Ga naar inhoud

wat kan je doen tegen blindheid?


-Lien-

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik zit dus met een dillema , Stamper (7 jaar) is blind aan het worden , hij krijgt blauw(witte) schijn op zijn ogen en ziet niet meer als ik iets voor hem hou . We hebben hem helemaal 'onderzocht' en toch waren we aan het hopen dat hij iets zag . Maar het gevreesde is er dus , hij is blind :(:(:( . Nu hebben we naar de da gebeld , en uitgelegt wat het probleem was , en hij zei dat er niet veel meer aan te doen was .

Maar derstraks toen ik effe hem ging verzorgen , hong ik zijn drinkenfles terug en liep hij ertegen. Nu vindt ik het zo zielig , dat ik niets durf te verzetten of hem durf te verhuisen als hij nu iets niet terug vindt ... Ons mama gaf de mening om hem misschien in te laten slapen , want het is heel zielig ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee lien hij hoefd niet in geslapen te worden hoor.Mijn oudste konijn die 18 jaar is geworden werd met 11 jaar blind.logies was al oud.Maar konijnen gebruiken ook hun gehoor en snor haren en dat moet ie eff leren.Dan is er niks aan de hand.En hou hem in het zelfde hok verplaats hem niet.Dan leer ie vanzelf waar wat is geen paniek.De mijnen liep ook nog los in huis blind dus hij zal het zelf moeten leren

succes.Zijn oog pupillen zullen helemaal wit worden langzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de oorzaak van het blind worden? Is het echt ouderdom, of is het een oogbeschadiging? Zonder dat een dierenarts er naar kijkt kun je dat niet zo snel even vaststellen. Als het een oogbeschadiging is dan kan er nog wel wat aan gedaan worden meestal.

Als er niets aan te doen is, zorg gewoon dat alles een vaste plek heeft, dat hij een hok heeft dat hij kent en waar hij makkelijk in kan rondlopen, en gewoon goed op hem letten. Maar inslapen is niet nodig hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de konijn ook inderdaad NIET in laten slapen.

Als ik het fout heb moeten jullie mij corriseren.

Als een kat ook blind word, kan het ook uit het niest meer zien, maar leert er wel mee om te gaan door het zich zelf aan te leren om zijn oren en snorharen te gebruiken.

En dat gaat meestal ook heel erg goed. Wat erg belangrijk is is om niks meer te verplaatsen.

Laat hem aub niet in slapen hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de konijn ook inderdaad in laten slapen.

Als ik het fout heb moeten jullie mij corriseren.

Laat hem aub niet in slapen hoor

Je spreekt jezelf een beetje tegen.

In de eerste zin zeg je laten inslapen en in de laatste zin zeg je niet doen:blink:

Maar ik zou hem niet laten inslapen.

Gewoon alles in het hok elke keer zo terug zetten als het was, hij leert het dan vanzelf wel en kan er nog heel goed mee leven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lien ik heb een blinde poes...en ik verbaas me nog iedere dag dat zij zich zo goed kan aanpassen...Wel is het zo dat ze niet goed tegen veranderingen kan. Als we dus rommel hebben liggen of als ik met de meubels schuif dan is ze in paniek omdat ze dan haar weg niet meer weet.

Je kan je nijn dus het beste in zijn vertrouwde omgeving laten en het tegen zijn drinkfles aanlopen is maar tijdelijk. Hij moet gewennen aan het feit dat hij niets meer ziet en moet zijn weg gaan vinden.

Lien laat hem aub niet inslapen maar geef het even wat tijd.....komt allemaal goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flappy is ook blind (ouderdom) maar hij redt zich nog prima. Ook als hij los mag. Heel af en toe botst hij tegen een muur maar het gaat niet hard. Mijn schoonmoeder zei ook dat het niet leuk was om een blind konijn te laten leven maar Flappy is gewoon nog hetzelfde als toen hij nog wel kon zien. Dus ik laat hem zeker NIET inslapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hem ook absoluut niet laten inslapen !! Als het aan mij ligt , dan blijft hij hier nog super lang en mag dan rustig aan alles aanpassen ! Maar ik dnek dat ik nu ons mama wel kan overtuigen :) dat hij nog lang kan blijven ...

Het is wel vervelend , want als ik hem nu ga eten geven enzo valt hij bijna uit zijn hok en zo van die dingen , maar dat zal wel beteren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lien, ik heb ergens in mijn pc een artikeltje geschreven door iemand met heel veel konijnenervaring die ook een blind konijn had. Daar staan allerlei tips in wat erg handig is. Het is van een andere mailinglist die niet openbaar is dus ik kan het niet zomaar plaatsen hier, dat kan ik niet maken. Maareh... ik weet wel iets ;)

Blind is één ding, ongelukkig is een heel ander iets en hier niet van toepassing hoor!! Lekker laten leven. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons wordt Sandy ook blind. Hij ziet steeds slechter.

Soms lijkt het wel alsof Snowy hem helpt. Als ik eten los in het hok leg, lijkt het wel of zij hem in de goede richting 'dwingt'. Maar ook zelf redt hij zich nog prima.

Met andere woorden: niet in laten slapen en wat extra aandacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in laten slapen is inderdaad niet echt nodig een konijn red zich vaak wel.

Nu kan hij nog zien, en is hij waarschijnlijk onvoorzichtig omdat hij de dingen niet goed kan inschatten.

Je zou eventueel wat aanpassingen voor je konijn kunnen maken, bijvoorbeeld een plank voor de deuropening zodat als je jet hok open doet hij niet naar buiten valt...

@ michaela je kan toch ook even vragen aan degen van de mailinglist of je het door mag geven aan iemand anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .