Ga naar inhoud

maagdarm infectie


Ingrid M

Aanbevolen berichten

Gisteren at Knabbel ineens niks meer :(, ik ontdekte dat hij niet keutelde en hij begon ook ineens te tandenknarsen. Na lang zoeken hier op Bunnybunch dachten mijn vriend en ik aan een verstopping of gas want daar kwam het het meeste mee overeen kwa klachten. Temperatuur gemeten want dan was erg belangrijk, 35,3 graden... Ik over de flos dus dienstdoende arts gebeld, ik vertrouwde het nu echt niet meer. Temperatuur was echt veels te laag en moest wel langskomen. Geen auto en natuurlijk in Eindhoven en niet het plaatsje waar ik woon. OV zou te lang duren (2x overstappen) voor hem met de nodige risico's dus heb ik gevraagd naar wat de mogelijkheden waren. Misschien een tip voor andere hier: de dierenambulance :yes:. Meteen erachter aan gebeld en ze waren er met 10 minuten tot een kwartiertje denk ik. 3 man sterk wat fijn was voor mij (ik heb 1 maand geleden een buikwandcorrectie gehad en mag eigenlijk nog niet tillen), 1 van de lieve mannen daar heeft de hele weg voor knabbel gezorgd en ik heb nog niet 1 moment de reiskoffer hoeven tillen. Ze gingen zelfs mee naar binnen en mee de behandelruimte in enzo. 1tje bleef buiten en kwam halverwege binnen toen de dierenarts naar een kat onder narcose moest om te vragen hoe het met Knabbel was. Kan niet anders zeggen dan dat ik vol lof over de dierenambulance ben en hoe ze helpen :goed:. Knabbel blijkt een maagdarm infectie te hebben en met een hele zwik medicijnen mochten knabbel en ik weer naar huis terug. Hij heeft ook een pijnstillend spuitje gehad en 1 met primperan. De dierenambulance broeders keken tevreden toe hoe Knabbel op mij afsprinte toen de handen van de dierenarts bij hem in de buurt kwamen. Ik was goed voor mijn dieren en ze zagen dat het voor mij net mijn kindertjes waren (en ik kan je vertellen dat dat even kei-goed voeld als zulke mensen dat zeggen). Fijne dierenarts want ze werkte gewoon door terwijl knabbel in mijn armen mocht blijven liggen. Thuis gekomen heeft die ambulance broeder Knabbel nog helemaal mee naar binnen getilt voor me waarnaar hij stiekem toch nog even naar Babbel wilde kijken :mdr: (ik had er immers 2 dus die andere wilde ze ook zien). 1ste wat hij zei, die beestjes hebben het hier goed (dank je, dat moet ook en voelt echt heel heel erg goed). Thuis stond meneer zelfs voor de reiskoffer zo van, zeg hoe lang gaat het nog duren voordat ie open mag? En we deden hem open en meneer maakt een paar jumpen en sprintjes waar je u tegen zegt. Mijn vriend zag me zichtbaar ontspannen. Knabbel werd weer echt mijn hyperactieve konijntje :love:.

De Sulfatrim drops moest ik al starten gisteravond en ik heb hem voor de zekerheid nog wel dwang gegeven. Hij sprong zijn kooi in en begon als eerste als een idioot te drinken waarna hij spontaan zelf begon te eten (na de dwang....) Vanaf dat moment kon ik ook weer lachen en genoot heerlijk van dat snuitje in die bak, nu had ik ook rust! Ik kan niet anders zeggen dan dat ik blij ben dat ik mijn gevoel gevolgd heb en toch gisterenavond nog met hem naar de dierenarts ben gegaan, ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik langer had gewacht! Dat ik veel kwijt was aan geld interesseerd me dan niks, de ambulance broeders leken op de 1 of andere manier ontzettend tevreden, menig ander dierenbezitter zou zijn dier gewoon hebben laten zitten tot morgen zeiden ze...

Ik heb mee gekregen aan medicijnen: carprofen drops, 2x daags & sulfatrim drops 2x daags & primperan 3x daags.

Intussen weet ik door het vele lezen hier dat carprofen drops tegen de pijn is en primperan heb ik zelf ook (als ik misselijk ben bij migraine). Ik weet alleen niet of primperan bij konijntjes ook dient als bestrijder van misselijkheid?

En weet iemand me iets te vertellen over Sulfatrim drops? Ik las zo'n beetje uit de bijsluiter dat dat een middel is tegen bacterien? Wat doet dit middel precies?

En wat zouden jullie aanraden met de dwangvoeding?

Hij is gisterenavond weer begonnen met zelfstandig eten en heeft toen nog wel dwang van mij gehad. Vanmorgen na zijn medicijntjes heb ik hem ook geprobeerd nog te dwangen maar na 8 ml wilde hij echt niet meer en ben ik ermee gestopt. Lijkt mij niet zinvol om aan te blijven sturen met dwang als hij zelf weer gestart is met eten? Hij zit nog niet aan zijn oude eetpatroon dus is het slim hem wel nog extra te geven door middel van dwang? Of denken jullie dat ik dat beter na kan vragen bij de dierenarts van gisterenavond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Normaal als je konijn zelf eet zou ik niet gaan dwang voeren.

Door de pijnstilling gaat ie zelf ook weer eten. Bij en darm infectie/verstopping kun je ze beter soorten groen aan bieden.

primperan is voor de darmen die te stimuleren.

8ml dwang voer is ook erg veel in dit geval....kun je het beter op 2ml houden om het uur dan zo veel ineens. Maar in dit geval moet je erg oppassen omdat er een infectie verstopping is kun je met dwang voer zijn maag op blazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor het snelle antwoord.

Ik heb nog even bij de kruiden hier geneust voordat ik op pad ga: ik ga in ieder geval kamillehooi en paardebloemhooi bij halen. Dille staat er is bacteriedodend, peterselie zijn ze hier beide knettergek op, framboos ga ik voor kijken, rozemarijn, salie en tijm. Allemaal wel een gunstige werking op zijn probleemgebied nu. Voor de rest krijgen ze weer lekker andijvie,boerenkool, witlof en een beetje spinazie. Ik ga eens even goed neuzen voor wat lekkere dingetjes in de bak met groen, ik meen dat ik laatst zag dat de radijsjes bij de AH in de aanbieding waren, laten ze nou net graag die blaadjes eten :mdr:.

Mag ik Knabbel verwennen met een stukje appel of peer of is dat beter van niet nu omdat er vrij veel suiker in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ben je een lief konijnenmoedertje. Je beesten mogen blij met je zijn! Fijn om te horen dat de medewerkers van de dierenambulance zo goed geholpen hebben. Mijn ervaring is ook dat dit vaak zeer gemotiveerde mensen zijn, terwijl het toch over het algemeen vrijwilligers zijn. Complimenten voor jullie allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben weer thuis en de nijntjes hebben hun groente weer gehad, de koelkast ligt barstensvol en de winkels hebben hun winst voor vandaag wel geboekt met mij geloof ik :whistle2:.

Ik heb toenstraks een bord vol met groenten en kruiden voor allebei gemaakt. Na het lezen van de spinazie van bunny ranch chanhty heb ik nog snel de spinazie op het bord van Knabbel weg gevist en bij Babbel neer gelegd. Vanaf nu ga ik dan ook volledig stoppen met de spinazie (vries de rest wel in voor mij en mijn vriend). Knabbel aarzelde een beetje in het begin, mede door de kruidengeur denk ik maar begon later lekker te smikkelen van de boerenkool (voor dat ene kleine stukje appel deed hij trouwens bijna een moord). Ze hebben een bord met boerenkool, een blad andijvie en fijngesneden andijvie gehad, een radijsje, witlof, een mini stukje wortel, dille, tijm, salie, selderij en rozemarijn gehad. Ik heb nog paprika in huis liggen om te gaan proberen maar wacht daar nog even mee (anders wordt het teveel in 1x denk ik). Ik heb ook raapstelen gekocht maar kan niet terug vinden in het lijstje of dit een goede of foute groente is dus zolang ik dat niet weet krijgen ze hem niet. In het bakje waar ze normaal hun groen in krijgen heb ik nu pepermunthooi gedaan als extra (ze hebben ook nog een volle ruif vol hooi). Na het eten wat Knabbel heeft gegeten (hij zit echt bij lange na nog niet aan zijn oude eetpatroon) viel hij als een blok in slaap. Babbel volgde zijn voorbeeld en slaapt ook na het lekkere eten.

Ik heb besloten te stoppen met dwangvoeding en Knabbel zelf eerst te laten eten. Gaat het fout (en ik ben toch thuis nu na mijn operatie) dan grijp ik meteen weer in mijn dwangvoeding. Dit mede door het verhaal van bunny ranch chanty over maag opblazen maakte dat ik het beter vind te stoppen met dwang. Ik kan immers meteen ingrijpen als het fout gaat.

Wie weet of konijntjes raapstelen mogen hebben?

En zo ja mogen ze dat hebben of niet?

En dollie: dank je wel voor je antwoord, ze hebben allebei genoten van hun stukje appel :D. En nu weet ik ook wat sulfatrim drops ongeveer is.

Fluf en Tinus: dank je wel, doet me erg goed. Ik heb op internet al zitten neuzen en zag dat je de dierenambulance kunt steunen met een gift... Misschien ga ik dat wel doen want het is inderdaad een vrijwillige organisatie vertelde ze me gisteren. (de rit kostte overigens wel gewoon geld). En waren zij er niet geweest dan had ik toch een probleem gehad met het vervoer naar de dierenarts terwijl het wel echt nodig was.

Bunny ranch chanthy (ik zal het wel een paar keer fout getypt hebben vrees is :s): bedankt voor de goede adviezen. Ik heb ze op dit moment hard nodig omdat ik het beste wil voor Knabbel dus ik vind het heel erg fijn.

Alle tips en ideeen zijn dan ook van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

knabbelenbabbel6-5-2010001.jpg

Het bord wat ze toenstraks gekregen hebben (allebei 1 zo'n bord).

Knabbel observeren van een afstandje:

knabbelenbabbel6-5-2010005.jpg

Daarna gaat Knabbel over in snuffelen:

knabbelenbabbel6-5-2010006.jpg

knabbelenbabbel6-5-2010007.jpg

Hij is nog bezig een filmpje van Knabbel te uploaden wat erg lang duurt dus die moet nog even wachten samen met de foto's van Babbel.... Ben in ieder geval blij weer te zien dat hij eet :)

aangepast door Ingrid M
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes raapstelen je ziet ze zelden meer :party:heel goed voor konijnen, wilgentakken nog eff vergeten en het groen daar van, is heel goed voor de darmen.

BRC is ook goed hoor :mdr: afkorting

Weet niet of ik reclame mag maken :mdr: maar bij de AH een zak voor €1,00 :yes:. Ze hebben er net een paar stengels (met blaadjes) van gekregen. Toen ik beneden kwam zat Knabbel bij zijn bord groen met eten in zijn mond en keek me zwaar betrapt aan :mdr:. Jammer genoeg hield hij het toen wel meteen voor gezien en ging in een hoekje zitten en at niet meer verder :s. Ik heb nu een kleed over de kooi heen gelegd zodat hij rustig kan eten zonder zich meteen gestoord te voelen tijdens het eten. Babbel had zijn bord met groen al bijna op :surprised:, de goeie eterd hahaha:party: en zat aan zijn bakje met de pepermunthooi erin te knabbelen.

Ik zal het onthouden, is inderdaad wat gemakkelijker BRC :mdr:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn raapstelen?? :P nog nooit van gehoord :P

Maar ehm, mijn konijnen vragen zich af of ze alvast kunnen reserveren voor vanavond. Die groente salade lijkt ze wel wat namelijk :he:

Fijn dat Knabbel wel wat blijft eten!

Zal zo wel even een foto maken van raapstelen :yes:.

Het duurt hier erg lang met video's uploaden (zo maar eens mijn pc een poetsbeurt geven van binnen denk ik :he:).

Zodra ik de foto's heb laat ik je er ook 1 zijn van raapstelen.

Hoeveel konijnen heb je Dollie :mdr:?

Dank je wel voor het compliment :$:mdr:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee :he: ze krijgen hier ook behoorlijk wat groente, maar dat ziet er nooit zo leuk uit.

Haha laat maar komen hoor, ik zal de borden net zo mooi opsieren :mdr:.

Ik weet allen niet of ze vanavond weer zo'n vol bord mogen?

Denk het wel he? Ze zijn immers gewoon aan groen gewend....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De raapstelen eten ze hier nu ook Dollie :mdr:.

Vanmorgen had Knabbel de helft van zijn bord groente leeg, bijna al zijn hooi en hij had nog 2 biks over van de 15 gram van gisteravond.

Denk dat hij dus wel netjes gegeten heeft :yes:.

Babbel daar in tegen had alles op :mdr: maar die is goed gezond op het moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wordt wel een dure stamppot dan als zo'n klein bosje een euro kost:p en om nou direct te zeggen dat elk konijn raapstelen heerlijk vind..... dat zeggen ze ook van worteltjes maar ken toch echt een konijne die niets van wortletjes moest hebben. elk beestje zn smaak he

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen straks toen mijn hulp er was (mag zelf nog geen zwaar werk doen na mijn operatie) zat Knabbel los, hij klom de trap op en toen ik bij hem ging zitten had hij ineens een beetje een scheef koppie. De hulp zag het ook. Hij zat ook heel de tijd te krabben met zijn achterpoten aan zijn oren... Kan hij iets van een oorontsteking bij zijn probleem nu hebben of is dat onmogelijk en maak ik me nu om niks zorgen?.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .