Ga naar inhoud

Konijn eet kattenbrokken!


Bella1974

Aanbevolen berichten

Ik heb net sinds 3 dagen een baby reus van 7 weken en wil de kleine graag trainen om los in huis te wonen samen met mijn 2 katten. Probleem (denk ik) is dat hij het kattenvoer niet met rust kan laten. Kennelijk vindt hij dat heel lekker. Ik haal het nu elke keer weg maar dat vinden de katten natuurlijk ook niet zo leuk. Dus korte vraag, kan het kwaad als hij kattenbrokken eet? En tips om dit af te leren mag ook :-)

Groet,

Bella

Link naar reactie
Delen op andere sites

ehm ja dat is niet echt goed. aangezien kattenbrokken vlees bevatten en een konijn een herbivoor is en zijn darmen dus alleen planten kunnen verwerken. probeer de brokken eens hoger te zetten zodat het konijn er niet bij kan. en wees consequent. duw hem steeds weg bij de kattenbrokken en zeg hard nee! palntenspuit wil ook wel eens helpen. pas trouwens ook op met de kattenbak. de klontvormende kleikorrel kan gaan samenklonten in de maag met alle gevolgen van dien. (houtkorrel of natuurkorrel is geen probleem :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kattenvoer staat hier in een ruimte waar de nijnen niet komen... Overigens eten de katten hier heel af en toe een SS brokje en ook de plantjes die voor Fluf en Tinus in bakjes staan worden niet met rust gelaten. Sinds de konijnen er zijn hebben de katten een lichte identiteitscrisis gekregen, vrees ik :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hond is toch ook een vleeseten en mensen geven hen toch ook groente en dat zit toch ook in brokken, en bij katten toch ook..?? Was ff een soort van vraag iets.

Gewoon zorgen dat de konijn er niet bij kan, misschien iets afzetten, of misschien wat hoger zetten, of zorgen dat de katten op een bepaalde tijdstip eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katten gebruiken de plantenvezels ook om hun haarballen kwijt te raken, maar het eten van konijnenvoer had ik (met toch een heleboel ervaring met en kennis van katten) nog niet eerder meegemaakt. Het is gewoon grappig om een kat boven een bak SS te zien hangen, met een enigszins beledigd konijn ernaast... Die blik van: nou moe, ik zit toch ook niet aan jouw eten... :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

honden en katten kunnen ook geen groen verteren hoor, en een hond is absoluut geen omnivoor en komt niks te kort met alleen vleesvoer. dat er groenten doorheen zitten is vooral om de brokjes stevig te maken. zo wordt er bijvoorbeeld voor de textuur gebruikt gemaakt van tarwemeel. en baasjes vinden het een prettig idee dat een hond of kat "gevarieerd" eet, terwijl dat in feite niet nodig is.

ze eten gras (of steentjes!!) om inderdaad haarballen of darmverstopping te verhelpen, maar hebben dat niet nodig.

ze worden er niet ziek van ofzo (soms ook wel trouwens, maar het is niet giftig of zoiets), maar het is geen noodzakelijk onderdeel van hun dieet.

een konijn dat kattenbrokken eet (gebeurd hier ook wel eens) zal ook niet direct ziekworden. maar kattenbrokken bevatten vaak veel zout wat niet goed is voor je nijn, en ook de vleesbestanddelen zijn niet goed voor de nieren, lever en darmen van je konijn. Heeeeel af en toe per ongeluk een brokje is vast geen ramp, maar ik zou inderdaad toch een manier vinden om te zorgen dat je konijn er niet bij kan. een tafeltje is al genoemd, hoger plaatsen, andere ruimte etc is alles prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gizmo van mij is ook zo'n ondeugd. Kattenvoer, pakjes Taksi, koffiemelk noem het maar op en het moest hoog. Ik ben inmiddels verhuisd en ik heb hier meer kastruimte zodat het allemaal achter deuren zit opgeborgen. Om je kosten te besparen: Koop geen voeder/waterbak op standaard.

1. Die van mij sprongen erin.

2. Jij hebt een reus. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .