Ga naar inhoud

Castratie voedster bij onervaren dierenarts


Dollie

Aanbevolen berichten

Ik weet niet helemaal of onervaren het juiste woord is... Maar de praktijk waar ik heenga, castreert praktisch nooit voedsters. De dierenarts in kwestie heeft het misschien wel genoeg gedaan hoor, dat hoor ik morgen.

Deze dierenarts is zeker konijnkundig, het is echt een geweldige praktijk, maar dit is wel een minpuntje. Ik heb een tijdje geleden gebelt voor info en toen vertelden ze me dus dat ze dat echt zelden doen. Vandaag belde ik voor een afspraak en met de vraag of ze het, ondanks dat ze het niet vaak deden, wel konden en wilden doen. De assistente kon me daar niet echt een zinnig antwoord op geven zonder overleg met de dierenarts, en ze belt morgen dus terug. Dat op zich vind ik wel positief, ze had ook gewoon een afspraak kunnen maken. Maar toch.

Het punt is ook dat ik eigenlijk niet echt andere opties heb, de dierenartsen in de buurt waar ik ervaring mee heb ga ik dus nooit meer heen, ik zou eventueel uit kunnen wijken naar Groningen maar voor mijn gevoel zit daar ook geen dierenarts waarvan ik echt zeker weet dat hij (of zij) konijnkundig is.

Natuurlijk is het sowieso even afwachten wat ze me morgen vertellen, maar wat is jullie mening hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat is een hele lastige...

Ik heb het ook aan mijn dierenarts gevraagd hoe vaak ze het doen en die zei toen 1 keer per maand en dat vond ik al niet zo gek veel. Maar vaak genoeg om er ervaring in te hebben, dus ik heb het wel daar laten doen.

Je zou eens naar de exacte cijfers kunnen vragen, hoeveel op jaarbasis? En hoe vaak is het misgegaan?

Als je het niet vertrouwd moet je het niet doen. Een castratie bij een ram of bij een voedsters is wel een groot verschil.

Dan maar wat verder rijden. En vragen of je voedster een nachtje mag blijven tot ze weer redelijk zelf een en keuteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou snap ik het allemaal weer een beetje , iris .

Ik kan je er niet veel zinnigs op zeggen , onze dierenarts doet wel regelmatig castraties van voedsters en rammen .

En ookal is het bij rammen de ingreep veel simpeler , toch overleed onze ram en mankeerde onze voedster niets.

Het was bij hem ook de eerste keer dan een konijn overleed ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan maar wat verder rijden. En vragen of je voedster een nachtje mag blijven tot ze weer redelijk zelf een en keuteld.

Ik zou het helemaal niet erg vinden om naar Groningen te rijden, áls daar een dierenarts zat die gewoon echt KK is. Maar ik ben tot nu toe eigenlijk nog het meest overtuigd van mijn eigen dierenarts. (Gebaseert op de ervaringen van andere BB-ers met Groningse dierenartsen tenminste..)

Nou ja, ik wacht sowieso eerst af wat we morgen te horen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de dierenarts die de ingreep moet doen t bijna nooit doet, dan zou ik op zoek gaan naar een andere. Het is nogal wat anders dan het opereren van een hond of kat. Mijn dierenarts heeft er heel veel ervaring in. Die doet er een paar per week en zijn collega's ook. Die zijn ook echt voorstander om een voedster te steriliseren omdat 80% van de konijnen later problemen zoals kanker of cysten aan de baarmoeder krijgt.

Ik zit er ook aan te denken om mijn konijnen alsnog te laten steriliseren, vandaar dat ik t er toevallig gisteren met t konijnenspreekuur ook met hem over gehad heb. Alleen zit deze dierenarts in t zuiden dus daar hebben jullie niks aan, maar ik neem aan dat als je even goed rondvraagt er ook bij jullie in de buurt echt konijnkundige dierenartsen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen zit deze dierenarts in t zuiden dus daar hebben jullie niks aan, maar ik neem aan dat als je even goed rondvraagt er ook bij jullie in de buurt echt konijnkundige dierenartsen zijn.

Deze dierenarts ís echt konijnkundig. Dat kan ik wel met veel zekerheid zeggen. Helaas te veel ervaringen met dierenartsen in de buurt en behalve met deze dierenarts, alleen slechte. Ik heb een konijn met een hele slechte gezondheid gehad en heb dus genoeg kunnen (moeten) 'uitproberen' in de buurt.. Ik zou ook niet weten aan wie we dat moeten vragen.. Als het gaat om BBers die in het Noorden wonen en die veel ervaringen hebben met de dierenartsen daar, dan zou ik zeggen, Dollie & Wupsie.. :whistle2:

Even voor de duidelijkheid, deze praktijk castreert nooit voedsters omdat daar geen vraag naar is. Daar kunnen zij natuurlijk ook niks aan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het belangrijk is dat je idd eerst een gesprek hebt met de DA persoonlijk.

Dat je vraagt welke narcose hij zou gebruiken, hoe hij de nazorg ziet qua medicatie,...

Als hij weinig ervaring heeft of hij mss extra info wilt opzoeken (als het nodig is, kan ik je wel aan wat teksten uit medische boeken helpen).

Ik heb hier ook een "onkundige" DA in de buurt (die een beetje door mij) bij een collega een paar keer is gaan meekijken bij de castratie van een voedster.

Dan is er natuurlijk nog de vraag hoe goed jij je voelt om je konijn deze ingreep te laten ondergaan bij een DA met weinig ervaring.

Daar laten slapen zou ik persoonlijk zelf niet doen. Ik ben voor herstel in de gekende omgeving (in de mate van het mogelijke). En weet dat ik persoonlijk 's nachts een betere zorg aan mijn konijn kan geven dan in een standaard DA praktijk waar niet heel de nacht iemand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou snap ik het allemaal weer een beetje , iris .

Ik kan je er niet veel zinnigs op zeggen , onze dierenarts doet wel regelmatig castraties van voedsters en rammen .

het is toch sterilizeren bij voedsters???:$

:no: Steriliseren en castreren zijn 2 verschillende dingen. Als bij een voedster alles verwijderd wordt, heet het gewoon castreren.

Als de eileiders worden doorgeknipt of dicht geschroeid, dan spreekt men van steriliseren.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar laten slapen zou ik persoonlijk zelf niet doen. Ik ben voor herstel in de gekende omgeving (in de mate van het mogelijke). En weet dat ik persoonlijk 's nachts een betere zorg aan mijn konijn kan geven dan in een standaard DA praktijk waar niet heel de nacht iemand is.

Ik was ook niet van plan haar daar te laten inderdaad, hoewel ze in dit soort situaties wel om de zo veel uur controleren. Indy werd ook om de twee uur gecheckt. Daarnaast hoop ik eigenlijk dat ze niet uit elkaar hoeven (F&F) en dan blijf ik er helemáál het liefst zelf bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja je zou denken dat een konijnkundige dierenarts ook vaker steriliseert omdat deze dat zelf vaker zal adviseren bij zijn klanten. Maar goed ik denk dat het steriliseren van konijnen nog iets is wat nu pas meer aan het groeien is. Vroeger werd zoiets sowieso veel minder gedaan.

Ik zou t gesprek met die arts dan even afwachten, als je er het vertrouwen in hebt dat ze konijnkundig is, dan zul je in dat gesprek wel meer duidelijkheid krijgen en wel of niet een goed gevoel krijgen. Gewoon op je gevoel vertrouwen dan komt t vast goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit een beetje met hetzelfde probleem ;) ( in dezelfde provincie hahaha )

wat ik zo her en der gelezen heb van Groningse-BB'ers is Deze DA erg konijnkundig en las ik ergens dat ze zelfs doorgeslagen zijn in konijnen :he:.

Ik heb er (nog) geen ervaring mee ofzo, maar van horen zeggen klinkt het goed ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik vond het wel heel fijn dat Svennie een nacht kon blijven bij de dierenarts. Ik woon 45 min van de praktijk dus als er acuut iets is ben ik niet zo maar daar.

MAar goed dat is een extra service van de dierenarts omdat ik ver weg woon. Ieder moet natuurlijk voor zich beslissen wat hij doet.

@magootje; Svennie was pas 8 maanden toen ze gecastreerd werd en ze had al cysten, dus hoeft niet altijd pas op latere leeftijd te zijn. Ben daarom ook blij dat ik het heb laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja....zo stond ik ook in het weekend er voor met een voedster die geopereerd moest worden.Keizersnede da vertelde eerlijk dat ze het in geen 10 jaar had gedaan.

Ik had op zich geen keuse maar gaf toch me vertrouwen narcose ect oke.

Ik mocht er bij blijven voor de jongen o.a. En ze heeft het prima gedaan!

Dus praat inderdaad met de dierenarts zelf....als hij er zelf geen vertrouwen in heeft zou ie het ook niet doen lijkt me zo.

Wie weet kan ie je anders door sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik zo her en der gelezen heb van Groningse-BB'ers is Deze DA erg konijnkundig en las ik ergens dat ze zelfs doorgeslagen zijn in konijnen :he:.

Hihi dat zei ik. Een mannelijke dierenarts zei dat tegen mij die daar werkt.

Je moet dan Margreet van Beek hebben, die is geloof ik ook helemaal gek van konijnen. Ik heb haar gevonden via konijnen.nl en ben zeer positief.

Ze zijn wel prijzig.. Dat is erg jammer, ben een arm studentje ;) Maar ga er wel heen want vertrouw ze gewoon. Dan maar een weekje rijst eten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja je zou denken dat een konijnkundige dierenarts ook vaker steriliseert omdat deze dat zelf vaker zal adviseren bij zijn klanten. Maar goed ik denk dat het steriliseren van konijnen nog iets is wat nu pas meer aan het groeien is. Vroeger werd zoiets sowieso veel minder gedaan.

Ik weet niet of je dat wel zo kunt stellen.. Daarnaast heb ik het idee dat dierenartsen hier in de omgeving sowieso heel weinig konijnen zien (ik ben heel wat keren bij verschillende dierenartsen geweest de laatste tijd en kom dus nooit een konijn tegen daar) omdat mensen simpelweg niet de moeite vinden met konijnen heen te gaan. Castratie (níet sterilisatie.. ;-)) doen we helemaal niet aan zeg, onnodig en duur.

Deze DA volgt regelmatig nascholingen mbt konijnen, en ik geloof dat Lilian zei dat één van de andere DA-en stage heeft gelopen bij EJ de Boer. (Meen ik ergens gelezen te hebben??) Verder weet ik dat hij echt moeite doet voor zijn patient, toen met Indy is hij in zijn vrije tijd nog gaan lezen over blaasproblemen/urinebrand en mogelijke oorzaken daarvan bij konijnen bijv. Wat Cindy zegt klopt wel, ik denk niet dat hij het zou doen als hij er geen vertrouwen in heeft.

Maar ik zal morgen even vragen naar:

De narcose. Welke zou het moeten zijn? Ik vind die namen te ingewikkeld dus ik onthou dat niet meer.. :rofl:

De nazorg: Pijnstilling, Ciseral of andere darmstimulerende middelen..

Nog anders wat?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik vond het wel heel fijn dat Svennie een nacht kon blijven bij de dierenarts. Ik woon 45 min van de praktijk dus als er acuut iets is ben ik niet zo maar daar.

MAar goed dat is een extra service van de dierenarts omdat ik ver weg woon. Ieder moet natuurlijk voor zich beslissen wat hij doet.

@magootje; Svennie was pas 8 maanden toen ze gecastreerd werd en ze had al cysten, dus hoeft niet altijd pas op latere leeftijd te zijn. Ben daarom ook blij dat ik het heb laten doen.

Ja dat kan natuurlijk ook, er zijn altijd uitzonderingen. Ik heb ook een caviaatje die t op tweejarige leeftijd al had, helaas. Maar daarnaast zoals ik begreep van de dierenarts dat 80% van de konijnen er last van krijgt als ze wat ouder worden. Tja de konijnen van mijn zus hebben nog nooit een enting gehad en zijn ook niet geholpen en die zijn ook heel oud geworden. Dus t wil niet zeggen dat t bij iedereen tzelfde loopt natuurlijk. Maar ik denk dat ik t alsnog ga laten doen, ik zou t erg vinden als ik t niet laat doen en ze er een paar jaar later aan zouden overlijden, dan zou ik me persoonlijk erg schuldig voelen denk ik. Er zitten gewoon aan allebei de keuzes voor en nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan natuurlijk ook, er zijn altijd uitzonderingen. Ik heb ook een caviaatje die t op tweejarige leeftijd al had, helaas. Maar daarnaast zoals ik begreep van de dierenarts dat 80% van de konijnen er last van krijgt als ze wat ouder worden. Tja de konijnen van mijn zus hebben nog nooit een enting gehad en zijn ook niet geholpen en die zijn ook heel oud geworden. Dus t wil niet zeggen dat t bij iedereen tzelfde loopt natuurlijk. Maar ik denk dat ik t alsnog ga laten doen, ik zou t erg vinden als ik t niet laat doen en ze er een paar jaar later aan zouden overlijden, dan zou ik me persoonlijk erg schuldig voelen denk ik. Er zitten gewoon aan allebei de keuzes voor en nadelen.

En dat klopt dus niet. In Engeland is dit zo, maar baarmoederkanker is ook deels genetisch bepaald en in Nederland is de kans op baarmoederkanker (gelukkig) lang niet zo groot als daar. Daar staat wel tegenover dat een castratie in Engeland een standaard ingreep is die heel veel gebeurt en maar af en toe fout gaat, voor zo ver ik begrepen heb.

Daarom is het ook niet vanzelfsprekend dat een konijnkundige dierenarts castratie aanraadt. 't Is namelijk maar net hoe je de cijfers bekijkt. In elk geval is het geen 80%. Hoeveel het wel is weet natuurlijk niemand hier want een konijn is niet belangrijk genoeg om onderzoek naar te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik heb niet gevraagd waar ie de cijfers vandaan heeft, of dat gebaseerd is op nederland of engeland. Zou kunnen hoor wat je zegt, is natuurlijk alleen maar mooi als het hier minder voorkomt. Weet wel dat hun t zelf ook vaak zagen in hun praktijk. Maar al zou het percentage veertig of vijftig procent zijn dan zou ik t persoonlijk nog een groot risico vinden.

En idd wat je zegt, een konijn vind men niet belangrijk genoeg om onderzoek naar te doen. Maar ik heb wel t idee dat de interesse bij dierenartsen wel wat aan t toenemen. Alleen maar mooi voor ons natuurlijk.

Even weer ontopic voor de TS: succes vandaag met het gesprek met de dierenarts, ik hoop dat ze je een beetje gerust kan stellen. Ben benieuwd hoe t zal gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je dat wel zo kunt stellen.. Daarnaast heb ik het idee dat dierenartsen hier in de omgeving sowieso heel weinig konijnen zien (ik ben heel wat keren bij verschillende dierenartsen geweest de laatste tijd en kom dus nooit een konijn tegen daar) omdat mensen simpelweg niet de moeite vinden met konijnen heen te gaan. Castratie (níet sterilisatie.. ;-)) doen we helemaal niet aan zeg, onnodig en duur.

Deze DA volgt regelmatig nascholingen mbt konijnen, en ik geloof dat Lilian zei dat één van de andere DA-en stage heeft gelopen bij EJ de Boer. (Meen ik ergens gelezen te hebben??) Verder weet ik dat hij echt moeite doet voor zijn patient, toen met Indy is hij in zijn vrije tijd nog gaan lezen over blaasproblemen/urinebrand en mogelijke oorzaken daarvan bij konijnen bijv. Wat Cindy zegt klopt wel, ik denk niet dat hij het zou doen als hij er geen vertrouwen in heeft.

Maar ik zal morgen even vragen naar:

De narcose. Welke zou het moeten zijn? Ik vind die namen te ingewikkeld dus ik onthou dat niet meer.. :rofl:

De nazorg: Pijnstilling, Ciseral of andere darmstimulerende middelen..

Nog anders wat?

Het konijn wordt eerst onder narcose gebracht door middel van 2 injecties in de spier (Domitor® en Ketamine®). Het is af te raden om een konijn direct met gasanesthesie onder narcose te brengen, dit veroorzaakt namelijk erg veel stress. Daarna dus gasnarcose, dit is de meest veilig vorm van narcose.

Mijn dierenarts geeft het konijn ook een infuus in het pootje of oor. Ik weet niet of iedere DA dit doet? Maar ik vond het wel een fijne gedachte, zo kunnen ze vocht en medicatie toe dienen die meteen wordt opgenomen in de bloedbaan en dus snel werkt.

Als een konijn 12 uur na de operatie niet zelf heeft gegeten moet je beginnen met dwangvoeren. Dus dwangvoer is ook handig om in huis te hebben.

Om de 12 uur cisaral en een pijnstilling (caprofen/methacam).

En het konijn moet binnen na de operatie ivm afkoeling en op handdoekken (maar dat wist je al denk ik ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist alles al behalve de narcose.. :P

Ik had gisteren een andere assistente aan de lijn en zij zou het dus voor me uitzoeken, deze wist van niks. In elk geval doet één van de dierenartsen regelmatig castraties bij voedsters, zij werkt hier pas sinds kort. Dus we doen het maar gewoon. Nu nog even overleggen wanneer, ik had 24 mei in gedachten maar dan wil het niet.

Ik ken deze dierenarts trouwens ook (ken ze allemaal :P) en ook zij was erg aardig en ook erg kundig, ik heb toen de echo van Indy met haar doorgesproken.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .