Ga naar inhoud

Kruin in de vacht? + foto


Zottie

Aanbevolen berichten

Het ziet eruit alsof hij flink in de rui is. Zo zien ze er bij mij momenteel ook uit.

Je kunt voor de zekerheid met hem langs de DA. Zie je hem vaak met zijn kop schudden of krabben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens (zachtjes...)aan de haren rond de plek te trekken...waarschijnlijk laten die gelijk los.

Zien er namelijk gewoon uit als verharen.

Bij Ollie zag het er verleden jaar uit alsof hij een zadel op zijn rug had en die steeds groter werd.Ben hem toen ook gaan plukken dan zien ze er niet uit maar het helpt ze wel......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik praat over meerdere, alleen het konijn op de foto heeft dit gekke "kruintje" de andere niet, die haart wel ook enorm als je die even hebt opgetild ben je gelijk wit van de haren hahaha. Vorig jaar heb ik ze niet geplukt, hebben ze daar dan ook extreem last van gehad? Dat het extra warm is bijv met de warme dagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij heeft ook rare vormen als ze in de rui is.. Die heeft bijna alle letters van het alfabet al gehad.. bij wijs van spreke..

En in dit geval lijkt het een v omdat de haren erover heen hangen.. Misschien is het wel een U vorm, de A vorm of een O?.. Dat maakt verder niet uit..

Zolang de huid rustig is, er geen schilfers aanwezig zijn, het konijn niet regelmatig loopt te krabben en de haren gewoon terug groeien is het gewoon rui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft de hele winter ongeveer binnen gezeten. Dus van Oktober tot maart-april?

Hoe kan ik zien of het een mijt is, aangezien ik er geen enorme bossen haar uit kan trekken. Kleine plukjes maar met een paar haren. De huid onder de vacht ziet er normaal uit, maar onder de V vorm is het donkerder maar daar zijn de haren ook een stuk donkerder. als ik er deze week nog niet achter ben ga ik voor de zekerheid vrijdag naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruien doet Bunny hier ook in vlagen.. Dan aan de linker zijde een kale plek van paar vierkante cm. En dan weer rechts.. Dan weer achter..

Het is niet zo dat als ze bezig zijn, dat de hele vacht al aan het ruien is.. Bunny zit hier ook gewoon het hele jaar binnen.

Als het mijt is zie je schilfers op die plek, is de huid geïrriteerd en zie je je konijn vaker krabben/likken richting die plek..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Weer even een update. Vlak na dat ik dit topic heb geopend is mijn moeder bij de DA geweest die dacht dat het de rui was omdat hij wel plukken haar loskreeg hij kon namelijk niks vinden aangezien er wel haar ondergroeide. Ik was volgens mij iets te voorzichtig ahahah. Maar het rare is nu dat hij aan de linker kant ook wat dunnere plekjes krijgt en de V inderdaad verschuift/langer wordt maar dat de lijnen steeds verder naar zijn kopje toe lopen ipv naar zijn kont zoals max zei. Ik maak me er toch wel weer zorgen om :( Er zitten op deze dunnere plekken en op die V wel nieuwe super donkere haren onder(kortere haren). Verder zie ik geen schilfers en ook eet ie genoeg, drinkt ie genoeg, schone oogjes geen diaree. Kan het ook zijn dat ie voedingsstoffen te kort komt? Meer groen geven misschien?

Ik merk niet dat hij rustiger is geworden, hij was zowieso alwel heel rustig, liefst ligt ie gewoon lang uit in de schaduw om zich heen te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook dat het rui is hoor, het ziet er wel zo uit. en als er haren onderzitten dan is dat de nieuwe vacht. ik zou me geen zorgen maken als ik jou was, al kan het nooit kwaad om hem goed in de gaten te houden natuurlijk. dat het nu naar zijn kopje toe gaat ipv zijn kont is misschien wat gek, maar goed, dat kan he, ik zie dat hij ook pluizig is en dus een wat andere vacht heeft dan een helemaal gladharig konijn, misschien speelt dat ook mee. kijk trouwens wel een beetje uit met die zonnebloemolie, want dat is supervet. ik geef zel altijd een klein stukje verse ananas als ze in de rui zijn, omdat ik zelf ook elke dag ananas eet als ontbijt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry ik kan niet heel vaak op internet. Ik ging net voer halen bij de dierenwinkel en heb daar ook gevraagd of ze er wat van weten, en hun zeiden dat het een schimmel is. En dat het zeer besmettelijk is en ik mn konijn absoluut niet mag aanraken. Ook mag die niet meer in de buurt van de andere konijnen of andere dieren komen.................... Terwijl de andere konijnen niks hebben, ook de honden hebben nergens last van en ze zijn gewoon in contact met elkaar geweest.

Het lijkt trouwens op die grote V(die veel groter is geworden) dat de haren terug groeien. en die haren zijn ook super donker. Vanavond zal ik voor jullie een nieuwe foto maken, heb hem voor de zekerheid in zijn nachthok gelaten vandaag :( vind het zo zielig.

Sorry dat ik er zo over door zeur ook al zegt iedereen dat het de rui is, maar ik maak me er gewoon enorm veel zorgen om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zeurt niet hoor! je maakt je zorgen en dan kan je maar beter hier om hulp vragen toch? beter 10 keer teveel dan 10 keer te weinig! je moet trouwens de dingen die je in de dierenwinkel hoort met een korreltje zout nemen. daar klopt vaak niks van en ik kan bijna met zekerheid zeggen dat het nou ook niet klopt. ik weet het nou begin ik er ook over maar het is echt gewoon de rui. bij mijn konijn is het precies het zelfde. mijn konijn is ook een kruising tussen een voskonijn en een andere (weet niet welke maar wel rechtopstaande oren) en heeft dus bijna dezelfde vacht als die van jou, het komt me wel bekend voor hoor dat de v naar boven verschuift, dat kan en het kan ook andersom. gewoon afwachten en als je het toch niet vertrouwd naar de DA en niet naar de dierenwinkel want daar klopt niks van. ik zal zo even een foto plaatsen van mijn konijn in de rui. dan heb je wat vergelijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vast de rui. Je moest Coquille zien een paar weken geleden. Alsof iemand hem met een tondeuse had bewerkt. Een deel superkorte haartjes, een ander deel nog wintervacht van twee centimeter lang. En geloof me, alle letters van het alfabet zijn al gepasseerd. Nu zit hij bij de O, hij heeft enkel nog een rondje rond zijn staart.

Dat het nieuwe haar donkerder gekleurd is, is normaal. De kleur van een haar zit in de punten, kijk maar eens naar een zwart konijn, bovenaan is het zwart, meer naar onder toe word het grijs. Zo is dat bij alle kleuren, de kleur zit in de punt. En het zijn net die diepgekleurde punten die het eerst doorkomen, vandaar het kleurverschil.

Kenmerken van een schimmel zijn, heb ik toch geleerd op school: kale plekken, rode huid, schilfers en jeuk. En ik dacht dat, bij honden althans, schimmel ook vaak rond is, een ronde vlek dus die cirkelgewijs groter word. Wil je zekerheid, moet je langs je DA, maar ik denk niet dat je je zorgen moet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!! Ik heb eeen nieuwe foto gemaakt

21t11c.jpg

Zoals jullie zien wordt hij steeds groter. Ik ga me namelijk ook allemaal waanideen in mn hoofd halen haha, als die even stil ligt te luieren denk ik al direct dat ie wat heeft. Mijn konijn is een kruising voskonijn/ hangoor. Zijn er verder trouwens middeltjes en tips om voor een goede vacht te zorgen?

(de ananas tip ga ik morgen uitproberen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij ook rui. De haren op de rug zijn al losgelaten en in de plaats daarvan zijn er nu iets donkerdere haren terug gekomen die nog niet zo lang zijn. Bij mijn konijn lieten de haren op de rug ook altijd als eerste los en de haren onderaan het achterwerk bij de achterpoten het laatste.

Een keertje is ze tijdens de rui een paar weken bij een vriendin uit logeren geweest omdat ik toen op vakantie was. Daar werd ze veel vaker geaaid dan ze bij mij wordt geaaid tijdens de rui (krijg het benauwd als ik in zo'n harenwolk zit, maar daar hadden ze daar geen last van) en was haar rug bijna helemaal kaal! Dus toen waren de oude haren er al 'af' geaaid, terwijl de nieuwe nog niet goed door waren gegroeid. Dus ze had geen schimmels of mijten of zo, het was gewoon rui.

Gelukkig was het een binnenkonijn dus het had het niet koud of zo.

Maar het kan geen kwaad om goed op je konijn te letten hoor, want ze laten meestal liefst niet merken als er wat aan de hand is, dus tegen de tijd dat je het ziet, is het meestal al heel erg.

Maar dit lijkt mij echt gewoon rui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .