Ga naar inhoud

HELP!! Weigeren dwangvoeding...


cocorosie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nee tocht is nooit lekker idd.. Ik pak zo wel een kruik van mn kleine vent... en dan maak ik een lekker warm bed voor d'r met vers zaagsel en stro en een warme handdoek met de kruik..

Idd jammer dat het niet gelukt is iemand te vinden :( maar het is niet anders.. ik heb d'r trouwens net Olvarit gegeven.. en daar heeft ze gewoon 2,5 spuit van op ! volgens mij vond ze het lekker.. wel weer even het tandenknarsen toen ik dr oppakte, dus ze heeft wel nog pijn.. arm ding..

D'r oren zijn wel koud trouwens, maar het kuiltje tussen de oren voelt wel weer warm aan.. Maar ik heb even een van mn andere konijnen gepakt.. en die voelt hetzelfde..

Op naar de nacht.. en als eerste morgen de dierenarts bellen.. ik hoop zo dat het goed gaat nog..

Thnx allemaal voor alle steun en ideeën sowieso !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lezende zou ik je konijn scheiden van de andere dit om evt besmetting van een bacterie over te dragen. Ondertemperatuur is uiteindelijk het gevolg van het ontrekken van vocht door de blinde darm. Daardoor krijgen de cellen in andere organen problemen wat de stofwisseling (verbranding) hierdoor komt er dus geen warmte vrij. Dit is de reden dat een konijn een onder temp krijgt bij darm ziekte veroorzaakt door bvb een bacterie door een teveel aan koolhydraten of zetmeel.

2,5 ml is echt best veel aangezien een konijn een kleine maag heeft, let echt op dat je niet te veel geeft. je stopt er nu van alles in maar je blaast nu het maag-darm kanaal op. Normaal is 2,5 ml niets maar aangezien je nijn nog niet poept. Ook het tanden knarsen bij het voeren geeft aan dat het hartstikke zeer doet als je voed. Wat je nijn ook nodig heeft is een berg hooi en stro maar hooi nr.1.

Rondjes draaien is ook naar mijn idee een uiting van pijn. Liggen op de buik is erg pijnlijk.

Nou ga ik toch echt eens slapen en duimen dat het morgen wat beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook van mijn dierenarts gehoord dat ondertemp ook weer niet bevorderlijk is voor de darmen, zo kom je dus in een viseuze cirkel. Belangrijk is dat je morgen de tempertuur laat opmeten bij de dierenarts. Is die te laag dan is het het beste als je konijn wordt opgenomen. Ze komt dan op een warmtematje en onder een warmte lamp te liggen. Met alleen een kruik krijg je de temperatuur niet om hoog.

Helaas weet ik dit zelf allemaal uit ervaring en is mijn konijn te laat opgenomen. Ik was eerst bij een gewone dierenarts, waardoor het een en ander is misgegaan door onwetendheid over konijnen.

Hoe lang heeft je konijnen niet gepoept?

Als je een keuteltje hebt moet je die morgen ook meenemen naar de dierenarts, dan kunnen ze die onderzoeken.

Als ik jou was zou ik er echt voor pleiten dat je konijn morgen wordt opgenomen. Je konijn kan dan goed warmgehouden worden en via een infuus in zijn oor vocht en medicatie krijgen.

Ik duim voor je! Succes morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet d'r inderdaad apart vannacht.. Ze lopen normaliter allemaal los hier (4 stuks) maar ik wil gewoon ook even zien wat ze heeft gedaan aan keutels (ik hoop dat er nou echt wat komt!) en of ze wat eet/drinkt.

Heb een hok voor haar gemaakt met een bakje voer (olvarit vermengd met geweld/geprakt Selective Science), een blaadje andijvie, een berg stro, warme kruik en een lading hooi..

Sowieso wordt ze morgen opgenomen bij de dierenarts.. Ook omdat ik aan het werk moet en nog met een baby zit en het zo echt niet red :( Ze moet gewoon even de optimale zorg krijgen en dat kunnen ze daar gelukkig wel!

Maar ik zal haar dan nu maar niet meer voeren? omdat ze dus al behoorlijk wat op heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze al lang niet meer heeft gekeuteld zou ik even stoppen met voeren.

Ik heb Van Gogh destijds helemaal volgestopt met dwangvoeding (moest volgens die gewone dierenarts). Hij had 2 dagen niet gepoept en je kon de dwangvoeding zien zitten als je zijn mond open deed. Het is dus ook niet meer goed gekomen.

Misschien alleen wat water geven?

Ik zou nu vooral de pijnstilling geven. Heb je ook ciseral in huis? die zou ik ook om de 6 uur geven.

Het is in ieder geval goed dat ze apart zit en een kruik heeft. Heb je een konijnkundige dierenarts? Dat is echt heeel belangrijk in deze situatie.

Goed dat je haar morgen laat opnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even gecheckt.. ze ligt er lekker bij en ziet er wat 'frisser' uit.. maar nog steeds geen keutels :s ik ga d'r dus ook maar even niet voeren nu (ze heeft toch al redelijk wat gehad vandaag als ik alles bij elkaar optel).

Ik heb nog wel Carprofen gegeven. Verder heb ik ook niks in huis..

Nu snel mijn bedje in, als het goed is komt mn kleine man over een uur ook alweer voor voeding.. en dan morgenochtend gelijk bellen.. Er is wel een konijnkundige dierenarts in de praktijk, maar volgens mij heeft zij pas dinsdag weer dienst :s

Maar als ik het goed heb begrepen is 1 van de assistentes ook bezig met allerlei extra trainingen mbt knaagdieren. Zij is er sowieso wel morgen.

Op hoop van zegen dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze er al wat beter bij ligt!

Jammer dat de konijnkundige dierenarts er morgen niet is..

Waar je morgen bij de dierenarts op moet letten is dat het volgende gebeurt:

- temperatuur opmeten/opwarmen

- infuus in het oor, hierdoor vocht en medicatie geven

- pijnstilling en darmstimulerende middelen toedienen

- Kijken wat er nu aan de hand is: gas, verstopping? evt. een rontgenfoto laten maken.

Laat je morgen even wat weten wat de dierenarts zei en gaat doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht om 5 uur weer even wezen kijken bij Tipsy, het zag er goed uit... Ze had zelfs een stukje van de andijvie gegeten.. toen ik om 8 uur beneden kwam had ik al het gevoel dat er iets niet klopte..

Helaas werd m'n vermoeden bevestigd en lag ze stijf in de kooi, geen hartslag, geen ademhaling.. Ze heeft het niet gered..

Zit nog steeds vreselijk te janken hier.. heb het gevoel dat ik gefaald heb als konijnenmama :(

Tipsy is net geen 2 jaar geworden, 20 mei zou ze jarig zijn..

Ik heb de dierenarts gebeld vanmorgen.. en ga haar straks brengen zodat ze daar in de vriezer kan en ik ondertussen kan bedenken wat ik wil.. morgen dan ook even overleggen met de konijnkundige dierenarts op de praktijk..

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle steun en hulp etc..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er ook al bang voor...

Sterkte met het verdriet. Misschien is het handig om iig ciseral gewoon in huis te hebben.. dat is een medicijn dat de darmen op gang houd. Dat kan je geloof ik altijd geven (mocht het niet zo zijn, wil iemand me dan aub verbeteren ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

He getverderie nog aan toe. Wat ontsettend naar voor je. Zo veel zorg en liefde en dan toch een afscheid. Het vooruitzicht was niet al te best maar als het dan toch gebeurd is het flink pijnlijk.

Helaas gebeurd zoiets natuurlijk in het weekend en dan treft je ook nog een dierenarts die geen goed advies geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was er ook al bang voor...

Sterkte met het verdriet. Misschien is het handig om iig ciseral gewoon in huis te hebben.. dat is een medicijn dat de darmen op gang houd. Dat kan je geloof ik altijd geven (mocht het niet zo zijn, wil iemand me dan aub verbeteren ;))

Aaah wat erg! Sterkte!

Ciseral kan je inderdaad altijd geven, het kan geen kwaad. Het beste is natuurlijk om naar de dierenarts te gaan in zo'n situatie, maar die ciseral was wel belangrijk geweest in dit verhaal. Of ze er mee gered was weet niemand, dus je moet je ook niet schuldig voelen (hoe moeilijk dat ook is). Je heb alles gedaan wat op dat moment in je macht lag.

Omdat je een beetje krap zit, je kunt ciseral ook online bestellen bij medpets.nl (is goedkoper als bij de dierenarts).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom nu net terug van de dierenarts, ze hebben gelijk gekeken wat het eventueel geweest is.. Daar kwam hetvolgende uit:

Ik had niks anders kunnen doen dan wat ik heb gedaan, ze had een hartafwijking. Daardoor heeft ze met de operatie van het tanden verwijderen zo'n 'klap' gehad en wilde ze niet meer eten etc omdat het teveel energie kostte.. Er zat geen verstopping oid..

Hij vertelde me ook dat als het nu niet was gebeurd door de operatie er een grote kans was geweest dat ze sowieso problemen was gaan krijgen er mee..

Het is een schrale troost, maar ik kan me misschien iets minder 'schuldig' voelen hierdoor.. Heb ze trouwens ook het verhaal van de weekend dierenarts voorgelegd en wat deze allemaal zei (en niet wilde doen) en daar schrokken ze echt van.. ze gaan dan ook kijken wat er daar eventueel aan te doen is, of iig een melding hiervan maken..

Tipsy ligt nu tijdelijk even in de koeling bij de dierenarts tot ik heb bedacht wat ik met dr wil doen. Het liefste begraaf ik haar hier, maar ik weet niet hoe lang ik nog blijf wonen waar ik nu zit en er komen waarschijnlijk binnenkort ook werkzaamheden in de achtertuin.. Dus ik ga even in overleg met mn moeder of ze daar naast de poes en de tamme rat mag rusten..

Lieve Tipsy, rust zacht.. Ik ga je missen gek konijn..

Tipsy.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Dollie, dat is wat ik ook van de dierenarts begreep..

ik heb net mn moeder gesproken en ze mag daar in de tuin komen te liggen.. Vind ik wel een heel fijn idee.. Ik ga nu even mn andere nijns knuffelen.. al lijkt het ze helemaal niks toe doen dat ze er niet meer is :s

Morgen dan een waardig afscheid met mooie 'begrafenis' voor dr..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijk dat Tipsy is overleden, heel veel sterkte!

Mag ik je nog iets vragen, al is dit misschien niet het juiste moment.

Bij welke dierenarts ben je normaal in Arnhem, dan bedoel ik natuurlijk diegene waar je heel tevreden over bent. Ik ben nl. op zoek naar een goede konijnkundige dierenarts in de omgeving van Arnhem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .