Ga naar inhoud

Kruin in de vacht? + foto


Zottie

Aanbevolen berichten

Ik wilde nog wat toevoegen maar dat mocht niet meer, dus ik hoop dat een dubbele post wel okay is?

Ik wilde namelijk nog zeggen:

Een beetje ananas(sap) is altijd goed voor de darmwerking, maar maximaal 20 cc per dag (per kilo), dat is wat mijn dierenarts me ooit heeft aanbevolen.

Dierenwinkelpersoneel NOOIT vertrouwen en al helemaal niet als de dierenarts iets anders zegt. Dat personeel bedoelt het wel goed hoor, maar is er niet voor opgeleid, die dierenarts wel. Ik haal alleen medicijnen bij de dierenwinkel als mijn dierenarts me dat heeft aangeraden.

De dierenarts heeft hem goed nagekeken en niks raars gevonden, dus de huid is verder in orde. Dus geen medicijnen van de dierenwinkel gaan geven die hij niet nodig heeft hoor! Doet dan meer kwaad dan goed.

Gewoon goed in de gaten houden en als je je zorgen maakt kun je natuurlijk gewoon regelmatig een nieuwe foto hier plaatsen zodat we weer allemaal even mee kunnen kijken. Als er dan echt iets raars is, dan hoor je het meteen.

Helpt dat een beetje?

Oh en als je wilt 'helpen' door te kammen of te borstelen dan zijn er wel allerlei speciale konijnenborsteltjes en kammetjes in de dierenwinkel te koop, maar mijn konijn vond die allemaal vreselijk (dus of die goed zijn of niet weet ik niet).

Toen ben ik gaan kammen met een vlooienkam en dat was wel okay. Maar mijn ervaring is dat van aaien nog de meesten haren los komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de lieve reacties! Zodra het om een van mijn dieren gaat ben ik direct in alle staten hoor haha. Ik blijf het voor de zekerheid in de gaten houden, maar ga dankzij jullie nu ook uit van de rui! Bedankt voor de extra tip over 20cc per kg lichaamsgewicht, hier had ik zelf nog niet aangedacht.

Het rare is namelijk dat ik zelf weinig merk van de haren op mij, aangezien ze eigenlijk de hele dag in hun run of door de tuin huppelen. Nu heeft hij helaas de hele dag voor de zekerheid in het nachthok gezeten :( Maar morgen mag hij er weer lekker uit.

Ik heb een klein borsteltje van de hond die ga ik morgen even proberen, heeft zachte haren. Ik knip overigens wel zijn lange haren rond zijn kop, dat hangt wel is voor zn oogjes en dat vind ik zo zielig haha.

Bedankt allemaal voor de hulp en lieve reacties. Uiteraard ga ik jullie op de hoogte houden!! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Knijster ziet er op dit moment nog veel erger uit dan de foto van je konijn, dus maak je geen zorgen. Knijster heeft overal V-tjes en bulten haar. Dit is volgens mij de verhaarperiode voor konijnen. Bij het ene konijn merk je het eerder (veel loslatend haar) en bij de ander veel minder.

Let wel op dat je konijn niet teveel van de haren binnen krijgt vanwege een verstopping (had Knijster afgelopen week): hij poepte niet meer en wilde niet eten. Zolang dat bij jou niet is, dan komt het vast helemaal goed!

Ik heb trouwens ook een zacht borsteltje, maar met deze krijg ik niet goed de haren los. Nu gebruik is voorzichtig het stalen kammetje van mijn katten als hij stil ligt: er blijven blijven bossen haar in hangen, maar misschien valt dit bij jou ook nog wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natte kin en baard met dit warme weer kunnen betekenen dat je konijntje erg geleden heeft onder de warmte, het heel erg warm heeft gehad, een soort zonneslag. Kun je de komende dagen een oplossing bedenken om hen koeler te houden? Hok of ren afdekken met een doek, een bevroren fles water, een zandbak die lichtjes natgemaakt is, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Late reactie weer sorry, maar dat heeft het idd wel kunnen zijn. De ren staat wel in de schaduw onder een boom. Komt eigenlijk nooit zon alleen savonds heel iets. Maar het rare is... ik heb als het warm weer is een ventilator voor de ren/hokken staan met een verlengsnoer. Hij heeft er nu iniedergeval geen last meer van gehad, hopelijk blijft het zo. Gohh ik wist dat niet van die hitte wat slecht, voorheen heb ik mijn konijnen namelijk altijd binnen gehad en die hadden geen last van hitte en extreme verharing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat klopt, want zelfs als het buiten boven de dertig is, is het in veel huizen binnen nog onder de 27. En omdat ze in de winter niet een heel erg veel dikkere vacht nodig hebben dan in de zomer is de verharing ook minder bij binnenkonijnen. Pas goed op je konijn met die warmte hoor! Gelukkig dat hij dit overleefd heeft!

Pas ook op met ventilator i.v.m tocht (dus niet direct op het hok), maar daar kun je van alles over lezen in die draden over wat je met hitte moet doen (en niet doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa hij staat er zeker niet te dicht op hoor hij draait ook rond en op een rustige stand. Ik voel me echt heel schuldig. Maar gelukkig weet ik dit voor de volgende keer. Moet zeggen dat een binnenkonijn makkelijker is hoor hahahaha, maar ik merk wel dat deze konijnen zich uitstekend vermaken buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is het goed afgelopen, Zottie. Maar zo zie je dat iets wat onschuldig lijkt heel ernstig kan zijn en andersom. Dus volgende keer niet alleen de vraag stellen, maar ook meteen even met de zoekfunctie kijken of er al iets over op het forum staat, want tegen de tijd dat je reactie hebt is het misschien al te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .