Ga naar inhoud

Eet- en drinkgedrag Annie


Jorieke

Aanbevolen berichten

Annie, ons mama-konijn, zit (tijdelijk) in haar eentje in een hok, omdat ze het nodig vond om alleen jongens op de wereld te zetten (oké, ik lieg... er waren ook 2 voedsters, maar die hebben een nieuw huisje).

In ons grote hok zitten momenteel de mannen (1x 13 weken + 3x bijna 9 weken) te wachten totdat ze een nieuw huis vinden en/of geholpen kunnen worden.

Afijn, moeder Annie zit nu dus tijdelijk alleen. Ze zit al 2 weken in haar oude hok (evengoed ruimte genoeg, met 2 verdiepingen én ze mag dagelijks los in de ren van het grote hok, als de heren opgesloten zijn).

Nu valt me op dat haar eet- en drinkgedrag enorm is afgenomen.

Het kan natuurlijk zijn dat ik haar iets te veel eten geef. Ze eet ook wel, alleen de bakjes (groenvoer + biks) gaan niet helemaal op. En hooi eet ze ook nauwelijks.

Over het eten maak ik me niet zo veel zorgen.

Drinken is echter wél een probleem. Het lijkt wel of er geen water uit het flesje verdwijnt. Het flesje blijft vol zitten.

Nu krijgt ze bij haar groenvoer wel komkommer en tomaat. Daar schijnt al veel vocht in te zitten. Ik denk dus dat ze voldoende vocht binnen krijgt, niet via het flesje water, maar via groenvoer.

Is dit een probleem?

Of maak ik me zorgen om niets.

Ik vond haar de eerste week wel enorm zielig. Maar ze krijgt alweer 'praatjes'. Ze huppelt rond in haar hok, poept en plast goed en eet wel (maar niet alles).

Iemand enig idee of er een probleem is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, het is ook wel wat, om nu alleen te zijn. En eet ze ook echt minder? Je weet natuurlijk niet wat de jongen precies aten.

Je zou voorzichtig haar nekvel wat op kunnen trekken, als het even overeind blijft staan als je het los laat is ze wat uitgedroogd.

Werkt het flesje wel goed? Misschien kun je ook een bakje neerzetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het flesje werkt wel goed.

Ik heb dat zelf met mijn vinger getest en daarnaast heb ik gister voor alle zekerheid de flesjes omgewisseld: de jongen hebben nu het flesje van Annie en andersom.

En weer drinken de jongen veel meer.

Nu is het natuurlijk wel zo dat zij met z'n vieren zijn en Annie alleen.

En daarnaast krijgen ze ook veel groenvoer.

Gister heb ik een ander topic gelezen over een konijn dat nauwelijks drinkt en geen hooi eet... eigenlijk hetzelfde als Annie. Daar werd ook geschreven dat in witlof veel vocht zit.

Ze krijgt per dag 2x een bakje groenvoer. Bakje heb ik wel eens laten zien hier op BB, het is een normaal konijnen voerbakje met "RABBIT" er op. Weet even geen maat.

In dat bakje gaat (2x per dag: ochtend + avond) aan groenvoer:

Plukje rucola, beetje witlof, 2 plakjes wortel, 1 plakje komkommer, 1 tomaat in 2 stukjes gesneden en een klein stukje brocoli.

Hiervan laat ze meestal de tomaat liggen (dat is nieuw, want dat at ze normaal gesproken als eerste op) en een klein beetje witlof.

De rest eet ze wel.

Biks eet ze ook, maar daar blijft ook wel eens wat van over. Dan laat ik het 's nachts staan (voorheen haalde ik de bakjes 's avonds naar binnen) en is het 's morgens alsnog op.

Ik denk nu zelf dat ze gewoon 'te veel' eten krijgt en het gewoon niet helemaal op kan.

Alleen dat water... dat zit me nog niet helemaal lekker.

Ligt dat toch aan het groenvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit een bakje drinken ze idd sneller dan uit een flesje...goed idee dus..

Ze kan idd heel goed eenzaam zijn en daarom minder eten...

Hoeveel gram groenvoer geef je per dag?

Ik zou zowiezo wat meer variatie in het eten brengen...geef haar om te beginnen maar eens eetlustopwekkende paardenbloemblaadjes (de stengels met bloemen eten ze ook) Uiteraard beginnen met een klein blaadje per dag en controleren of de keutels goed blijven, en dan langzaamaan meerderen.

Daarna kan je ook andere kruiden gaan geven die de eetlust opwekken...

En hoeveel biks geef je? En wat voor biks? Het kan net als je zelf al zegt goed zijn dat je teveel biks voert waardoor ze te weinig hooi eet.

Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Grandelapin...

Paardenbloemblaadjes, waar haal ik dat vandaan? Ik woon wel in een duingebied en zie ook wel eens paardenbloemen staan, alleen ik durf ze nooit te plukken. Er lopen bij ons in de duinen zo veel konijnen... ik ben altijd bang dat ik eventuele ziektes mee naar huis neem.

Kan je (misschien een domme vraag) dit ook gewoon bij de dierenwinkel halen?

Bakje water ga ik sowieso proberen, ik moet alleen even wachten totdat ze hun eten op hebben (heb nu even geen bakje beschikbaar en durf geen glazen bakje te gebruiken).

Qua eten...

Ik heb een tijd geleden een foto gemaakt van het voer. Dit was voor 2 konijnen en dat is 2x per dag gegeven ('s morgens en 's avonds).

Er zit nu iets minder in de bakjes:

929435088_5_kOWb.jpeg

(grammen weet ik niet, sorry... ga van het weekend op zoek naar een keukenweegschaaltje!!!!)

Biks: twee keer per dag > een laagje biks

Groenvoer: twee keer per dag > plukje rucola, 1 stronkje brocoli, 1 plakje komkommer, 2 plakjes wortel, 1 (cherry) tomaatje, beetje witlof

Als extraatje krijgen alle konijnen nog een klein stukje appel vlak voordat ik naar bed ga (rond 22.30 uur). Dat stukje heeft de grootte van 2x2 cm.

En nog een vraag: kun je voorbeelden noemen van eetlust opwekkende kruiden?

Ik heb in de supermarkt staan kijken bij de verse kruiden, maar het ziet er allemaal lekker uit en ik weet niet wat ik precies mag geven (wat het beste is).

Zelf denk ik overigens verder wel dat het te maken heeft met eenzaamheid.

Ik hoop dat Sjaak snel geholpen kan worden, dan is er tenminste eind in zicht van de eenzaamheid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef kwa kruiden; peterselie, selderij, basilicum, dille, kervel, munt, thym of koriander

Ik heb nu zelf ook die kruiden gezaaid in de tuin:)

Maar peterselie en basilicum zijn toch echt de favoriet hier!!!

En op de markt of bij een turk is dit het goedkoopste!! (hier ligt ook supermarkt; Nettorama.. en daar kost ene bos selderij of peterselie 99 cent.. dus dat is ook niet te duur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké thanks, dan ga ik morgen gelijk even op zoek.

Neem aan dat dit hetzelfde werkt als al het andere eten: klein beetje beginnen en dan opbouwen?

Heb nu ook een bakje water in d'r hok gezet en een stukje appel gegeven. En daar valt ze wél direct op aan. Elke avond opnieuw, appel is favoriet. (Geef niet meer dan 2 x 2 cm, hoor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zwaar is Annie, dan kan ik meer zeggen over hoeveel brokjes je mag geven. Zo te zien geef je SS?

Het bakje met groenten ziet er smakelijk uit, ik krijg er zelf trek van...

Lastig idd waar te plukken, dat is soms even zoeken....hier moet ik ook nog eens altijd uitkijken dat ik dus niet op plaatsen ga plukken waar honden hun behoeften doen...

Zelf groen kweken in eigen tuin of bakken is een goede optie, dat doe ik ook wel.

Peterselie, smalle weegbree, tijm en oregano zijn ook eetlustopwekkend ja.....

Waar mijn konijnen DOL op zijn en wat ook voor vanalles en nog wat goed is, is aardbeienblad. Die planten kan je zelf heel goed in de tuin houden. In bakken ook want al heel vroeg in het voorjaar krijgen ze alweer de eerste blaadjes vooral als je ze beschut weg zet...

Nou, en verder wacht ik je antwoorden maar even af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar mijn konijnen DOL op zijn en wat ook voor vanalles en nog wat goed is, is aardbeienblad. Die planten kan je zelf heel goed in de tuin houden. In bakken ook want al heel vroeg in het voorjaar krijgen ze alweer de eerste blaadjes vooral als je ze beschut weg zet...

...

Geef je ook van de plant dan? de blaadjes enso? bij mij krijgen ze eig alleen de aarbeien:$ ( niet te veel natuurlijk, vind ze zelf ook wel erg lekker namelijk:mdr:)

oeps zie het net staan aardbeienBLAD ben nog een beetje slaperig

aangepast door daph-91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zwaar is Annie, dan kan ik meer zeggen over hoeveel brokjes je mag geven. Zo te zien geef je SS?

Het bakje met groenten ziet er smakelijk uit, ik krijg er zelf trek van...

Lastig idd waar te plukken, dat is soms even zoeken....hier moet ik ook nog eens altijd uitkijken dat ik dus niet op plaatsen ga plukken waar honden hun behoeften doen...

Zelf groen kweken in eigen tuin of bakken is een goede optie, dat doe ik ook wel.

Peterselie, smalle weegbree, tijm en oregano zijn ook eetlustopwekkend ja.....

Waar mijn konijnen DOL op zijn en wat ook voor vanalles en nog wat goed is, is aardbeienblad. Die planten kan je zelf heel goed in de tuin houden. In bakken ook want al heel vroeg in het voorjaar krijgen ze alweer de eerste blaadjes vooral als je ze beschut weg zet...

Nou, en verder wacht ik je antwoorden maar even af...

Ik heb werkelijk geen idee hoe zwaar Annie is.

Ik heb geen weegschaal in huis (goede tip voor mensen die niet willen weten hoe zwaar ze zijn ;)

Maar als ik haar vergelijk met andere dwergkonijnen, heeft ze dezelfde grootte en ze ziet er ook niet te dik of te dun uit. Ze is in de ren ook lekker levendig.

Heb het nekvelletje gister geprobeerd, dat blijft niet rechtop staan.

Vanmorgen viel ze wel aan op het eten. Met name groenvoer doet het prima bij haar. Dat eet ze nu wel helemaal op.

Bakje water heeft ze -voor zover ik dat kan inschatten- links laten liggen. Zat nog steeds vol met water. Ook het flesje niet van gedronken...

Biks eet ze ook gewoon (niet helemaal leeg, ze laat altijd een paar brokjes liggen), dus dan kan ik er wel vanuit gaan dat het niet haar tanden/kiezen zijn, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het toch wel belangrijk is om haar gewicht te weten (en hoeveel SS je geeft) want nu is het gissen of ze niet alles op eet omdat het gewoon te veel is of dat het een andere reden heeft.. Daarnaast is ze nu nog jong (toch?) en als ze te veel krijgt gaat dat op de lange duur wél een probleem worden.

Haar oren lijken me wel iets langer dan die van een ras echt dwergje, maar korter dan die van het gemiddelde rasloze konijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik vandaag tijdens het opruimen heb gevonden, is een keukenweegschaal. Daar kan ik Annie niet op zetten, ben ik bang :P

Ik ga van de week wel op zoek naar een normale weegschaal en dan ga ik samen met haar op dat ding staan.

Ze is van augustus 2009, dus ze is nu ongeveer 9 maanden oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]

Haar oren lijken me wel iets langer dan die van een ras echt dwergje, maar korter dan die van het gemiddelde rasloze konijn..

Was nog vergeten om hier op te reageren.

Dat klopt wat jij zegt. Laatst zag ik een foto op Google van een Tan konijn en daar heeft ze ook wel erg veel van weg.

Alleen zijn de oren van een Tan konijn weer iets langer.

Mijn konijnen (Bob en Annie) komen uit de dierenwinkel en daar zeiden ze (uiteraard) dat het dwergkonijnen waren. Maar dat zeggen ze altijd, denk ik :he:

Ik denk zelf dat Annie een mengelmoesje is van een Dwerg en een Tan konijn en misschien nog wel wat andere rassen.

Ach, die zijn het sterkst, toch? Of geldt dat alleen bij vullisbakkies (honden)?

@ Roger Rabbit: eerst maar eens een normale weegschaal zien te vinden en dan kan ik inderdaad wel proberen om haar te lokken met iets lekkers. Moet ik dus wel een weegschaal hebben die met grammen werkt, want volgens mij weegt een konijn echt geen kilo's (althans, die van mij niet!)

Ik weet wat een pak suiker weegt en ik denk dat Annie ietsje zwaarder is, maar dat het niet veel scheelt. Ik ga op zoek naar een weegschaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat foto's gezocht van internet en kwam met de volgende afbeeldingen:

TAN KONIJN:

01020361.jpg

DWERGKONIJN:

30_december_2002_017.jpg

ANNIE:

922289260_5_Kr_Y.jpeg

En als ik dat zo vergelijk, dan heeft Annie qua kleuren wel het uiterlijk van een Tan konijn, maar ik vind haar ook enorm veel hebben van een dwergkonijn.

De foto die ik hier geplaatst heb van de dwerg... die lijkt weer enorm veel op Bob! Toen ik de foto zag, dacht ik "hé, dat is Bob!"

En Bob en Annie waren broer en zus...

BOB:

897654016_5_faJY.jpeg

aangepast door Jorieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zwarte konijn op de tweede foto is geen Dwerg hoor.. Overigens is Annie niet tankleurig, eerder zilvervos.

zilvervos.jpg

Dit is een dwergje in de kleur zilvervos.

Als ik Bob zo zie, en dat echt haar broertje is, denk ik dat het eerder puur toeval is dat ze die kleur heeft, dan dat het echt een kruising tussen een zilvervos dwerg en een groter konijn is.. Ik heb Evertje hier in huis gehad, die leek wel wat op Annie.

En wat voor rashonden geldt, geldt absoluut niet voor (de meeste) raskonijnen. Bij rashonden ligt het er ook maar net aan hoe je het bekijkt, als je een (doorgefokte..) chihuahua met een normaal asbakkie vergelijkt, ja, dan kan ik je ook zo wel vertellen wie gezonder is.. Maar als ik mijn (raszuivere) Dwerg Schnauzer met de Marktplaatskruisinkjes (ong. even groot) van mijn buren vergelijk is het toch een ander verhaal.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/community/fotohoekje/25223-evert.html

Da's Evert, hij lijkt wel wat op Annie, al lijken haar oortjes nog wat korter en lijkt ze ook meer de bouw van een dwerg te hebben. Evert had wel echt de grootte van een dwerg (woog ook ong. een kg, wat een dwerg hoort te wegen) maar niet de bouw. Evert was gewoon rasloos, zijn broertje was een witte albino met oranje vlekken.

(En met dat broertje zat Evert dus samen. Daarom de happen uit de oren etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister heb ik een ander topic gelezen over een konijn dat nauwelijks drinkt en geen hooi eet... eigenlijk hetzelfde als Annie. Daar werd ook geschreven dat in witlof veel vocht zit.

Dat was mijn topic.

Ik ben met Snuffel naar de DA geweest en die zei me Snuffel minder witlof te geven. Sinds we dat doen is hij weer gaan drinken.

Maar vocht krijgt hij dus wel of via de groenten of via de drinkfles. De manier waarop maakt niet uit ijkt mij, als hij het maar binnenkrijgt! Hooi eet hij overigens nog niet terwijl we het eten afwegen en hij nu dus minder eten krijgt.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het allemaal zo lees en inschat moet je dus echt een weegschaal aan gaan schaffen waar je dus tot op de gram nauwkeurig kunt gaan wegen. Het is belangrijk dat je weet hoeveel je konijn weegt, voor iedereen. Mijn DA weegt ook altijd mijn konijnen bij de entingen zodat ook beter in de gaten gehouden kan worden of ze mooi op gewicht zijn en ook blijven. Verandering in gewicht kan je ook wel redelijk zien zo met het oog, maar een weegschaal geeft uiteraard veel beter aan in hoeverre.

Het is belangrijk ook om te weten hoeveel gram SS je voert. Deze brokjes zwellen erg op in de maag waardoor de konijnen dus eerder een verzadigd gevoel hebben.

Deze brokjes moet je echt heel beperkt voeren, ze hebben er echt niet veel van nodig.

Gelukkig poept en piest je konijn goed zei je al...anders zou ik ivm met het slechte drinken bijna gaan denken aan een beginnende verstopping. Zijn de keutels echt mooi groot en rond en niet te donker van kleur? Ook allemaal dezelfde grootte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat ze van aug 2009 is en 9 maanden oud is....Ik denk trouwens dat je bedoeld dat ze 1 jaar en 9 maanden is?

Oh ja..en nog wat...als je geen kruiden kunt plukken dan kan je ze ook gedroogd bestellen bij webwinkeltjes...

aangepast door Grandelapin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .