Ga naar inhoud

Nieuws!


Sofie**

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik nam vandaag even een kijkje op de site van mijn kkda Inge Thas en daar vond ik het volgende over de voeding van konijnen.

Enkele misverstanden:

Kolen geven ondanks wat vaak wordt beweerd GEEN tympanie of gas. Koolsoorten zijn integendeel één van de meest gezonde voedingsbronnen om aan je konijn te geven. Van sla krijgt een konijn GEEN diarree. Sla mag gerust af en toe worden gegeven, doch best niet dagelijks, aangezien het weinig vitaminen en mineralen bevat. Ook kruiden mogen dagelijks worden gegeven.

Ik wou dit graag even met jullie delen, je doet er nog steeds mee wat je wil he!!

Groetjes

Sofie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet zeggen dat ik het altijd al gaf, maar toen las ik dat het niet zo goed was.. Het was alleen wel altijd goed gegaan, dus als wij bloemkool eten of broccoli krijgen ze nog een klein stukje, en bij kool een blaadje. Heb het dus geminderd maar ben niet gestopt met geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef vrijwel dagelijks kool. Als je konijn niet al te gevoelige darmen hebt, je dagelijks groenvoer geeft, en alleen kleine hoeveelheden gecombineert met veilige groenten, dan moet het echt wel kunnen.

Hier krijgen ze alleen geen sla, omdat ik daar in het verleden (toen ik nog niet zo bezig was met voeding of überhaupt met konijnen en ze alle afval kregen) wel slechte ervaringen mee heb gehad. Hoewel dat misschien toch de manier waarop was (zo een hele week niks en dan opeens alle sla afval) ga ik dat gewoon niet weer proberen.

Ze krijgen wel regelmatig bloemkoolblad, boerenkool (al is dat niet echt kool, krijgen ze ook vrij veel van vaak, is de tweede basisgroente geweest deze winter, naast witlof), spruitjes, spinazie, broccoli.. Misschien nog wel meer maar het schiet me zo niet te binnen.

Maar is dit het enige dat er staat? Geen uitleg waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat zegt ze in een topic over een KK-DA die op haar website zegt dat koolsoorten geen probleem zijn.. :rofl:

Als je er van uit gaat dat koolsoorten niet mogen, dan mogen spruitjes inderdaad niet. Als je gewoon zelf bepaald wat je wel en niet geeft, OF naar Inge Thas luistert, dan mag het wel.. ;):P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Vlekkie ruim een jaar lang elke dag sperziebonen gegeven. Ik was ervan overtuigd dat er stond dat ze die mochten. Maar ik had verkeerd gelezen. Toen ik het las meteen mee gestopt, maar hij vond ze echt super lekker. Nooit last van gehad en als ik nu boontjes aan het doppen ben en hij ruikt het, dan bedelt hij nog om boontjes. Hij krijgt ze alleen niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef vrijwel dagelijks kool. Als je konijn niet al te gevoelige darmen hebt, je dagelijks groenvoer geeft, en alleen kleine hoeveelheden gecombineert met veilige groenten, dan moet het echt wel kunnen.

Hier krijgen ze alleen geen sla, omdat ik daar in het verleden (toen ik nog niet zo bezig was met voeding of überhaupt met konijnen en ze alle afval kregen) wel slechte ervaringen mee heb gehad. Hoewel dat misschien toch de manier waarop was (zo een hele week niks en dan opeens alle sla afval) ga ik dat gewoon niet weer proberen.

Ze krijgen wel regelmatig bloemkoolblad, boerenkool (al is dat niet echt kool, krijgen ze ook vrij veel van vaak, is de tweede basisgroente geweest deze winter, naast witlof), spruitjes, spinazie, broccoli.. Misschien nog wel meer maar het schiet me zo niet te binnen.

Maar is dit het enige dat er staat? Geen uitleg waarom?

Hier is de link, kan je zelf eens gaan snuffelen:

http://users.skynet.be/ithas/konijnen.htm

Maar er staat volgens mij niets in dat jij nog niet weet Dollie!!

PS: Ik wil er nogmaals op wijzen dat je zelf nog steeds beslist wat je je konijn geeft he, het is niet omdat het op de website van een kkda staat dat dat persé moet opgevolgd worden he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie: Vind ik ook, nochtans is zij degene die me vertelde dat een voedster ook gecastreerd kon worden want dat wist ik aanvankelijk niet! Er staat wel: Bij konijntjes ouder dan 1.5 jaar worden zowel de eierstokken als de baarmoeder weggenomen. Hier had volgens mij moeten bijstaan: ook bij een voedster wordt dit castratie genoemd. Mijn voedster is niet bij haar gecastreerd omdat ze toen net in bevallingsverlof was, ze is geopereerd in de dierenkliniek in Merelbeke, een afdeling van de faculteit diergeneeskunde, zelfs daar noemden de professors het een sterilisatie terwijl het hele boeltje er werd uitgenomen! Volgens mij gaan we het castratie-sterilisatie verschil niet snel kunnen ophelderen! Hoewel het echt wel een makkelijke uitleg is, niet?

aangepast door Sofie**
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zelfs zo dat mensen (dus ook mannen) altijd wél gesteriliseert worden, dan kunnen mensen opeens het onderscheid wel maken. Ken niemand die dan van een castratie spreekt.

Ach, 't is altijd wel grappig. 'Mijn poes is gesteriliseert.' 'Gecastreerd, bedoel je zeker.' 'Nietes.' 'Jawel hoor.' 'Nou de dierenarts zei van niet' (en die weet het echt wel beter denken ze er achteraan..) 'Dus ze wordt ook nog krols..?' :whistle2:

Maaaaarrr daar ging dit topic niet over, sorry :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .