Ga naar inhoud

Eet- en drinkgedrag Annie


Jorieke

Aanbevolen berichten

Een voedster is met vier maanden vruchtbaar, het oudste nest is nu 12 weken als ik mij niet vergis, dus dan heeft Annie met zes maanden een nest gehad. Niet goed natuurlijk, maar ook niet onmogelijk. En het was ook helemaal niet de bedoeling. Jorieke dacht inderdaad dat ze twee voedsters had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt. Ik dacht dat ik 2 voedsters had.

De dierenwinkel heeft overigens wél gezegd dat het om een voedster en ram ging. Wij zijn later naar de dierenarts gegaan en vroegen om info over castratie. Toen zei die dierenarts: "waarom? Het zijn twee meiden!"

Vandaar.

We dachten dus dat Bob ook een meisje was.

En na het eerste nestje hebben we Bob niet direct apart gezet. Hij heeft nog één nachtje bij Annie gezeten. Ik weet het: STOM! Maar wij wisten op dat moment ook niet beter (dit is de periode geweest dat ik me hier heb aangemeld en nu weet ik gelukkig veel meer!).

Annie heeft dus 2 oepsnestjes gehad en ze is inderdaad 9 maanden oud.

De keutels zijn goed, voor zover ik dat kan zien. Mooi rond en volgens mij is de kleur ook goed, zie geen rare dingen.

Ik heb overigens het flesje verplaatst (hing eerst beneden, maar door het bakje water dat ik nu beneden heb gezet, is het flesje naar boven verhuisd) en prompt: er wordt gedronken. Niet veel, maar wel iets.

En Dollie, ik heb je foto's van Evert bekeken en inderdaad: Annie lijkt daar echt enorm veel op!

Overigens weet ik ook niet 100% zeker of Annie en Bob broer en zus waren, hoor. Dat zei de dierenwinkel en nu weet ik ook dat dat niet hoeft te kloppen. Ze zijn ieder geval gelijk gebracht met nog 3 konijnen (in totaal 5: 2x Bobjes en 3x Annie's). Dus door dezelfde eigenaar, vandaar dat de dierenwinkel er van uit is gegaan dat het om broers/zussen ging. En wij hebben dat destijds zo aangenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:sTsssss....wat een verhaal...ik veroordeel je ook absoluut niet want dit is toch wel een "pechstory"....

Ongelooflijk...

Nu begrijp ik ook wat meer van Annie....ze heeft gewoon zoveel meegemaakt en is in feite nooit alleen geweest..ze moet gewoon wennen aan de situatie en ook lichamelijk van alles bijkomen. Het is niet niks allemaal.

Verder wil ik niet meteen alles hierop afschuiven, misschien dus wat meer kruiden en ook de juiste hoeveelheid SS geven is belangrijk. En altijd waakzaam zijn of er niet toevallig toch ook nog iets anders aan de hand is...

Verder heeft ze ook minder eten nodig nu..ze is niet meer in de groei, ze heeft geen extra voeding nodig voor de kleintjes en om aan te sterken na de bevallingen....

Oh ja en over eetlustopwekkers...Ik bedacht me opeens dat Munt ook heel goed thuis te kweken is in een pot. Het helpt ook tegen vachtparasieten trouwens...

Uiteraard niet te veel voeren...ik geef zelf hiervan maar een blaadje of 2 per dag (als ik het niet vergeet)

Het is gewoon een extraatje voor mijn nijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga inderdaad wel op zoek naar zaadjes voor kruiden, dan kan ik het zelf kweken. Dat scheelt natuurlijk enorm.

Bij ons in de supermarkt liggen wel kruidenplantjes bij de groenteafdeling, maar ik weet niet of dat nu zo gezond is (het is verpakt in een plastic bakje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh met zaadjes moet je wel heeeeel lang wachten voor je iets van de planten kan voeren. Je kunt kruidenplanten heel goed kopen in tuincentra bijvoorbeeld, maar ook wel in de supermarkt. Gewoon in van die plastic potjes met aarde..en afknippen maar....wel even goed wassen, want je weet maar nooit wat er allemaal opgespoten is..biologisch geteelde zijn nog beter uiteraard...

Ik was overigens alle groenten, paranoia als ik ben:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net peterselie en munt gehaald, in een plastic bakje van de supermarkt.

Ik neem aan dat ik dit (na het wassen) gewoon 'vers' kan geven. Ik hoef het toch niet eerst te laten drogen?

En ik ga natuurlijk langzaam beginnen, met een half blaadje ofzo. Zodra Annie er een beetje aan gewend is, kan ik dat zo'n hele 'tak' geven? Er zit nog een steeltje aan, met bovenaan blaadjes. (sorry als ik een domme indruk maak, maar ik heb dit soort kruiden altijd in een potje en nooit vers! haha)

Is dus alles eetbaar voor konijnen? Steeltje én blaadjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon vers kan prima hoor :yes: peterselie zou ik niet té veel v an geven, een paar takjes, omdat het o.a. vochtafdrijvend werkt dacht ik. Munt weet ik niet. Ik geef zelf altijd maar een paar takjes/blaadjes kruiden door de groente schotel, meer voor de variatie..

Volgens mij is inderdaad alles eetbaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja peterselie is ook vochtafdrijvend maar daar is op zich niets mis mee...dat is bijv. paardenbloemblad ook.

Maar echt krachtige kruiden zoals peterselie en munt daar mag je dus idd niet te veel van voeren, ze dienen dus als extraatje, net wat Dollie al zegt.

Ergens heb ik gelezen dat je dus max. 20 gram kruiden per kilo dat je konijn weegt mag geven PER WEEK.

Zelf doe ik het altijd op gevoel...gewoon een blaadje (met takjes/steeltjes en al ja) extra door het andere groen heen, of zomaar eens een blaadje tussendoor als traktatie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gister begonnen met 1 plukje peterselie en 1 blaadje munt. Ik wilde er een foto van maken...

Mevrouw Annie pikte direct het blaadje munt tussen de rest van de groente uit en nog voordat ik de foto kon maken, had ze 'm al op!

Heb ook zaadjes gekocht, die ik van het weekend ga planten.

Munt, peterselie, rucola en selderie volgens mij. Lijkt me ook wel handig, want de koelkast ligt nu echt vol met alleen maar groente en kruiden voor die konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu een paar dagen verder.

Ze eet haar eten nu wel op (ik geef iets minder dan vorige week). Ze krijgt nog steeds biks en groenvoer.

Alleen het drinken wil maar niet.

Het bakje water zit de volgende dag alleen maar vol met hooi en stro (en soms een verdwaalde keutel) en het flesje lijkt niet leger te raken.

Nu krijgt ze wel vocht binnen via het groenvoer.

Ze krijgt: broccoli, rucola, witlof, wortel, appel, komkommer, tomaat, munt en peterselie. (appel geef ik 's avonds als ik naar bed ga, klein stukje als extraatje. De rest van het groenvoer krijgt ze zowel 's morgens, als 's avonds een bakje zoals eerder aangegeven en die eet ze zo goed als leeg).

Is het noodzakelijk dat ze naast haar groenvoer ook echt water drinkt, of voldoet groenvoer ook als het gaat om vocht binnen krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nekvel heb ik inderdaad getest (en dat doe ik sinds je raad nu ook dagelijks een paar keer). Vannacht heeft ze haar groente gedeeltelijk laten staan. Maar toen ik even later nieuwe rucola wilde pakken, was dat echt een enorm papje geworden. Dus ik denk dat het gewoon niet lekker meer was... Mijn schuld, ik voer mijn beesten gewoon "oud" groenvoer... (ik overdrijf nu, hoor!!!!! De kleine konijntjes hebben het wel opgegeten).

De keutels van Annie waren vandaag (vanmorgen) ook iets natter dan normaal. Maar ze huppelde wel heel erg rond in de ren. Binkies maken, lol maken met een houten balletje, door een tunnel heen rennen enzovoort.

Ik heb rond een uurtje of 18.00 uur weer eten gegeven. Ze viel gelijk aan op de broccoli en nu zagen haar keutels er weer mooi rond (en harder) uit.

Misschien het warme weer?

Water nog steeds niet minder geworden, heb het net weer ververst...

Ik kijk het dit weekend nog eventjes aan en anders ga ik dinsdag met haar naar de dierenarts voor een algehele check-up. Ik maak me niet echt grote zorgen, vooral omdat ze wel eet, wel rondhuppelt, wel normaal oogt... maar toch. Wil zeker weten dat er niets is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu weer een paar dagen verder en ik heb gemerkt dat het eten 's avonds veel beter gaat dan 's morgens.

Ze krijgen hier 2x per dag eten. Het eten van 's morgens gaat niet altijd helemaal op. Dan liggen er nog een paar brokjes biks en één stukje broccoli ofzo. 's Avonds gaat het wél helemaal op. Misschien heeft dat wel met het weer te maken.

Of met het feit dat ze aan het eind van de middag altijd even een uurtje in de ren los kan (waar normaal de andere konijnen zitten, die ik dan eventjes op sluit in het nachthok). Misschien dat ze dan door haar energiegebruik veel meer op kan ;)

Drinken is nog steeds niet goed... Maar ze krijgt nog wel veel groenvoer, dus vocht krijgt ze gelukkig wel binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .