.

Al vind ze dat gedonder niet leuk meer, ze protesteert hevig als ik weer met dat spuitje aankom wat alleen maar een goed teken is natuurlijk :yes:

Heb ff een paar fotootjes gemaakt van de situatie alhier momenteel:

CIMG3022.jpg

CIMG3023.jpg

CIMG3024.jpg

Dr favo plekkie als ze in de gang mogen

CIMG3025.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig.. Jou konijnen zijn echte huisnijntjes :D

Grappig om te zien!

Heeft Smokey nou echt een voetenbad nodig? ;)

Die toiletjes gebruiken ze ook niet echt optimaal :lol:

Hier laat Bugs ze ook gewoon overal waaien, rot keuteltjes want ik heb donker tapijt en sta dus regelmatig op zo'n 'uit de bocht gevlogen' keutel..

Maar dit is tijdelijk?

Die keutels zien er goed uit! Beter iets dan niets en dit is toch al aardig wat keutels!

Zijn ze nog zacht? Bij Bugs kwam na de operatie als eerste een hele sliert van 8cm lang en een diameter van 3cm van zachte stinkende keutels.. En daarna kwamen al gauw de normale keutels, diezelfde dag nog.

Hoop dat ze van Cookie snel weer allemaal mooi rond worden en wat lichter van kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is tijdelijk ja, als Cookie is opgeknapt gaan ze weer naar buiten. Daar hebben ze toch meer ruimte en ze zijn het liefst buiten :)

Ja piesen doen ze netjes op de wc's maar keutelen gaat echt in het rond overal :he:

Ga zo nog ff een paardebloemblad pakken, dat lust ze momenteel heel graag.

Cookie had ook een sliertje, maar 3 cm ofzo en daarna kwamen er een soort van keuteltjes.

Normale keutels nog niet gezien helaas maar ze eet ook niet optimaal nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dat toch met paardenbloembladeren, heb al meerdere malen mee gemaakt dat ze dat echt het liefst eten als ze zich niet goed voelen.

Hopelijk zien d'r keuteltjes er gauw beter uit, deze zijn niet zo mooi. Maar er komt tenminste iets uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als Indy zich niet goed voelde zette ik mijn broertje aan het werk om te plukken, Indy bleef wel door eten in paardenbloemen. En Feline wilde vlak na de castratie ook het liefst paardenbloembladeren, daar begon ze het eerst mee en at ze ook het meest van. Misschien gewoon toeval, maar Indy wilde dan eigenlijk niks anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik blijf het wel elke dag geven tot ze weer normaal eet.

Vanmiddag heb ik ze wel weer naar buiten gedaan, zag dat ze echt niet vrolijker werden binnen en vanmorgen was het helemaal bal, echt van alles uitvreten wat niet mag :lol:

Cookie pikte een stukkie wortel van Smokey af wat mij dus zegt dat ze op de goeie weg is, mischien doordat ze meer actief is buiten dat ze weer aan dr biksjes begint en meer hooi gaat eten.

Heb gewone hooi gedaan alleen, even geem kruidenhooi meer want alleen het lekkers ging eruit.

Wel dr medicijntjes en dwangvoer naar binnen gewerkt voor ze naar buiten gingen..en nu puim ruimen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update over Cookie, ze is blij weer buiten te zijn.

Vanmorgen was de biks op en gezien ik weet dat Smokey echt niet zoveel eet als daar in zat neem ik aan dat Cookie er eindelijk wat van gegeten heeft.

Vanmorgen pakte ze als vanouds voor het eerst dr stukkie wortel weer aan :party:

Dr keutels zijn normaal en doe nu echt elke dag prozyme door het water gezien ze een bakje op een dag wel leeg krijgen.

Op hoop van zegen dat dit nooit meer voorkomt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .