Ga naar inhoud

konijn mager, en stil in hoekje


gerjanne

Aanbevolen berichten

Ik was gister mijn konijnen aan het voeren, en toen aaide ik ze zo, en toen voelde ik zo bij speedy, dat zn bot van zn rug er best wel uitstak en zn ogen zagen er hol uit zegmaar.

En ze zit stil in een hoekje, eet en drinkt wel gewoon! de andere konijnen zijn best wel dik?

Kan ze ziek zijn?

liefs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze goed eten en keutelen maar toch afvallen dan kunnen het ook wormen zijn.

Weeg je je konijnen wel eens, met andere woorden, weet je of ze echt afgevallen is of lijkt het alleen maar zo.

Ik zou naar de dierenarts gaan en als je gaat wat keutels meenemen voor controle daarvan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje is sinds kort ook opeens niet meer actief. Ze was altijd superactief en bijdehand! Ze liep altijd rond te huppelen in huis en sprong ze zelfs al meteen uit haar hokje als we haar 's ochtends eten gaven. Nu kunnen we zonder toezicht de hele dag het hok open laten staan zonder dat ze ook maar iets doet.

Ze eet en drinkt nog steeds. Hoewel niet heel erg enthousiast meer. Aan haar snoepjes snuffelt ze eerst een paar minuten en haar knabbelstaaf is nu zelfs na een week nog niet op, (terwijl deze normaal na 2 dagen op zijn). Een stukje appel grist ze nog wel uit je vingers.

Plakpoep heeft ze wel een beetje.

Ik heb haar zelfs een paar keer buiten haar hok gezet, maar ze sprong meteen weer terug en zit alleen maar in een hoekje. Als we naar het hok toe lopen of op de bank zitten, wil ze wel nog aandacht van ons. Als je haar eenmaal aan het aaien bent zit ze heel ontspannen te genieten en als je, je hand dan weghaalt gaat ze met haar kopje onder je hand.

Ik snap er helemaal niks van! Van de een op de andere dag kwam ze er niet meer uit. Ik vind het zo zielig. Ik wil mn ondeugende actieve konijntje heel graag terug!!

Wie kan mij helpen!

Groetjes,

Viola

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me zo snel niets (of eigenlijk juist vanalles, te veel) bedenken over de oorzaak maar dit gedrag, zeker in combinatie met het slechte eten en de plakpoep doet toch echt alarmbellen rinkelenm bij mij, hier moet je echt even mee naar de dierenarts!

edit; Oh, Violaz, je kunt misschien beter even je eigen topic aanmaken. Had niet gezien dat dit een ander topic was.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Viola,

Misschien is het handiger om zelf een topic te openen zodat mensen je goed kunnen helpen. Ik zou toch wel echt even naar de dierenarts gaan, het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat ze last van haar tandjes heeft en daarom wat minder goed eet. Eet ze nog wel goed brokjes en hooi? Hoelang heeft ze al plakpoep?

Edit: Dollie was me al voor..

aangepast door raylaatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar afvallen, lusteloos zijn en ontlasting problemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Ik zou de ontlasting laten onderzoeken als ze plakpoep hebben (wormen, coccidiose). Verder bij afvallen kan het ook e.cuniculli zijn, ook als je verder niks merkt aan het konijn.

Een ziek konijn laat het vaak niet of nauwelijk merken. Als je simptomen ziet die er op kunnen wijzen dat je konijn ziek is, ga dan gelijk naar een goede dierenarts, laat je niet zomaar wegsturen, maar laat je konijn echt goed onderzoeken! Zomaar even een antibiotica geven is zeker niet goed, ook niet als de dierenarts dit doet.

Je kan wel een pijnstiller geven, als het dan beter gaat met je konijn weet je zeker dat hij/zij ergens pijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

al naar een dierenarts geweest??

ze is duidelijk niet in orde en een ziek dier wordt vaak door de groep verstoten.

Dus apart zetten, naar de kk da en zorgen dat ze beter wordt. Daarna kijken of ze weer in de groep kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je vorige berichtjes lees denk ik toch echt dat je konijn niet in orde is. Ze wordt toch buitengesloten door de andere konijnen? Ze is toch mager? Je zegt dat ze vrolijk rondspringt, maar je zei eerder dat ze stil in een hoekje zat. Dat staat zelfs in de titel van je topic!

Ik zou haar een dag apart zetten, zodat je echt kunt zien wat ze eet en of ze goed keutelt. Pas dan weet je zeker of ze genoeg eet en of de keutels die je in het hok vindt van haar zijn en niet van de andere konijnen. Dat ze mager is en er niet goed uitziet is echt een teken van ziekte. Je andere konijnen merken dat ze zwak is en stoten haar daardoor uit de groep. Hierdoor krijgt ze te weinig te eten, hetgeen haar nog zwakker maakt. Ik zou me dus echt wel zorgen om haar maken. Zet haar dus een dag apart om te zien of en hoeveel ze eet en poept. Dan kan je met die informatie naar de dierenarts. Laat haar niet bij de andere konijnen zitten als je merkt dat die konijnen onaardig tegen haar zijn.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Saar is helaas overleden.. Zelfde klachten.

Ineens ging ik merken dat hij minder enthousiast was, niet echt meer graag rondhupste. Nu zat hij samen met Mini, die graag een beetje meer eet, dus de bakjes waren altijd leeg. Na verloop van tijd, merkte ik ook dat Saar dunner werd.. Dus ik ging ze apart voeren, Saar kreeg meer dan Mini. Uiteindelijk werd er niet meer bewogen en niet meer gegeten. Ben toen naar de DA geweest.. het waren 2 opties, of de tanden, of misschien toch een iets vergrootte nier.

Ik moest gaan dwangvoeren (gewoon met olvarit) (en op vakantie)

Mijn ouders de instructies gegeven.. en erbij gezegd, als het na 2 dagen niet beter is, laat hem dan maar inslapen.

Nou, na een dag hadden mn ouders al besloten dat dit zo niet langer kon. Ze zijn teruggegaan naar hun DA en die constateerde een giga grote nier en mn nijn was zichzelf aan het vergiftigen!! Dus, let even goed op de oren, zijn ze nog roze?? Of zijn ze wit, dan is het foute boel. Ook het tandvlees mag NIET wit zijn!

Ik zou echt aanraden naar een goede DA te gaan, wil je je konijntje niet onnodig laten lijden... wat ik in ontwetenheid wel heb gedaan (vind ik zelf) en waar ik nu nog spijt van heb!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ze eet goed, en springt vrolijk rond, denk dat ze gewoon te weinig eet omdat die anderen heel gulzig zijn.

als ze te weinig eet, eet ze dus niet goed....

Die van mij at na de castratie ook niet veel, maar wel alles... Na 2 dagen stond ik wel bij de da op de stoep... koorts.. dus antibiotica en 10 dagen medicatie.

Het eten werd meer, maar de biks bleven liggen... dus weer naar de da... haken op de kiezen vanwege het niet genoeg eten.

Ik neem aan, dat jij je konijn de beste zorg wilt geven.... dus zoek een goede da

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .