Ga naar inhoud

maden voorkomen


Engeltjes farm

Aanbevolen berichten

weet je als je het 2x in de week ziet gebeuren

en ondanks dat mijn nijnen nu schoon zijn en de rennen en hokken ook

en je ziet dan nog wat strontvliegen dan wil je toch het zekere voor het onzekere

en gebruik je dan toch alles wat kan!

geeft mij een rustiger gevoel iig en zal misschien ook liggen aan of je nijnen altijd in de schaduw staan

en hoe de hok/ren indeling is!

weet iemand hoe dat kan, alles is schoon, ik houd het heel goed bij maar toch zie ik af en toe die strontvliegen zitten,

komen ze dan toch op een geur af of wonen ze in de buurt ofzo ? word er gek van, wil ze hier niet meer zien!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal..

@Engeltjesfarm: ik kan me voorstellen dat het voor jou heel moeilijk is het hoofd koel te houden na twee gevallen.

Ik zou proberen nog een keer alles na te lopen. Dieet van de konijnen, afweermiddelen als Pruisisch Blauw, citroengeranium, cd's ophangen, vliegengaas, etc.

Verder zou ik zelf met de dierenarts advies vragen over het afweren van vliegen (je hok?) en het gebruik van de middelen. Hij/zij heeft jouw konijnen met myasis gezien en kan je misschien ook helpen het spul spaarzaam maar effectief aan te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt maar wel al heel nare verhalen gelezen hier!

Dus ben ik ook als de dood voor die vuile vliegen!

Mijn nijntjes zijn nog jong en hebben nooit plakpoep of een vochtig poepje maar toch ...

Ze staan onder bomen en daar zitten natuurlijk extra veel insecten in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vliegengaas gaat niet lukken, mijn nijnen zitten in een hok met vrije uitloop in de ren dus ze lopen dag en nacht in en uit het hok.

de da (konijnkundig en bekend bij bb) verwees me naar reargard en anti myasis als extra middel,

belangrijkst is natuurlijk de nijnen hokken en rennen schoonhouden!

maar vraag me dus af waarom die verrekte vliegen hier nog rondhangen :@

wellicht de cd tip en citroengeranium nog proberen maar helpt dat ook tegen strontvliegen of meer tegen gewone vliegen?

met het voer ben ik bezig, veel hooi en minder biks en even geen fruit/groente en inderdaad de plakpoep is weg

dus ben er zeker mee bezig dit te voorkomen en ze gezonder te voeren !

aangepast door Engeltjes farm
Link naar reactie
Delen op andere sites

de da (konijnkundig en bekend bij bb) verwees me naar reargard en anti myasis als extra middel,

belangrijkst is natuurlijk de nijnen hokken en rennen schoonhouden!

maar vraag me dus af waarom die verrekte vliegen hier nog rondhangen :@

wellicht de cd tip en citroengeranium nog proberen maar helpt dat ook tegen strontvliegen of meer tegen gewone vliegen?

De cd's en citroengeraniums helpen tegen strontvliegen (= groene vliegen), heb ik gelezen. Ook Afrikaantjes helpen maar die zijn giftig voor konijnen, dus die zou je buiten de ren kunnen planten.

Misschien kun je observeren waar de strontvliegen op af of vandaan komen? Ik had een plant in een pot (hortensia) die strontvliegen aan trok. Geen idee waarom.. Die heb ik gauw voor het huis gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klein vraagje:

Mag Beaphar Anti-Myasis ook preventief gebruikt worden?

Ik zou liever de Rearguard bestellen maar op de site van Bunnybin wordt gezegd dat het enkel mag gebruikt worden als je konijn chronisch vuil is aan het poepje. Gebruiken jullie Rearguard preventief?

Sluit me wat dit betreft aan bij Suuzi, als je konijn niet gezond is en daardoor een verhoogd risico heeft, zou ik het gebruiken, maar bij een gezond konijn is het eigenlijk gewoon niet nodig en moet je er ook niet aan beginnen. Ik had het bijv. wel bij mijn konijn met urinebrand (blaaszand) willen gebruiken, maar voor mijn gezonde Fred en Feline vind ik het nergens voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in de ren onder het hok zitten soms ook maden. Ik wil graag dat mijn konijn boven poept maarja dat kan ik niet bepalen. Ik maak de poepplekken goed schoon maar ik kom wel steeds een stuk of 3 maden tegen! Wat kan ik hier aan doen? Als het mooi weer is zet ik hem ook in de ren om niet te veel poep in het hok te krijgen. Tips???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn de maden die je op de poepplek vindt, andere maden dan die je konijn op eten. Dus dat scheelt. Maar dan blijft het natuurlijk niet fijn, maden in het hok. Ik zou het dan toch vaker schoonmaken, misschien dat je je konijn zindelijk kunt krijgen door een (hoek)toiletje te kopen en die op de plek waar hij poept neer te zetten, vaak werkt dat wel. Een toiletje kun je makkelijk dagelijks even verschonen, leeg gooien en nieuwe bodembedekking er in is maar een kleine moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een boel citroenmelisse want daar hebben vliegen een hekel aan en ook citroengeraniums tegen muggen (niet winterhard, maar wel overblijvend als je ze binnen zet). Alle beetjes helpen, ook de boel blauw verven weert vliegen (denk maar aan de mediterrane landen), en zakjes water ophangen is ook een beproefde methode omdat de facetoogjes daardoor niet kunnen scherpstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las hier eerder op BB de tip om Fly Rescue Trap in de tuin te hangen, hierin zit een soort gist waar je water op moet gieten en dit geeft een geur die vliegen niet kunnen weerstaan.

Vorige zomer had ik voor het eerst zo'n zak en ik moet zeggen dat was een succes, op het einde van de zomer zat die zak echt vol vliegen.

Ik hang deze zak in een boom aan de andere kant van de tuin zodat ik de vliegen niet naar de nijntjes lok + het geeft vooral bij warm weer een vieze geur :beurk:, maar het werkt.

Zonde voor de vliegen, maar de nijntjes gaan voor en ik had vorige zomer ook in huis veel minder last van vliegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ook ik heb helaas vandaag mijn konijn verloren aan die smerige maden. Ik heb toch al zeker een jaar of zes konijnen en had dit nog nooit meegemaakt en hoop dit ook nooit meer mee te maken.Het probleem is dat ik nu nog twee konijnen heb die zowel binnen als buiten los lopen en ik merk dat ik een beetje paranoia aan het worden ben, constant naar buiten, kijken of ze geen vieze kont hebben enz. enz. Ze hebben wel een hok maar zitten daar eigenlijk nooit in dus ik kan niet goed controleren waar ze poepen en plassen maar kan iemand me adviseren wat ik nu het beste kan doen zodat ik weer een beetje rustig kan slapen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maden krijgen heeft niks te maken met waar ze poepen of plassen.....

Je konijn moet schoon en droog zijn 1 e vereiste.

Konijn met plak poep aan de kont is een potencieel slachtoffer! Eitjes worden in een klamme vacht gelegd.

( dit moet je zelf oplossen of je konijn is te dik door te veel voer of ouder en gevoelig op zijn darmen. Stap dan over op ss)

Dit voorkomt een hoop leed! Ook opletten bij konijnen met wammen en drink fles spelende konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ookal gebruik je die middeltjes..ik zou alsnog ervoor zorgen dat ze geen vieze billen hebben en die beesten er niet bij kunnen. Mijn beestjes zitten in huis, maar ik gebruik ook een klamboe voor over de kooi in periodes dat die vieze muggen en poepvliegen weer hevig aanwezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bescherm al mijn konijnen niet voor vliegen....Dit is geheel niet nodig als jij zorgd dat ze schoon zijn op hun kont.

En zieke dieren dienen binnen te zijn.

Veel konijnen met maden die niet ziek zijn is het geheel te wijten aan hun baas die ze te vies hebben zitten of veel in de nattig heid rond lopen. En konijn zelf is hel poetserig dus daar ligt het ook niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je je konijnen gewoon goed verzorgd, iedere dag ren uitvegen enzo en ze ogen niet ziek.. zou je dan ook nog iedere dag alle dieren moeten oppakken om te controleren of kunnen ze het dan gewoon niet krijgen..?

ik las net ook iets over groente geven?

hier word iedere dag de ren helemaal uitgeveegd en hebben ze alleen toiletjes in de hokken en geen bodembedekking.. ze krijgen wel iedere dag een lading groente maar met 9 konijntjes is dit zo op..

kunnen mijn konijnen ook maden krijgen zo..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zoals gezegd is kun je de omgeving wel gaan schoonhouden, wat ook zeker goed is, maar het gaat erom dat de konijnen geen natte/vieze kont hebben.

Als ze dat hebben, worden de vliegen uitgenodigd om daar eitjes in te leggen.

Dus de konijnen controleren is belangrijker dan de omgeving schoon houden als het om maden gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ze dagelijks observeren (dat moet normaal ook). Vaak ze hupjes maken kun je wel zien of het vies is of niet. En als je het niet kunt zien of twijfelt, zou ik het konijn van dichtbij laten controleren. Vaak ruik je het ook als er een konijn met plakpoep dicht bij je staat. Als er niks is, dan is het konijn binnen 2 sec. weer vrij. Als er wel wat zit, dan kun je het gelijk wassen.

Bij 9 konijnen moet je net zo goed controleren als 1 a 2 konijnen.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

hier gaat alles nu oke, ben toch elke dag bezig met de konijnen te controleren

op vieze achterwerken en te zorgen dat ze geen losse haren daar hebben hangen

die vies worden en zo nodig worden de billen gewassen!

belangrijk is dus om je konijnen schoon te houden, op een schoon konijn legt de vlieg geen eitjes toch?

ik veeg nu ook zo vaak ik kan de rennen maar je merkt zodra er ook maar een korreltje vieze poep ligt

dat er meteen zo'n smerige vlieg is, ze ruiken dus wel ontzettend goed!!!

dus meteen alles opdoen en met citroen allesreiniger soppen :P zodat de vliegen geen kans krijgen

ik ben andere groentes/fruit gaan geven (ook minder) minder brokken en meer hooi

en de plakpoep is soms op een klein hoopje na verdwenen en wat er ligt word meteen opgedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe mijn rennen een paar keer per dag met azijnwater schoonmaken.sAvonds als ze in de hokken vast zitten die ik het met citroenreiniger nog eens goed over.In de binnenkooien,en de buitenhokken doe ik in de plashoeken een beetje citroenreiniger ,volgens mij helpt het goed,en het ruikt ook nog eens lekker fris.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik maak ook me hok met schoonmaken schoon met azijn en water. controleren van je konijn is in principe niet zo moeilijk. het enige wat je moet doen wil je het avn dichtbij bekijken je konijn op tafel zetten (of ergens anders) met zijn gezicht naar je borst en dan je arm erover heen.. (niet pletten natuurlijk);) en dan kun je rustig kijken. als je een konijn om moet draaien (wat gebeurt bij geslachtsbepaling) dan raakt het in paniek.. en verder heb ik van de gamma een hor voor me hok hangen! echt een topding! gewoon met plakstrips en deze kan je dan strak er omheen doen! scheelt ook een hele hoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .