Ga naar inhoud

Wat geven jullie je konijn(groenvoer,brok)


kimwijdeven

Aanbevolen berichten

Ik merk het:lol:

Eigenlijk is het voor mij dan verstandiger om het niet te geven. Ik zit al wel een tijdje te wikken en te wegen of ik toch niet zal overstappen op enkel biks (Ja, ik moet zeggen dat jullie wel een doorslaggevende factor hebben gespeeld:yes:), al weet ik nog niet of ik dan op SS over ga of op een ander. SS, dat staat voor Science Selective toch? Dat krijg ik namelijk ook wel eens mee bij de DA en daar zijn ze altijd heel blij mee:lol:

In dat geval zou een keertje in de week een beetje gedroogde kruiden nog wel kunnen natuurlijk, ik ben sowieso niet van plan om elke dag kruiden te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Science Selective ja.. Ik zou persoonlijk sowieso voor Hope Farms (Super Trio) of Science Selective gaan, want anders schiet je er (over het algemeen) weinig mee op.

Ik ben er ook heel lang overtuigd van geweest dat gemengd voer prima is (zolang ze niet te veel krijgen, niet te dik zijn en alles op eten) maar het is toch sterk afhankelijk van de samenstelling en die is over het algemeen niet zo goed. En dat is míj duur komen te staan helaas. Al moet een konijn, volgens mij, ook wel een zekere aanleg voor zulke blaasproblemen hebben. En zulke tandproblemen. En zulke darmproblemen. En Indy die geen hooi at hielp natuurlijk ook enorm mee :no:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog even over de wortel, ik heb eht al vaker uitgelegd en het gaat niet om "suiker" maar om de koolhydraten.

koolhydraten worden ook wel "suikers" genoemd, maar is niet hetzelfde als de suiker in je suikerpot, zoals iemand al eerder schreef.

koolhydraten bevatten wel wat calorieeen, en kunnen daarom dikmakers zijn.

in wortel zit 6 keer zoveel koolhydraat als ibn witlof, per 100 gram van beide groentes. dat is dus een behoorlijk verschil!

daarom worden wortels dus dikmakers genoemd. maar in feite is maar 6% van de hele wortel koolhydraat en daarvan is nog een kleiner deel echt fruitsuiker.

het heeft dus ook niet zoveel zin om naar naar de absolute hoeveelheden suiker te kijken, maar meer naar hoeveel voedingswaarde de totale "maaltijd" van je nijn heeft. net als bij mensen eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Science Selective ja.. Ik zou persoonlijk sowieso voor Hope Farms (Super Trio) of Science Selective gaan, want anders schiet je er (over het algemeen) weinig mee op.

Ik ben er ook heel lang overtuigd van geweest dat gemengd voer prima is (zolang ze niet te veel krijgen, niet te dik zijn en alles op eten) maar het is toch sterk afhankelijk van de samenstelling en die is over het algemeen niet zo goed. En dat is míj duur komen te staan helaas. Al moet een konijn, volgens mij, ook wel een zekere aanleg voor zulke blaasproblemen hebben. En zulke tandproblemen. En zulke darmproblemen. En Indy die geen hooi at hielp natuurlijk ook enorm mee :no:

Ik ga het sowieso eerst allemaal even grondig uitzoeken, ga ze niet van de ene op de andere dag zomaar iets heel anders voeren natuurlijk. Wil wel graag weten wát ik mijn konijnen dan precies voer:yes:

Nou ja, ik ben er nog wel van overtuigd dat het niet slecht is, maar enkel biks is gewoon beter. Kijk, gemengd voer mag een dikmaker worden genoemd, maar die van mij bewegen onwijs veel en dik zijn ze absoluut niet, nooit geweest ook. En iets laten staan doen ze ook niet, want ze hebben heel snel geleerd dat ze pas nieuw krijgen als álles op is:yes: Maar goed, ik heb hier en daar wat gelezen en ik ben wel van mening dat biks beter is, maar voordat ik zomaar overschakel ga ik eerst grondig onderzoek doen:lol:

Handig Chani!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, ik ben er nog wel van overtuigd dat het niet slecht is, maar enkel biks is gewoon beter. Kijk, gemengd voer mag een dikmaker worden genoemd, maar die van mij bewegen onwijs veel en dik zijn ze absoluut niet, nooit geweest ook. En iets laten staan doen ze ook niet, want ze hebben heel snel geleerd dat ze pas nieuw krijgen als álles op is:yes: Maar goed, ik heb hier en daar wat gelezen en ik ben wel van mening dat biks beter is, maar voordat ik zomaar overschakel ga ik eerst grondig onderzoek doen:lol:

Die vlieger gaat niet helemaal op.. Het calciumgehalte in gemengd voer is (doorgaans) torenhoog, kijk maar eens op de verpakking. En dat is wél heel slecht. Dat hoeft nu niet voor problemen te zorgen, misschien wel nooit, maar vergeet niet dat Indy ook vijf jaar lang 'kerngezond' is geweest en het 'fantastisch' deed op dat gemengde voer (was ook niet te dik) terwijl er van binnen een tijdbommetje is gaan tikken.

Maareuhm, weet je nu dan wel wat je je konijnen precies voert? :whistle2::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vlieger gaat niet helemaal op.. Het calciumgehalte in gemengd voer is (doorgaans) torenhoog, kijk maar eens op de verpakking. En dat is wél heel slecht. Dat hoeft nu niet voor problemen te zorgen, misschien wel nooit, maar vergeet niet dat Indy ook vijf jaar lang 'kerngezond' is geweest en het 'fantastisch' deed op dat gemengde voer (was ook niet te dik) terwijl er van binnen een tijdbommetje is gaan tikken.

Maareuhm, weet je nu dan wel wat je je konijnen precies voert? :whistle2::P

Ja nou ja, met intensief onderzoek naar Calcium heb ik mij niet bezig gehouden (ik ben niet van plan om elk voedingsstofje grondig te gaan analyseren:mdr:) dus ik weet ook niet of dat defenitief effecten geeft op de langere termijn of dat het geen problemen oplevert. Het kan natuurlijk zo zijn dat er bij Indy al iets mis was met zijn tanden (of darmen, of blaas, of...) en dat de calcium de doorslaggevende factor is geweest, maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Is overigens niet onaardig bedoelt tegen je, in de trant van 'Indy had blijkbaar iets en dat is jou niet opgevallen' maar enkel een constatering;) Weet wel dat jij onwijs goed voor je lievelingen zorgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nou ja, met intensief onderzoek naar Calcium heb ik mij niet bezig gehouden (ik ben niet van plan om elk voedingsstofje grondig te gaan analyseren:mdr:) dus ik weet ook niet of dat defenitief effecten geeft op de langere termijn of dat het geen problemen oplevert. Het kan natuurlijk zo zijn dat er bij Indy al iets mis was met zijn tanden (of darmen, of blaas, of...) en dat de calcium de doorslaggevende factor is geweest, maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Is overigens niet onaardig bedoelt tegen je, in de trant van 'Indy had blijkbaar iets en dat is jou niet opgevallen' maar enkel een constatering;) Weet wel dat jij onwijs goed voor je lievelingen zorgt.

Met andere woorden, je hebt nu dus geen idee wat je voert.. ;)

Overigens snap ik niet hoe ik dat onaardig op kan vatten aangezien ik eerder al hetzelfde zei? :P ik geloof dat er zeker enige aanleg moet zijn voor blaasstenen e.d. (en ook voor gebitsproblemen) máár geef je niet te veel calcium, dan kan zich verder ook niks ontwikkelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met andere woorden, je hebt nu dus geen idee wat je voert.. ;)

Overigens snap ik niet hoe ik dat onaardig op kan vatten aangezien ik eerder al hetzelfde zei? :P ik geloof dat er zeker enige aanleg moet zijn voor blaasstenen e.d. (en ook voor gebitsproblemen) máár geef je niet te veel calcium, dan kan zich verder ook niks ontwikkelen..

Gemend voer:whistle2:

Nee, ik zou nu echt niet kunnen vertellen hoeveel van wat er precies in zit, al zal dat wel ergens te vinden zijn natuurlijk, maar wat er in zit weet ik wel. Oké, dat klinkt heel vaag. Ik bedoel, naast biks:yes:

Ja nu ik het teruglees snap ik hoe ik erop kwam, dat gaf jij namelijk al aan. Ben het wel met je eens dat áls het een doorslaggevende factor is, het geen schade aan zou kunnen richten als je het niet té veel geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, ik denk toch dat een gezond konijn zonder aanleg er ook problemen door kan krijgen.

Ik zeg niet dat ze het krijgen, maar dat de kans groter is geloof ik wel. Net als met roken en longkanker zeg maar. Je hoeft het niet te krijgen daardoor, maar de kans wordt wel groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je niet weet wat de voedingswaarden van die dingen zijn schiet het nog niet echt op hè, haha :P

Te veel calcium (te veel vet en eiwitten ook niet) is hoe dan ook niet goed, aanleg of niet. Alleen een konijn met aanleg zal eerder problemen krijgen. Maar goed, bij zulke dingen komt sowieso altijd nog één ding kijken, en dat is, volgens mij, een dikke dosis pech.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je niet weet wat de voedingswaarden van die dingen zijn schiet het nog niet echt op hè, haha :P

Te veel calcium (te veel vet en eiwitten ook niet) is hoe dan ook niet goed, aanleg of niet. Alleen een konijn met aanleg zal eerder problemen krijgen. Maar goed, bij zulke dingen komt sowieso altijd nog één ding kijken, en dat is, volgens mij, een dikke dosis pech.

Ik zal het wel eens opzoeken, dan kan ik dat gebruiken als vergelijkinsmateriaal.

:yes: dat denk ik ook.

Maar de grootste factor is inderdaad die dikke dosis pech.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens ben ik er niet helemaal uit of dit nu alleen geldt voor de vorming van stenen. Blaasgruis of zand (dit had Indy) is eveneens een ernstig probleem.. Ik kan niet helemaal uit de tekst opmaken of het nu alleen over stenen gaat.

(Bij Indy was ook niks zichtbaar op de röntgen foto's, wél op de blaasecho, maar als ik de echo bij dat stuk zo bekijk, zie je daar duidelijkere vormen in, bij Indy was het één witte waas..)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben lekker aan het spammen zie ik.. :$:P Wilhelminapark schrijft dit er over:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaas.html

"Zand" in de blaas

Als een konijn teveel konijnenvoer (biks) eet krijgt het daardoor teveel calcium binnen. Dit overtollig calcium wordt als calcium-oxalaat kristallen in de urine uitgescheiden. Hierdoor wordt de urine erg troebel. In ernstige gevallen kunnen er zoveel kristallen in de blaas zitten dat het lijkt of er zand in de blaas zit. We hebben een konijn behandeld dat zoveel kristallen in zijn blaas had dat de blaas aanvoelde als een met zand gevulde ballon!

urine09.jpgurine10.jpg

Op de rontgenfoto's is de witte blaas te zien. Dit komt doordat de blaas vol met "zand", calcium-oxalaten zit.

urine11.jpgurine12.jpg

We hebben bij dit konijn de blaas onder sedatie uitgespoeld: door middel van een katheter zijn de kristallen uit de blaas gehaald. Op de foto kan je de uitgespoelde blaasinhoud duidelijk herkennen als zand. Nadat de voeding van het konijn was aangepast is dit probleem niet meer terug gekomen!

Blaasstenen staan onder een apart kopje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij, als ik zo de tekst lees en dan het eerste stukje, zou ik zeggen dat het zowel om stenen als zand/gruis gaat. 'Zijn ze klein en in grote hoeveelheid aanwezig, worden ze zand genoemd'.

Daaruit zou je dan kunnen concluderen dat het om zowel stenen als zand/gruis gaat, maar het is inderdaad niet helemaal duidelijk of ze dat er nu ook echt toe rekenen of dat het in dit geval echt om de stenen zelf gaat:yes:

Te veel biks kan dus ook tot dit probleem leiden, haal ik uit de tekst. Mag ik daaruit opmaken dat het, voor de hoeveelheid calcium die wordt opgenomen, niet uitmaakt of je nu gemengd voer geeft of enkel biks, zolang je maar zorgt dat ze een hoeveelheid calcium binnenkrijgen die de dagelijkse dosis (maximale dosis die ze dagelijks mogen hebben) niet overschreidt?

Kijk, dat er in gemengd voer méér calcium zit dan in biks, dát heb ik al wel begrepen (tenminste, als ik niet wéér verkeerd hebt gelezen:whistle2:) en daaruit kun je dus concluderen dat je een kleinere hoeveelheid gemengd voer zou kunnen geven in vergelijking met een bepaalde hoeveelheid biks om het calciumgehalte dat ze binnen krijgen gelijk te stellen, maar een te veel aan calcium kán dus door beide worden veroorzaakt. Dan maakt het, als je alleen naar het laatste kijkt, natuurlijk weinig uit of je nu gemengd of biks geeft, maar het draait dan uiteraard om het eerste, de hoeveelheid (in grammen) van beide.

aangepast door Flitzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier komt de zevenblad nog nauwelijks op :no: en alle andere plantjes in de tuin ook niet omdat de konijnen zo veel loslopen, ik kreeg al moppers van mijn mama.. :rofl:

Vandaag hebben ze broccoli, bloemkoolblad, witlof, tomaat, wortel, komkommer, rucola, peterselie en basilicum gehad. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .