Ga naar inhoud

minder eten sinds week of twee -> heeft tandencheck gehad hoor


tumtum

Aanbevolen berichten

Mijn FH eet sinds een week of twee minder biks (SS). Normaal krijgt hij 2 x 50 gram per dag. Nu 1 x 50 gram en 1 x 25 gram en dan nog houdt hij over in zijn voerbak. Ben al bij de DA geweest en er was niets aan zijn gebit te zien (wel dat ze scheef groeien maar goed afslijten). Moet wel zeggen sinds de sneeuw weg is, hij veel in de tuin loopt en ook heerlijk van alles loopt te smakken wat hij tegenkomt. Ook heb ik hem naast het gewone hooi dat duurdere hooi gegeven wat ik hem vanmiddag nog heb zien eten. Kan het dan zo zijn dat hij minder voorkeur heeft voor zijn biks? Hij doet goed, plast en poept goed. Herkent iemand dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het niet maar hoe oud is ie? Ik zou hem even regelmatig wegen om te kijken of hij afvalt.. Als hij niet afvalt zou ik me geen zorgen maken.. Als hij dat wel doet, weet ik het niet maar zou ik me wel zorgen gaan maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk wel dat mijn wannabe-Fransjes hun eten minder snel eten.. Normaal gaat het bakje in 1x leeg.. Nu nemen ze wat langere tussenpozes maar het gaat altijd op voordat de volgende portie er aan komt.. Misschien komt het omdat het wat warmer wordt? Maar jouw nijn eet ook echt minder, ik weet niet waar het aan kan liggen.. Maar dr is altijd wel iemand die hier antwoord op heeft:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sinds ik hem heb iedere ochtend een winterwortel, biks en smal schijfje appel naast zijn biks. 's Middags krijgt hij andyvie of bloemkoolblad of witlof (maar hij houdt niet van witlof --> ik heb gelezen dat dit goed is voor nijnen). Ook wortels met loof meestal iedere dag in de middag. 's Avonds zijn biks en weer een smal schijfje appel. Daarnaast krijgt hij iedere dag een flinke pluk hooi en sinds kort ook van die stokjes wilg die je in de winkel kunt kopen. Daar lag hij gisteravond nog aan te knagen, languit gestrekt en heerlijk ontspannen. Hij is sinds het najaar al in de rui. Nu vliegt het ook met plukken rond en probeer ik dat goed bij te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan last hebben van haren in zijn maag dan eten ze het liefste groen voer.

Wat belangerijk is dat jij hem gaat plukken met je handen hem helpen om uit de verharing te komen.

Hij likt de haren op en kan zo een verstopping krijgen.

Ik gebruik zelf dipropolis drupels 1 keer per week door het water dit helpt de konijnen beter door de verharing heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Ik aai en pluk hem iedere dag om de haren eruit te halen. Tot nu toe ziet hij er weer netjes uit, ook n.a.v. mijn vraag over de riante verharing vorige week op deze site. Kan je de dipropolisdruppels bij de DA halen? Ik heb niet het idee dat hij verstopt zit omdat hij gewoon "normaal" is, maar misschien kan dit beetje extra geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enne minder wortel? Zitten geen suikers in, mijn zoon is diabeet en mag dit onbeperkt. Appel is echt minimaal, omdat hij een beetje zwaar werd :$

er zitten wel degelijk suikers in, maar jij haalt geraffineerde suiker (kristalsuiker dus, wat je in de koffie doet enzo) en koolhydraten door elkaar.

koolhydraten zijn stoffen die ook wel suikers genoemd worden. de glyceamische index, die voor jou zoontje belangrijk is, is voor dit konijnenverhaal niet belangrijk. in wortel zitten veel koolhydraten, suikers dus, en die kunnen je nijn nogal dik maken.

deze koolhydraten zijn complexe koolhydraten die geen plotselinge stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaken, zoals kristalsuiker dat wel doet. en dat is dus waarom je zoontje wel gewoon wortel mag. maar dat het een dikmakertje is staat daar los van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoe, zo ken ik het wortel-verhaal dus niet. Weer wat geleerd vandaag. Ik denk dat ik dit toch verkeerd van de DA heb begrepen, want ik heb het met haar nog over zijn eetpatroon gehad. Het appelschijfje dat hij krijgt is echt minimaal hoor, daar moet je je geen zorgen over maken.

Toevallig had ik vanmorgen de wortel al gehalveerd naar aanleiding van jullie berichtjes, maar dat mag dus nog minder. Gelukkig was ook zijn biksvoerbak vanmorgen leeg, weliswaar nog niet de 100 gram die hij normaal krijgt, maar 75 gram. Mag hij wel onbeperkt bloemkoolblad, andyvie en loof van wortels (die oranje dingen haal ik er dan maar af i.v.m. de winterwortel). Witlof vindt hij echt niet lekker. Kruiden uit het tuincentrum, is dat onbeperkt of zitten daar ook "stille" suikers in? Ik ben er wel van geschrokken namelijk, ik dacht het goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel wortel geven is ook weer niet het ergste wat je verkeerd kan doen, maar gewoon rustig het menu aanpassen naar een gezonder menu.

Andijvie en wortelloof mogen in grote hoeveelheden, bloemkoolblad houd ik bij een stukje per dag.

Kruiden als peterselie en selderij mogen ook, maar bieslook absoluut niet.

Nieuwe soorten moet je wel altijd rustig introduceren.

Ik kies er voor om een basis te geven van andijvie, witlof, wortelloof en daarbij wat duurdere dingen als wat kruiden in kleine hoeveelheden bij te geven. Maar dat is voor twee konijnen die samen minder wegen dan een Franse Hangoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoe, zo ken ik het wortel-verhaal dus niet. Weer wat geleerd vandaag. Ik denk dat ik dit toch verkeerd van de DA heb begrepen, want ik heb het met haar nog over zijn eetpatroon gehad. Het appelschijfje dat hij krijgt is echt minimaal hoor, daar moet je je geen zorgen over maken.

Toevallig had ik vanmorgen de wortel al gehalveerd naar aanleiding van jullie berichtjes, maar dat mag dus nog minder. Gelukkig was ook zijn biksvoerbak vanmorgen leeg, weliswaar nog niet de 100 gram die hij normaal krijgt, maar 75 gram. Mag hij wel onbeperkt bloemkoolblad, andyvie en loof van wortels (die oranje dingen haal ik er dan maar af i.v.m. de winterwortel). Witlof vindt hij echt niet lekker. Kruiden uit het tuincentrum, is dat onbeperkt of zitten daar ook "stille" suikers in? Ik ben er wel van geschrokken namelijk, ik dacht het goed te doen.

Hier krijgt elk konijn maar een schijfje winterwortel per dag. Volgens mij is het wel zo, dat je beter winterwortel kan geven dan van die kleine peentjes en bospeen. Winterwortel is volgens mij van alle penen en wortels wel degene die het minste suiker bevat.

Ik kruiden zitten geen suikers. Bloemkoolblad andijvie en wortelloof kan je volgens mij wel veel geven. Wel rustig opbouwen he.

Ik denk trouwens niet dat je nu heel erg geschrokken moet zijn hor. Je deed wel iets fout, maar geen levensbedreigende dingen. En je vroeg hier nu advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nogmaals bedankt voor jullie reactie. Ben daar echt blij mee. Inmiddels eet meneer zijn biks weer helemaal op, heb ik even de winterwortel laten staan en ben verder gegaan met de wortelloof, andyvie en bloemkoolblad. Daarbij ziet hij er weer konijn-ig uit. De plukken haar van de rui zijn drastisch verminderd, dus ik denk dat het ook daar wat aan heeft gelegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had 2 keutels aan elkaar zitten. Verharen zal hij dus inderdaad last van hebben gehad, ik heb hem ook zoveel mogelijk geaaid en gelijk geprobeerd de lossen plukken eruit "te aaien". Inmiddels eet hij weer goed, de wintelwortel is even van het menu, en geef ik hem voldoende andyvie en wortel + loof en loof alleen (naast zijn biks). De bloemkoolblaadjes liggen voor morgen te wachten in de koelkast (die laat ik eerst op kamertemperatuur komen voordat hij ze krijgt). Ook heeft hij mijn vierkante rieten manden gevonden met kruiden van het tuincentrum ... Die plantjes waren al niet zo heel groot, maar nu is het echt mini-kruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .