Ga naar inhoud

Castratie voedster bij onervaren dierenarts


Dollie

Aanbevolen berichten

Vond deze assistente wel een beetje vaag trouwens. Gisteren (en eerder al) is mij duidelijk vertelt dat ze nauwelijks voedsters castreren, maar volgens haar was het geen enkel probleem om een afspraak te maken. Ze vroeg naar de reden (schijnzwangerschappen, sproeien, rijden) en gaf dat vervolgens door aan de dierenarts maar ipv schijnzwangerschap had ze het over baarmoederontsteking...... Dat is toch wel wat anders! Naar de leeftijd heeft ze niet gevraagd, en ze had het aldoor over de kosten terwijl ík daar helemaal niet naar gevraagd heb.. :P Wel fijn om te weten natuurlijk maar euhm.. :P

Maar k moet toch nog terug bellen voor een afspraak dan zien we wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amatjuh: Ivm de narcose. Een combinatie van domitor en ketamine wordt idd vaak gebruikt bij konijnen en dan spreek je over narcose via injectie. Naar mijn weten worden deze wel niet altijd beiden intramusculair gegeven, maar zelfs meestal beiden intraveneus via de oorvene. In dat geval kan er de meest minimale dosis gebruikt worden.

Bij een langere operatie kan er dan idd ook nog gas bij worden gegeven. Maar een ervaren DA castreert zo snel dat dit bij een castratie eigenlijk zelfs niet nodig is.

Als je echt over pure gasanesthesie spreekt, dan wordt er meestal geen combi domitor-ketamine gegeven, maar een spierontspanner vooraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze vroeg naar het gewicht en ras van Fien, zeg ik eerst ongeveer 220 gram :rofl: moest natuurlijk 2200 zijn.. :whistle2: maar Mini zit op hetzelfde dus dan zal de prijs ook wel het zelfde zijn. Of misschien dat rasechte NHD duurder zijn.. :whistle2::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amatjuh: Ivm de narcose. Een combinatie van domitor en ketamine wordt idd vaak gebruikt bij konijnen en dan spreek je over narcose via injectie. Naar mijn weten worden deze wel niet altijd beiden intramusculair gegeven, maar zelfs meestal beiden intraveneus via de oorvene. In dat geval kan er de meest minimale dosis gebruikt worden.

Bij een langere operatie kan er dan idd ook nog gas bij worden gegeven. Maar een ervaren DA castreert zo snel dat dit bij een castratie eigenlijk zelfs niet nodig is.

Als je echt over pure gasanesthesie spreekt, dan wordt er meestal geen combi domitor-ketamine gegeven, maar een spierontspanner vooraf.

Tja ik heb het zo van de site van mijn dierenarts afgehaald. Het konijn krijgt pas een infuus als zij 'weg' is om de stress ervan te beperken. Dus bij mijn dierenarts wel eerst de spuiten, dan pas infuus en gasnarcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 uur geleden mijn voedster opgehaald bij de dierenarts. Alles is goed gegaan :)

Ik had het idee, dat deze praktijk vaker castraties doet dan mijn eigen praktijk, puur vanwege het prijsverschil (100 euro tegenover 220+).

verdoving ketamine-domitor, chirurgietijd wel 10 minuten...

Meiske heeft continue voer tot haar beschikking gehad, zelfs tot vlak voor de operatie. En aan d'r oortje te zien, heeft ze daar een infuus gehad. Gasnarcose is niet gebruikt, maar was wel beschikbaar...

Wat ik ook positief vind, is dat ze het wilhelmina dierenziekenhuis hebben gebeld voor evt specifieke problemen en of de baarmoeder er wel of niet uit moet.... Wellicht weet het wilhelmina ziekenhuis een goed opgeleide dierenarts in Groningen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook positief vind, is dat ze het wilhelmina dierenziekenhuis hebben gebeld voor evt specifieke problemen en of de baarmoeder er wel of niet uit moet.... Wellicht weet het wilhelmina ziekenhuis een goed opgeleide dierenarts in Groningen?

Gezien dierenarts van der Voorden, die Felin gaat castreren, stage heeft gelopen bij E.J. de Boer van Wilhelminapark, gok ik dat ze haar ook wel kunnen aanbevelen. ;-) Tenminste, ik mag hopen dat ze haar goed opgeleid hebben.. :whistle2:

Tsja het kón wel, Fred mee, maar het was allemaal maar onhandig enzo.. Ik vond het ook wat vreemd omdat Mini idd wel mee was, het zal wel net uitmaken wie je ervoor hebt.. Al had ze het ook over de wond, Max had natuurlijk geen wond, maar dan nog.

Ik had ook niet verwacht dat het zo snel al zou gebeuren haha, 24 mei hadden we in gedachten.. Maar goed, dan hebben we het ook gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zoals ik al zei, had ik ook echt niet verwacht. Maar wel beter, ze heeft er NU last van en dan kan ze er maar beter vanaf zijn (en ik ook!) dan hebben we het ook gehad.

Vroeg me gisteren en vannacht echt af wat ik me nu op de hals haalde, Indy net dood (nah ja.. net..) en dan haal ik me nog weer van dat soort zorgen op de hals.. Maar goed, waarschijnlijk gaat het gewoon goed en dit is ook niet fair tegenover haar en Fred.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik heb niet gevraagd waar ie de cijfers vandaan heeft, of dat gebaseerd is op nederland of engeland. Zou kunnen hoor wat je zegt, is natuurlijk alleen maar mooi als het hier minder voorkomt. Weet wel dat hun t zelf ook vaak zagen in hun praktijk. Maar al zou het percentage veertig of vijftig procent zijn dan zou ik t persoonlijk nog een groot risico vinden.

En idd wat je zegt, een konijn vind men niet belangrijk genoeg om onderzoek naar te doen. Maar ik heb wel t idee dat de interesse bij dierenartsen wel wat aan t toenemen. Alleen maar mooi voor ons natuurlijk.

Weet je hoe het komt dat dierenartsen het vaak zien, omdat als je dier ziek is je over het algemeen naar een da gaat.

Dat is juist het hele probleem, je telt nooit alle verhalen waarbij het goed gaat, je telt wel alle verhalen waarbij het verkeerd ging.

Ik denk persoonlijk dat we de 40% nog niet eens halen in nederland.

Dollie veel succes woensdag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes! Mijn voedster is echt een ander konijn geworden na haar castratie. En dan in de positieve zin. We duimen voor jullie!

Als ze woensdag thuiskomt is er maar een zorg: dat ze zsm weer gaat eten. Vraag voldoende pijnstilling mee en druppel die desnoods op iets wat ze heel er lekker vind. Het zijn even spannende uurtjes, maar het zal zeker goedkomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .