Ga naar inhoud

Wortels en Bananen


MrKonijn

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje.

Ik heb sinds zondag een konijntje.

Nou had ik gehoord dat ze helemaal niet zo van worteltjes houden.

En dat ze ook eigenlijk geen banaan mogen hebben.

Nou mijn konijntje eet wel gewoon worteltjes. Dus had ik gister avond een stukje banaan gegeven, dat had hij zo snel op, dus volgens mij vond hij het wel lekker.

Mogen ze het nou wel gewoon hebben dan???

Nog een kleine vraag.

Hoeveel eet een konijn ongeveer per dag?

Bij m'n moeder had ik cavia's die vraten me alles op.

Maar mijn konijntje eet niet alles op.

Volgens mij vindt hij komkommer niet eens heel lekker.

gr,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn moet onbeperkt hooi en water hebben.

Verder ligt het eraan welk voer je geeft:

- gewone biks 25 gr per kilo lichaamsgewicht (weegt je konijn 2kg dan dus 50 gram voer per dag).

- Science Selective 10-15gr per kilo lichaamsgewicht.

Gemengd voer is af te raden, er zitten te weinig vezels in en te veel vet, koolhydraten en calium. Konijnen pikken de lekkere(maar ongezonde) brokjes eruit en laten de rest liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het allerbelangrijkste. Het is trouwens ook belangrijk dat je konijn moet wennen aan groente en fruit. Als die dat in eens veel krijgt kan die plakpoep krijgen, erg vervelend.. Als je groenvoer geeft, liefst minimaal 3 soorten groente per keer. In de meeste fruitsoorten zitten veel suikers in en daar word je konijntje dik van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla beter niet. Je kan nog witlof, andijvie, bleekselderij enz geven.. Die van mij krijgen hier ook lekker worteltjes en banaan hoor! Gewoon goed op de keuteltjes en de bouw van je konijn letten en dan kan je gewoon doorgaan met de worteltjes en de banaan mocht je konijn niet veranderen natuurlijk. Wij eten ook wel eens een mars en een ijsje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder ligt het eraan welk voer je geeft:

- gewone biks 25 gr per kilo lichaamsgewicht (weegt je konijn 2kg dan dus 50 gram voer per dag).

- Science Selective 10-15gr per kilo lichaamsgewicht.

Dit is voor een volwassen konijn!!! Je moet uitgaan van wat je konijn gaat wegen, NIET van wat hij nu weegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel,

Ik had inderdaad al gelezen dat ze aan fruit moeten opbouwen.

Helaas heb ik ook te weinig informatie gehad van de oude eigenaar.

Het konijntje moest perse weg was echt zielig.

En ik had op dat moment alleen maar sla, komkommer en worteltjes.

Dus ik weet ook niet of hij al eerder fruit heeft gehad.

Maar alsnog allemaal bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk in ieder geval uit met sla, daar kunnen ze gas van krijgen. Verder zou je dit topic door kunnen lezen voor andere groente tips. Bij alle groente is het belangrijk om het langzaam op te bouwen.

Verder vooral heel veel plezier met je konijntje natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kimmuurt niet alle biks is goed he?

SS is prijzig inderdaad, maar je hebt er niet veel van nodig. Hope farm is een stuk goedkoper en ook heel goed voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in elk geval belangrijk dat je let op de samenstelling van de biks. Er moeten tussen de 12% en de 14% eiwitten in zitten, maximaal 3% vet, echt niet meer dan 1% calcium en zo veel mogelijk vezels. Hope Farms Super Trio en Supreme Science Selective voldoen aan deze 'eisen', maar veel andere biks niet. Let daar dus goed op, het kan hele vervelende gevolgen hebben als er bijv. te veel calcium in de biks zit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat er geroepen wordt dat wortel en banaan niet goed is... We hoeven ook niet te overdrijven he...

Ze mogen gewoon wortel en banaan, maar wel met mate. Niet dat je iedere dag een hele wortel aan je konijn geeft of iedere dag een paar plakken banaan.

Ze mogen het gewoon met regelmaat, maar niet te veel en in combinatie met andere dingen.

Hier krijgen ze gewoon iedere dag een paar plakjes winterpeen door hun groenten heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jups, hier krijgen ze per dag ook ongeveer één derde/één vierde van een winterpeen door de groente. Banaan lust Fred niet, Feline vast wel maar wat ze niet kent zal ze ook niet missen, dus dat geef ik niet. Appel ben ikw el 'zuinig' mee. Maar ze zullen er niet dood aan gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik maak elke ochtend een bakje groenvoer klaar met witlof, andijvie, peterselie en een klein stukje appel. (ben nog aan het opbouwen, stamper is nu bijna 11 week oud)

Nu dacht ik, hé ik heb nog wortel, lekker voor stamper.......

Nou haar hele bakje was leeg behalve de ....wortel.....:he:

En ik maar denken dat konijnen wortel lekker vonden :mdr: hahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in elk geval belangrijk dat je let op de samenstelling van de biks. Er moeten tussen de 12% en de 14% eiwitten in zitten, maximaal 3% vet, echt niet meer dan 1% calcium en zo veel mogelijk vezels. Hope Farms Super Trio en Supreme Science Selective voldoen aan deze 'eisen', maar veel andere biks niet. Let daar dus goed op, het kan hele vervelende gevolgen hebben als er bijv. te veel calcium in de biks zit..

Even voor de duidelijkheid. Volgens mij zit er in ss 4 % vet. dat komt ik iig op veel plekken tegen. ik ga het ff nazoeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .