Ga naar inhoud

panacur geven gaat niet meer zo vlot...


meroke

Aanbevolen berichten

Daantje krijgt nu een kleine 2 weken panacur.

Hij is de gemakkelijkste van de 2 en in het begin ging het dan ook redelijk vlot om de panacur te geven. Mijn vriend houd daantje vast en ik spuit het in z'n bekje.

Nu gaat het steeds moeilijker. Het is een redelijk grote hoeveelheid waardoor ik in 2-3 keer de spuit moet legen.

Hij slikt de panacur niet in, komt er steeds weer uit, hij spartelt enorm tegen, piept soms (is dit door pijn of iets anders?). Het is echt moeilijk!

Heeft iemand nog tips? We willen hem natuurlijk ook geen pijn doen, straks krijgt hij schrik van ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het misschien een idee om de panacur op een blaadje witlof te spuiten en dat te geven?

Hier werkt dat prima. Beide konijnen eten het zonder problemen op.

Getver: Iris is al weer eerder hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in het begin wel geprobeerd om het op een blaadje witloof te doen. De eerste keer at hij dat netjes op, nu laat het het blaadje witloof liggen of eet hij enkel de stukjes waar geen panacur op is. Het is ook een redelijk grote hoeveelheid dus het loopt er snel terug af

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt meerdere blaadjes met wat minder panacur per blaadje ook niet?

Zal ik vanavond eens proberen...

Het is ook vervelend dat we hem telkens apart moeten nemen (snuffel moet geen panacur krijgen) en vanaf dan heeft hij al door dat er hem iets staat te gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een kleine tip dan nog. Mijn Meneer die eet geen witlof als we hem uit de kooi halen. Als hij medicijnen moet halen we zijn vriendin uit de kooi en geven hem de witlof met medicijnen in de kooi. Op die manier eet hij het wel zonder problemen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, snuffel uit de kooi halen is een grotere ramp dan daantje zijn medicijnen geven. Ze is hééél erg moeilijk te pakken en zit helemaal onder de stress.

Misschien is het wel een idee om snuffel even in het hok te laten en het deurtje naar de ren te sluiten, dan kan daantje zijn witlof eten in de ren, waar hij het gewoon is. Dat zou wel eens kunnen werken, want daantje eet ook héél moeilijk als hij uit de ren gehaald is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goed idee. Zo zie je maar, samen kom je wel op ideeën. Hopelijk lukt het zo. Succes ermee en laat je even weten of het op die manier werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toen z'n zakje dwangvoer (critical care denk ik) gebruikt. Dat vinden ze superlekker en dat ruikt ook heel sterk. Dus eerst zorgen dat ze die critical care eten, zonder iets erin, zodat ze weten hoe lekker het is en daarna panacur erdoor mengen en bij mij aten ze het heel gulzig op ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij Svennie gemerkt, dat als ik het verder achterin de mond spuit ze dan altijd slikt. Ik een beetje hetzelfde als bij mensen denk ik. Als het voor in je mond zit kun je het gemakkelijk uitspugen, als het achterin zit niet.

Svennie kreeg trouwens geen panacur, maar cisaral en caprofen.

Ik deed een handdoek over haar heen, dan was ze helemaal rustig en ik kon haar goed vasthouden met 1 arm en met de andere spoot ik de medicijnen in haar mond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook een wat groter bakje met groente kunnen snijden en het daar overheen druppelen en dan goed mixen. Die van mij aten het ook niet van een blaadje witlof of andijvie, maar als ik blokjes komkommer, wortel, paprika en tomaat in een bakje deed en dan goed mixen aten ze het wel gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muis was ook altijd zo'n slimmerd. At alles behalve de stukjes fruit en groente waar medicatie op zat!

Wat bij haar heel goed werkte, waren kleine stukjes brood, niet gedroogd. Daar steeds een paar druppels op doen. Duurt even, maar dan heeft je nijn het wel binnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daantje krijgt nu een kleine 2 weken panacur.

Hij is de gemakkelijkste van de 2 en in het begin ging het dan ook redelijk vlot om de panacur te geven. Mijn vriend houd daantje vast en ik spuit het in z'n bekje.

Nu gaat het steeds moeilijker. Het is een redelijk grote hoeveelheid waardoor ik in 2-3 keer de spuit moet legen.

Hij slikt de panacur niet in, komt er steeds weer uit, hij spartelt enorm tegen, piept soms (is dit door pijn of iets anders?). Het is echt moeilijk!

Heeft iemand nog tips? We willen hem natuurlijk ook geen pijn doen, straks krijgt hij schrik van ons.

Roxy vond de panacur ook niks, op groente at hij het niet en gewoon slikken deed hij ook niet, maar als je nou eens probeert om het hoofdje iets(niet té ver!!!) naar achteren te doen en dan onder zijn kinnetje/hals te wrijven? Dat hielp hier wel goed..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .