Ga naar inhoud

sterilisatie van mijn meisjes


Esjes

Aanbevolen berichten

Ik heb een groepje van 4 konijntjes: 2 gecastreerde rammetjes en 2 voedsters. Ze zitten in een ruim verblijf in de garage (3m op 1m80)

Omdat Merel nu al 3X dit jaar nest heeft gemaakt en Yasmine met de lentelucht naar hartelust sproeit en op de anderen rijdt, heb ik besproken met de dierenarts om ze beiden te laten steriliseren.

Ik vind het wel een beetje spannend, omdat dit veel meer inhoudt dan de castratie van de mannetjes.

Na de sterilisatie hou ik ze even apart in een traliekooi, zo kunnen ze niet op elkaar gaan rijden en kan de wond mooi genezen.

Ik heb hierover wel een aantal vragen:

*hoe lang hou ik ze apart?

*hoe lang duurt het voor ze er weer bovenop zullen zijn?

*mogen de 2 meisjes dan samen in 1 traliekooi of zet ik ze beter beiden in een aparte kooi?

*ik heb een beetje schrik van de rammetjes. Deze zullen nu samen met 2 in het grote verblijf zitten, zonder vrouwtjes. Moet ik hier problemen verwachten?

*Moet ik gewoon alle 4 de konijntjes tijdelijk scheiden? Moet ik nadien dan terug koppelen?

Heel wat vragen, en misschien volgen er nog een paar, maar ik wil gewoon goed voorbereid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik weet het dus gewoon niet: de meisje samen houden zodat ze steun aan elkaar hebben, maar aan de andere kant probeert Yasmine ook wel eens op Merel te rijden, wat ik natuurlijk niet wil hebben na de operatie. Ik wil ze beiden rust gunnen zodat de wond mooi geneest.

Misschien de eerste dag apart en als ze er beiden wat bovenop lijken te komen (dus eten en keutelen) dan samen zetten? En als ik merk dat er gereden wordt ze toch terug scheiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de voedsters 2-3 dagen apart houden, zodat je precies kunt zien of ze goed eten en keutelen. Svennie, mijn voedster, is ook pas gecastreerd. Het heeft bij haar wel 4-5 dagen geduurd voordat ze weer de oude was (levendig). Ze is op een maandag geholpen en is 1 nacht op de praktijk gebleven. Woensdag heeft ze voor het eerst biks gegeten (SS waar ze normaal helemaal gek op is), daar heeft ze de hele dag over gedaan. Ze at de eerste dag alleen de blaadjes van de radijs en de dagen erna at ze de rest van de groenten ook.

Het is dus goed om te weten welke groente je voedster het lekkerst vind en deze in huis te hebben. Ze zullen nog niet meteen biks eten, dus zorg dat je voldoende groenten, olvarit en dwangvoeding in huis hebt.

Verder heb ik ook een snuggelsafe aangeschaft, die heeft ze eigenlijk niet nodig gehad, maar ik heb die er de eerste nacht thuis wel ingelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je al wanneer je voedsters aan de beurt zijn?

Ik zou de mannetjes bij elkaar laten, als het niet gaat kun je ze alsnog uit elkaar halen. Anders is dalijk je hele groep uit elkaar.

Als je nog meer dingen wilt weten, vraag je het maar.

Ik moet morgen op (wond)controle met Svennie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vrijdag 16 april worden ze in de morgen gesteriliseerd. Ik doe ze donderdagavond al binnen, zo zijn ze het er al een beetje gewoon en hebben ze niet de stress van de autorit als ze onder narcose moeten.

Als alles goed gaat mag ik ze dan vrijdagavond terug gaan halen.

Dan begint het weekend om ze een beetje in het oog te houden

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel goed dat je het weekend vrij hebt om ze in de gaten te houden. Niet dat je er constant bij moet zitten, maar je moet ze wel in de gaten houden en op zn tijd medicijnen en voer geven.

De eerste dagen kreeg ze van mij iets van 3 keer op een dag groente, ik was zo bang dat haar darmen stil zouden vallen (na overlijden van Van Gogh) dus ik heb er misschien wat te veel verwend, maar veel groenten kan geen kwaad.

En zorg dat je genoeg handdoeken hebt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja ik weet ook niet wat het beste is met de mannetjes.. heb er zelf geen ervaring mee.. misschien kun je ze eens voor proef samen in een ren zetten kijken hoe dat gaat?

Ik weet het niet zo goed, zowieso zet ik Kor niet graag met een ander konijntje alleen in een kleine ren omdat er veel gereden word en hij het konijn is met het meeste schrik en dus altijd bang wegloopt. In hun ren waar ze nu zitten kan hij de anderen ontwijken en wegkruipen als hij dat wil.

Ik vind het wel een beetje grappig dat het konijn dat het bangst is (Kor) wel de meeste en de hoogste binkies maakt :P (dat even terzijde)

Misschien toch samen laten, en als we merken dat het niet wil lukken dan toch nog scheiden? Maar tegen dat we dat gemerkt hebben is er al een nacht en misschien al een dag voorbij en draagt Kor nare herinneringen met zich mee waardoor hij nog onwenniger zal worden tegenover de andere konijnen (donderdagavond gaan de meisjes dus weg, dus merken we het vrijdagmorgen pas of pas vrijdagavond als we thuiskomen van het werk)

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel goed dat je het weekend vrij hebt om ze in de gaten te houden. Niet dat je er constant bij moet zitten, maar je moet ze wel in de gaten houden en op zn tijd medicijnen en voer geven.

De eerste dagen kreeg ze van mij iets van 3 keer op een dag groente, ik was zo bang dat haar darmen stil zouden vallen (na overlijden van Van Gogh) dus ik heb er misschien wat te veel verwend, maar veel groenten kan geen kwaad.

En zorg dat je genoeg handdoeken hebt ;)

Oude handdoeken in overvloed :D (Dat weet ik nog van de castratie van de mannetjes) Ook heb ik nog pijnstilling in huis, maar dat bespreek ik wel met de DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan misschien toch apart als je het niet helemaal vertrouwt, en dan bijvoorbeeld de kooien tegen elkaar zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken?

Dat kan juist weer agressie opwekken. In een groep gaat het misschien goed, maar je weet niet hoe ze gaan doen als ze met zn tweeen zijn. Dan kun je ze beter apart houden en later weer opnieuw koppelen lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan juist weer agressie opwekken. In een groep gaat het misschien goed, maar je weet niet hoe ze gaan doen als ze met zn tweeen zijn. Dan kun je ze beter apart houden en later weer opnieuw koppelen lijkt me.

Oké. Ik heb ook geen ervaring met meerdere rammen. Ik ging af op mijn gevoel. Misschien dat iemand met ervaring er iets over kan zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu ook een nieuwe ren aan het bouwen. Ik had gehoopt dat ze er dit weekend al in konden, maar na overleg denk ik dat het beter is om met hun nieuwe verblijf een weekje te wachten, tot ze na de operatie weer allemaal samen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden gingen de 2 rammetjes niet goed samen maar dat kan goed komen omdat de ene al gecastreerd was en de andere niet (we dachten dat het een voedster was)

Ondertussen zijn ze wel aan elkaar gewend en accepteren ze elkaar (tenminste met de vrouwtjes erbij)

Daarom twijfel ik toch wel sterk. Ik ben er nog niet uit... Heb nog ongeveer 1 en een halve week om erover te beslissen, maar ik stel jullie advies en mening heel hard op prijs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Ik heb ook geen ervaring met meerdere rammen. Ik ging af op mijn gevoel. Misschien dat iemand met ervaring er iets over kan zeggen.

Nouja ik heb zelf 2 rammen, maar dat is ook puur geluk he! Ik raad het (ondanks dat het bij mij nog goed gaat, ook minder op het moment) af.. maar het blijft iemands eigen keus natuurlijk! Als zij vind dat het misschien wel goed kan gaan dan moet ze dat doen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het nodig dat ik m'n meisjes was voor ze naar de dierenarts gaan? Ze hangen wel eens vol tussen hun beentjes met vuil omdat ze niet zindelijk zijn en er vaak in blijven lopen, zodat alles aan hun vacht aandroogt.

Doe ik het dan gewoon met een nat washandje of mag ik hun kontjes helemaal in een emmer water zetten? (beide opties gaan ze absoluut niet fijn vinden!)

Mag ik wat dreft in het water doen? Of iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe lang duurt het voor mijn meisjes hersteld zullen zijn van de operatie en de groep terug samen kan?

Svennie was na 4-5 dagen weer de oude. De wond was onderhuids gehecht dus ze kon de hechtingen er ook niet uitbijten. De wond zag er mooi uit, dat is ook iets waar je naar moet kijken. Als dat allemaal goed is kan ze weer bij de rest. Je merkt het wel als je konijn weer lekker in zn vel zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .