Ga naar inhoud

wegen of gevoel?


happy211

Aanbevolen berichten

hoi,

ik lees hier dat veel mensen precies afmeten hoeveel voer, groente en andere dingen hun nijnen krijgen. ik ga zelf meer op gevoel af(ook omdat het zo'n gedoe is om de nijns zelf te meten) moet ik nu toch gaan wegen, of kan het ook goed op je gevoel(ik heb niet veel ervaring, dus dat telt ook mee, iemand die al jaren konijnen heeft zal ook meer gevoel hebben dan ik natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt je konijnen één keer op de weegschaal zetten, zodat je weet hoeveel gram biks per kg volwassen lichaamsgewicht. Dan ga je naar iets op zoek waarin die hoeveelheid precies past, bijvoorbeeld een maatbekertje, waar je een streepje op zet.

Dan zit je altijd goed, zonder het iedere dag te hoeven wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eigen ervaring.. ik had geen idee van het gewicht van konijnen in het begin. De dierenarts heeft mij tot de orde geroepen, want ze werden te dik. Sindsdien weeg ik én de konijnen (1x per maand) én het voer (elke dag).

Op deze manier kom je er soms ook achter dat je konijn iets onder de leden heeft. Een onverklaarbare verandering in gewicht kan op ziekte duiden. Wegen is dus ook een soort gezondheidscheck.

Ik weeg de konijnen bij de dierenarts, maar je kunt ze ook wegen door je zelf te wegen met en zonder konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weeg de konijnen bij de dierenarts, maar je kunt ze ook wegen door je zelf te wegen met en zonder konijn.

Of afhankelijk van het konijn op een keukenweegschaal of een weegschaal voor baby's. Dat is iets nauwkeuriger.

Ik heb het voer hier 1x afgewogen en daarbij een passend formaat beker gevonden dat volstaat om eten te geven. Soms geef ik op gevoel wel even iets meer bij (als de konijnen bijv. zeer druk zijn geweest, kelly schijnzwanger of nijn haken heeft gehad) omdat ze dan weer even een kleine boost nodig hebben. Ze zitten hier prima in hun jas, niet te smal en ook niet te ruim :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het één keer afgewogen en toen een streepje op een bekertje gezet. Tegenwoordig geef ik 's ochtends ongeveer 15 gram en later op de dag nog een flinke hand uit de hand, soms nog een beetjem eer omdat ze zo lekker aan het eten zijn.. :whistle2: en Fred kan Feline's tempo niet altijd helemaal bij benen, wat niet héél erg is aangezien Feline ook iets meer mag hebben, maar om te voorkomen dat Fred te weinig krijgt krijgt hij sowieso een paar keer per week nog wat extra's bovenop wat ze sowieso krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

happy woog ong. 2,5 kilo met niet erg nauwkeurige personenweegschaal en onslow ook, maar ik denk dat happy meer tegen de 3 aan zal zitten(weegschaal weegt maar met 0,5) ook erg handige tip met dat streepje op het bekertje. ik heb nu een klein maatbekertje gepakt en er een streep op gezet, maar nu wil ik waarschijnlijk overstappen naar hopefarms, dus zal ik een nieuw streepje moeten zetten met een ander kleurtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .