Ga naar inhoud

Help! Wormen of maden?


xRaisin

Aanbevolen berichten

Halloo,

Er is iets heel erg mis met mijn konijn Snuffy.

Toen ik vanochtend beneden kwam en in haar hok keek, zag ik dat ze heel dunner dan normaal was. Haar ruggengraat leek zegmaar helemaal uit te steken, ze zat niet op haar kont en haar buik was helemaal bol.

Toen ik haar oppakte zag ik ook allemaal plakpoep ofzoiets aan haar kont zitten, terwijl we haar kont nog niet zo heel lang geleden hebben schoongemaakt.

En er waren ook een paar witte, kleine wormen, maar ik weet nu niet zeker of het wormen of maden zijn...

Eerst dacht ik dus dat er wormen waren en heb ik op internet vanalles over opgezocht, maar toch leek het niet helemaal te kloppen.

De kenmerken waren bij wormen vooral dat de wormen gewoon tussen de poep zat en niet meer.

Bij maden zag ik ook weer meer over plakpoep enz.

In de tussentijd hadden mijn ouders haar kontje met lauwwater schoon geprobeert te maken.

Ik heb de dierenpraktijk geprobeerd te bellen, maar het is zondag en zijn ze dus gesloten:grrrrrr:.

Nou willen we morgen afspraak maken en dan morgen gaan, maar ik heb dus ook gelezen dat als het maden zijn, dat je zo snel mogelijk moest handelen.

Dus maak ik me nogal zorgen...

Wat kan ik nu het beste doen?

xx

alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna zeker maden!! Wormen komen zelden voor bij konijnen en het is nu echt vliegentijd! Ik kan het weten, mijn konijntje bleek ze zaterdagochtend ook te hebben, haast is geboden!Binnen 4 uur tijd vreten ze zich naar binnen in je konijn, een anti maden/myasis middel moet er op, heb ik gister bij de dierenwinkel gekocht maar die zijn nu natuurlijk dicht...Dan maar de dierenarts, wel duur maar er is echt haast bij... Succes! Sterkte voor je konijn, Groeten Marijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stomme mensen,

waarom willen ze haar niet nu naar de dierenarts brengen,

ik zit al heel de middag te zeggen, dat ze morgen misschien niet red!!

En waarom moet de dierenarts nou weer gesloten zijn...

Er zijn 2 praktijken in Gorinchem en ze zijn allebei dicht!!

Ik heb haar net nog geaaid en je kunt gewoon heel haar skelet voelen bij haar kont en haar ribben kun je nu helemaal neit meer voelen, daar is het nu zo bol!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog wat van internet:

De vliegen zoeken konijnen met vieze achterwerken, of konijnen die de lucht van diarree of urine bij zich hebben. Ze leggen eitjes in aangekoekte uitwerpselen of in de viesruikende vacht, meestal in de onderkant van de staart, maar ook wel tussen de achterpoten. De maden die hier uitkomen eten zich binnen 4 uur een weg naar binnen en veroorzaken bloedvergiftiging. Zonder snelle behandeling kan een konijn hierdoor binnen twee dagen sterven.

Diagnose

Let goed op of je groene vliegen in de buurt van je konijn ziet. Als dat het geval is weet je dat het foute boel is. Controleer of een groene vlieg aan het werk is geweest bij je konijn: vaak heeft je konijn dan een wondje in de buurt van de anus, of binnenkant van de achterpoten, en zie je maden. Verdere tekenen van besmetting zijn: vreemde kale plekken, apathisch gedrag van het konijn en gaatjes in de huid. De gaatjes zijn door de maden gemaakt.

Als dit geconstateerd wordt, dan onmiddellijk naar de dierenarts. Dit is een noodgeval!!! Dus ook als het avond is, of weekend. Veel dierenartsen hebben avond- of weekenddienst, en zullen je willen helpen.

Wacht je een dag met naar de dierenarts te gaan, kan dit voor het konijn dodelijke gevolgen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

raar normaal heeft een dierenarts een spoeddienst

Jha, ik had dus ook op die site onder het kopje 'spoed' gekeken.

Daar stond ook van 'soms heb je snel een dierenarts nodig'.

Dus ik kijk naar dat nummer, is het exact hetzelfde nummer die ik vanochtend heb geprobeerd te bellen en waarbij ze zeiden dat ze gesloten waren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een van mijn vorige konijnen, een voedster, is het eens gebeurd dat haar achterste vol vliegeneitje zat.

Dus geen wormen, maar nog de eitjes.

En die knurft van een konijn-onkundig dierenarts die ik toen had,

kon er niets aan doen zei hij, we moesten iso-betadine oplossen in water,

en haar daar met haar poep inzetten.

Telkens weer, om het uur, tot alles weg was.

Zo gezegd, zo gedaan, is gelukkig in orde gekomen.

Misschien kan je dat proberen, tot je bij een DA terecht kan.

Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?

Hoe meer wormen weg, hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval zeker het hok schoonmaken,je nijntje zoveel mogelijk maden vrij maken en toch proberen om ergens een da te vinden

Maden zijn snel,gruwelijk en heel gevaarlijk je nijn kan binnen de 4 uur dood gaan.als ik het goed zie is er al 5 uur voorbij en de kans dat het te laat is is groot.

In ieder geval heel heel veel succes !

Edit:mistique was me voor

aangepast door Caafje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ipv op BB zitten moet je nu echt een dierenarts gaan zoeken die je kunt bellen en waar je VANDAAG nog heen kunt.. Als je wacht tot morgen heb je misschien heel veel spijt wanneer je morgen wakker wordt, en dan kun je het niet meer terugdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het trieste is dat als je konijn plak poep heeft je er een potiencieel slachtoffer van maakt.........en je er dus zelf mede vrantwoordelijk voor bent dat je konijn maden krijgt.

Als je niet naar de dierenarts bent gegaan en het zijn maden kun je haar morgen of in laten slapen of ze is dan al dood.

De maden scheiden namelijk een giftige stof af wat ook pijnstillend werkt.

Dit is mede naast het opeten van je levende konijn dodelijk. En een lijden van het konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf in Gorinchem gewoond en ben ook 2x op zondag met ons vorige konijn naar de DA geweest. Het dierenziekenhuis aan de Haarse Kade. Volgens mij moet je het antwoord app. afluisteren en wordt je dan doorgeschakeld met de dierenarts!

Ik hoop dat het goed afloopt!

Groetjes Demie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .