Ga naar inhoud

Hoe lang Panacur geven?


Kim1982

Aanbevolen berichten

Bo heeft t/m januari 3 maanden Panacur gehad (toen uit voorzorg omdat de vermoedens E. Cuniculi was maar de bloeduitslag was toen wel negatief). In maart op halfjaarlijkse controle geweest en om te laten inenten en toen nog eens bloed geprikt voor EC en toen was de bloeduitslag positief. Van Wilhalminpark in Utrecht heb ik toen begrepen om een konijn wat EC heeft na de eerste behandeling 4x per jaar 2 weken Panacur te geven en bij stressmomenten. 2 weken geleden ben ik Panacur bij mijn dierenarts gaan halen omdat Bo weer wat moeilijker liep, zij had het toen over 3 weken Panacur geven en als het dan weer beter ging met lopen kon ik stoppen.

Hoe lang zouden jullie hem Panacur geven? Wat zijn jullie ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het idee hebt dat hij moeilijk liep (veroorzaakt door de EC) zou ik een maand doen. Mijn (KK) DA zei dat dit in principe afdoende moet zijn, mijn konijn Indy had ook EC.

Overigens heb ik er voor gekozen niet vier keer per jaar preventief te gaan geven, ik zag daar het nut toch niet zo van in, en ik was ook bang dat mocht het dan wél nodig zijn, de panacur niet meer zo effectief/werkzaam is omdat je het al zo vaak gegeven hebt.

Toen mijn konijn een dik half jaar later weer symptomen begon te vertonen die EC gerelateerd zouden kunnen zijn en we de oorzaak niet zo gauw konden vinden, heeft hij wél een maand Panacur gehad, maar uiteindelijk bleek dat hij wel andere problemen had.

Wil je dus ook op het hart drukken niet gelijk naar EC te wijzen, als hij opeens symptomen vertoont die bij EC zouden kunnen horen kun je natuurlijk sowieso Panacur geven maar kijk óók naar een andere oorzaak.. Een scheef koppie kán veroorzaakt worden door een midden oorontsteking, problemen met de achterhand kunnen overal vandaan komen en in Indy's geval.. Urinebrand kan ook veroorzaakt worden door een blaasontsteking (wat hij eerst had) of door blaaszand (wat hij later ook bleek te hebben..) dus ja.. Omdat Indy eerder al EC had met urinebrand hadden we daar makkelijk van uit kunnen gaan, maar dat had ons dan wel een maand gekost, nu hebben we eerst/tegelijkertijd andere mogelijkheden onderzocht..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .