Ga naar inhoud

Konijn mag na herstel van e.c. niet meer naar buiten?


Bunny06

Aanbevolen berichten

Ik zit een beetje rond te kijken in de opvangcentra's op internet. Gewoon een beetje kijken of ze misschien een leuk voedstertje hebben zitten met problemen die daardoor beter bij mijn Bugs past.

Het zou ook nog bij mijn Bugs kunnen zijn dat hij rest verschijnselen van e.c. heeft maar dat is onbekend.

Maar nu zag ik een opvang waar bij elk konijn die hersteld is van e.c., dat ze niet meer buiten kunnen leven.

Is hier een speciale reden voor?

Ik dacht namelijk dat op BB ook konijnen zijn die buiten leven die hersteld zijn van e.c. of heb ik het mis.

Het is gewoon een vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit zo is..heb daar gelukkig geen ervaring mee..maar ik vroeg me af waarom je een konijntje met kwaaltjes voor bugs wilt zoeken...heb je dan niet nog meer kosten om ook nog eens voor haar te zorgen? Waarom niet een gezond voedstertje met een rustig en zorgzaam karaktertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet hoeft dit niet.. Misschien dat ze een verband zien tussen een lage temperatuur in de winter en een lage weerstand? Wat dan nog geen waarheid is ook aangezien een konijn dan een prima wintervachtje heeft. Mijn konijn heeft ook E.C gehad en is tijdens de periode dat hij dit had en na zijn herstel gewoon buiten gebleven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg het me gewoon af omdat dus de konijntjes die hersteld zijn van E.c. niet meer naar buiten mogen, op een bepaalde site.

@boefje,

Een 100% gezonde konijn zal Bugs kunnen gaan platrijden en dat trekt zijn achterhand niet. Beter 2 gelijkwaardige konijntjes dan sterk verschillende. En ik zoek nog niks, ben gewoon aan het rondkijken. Want voordat ik echt een voedster erbij zou kunnen zetten moet hij in goede conditie zijn.

Maar daar gaat dit topic niet om btw.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zowieso geen ziek konijn erbij zoeken. Je geeft zelf aan dat je financieel wat krap zit, stel dat ze nou allebij tegelijk ziek worden?

Niet elk konijn zal Bugs gaan 'platrijden'.

Al mijn vorige konijntjes waren héél rustig van karakter, echte goedzakken. Geef gewoon eens bij opvangen in de buurt aan wat je zoekt( zowieso een erg rustig konijn dus ), zodat, als er wat geschikt binnenkomt ze jou een seintje kunnen geven. Gewoon goed de site in de gaten houden en eventueel bellen als je het idee hebt dat de site niet vaak word geupdate.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontopic please!.. Als ik een vriendin voor Bugs zoek dan laat ik het nog wel weten.. Ik ben alleen aan het kijken.. En als het met Bugs klaar is, dan is het klaar. Dan is hij alleen een konijn met 1 oog en een afwijkend achterhand waar hij heel goed mee kan leven!

Nogmaals.. Dit topic gaat over of je een konijn na e.c.. weer buiten kunt houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het wel zou moeten kunnen, maar ik snap de beweegredenen van een opvang deels ook wel. E.C. komt voornamelijk tot uiting bij zwakkere konijnen of konijnen die veel stress hebben. Een winterperiode kan dan redelijk zwaar zijn voor een konijn waardoor de e.c. terug zou kunnen komen. Daarbij is het ook zo dat een konijn dat binnen zit in de winterperiode toch ongemerkt meer aandacht zal krijgen waardoor je kleine veranderingen in gedrag die kunnen passen bij de symptomen van e.c. sneller op kunt merken.

Ik denk dat als je echt wilt weten waarom de opvang konijnen met een e.c. verleden liever binnen plaatst, je ze gewoon eens zou moeten bellen of mailen :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is e.c. niet iets dan dat als het weg is door behandeling, dat het niet meer terug kan komen? Dat het net als waterpokken is bij kindjes?

En ik dacht dat jullie hier wel antwoord op zou hebben want ik heb ze gemailt maar om een andere reden ;)..

Je moet dan anders een boel vragen invullen voor een simpel vraagje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is niet als waterpokken bij kindjes. Waterpokken is een vorm van een herpesvirus waar je immuun voor word omdat je lichaam antigenen maakt om dit virus zelf af te breken.

E.C. is een protozoa, dat zijn eencellige organismen. Het verschil tussen een protozoa en een virus is dat een virus een gastheercel (van een lichaam van mens/dier) nodig heeft om te kunnen overleven, een protozoa kan zonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezellig.. Dus een konijn kan meerdere keren besmet raken met E.c... Dan is het inderdaad logisch dat ze beter binnen kunnen blijven maar ik dacht dat meerdere konijnen van hier ook gewoon buiten zitten die hersteld zijn van e.c. Maar misschien heeft het ook te maken met de algehele gezondheid van het dier. Als het goed op gewicht is en geen problemen heeft zal het minder snel weer vatbaar worden of maakt dat ook niet uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik begrepen heb kan een konijn altijd E.C. bij zich dragen, maar zal het alleen tot uiting komen als het ziek/verzwakt is. Het wisselt heel erg per konijn, het eene konijn kan er 1 keer flink last van hebben en het dan nooit meer krijgen en anderen blijven continu kwakkelen met hun gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee.. Maar niet ieder konijn vind het leuk om van een buitenleven, binnen te moeten leven.. Dit kan natuurlijk ook stress veroorzaken.. Maar dan is het gewoon een kwestie van eigen ervaring met je konijn, wat je konijn het prettigst vind.

Het is inderdaad min. 90% wat al e.c. bij zich draagt..

Is het misschien ontstaan uit het verleden.. net als tumoren bij ratten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je tumoren (als in kanker) bij ratten moet vergelijken met een protozoa, aangezien kanker erfelijk kan zijn maar ook door slecht doorfokken. EC is iets dat bijvoorbeeld bij de geboorte al door zou kunnen worden gegeven. Kanker gaat immers uit van het "orginele" weefsel wat ontspoord, E.C. is een beestje.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja okee.. misschien verkeerde vergelijking inderdaad.. Maar ik dacht.. ratten en tumoren is eigenlijk standaard en konijnen die besmet zijn met e.c. ook.. Maar of het tot uiting komt is afhankelijk van diverse factoren. Dat van de rat komt waarschijnlijk altijd tot uiting, maakt niet uit onder welke omstandigheden.. Die tumoren komt door toedoen van de mens --> proefdiertjes e.d. maar e.c. is gewoon vanuit het wild over gedragen aan gedomesticeerde konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .