Ga naar inhoud

gras


happy211

Aanbevolen berichten

heej,

ik heb ergens gelezen dat je konijnen geen gras mag geven waar kalk op gestrooid is. ook zag ik ergens dat je konijnen geen vers lentegras mocht geven. klopt wat ik gezien heb en is het al het moment dat ik de konijnen op het gras kan zetten, het is zulk lekker weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, ik heb een terras met tegels;)

Wat google uitspuwt na een zoekactie "lentegras+ konijn":

* lentegras is erg eiwitrijk en moet worden opgebouwd

* sommige dierenartsen hebben lentegras op de lijst verboden voeding staan en hier en daar staat dat het gas kan veroorzaken

Niet alles wat google oplevert is waar, maar ik zou voorzichtig zijn.

Inderdaad nog even afwachten hoe de ervaringen van BB-ers zijn hiermee.

Dat lijkt me lastig.. ik kan me voorstellen dat je ze graag op het gras wilt loslaten met dit mooie weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze de eerste dag maar kort op het gras laten, de volgende dag ietsje langer en ga zo maar door.. (Als ze veel eten tenminste, als ze alleen maar rondhuppelen is het een ander verhaal natuurlijk..) Zo kun je het een beetje opbouwen. In één keer heel veel is niet zo goed. Maar verder zijn konijnen 'gemaakt' om gras te eten, het is in principe nog beter dan hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het er gisteren toch gewoon op gewaagd en ze waren zo blij! naast de vijver(waar ze natuurlijk niet bij konden) de fontein even uitvoerig bekijken, dan wat rondhuppelen en dan .... aaanvalluuh!!! ik had expres een stukje gras uitgezocht met heeeel veel paardebloemen. en het was ook nog een beetje in de schaduw, dus dat was helemaal mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gras gezaaid, het moet nog groeien.

Het is bedoeld als gracht tussen hekje en hok, zodat de honden er absoluut niet bij kunnen.

De konijnen zullen op den duur gebruikt worden als levende grasmaaiers.

Ik ga er wel langzaam mee beginnen. Moeder heeft ooit wel gras gegeten (vorig jaar), maar de kleintjes nog nooit.

Dus ik zal -als het straks gegroeid is- eerst af en toe een beetje gras afknippen en in het hok leggen. Kijken hoe ze er op reageren (qua ontlasting) en zodra ze er een beetje aan gewend zijn, dan kunnen ze af en toe even op het gras lopen.

Maar het is bij mij niet de bedoeling dat ze daar dagelijks gaan lopen. Maar zodra ze gras eten, zal ik wel dagelijks een beetje plukken of knippen en in de ren/hok leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vochtig/plakkerig gras bevat veel suiker. Hoe meer zon hoe meer suiker. Dit in combi met een relatief koude nacht geeft veel suiker. Suiker verdringt de ruwe celstof.

Je kunt beter langstelig gras geven. Afgemaaid of afgegraast gras bevat meer suiker in de toppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat van die suiker klopt wel, maar alsnog is de hoeveelheid suiker in gras dan erg laag hoor. gras bevat sowieso niet zoveel voedingsstoffen, maar de vezels erin zijn wel heel goed voor de tanden en de darmen.

mijn nijntjes hebben hun eigen grasveld, en op sommige plekken is het behoorlijk kort, maar op andere plekken staan nog echt pluimen gras. ze vinden het heerlijk, zijn supergezond en hebben nog nooit plakpoep, haakjes of overgebleven BDK's gehad. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat lentegras DUS helemaal okee is hoor. maar ik denk dat je gewoon goed op je nijn moet letten qua ontlasting, en dat je het op moet bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HAllo

Ik zou idd erg voorzichtig zijn met lentegras en het heel langzaam opbouwen

Ons vorige konijn is er aan doodgegaan.

Lekker buiten in de ren gezet(half stenen, half gras)

Beestje helemaal blij en vrolijk.At dag daarna haast niet. 's-avonds was ie heel lusteloos.Naar DA gegaan, dwangvoeding gekregen en nog van alles.Uur later was ie dood.Volgens DA omdat hij teveel eiwitrijk (lente)gras had gegeten.Het verse lentegras schijnt idd niet zo goed te zijn, althans niet teveel in eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras is gezond en natuurlijk voedsel voor konijnen. Maar... je moet het wel rustig opbouwen als ze het nog niet gewend zijn.

Te vaak gebeurde het dat men na een lange winter zonder gras de konijnen op de eerste mooie voorjaarsdagen opeens op het gras liet lopen. Dan eten ze ineens te veel en ook nog eens het extra eiwitrijke gras. En dan kan je konijn gas krijgen. Mijn konijnen lopen ook in de winter wel op het gras en ik kan ze in het voorjaar dus ook gewoon op het gras laten. Net als in de natuur. Of het gras dan wat nat is of zo, maakt niet uit. Wel als je nat gras plukt en geeft. Het blijft dan soms even liggen en kan dan gaan gisten.

Mijn cavia's wonen 's winters binnen en moeten daarom iets geleidelijker wennen aan het gras. Vaak geef ik het ze aan het eind van de winter alvast in hun binnenverblijf en zodra het 10 graden is gaan ze een tijdje naar buiten. Inmiddels maaien ze al weer hele dagen gras voor mij. Belangrijkste is dus als ze het niet gewend zijn: LANGZAAM opbouwen.

Je kan ook zelf gras zaaien in een platte bak(ijsbak bijvoorbeeld). En dan geven las lekkere traktatie. Af laten maaien door de konijnen / cavia's en daarna weer laten aangroeien voor de volgende keer.

Dat je konijn minder hooi eet als het gras eet is logisch, hooi is eigenlijk gewoon gedroogd gras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergis je niet in de suiker, heeft menig paard al ziek gemaakt. Koeien gaan ervan aan de dunne etc

dat wordt, bij paarden althans, niet veroorzaakt door een teveel aan suiker, maar door een teveel aan eiwit in combinatie met relatief veel stikstof.

ik denk dat dit voor konijnen misschien ook wel geldt, maar het heeft dan niets met suiker te maken hoor.

Edit: http://users.skynet.be/augusti/konijnenvoeding.htm

daar staat het ook in, over dat eiwit. lentegras kun je dus beter niet geven inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat paarden gevoelig zijn voor te veel eiwit in gras is achterhaald, het gevaar wordt wel degelijk veroorzaakt door de suikers (fructaan). Paarden die gevoelig voor hoefbevangenheid zijn, kunnen alleen het gras op als het fructaangehalte relatief laag is. Veel dierenartsen denken nog steeds dat het aan het eiwitgehalte ligt, maar dit klopt echt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .